Millainen työtilanne on matematiikan opettajilla?
Kannattaako lähteä opiskelemaan matikan opettajaksi? Millainen tilanne vakituisen työn saamiseen?
T: Matikka kiinnostaa
Kommentit (14)
Kaikilla aineenopettajille taitaa olla aika heikko työllisyystilanne. Ei luokanopettajillakaan mikään hyvä työllisyystilanne ole. Ennen vakivirkaa määräaikaisuuksia saa tehdä 5-10 vuotta. En opiskeleisi opettajaksi, jos vakituista työtä haluaa.
Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.
Huono mutta niin on muillakin aloilla. Peräkylän peruskoulun pidempiin sijaisuuksiin voi tulla kymmeniä hakemuksia. Ei kannata ellei ole todellista kutsumusta ammattiin eikä halua tehdä mitään muuta
Opiskele matikka, kemia ja fysiikka niin on paremmat työmahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.
Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien
Mutta mites niitä määräaikaisia, saako niitä ihan hyvin? Esim. Lukuvuodeksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.
Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien
Olen itse DI, ja olen täysin eri mieltä. Esim. rakennusalalla olisi suuri tarve sellaisille DI:lle, joilta myös vähän vaativampi matematiikka sujuu. Myös tietotwkniikassa esim. koneoppiminen ja tietoturva vaativat vahvaa matematiikan hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mites niitä määräaikaisia, saako niitä ihan hyvin? Esim. Lukuvuodeksi kerrallaan.
Ei saa kovin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mites niitä määräaikaisia, saako niitä ihan hyvin? Esim. Lukuvuodeksi kerrallaan.
Ei. Myös niihin on ihan kipeästi hakijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.
Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien
Olen itse DI, ja olen täysin eri mieltä. Esim. rakennusalalla olisi suuri tarve sellaisille DI:lle, joilta myös vähän vaativampi matematiikka sujuu. Myös tietotwkniikassa esim. koneoppiminen ja tietoturva vaativat vahvaa matematiikan hallintaa.
Mitä tarkoitat vaativammalla matematiikalla? Jotain peruskursseja laajempaa/syvempää?
Varmaaan sellaiinen että lasskevat kohta alleeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.
Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien
Itse suosittelen DI-opettajalinjaa Tampereen teknillisessä yliopistossa (joka toki pian on yhtä Tampereen yliopistoa). Saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja opintojen jälkeen voi työtilanteen, sivuaineiden ja sen hetkisen mielenkiinnon mukaan suuntautua minne vaan.
Tällä hetkellä tietotekniikkaan/koneoppimiseen (noin niin kuin esimerkiksi, yhtenä monista vaihtoehdoista) erikoistuneet matemaattisesti lahjakkaat DIt ovat kuumaa kamaa yrityspuolella. Koulussa on tasaisen vähän paikkoja pelkille matikan opeille, mutta tietotekniikkakombolla tulee varmasti olemaan kysyntää koulumaailman sähköistyessä. Matikan opeille usein koulussa lankeaa myös koulun yleisenä ATK-velhona toimiminen, ja osaajia tarvitaan kun vanhat patut ei pysy enää muutoksessa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.
Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien
Olen itse DI, ja olen täysin eri mieltä. Esim. rakennusalalla olisi suuri tarve sellaisille DI:lle, joilta myös vähän vaativampi matematiikka sujuu. Myös tietotwkniikassa esim. koneoppiminen ja tietoturva vaativat vahvaa matematiikan hallintaa.
Mitä tarkoitat vaativammalla matematiikalla? Jotain peruskursseja laajempaa/syvempää?
Ehkä enemmän sitä, että ne peruskurssien taidot ovat kunnolla hallussa niin, että niitä osaa oikeasti käyttää eikä peruskursseja ole vain rämmitty jotenkin läpi. Differentiaaliyhtälöiden ratkaisut sujuvat, ja pinta-ala- ja tilavuusintegraalien laskenta kuuluu perustaitoihin. Nämä siis rakennuspuolella. Esim. Tietoturvassa taas olennaista on algebran ja lukuteorian hyvä hallinta.
up