Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen työtilanne on matematiikan opettajilla?

Vierailija
03.11.2018 |

Kannattaako lähteä opiskelemaan matikan opettajaksi? Millainen tilanne vakituisen työn saamiseen?

T: Matikka kiinnostaa

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla aineenopettajille taitaa olla aika heikko työllisyystilanne. Ei luokanopettajillakaan mikään hyvä työllisyystilanne ole. Ennen vakivirkaa määräaikaisuuksia saa tehdä 5-10 vuotta. En opiskeleisi opettajaksi, jos vakituista työtä haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.

Vierailija
4/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono mutta niin on muillakin aloilla. Peräkylän peruskoulun pidempiin sijaisuuksiin voi tulla kymmeniä hakemuksia. Ei kannata ellei ole todellista kutsumusta ammattiin eikä halua tehdä mitään muuta

Vierailija
5/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele matikka, kemia ja fysiikka niin on paremmat työmahdollisuudet.

Vierailija
6/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.

Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mites niitä määräaikaisia, saako niitä ihan hyvin? Esim. Lukuvuodeksi kerrallaan.

Vierailija
8/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.

Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien

Olen itse DI, ja olen täysin eri mieltä. Esim. rakennusalalla olisi suuri tarve sellaisille DI:lle, joilta myös vähän vaativampi matematiikka sujuu. Myös tietotwkniikassa esim. koneoppiminen ja tietoturva vaativat vahvaa matematiikan hallintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mites niitä määräaikaisia, saako niitä ihan hyvin? Esim. Lukuvuodeksi kerrallaan.

Ei saa kovin helposti.

Vierailija
10/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mites niitä määräaikaisia, saako niitä ihan hyvin? Esim. Lukuvuodeksi kerrallaan.

Ei. Myös niihin on ihan kipeästi hakijoita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.

Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien

Olen itse DI, ja olen täysin eri mieltä. Esim. rakennusalalla olisi suuri tarve sellaisille DI:lle, joilta myös vähän vaativampi matematiikka sujuu. Myös tietotwkniikassa esim. koneoppiminen ja tietoturva vaativat vahvaa matematiikan hallintaa.

Mitä tarkoitat vaativammalla matematiikalla? Jotain peruskursseja laajempaa/syvempää? 

Vierailija
12/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaaan sellaiinen että lasskevat kohta alleeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
13/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.

Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien

Itse suosittelen DI-opettajalinjaa Tampereen teknillisessä yliopistossa (joka toki pian on yhtä Tampereen yliopistoa). Saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja opintojen jälkeen voi työtilanteen, sivuaineiden ja sen hetkisen mielenkiinnon mukaan suuntautua minne vaan.

Tällä hetkellä tietotekniikkaan/koneoppimiseen (noin niin kuin esimerkiksi, yhtenä monista vaihtoehdoista) erikoistuneet matemaattisesti lahjakkaat DIt ovat kuumaa kamaa yrityspuolella. Koulussa on tasaisen vähän paikkoja pelkille matikan opeille, mutta tietotekniikkakombolla tulee varmasti olemaan kysyntää koulumaailman sähköistyessä. Matikan opeille usein koulussa lankeaa myös koulun yleisenä ATK-velhona toimiminen, ja osaajia tarvitaan kun vanhat patut ei pysy enää muutoksessa mukana.

Vierailija
14/14 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vasta lukiolainen ja matematiikka kiinnostaa, niin suosittelen ennemmin teknillistä yliopistoa ja DI:n tutkintoa. Siinä on ala, jossa sovelletaan matematiikkaa käytäntöön eikä jäädä jumiin todisteluihin. DI:nä työtilanne on paljon parempi kuin matematiikan opettajana. Lisäksi vaihtoehtoja työuraksi on selvästi enemmän.

Itse asiassa monet ovat jättäneet DI-alan ja suunnanneet opettajiksi dippainssien huonontuneen työtilanteen vuoksi. Yt:t paukkuvat jatkuvasti ja kortisto on täynnä kokeneita dippainssejä. Mainospuheesi on lisäksi aika harhaanjohtava, koska todella harva DI joutuu oikeasti soveltamaan matematiikkaa käytäntöön työssään. Enemmänkin ala on niille cumun tai magnan tasoisille perusjampoille, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä, osaavat verkoistoitua ja bilettää. Laudaturin matikkanörteille ei kauheammin ole sijaa joku tefy poislukien

Olen itse DI, ja olen täysin eri mieltä. Esim. rakennusalalla olisi suuri tarve sellaisille DI:lle, joilta myös vähän vaativampi matematiikka sujuu. Myös tietotwkniikassa esim. koneoppiminen ja tietoturva vaativat vahvaa matematiikan hallintaa.

Mitä tarkoitat vaativammalla matematiikalla? Jotain peruskursseja laajempaa/syvempää? 

Ehkä enemmän sitä, että ne peruskurssien taidot ovat kunnolla hallussa niin, että niitä osaa oikeasti käyttää eikä peruskursseja ole vain rämmitty jotenkin läpi. Differentiaaliyhtälöiden ratkaisut sujuvat, ja pinta-ala- ja tilavuusintegraalien laskenta kuuluu perustaitoihin. Nämä siis rakennuspuolella. Esim. Tietoturvassa taas olennaista on algebran ja lukuteorian hyvä hallinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän