Onko peruskoululaisten osaamistason vaihtelu karannut ihan käsistä?
Lähipiirissä tuntuu olevan vain lapsia, joiden keskiarvot pyörii lähempänä kymppiä kuin ysiä. Siis kaikilla järjestään.
Omien lasten kasin ja ysin väliin sijoittuvat arvosanat ovat tuntuneet pikemminkin kehnoilta kuin hyviltä.
Kuitenkin samaan aikaan puhutaan myös luku- ja kirjoitustaidottomista.
Onko erot revenneet ja välissä ei ole paljon mitään?
Sano hep, jos lapsesi on n kasin oppilas.
Kommentit (3)
No samasta asiastahan tuo kertoo, osaamistason laskusta. 90-luvun kasi on nykypäivän kymppi.
Lapseni on seiskan, kasin oppilas eli tavis. Numeroiden antaminen on ollut aina kouluissa subjektiivista. Ainoa valtakunnan tasoa mittaava koe on yo-koe. Siihen kannattaa satsata jatko-opintojen kannalta. Sitä ennen ysin tokari tarpeeksi hyvä, että pääsee lukioon. Numeroiden tuijotus on älytöntä, tärkeintä on osaaminen ja ennen kaikkea oman ajattelun itsenäisyys ja kehittyminen. Lapsen kanssa keskustelu ja laajalti elämän tutkiminen on tärkeää uteliaisuuden luomiseksi.
Eikö noita hyviä ja huonoja aina ole ollut