TTK Lotta Näkyvän tanssi oli taas ra si smi a, tuumii rasmuslainen Leena
Leena Ndiaye: "Vuonna 2018 ruskeat vartalot loistavat suomalaisessa mediassa poissaolollaan. Sen sijaan valkoinen ihminen kelpaa esittämään “vierasta kulttuuria” afrikkalaisiin printteihin pukeutuneena, meikki heimomaalauksia jäljitellen ja hiukset kiharrettuna afroksi. Eikö kulttuurisen appropriaation kohuista ole opittu mitään, kun missi Lotta Näkyvä voi esiintyä tällä tavoin MTV3:lla parhaaseen katseluaikaan? Jorma Uotinen kommentoi Näkyvän “villiä vaatetusta ja hurjia hiuksia”, mikä kiteyttää hyvin toiseutetun käsityksen ei-valkoisista - he ovat villejä ja vähemmän ihmisiä kuin valkoiset. MTV3, olisiko aika siirtyä vuoteen 2018 ja jättää rasistiset representaatiot taakse?"
https://www.facebook.com/mtv3suomi/posts/2189971221073218
(tämä menee mtv3:n sivuille, hän on poistanut postauksensa ko. ryhmästä kun ei saanut varauksetonta kannatusta=
VMP.
Eli vaikka hän on asunut Afrikassa ja se on olennainen osa hänen lapsuuttaan, niin koska hän on valkoinen, hän ei saa ottaa tuolta vaikutteita?
Jos hän olisi ollut musta? Vaikka Lola Odusoga - jolla kyllä on puoliksi afrikkalainen syntyperä, muttei käsittääkseni minkäänlaista kosketusta Afrikkaan. Olisiko hänelle ollut sallittua esittää afrikkalaisvaikutteinen tanssi? Koska hän on oikean värinen?
Onneksi tämä on JOPA Rasmuksessa nähty vähän outona, lukuunottamatta tietty sitä yhtä mentaalitapausta. Ensimmäistä kertaa bongaan siellä jopa ihan fiksuja mielipiteitä, hienoa.
Sitäpaitsi Uotisen sitaatti on irrotettu kokonaisuudesta. Hän sanoi: "Villi vaatetus ja hurjat hiukset eivät vielä tee tanssijaa. Tästä puuttui semmoista dynamiikkaa"
Jotenkin väsyttää tämä puolesta loukkaantuminen.
Kommentit (14)
Onhan tuo jo vähän mautonta ja kyseenalaista.
Mitä helvattia tämä tämmöinen "kulttuurin omimisen" kieltäminen on? Sairasta sontaa! Jos pitää jonkun kansan tyylistä, asuista ja elämäntavasta, miksei sitä voisi toteuttaa mahdollisuuksien mukaan omassa elämässään? Miten sen voi joku käsittää pahaksi ja loukkaavaksi. Ahdasmielisyyden huipentuma näiltä puolesta loukkaantujilta. Nyt tolkkua siihen ajatusten rajoittamiseen, myös näiltä jotka ovat olevinaan niin vapaita ja suvaitsevaisia. Miettikääpäs asia uudelleen, miten itse toimitte paheksuessanne "kulttuurin omijoita". Juuri niin, olette itse niitä loukkaajia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo jo vähän mautonta ja kyseenalaista.
Miksi?
Erilaisia etnisiä tansseja tanssitaan tanssikouluissa ja esityksissä ympäri maailman. Ihan ihmiset joilla ei ole mitään kosketusta ko. kulttuuriin. Näin on tehty jo kauan ennen kuin koko helevetin omimisen käsitettä oli edes keksitty. Afrotanssia oli jo 70-luvulla Suomessa, samba-karnevaaleja on järjestetty ympäri ympäri maailman ja ihmiset, jotka eivät ole ikinä edes käyneet Brasiliassa ovat niissä tanssineet. Ei todellakaan ole pidetty mitenkään pahana.
Nyt kun on uudet säännöt, niin saako afrikkalaistaustainen (tai edes tummaihoinen) tanhuta? Saako suomalainen tanssia tangoa?
Mikä tässä siis oli kyseenalaista?
Mauttomuudesta esityksessä, huonosta tanssista jne. voidaan olla sitten taa ihan mitä mieltä vaan. Mutta mikä tässä oli erityisesti pöyristyttävää kulttuurin omimista?
Lotta Näkyvällä on mielestäni ihan oikeus kokea afrikkalaisuutta, koska hän on siellä asunut lapsuutensa ja senkon jälkeen viettänyt siellä pitkiä aikoja. Hönellä on siis ihan selkeä linkki ko kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo jo vähän mautonta ja kyseenalaista.
Miksi?
Erilaisia etnisiä tansseja tanssitaan tanssikouluissa ja esityksissä ympäri maailman. Ihan ihmiset joilla ei ole mitään kosketusta ko. kulttuuriin. Näin on tehty jo kauan ennen kuin koko helevetin omimisen käsitettä oli edes keksitty. Afrotanssia oli jo 70-luvulla Suomessa, samba-karnevaaleja on järjestetty ympäri ympäri maailman ja ihmiset, jotka eivät ole ikinä edes käyneet Brasiliassa ovat niissä tanssineet. Ei todellakaan ole pidetty mitenkään pahana.
Nyt kun on uudet säännöt, niin saako afrikkalaistaustainen (tai edes tummaihoinen) tanhuta? Saako suomalainen tanssia tangoa?
Mikä tässä siis oli kyseenalaista?
Mauttomuudesta esityksessä, huonosta tanssista jne. voidaan olla sitten taa ihan mitä mieltä vaan. Mutta mikä tässä oli erityisesti pöyristyttävää kulttuurin omimista?
Tiedän monia ei-kantasuomalaisen näköisiä, joille on tultu nillittämään siitä, että he ei saisi tanhuta.
Leenan logiikalla pitäisi sitten kieltää "länsimaiset" vaatteet ja tavat kaikilta afrikkalaistaustaisilta. Miten pitkälle pitää mennä historiassa? Kuka sen määrittää?
Minä olen saanut ahrikkalaista munakoisoa, saanko minä omia nyt vähän heidän kulttuuriaan ja käyttää ahrikkalaista mekkoa, jonka munakoison haltija minulle lahjoitti? Annoinhan minäkin hänelle jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo jo vähän mautonta ja kyseenalaista.
Oletko samaa mieltä lattareista?
Miksi ne afrikkalaiset sitten tulevat tänne omimaan meidän kulttuuria? Vievät naiset ja asunnot mutta työpaikat harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
jaaha.
me olemme asuneet Kiinassa kun lapset ovat olleet pieniä. Se on iso osa heidän lapsuuttaan. he opiskelevat kiinaa, juhlavaatteissa oli paljon kiinalaisia juttuja, juhlimme kiinalaista uutta vuotta. Minulla on hieno silkkinen perinnemekko Kiinasta. Meillä on huonekaluja ja taidetta sieltä.
Olemme siis omineet kulttuuria? Ominko kulttuuria käyttämällä mekkoani?
Valkoinen ei saa perisyntinsä, valkoisuuden, takia nauttia muiden kulttuurista vaikka syntyisi ja kasvaisi sen ympäröimänä. "Värillinen" taas on aidoin, upein ja täydellisin osa valkoista kulttuuria heti kun hän ei-valkoisella jalallaan tänne päin vain astuu. Mustat saavat omia myös toisilta "värillisiltä", koska olivat Amerikassa orjia ja muulla historialla ei ole merkitystä. Näin se vain menee tai olet r*s*sti.
No jos näin, on niin afrikkalaiset eivät sitten saa käyttää länsimaisia vaatteita, eivätkä varsinkaan meidän perinneasujamme -eivätkä myöskään syödä meidän ruokiamme. Tehkööt fufunsa ja mburunsa itse älkööt kiskeko meidän ruokiimme.
Miten tämä Ikuta Erikan Ievan polkka? Japanilainen tyttö laulaa suomalaisessa kansallispuvussa suomalaista kansanlaulua, taitaa olla youtubessa hyvin suosittu,
Ollaanko jo loukkaannuttu?
Sori ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo jo vähän mautonta ja kyseenalaista.
Miksi?
Erilaisia etnisiä tansseja tanssitaan tanssikouluissa ja esityksissä ympäri maailman. Ihan ihmiset joilla ei ole mitään kosketusta ko. kulttuuriin. Näin on tehty jo kauan ennen kuin koko helevetin omimisen käsitettä oli edes keksitty. Afrotanssia oli jo 70-luvulla Suomessa, samba-karnevaaleja on järjestetty ympäri ympäri maailman ja ihmiset, jotka eivät ole ikinä edes käyneet Brasiliassa ovat niissä tanssineet. Ei todellakaan ole pidetty mitenkään pahana.
Nyt kun on uudet säännöt, niin saako afrikkalaistaustainen (tai edes tummaihoinen) tanhuta? Saako suomalainen tanssia tangoa?
Mikä tässä siis oli kyseenalaista?
Mauttomuudesta esityksessä, huonosta tanssista jne. voidaan olla sitten taa ihan mitä mieltä vaan. Mutta mikä tässä oli erityisesti pöyristyttävää kulttuurin omimista?
Tiedän monia ei-kantasuomalaisen näköisiä, joille on tultu nillittämään siitä, että he ei saisi tanhuta.
Puhtaita rasisteja, kuten tanhuajat varmasti arvasivat. Ihan kuin tämä nettinillittäjä.
t. eri
jaaha.
me olemme asuneet Kiinassa kun lapset ovat olleet pieniä. Se on iso osa heidän lapsuuttaan. he opiskelevat kiinaa, juhlavaatteissa oli paljon kiinalaisia juttuja, juhlimme kiinalaista uutta vuotta. Minulla on hieno silkkinen perinnemekko Kiinasta. Meillä on huonekaluja ja taidetta sieltä.
Olemme siis omineet kulttuuria? Ominko kulttuuria käyttämällä mekkoani?