Tuoreen selvityksen mukaan Suomessa osa lapsista on koulumatematiikassa jopa kaksi vuotta muita lapsia jäljessä
Miten noin suuri ero on selitettävissä? Onko lasten älykkyydessä noin isoja eroja vai onko suomalaisessa opetuksessa vikaa?
Kommentit (35)
Minä olen varmaan huonompi matikassa kuin nuo lapset.
Pahenee vaan kun nykyään päiväkodissa ei oteta järjestelmällisesti esim. matemaattisia taitoja, jos ja kun ne ei lapsia satu kiinnostamaan. Kaiken pitäisi olla vaan kivaa, jutustelua ja lapsista lähtevää.
Niin? Kyseessähän on vain luokan pojat. Pojat tulevat kehityksessä sen pari vuotta tyttöjä jäljessä, iän myötä ero vaan kasvaa.
Oot sä joku rasisti vai?
Ei siitä saa puhua, tuohon sävyyn ainakaan.
Onko tää jotenkin yllättävää? Luulisi eron olevan suurempikin. Ihmisillä vaan on eri vahvuuksia. Jotkut ei opi numeroiden pyöritystä millään, eikä niitä yleensä kiinnostakaan oppia.
Suomessa matematiikan opetus on noin yleisesti ottaen jäljessä.
Ulkomailta muuttaessamme oli ihan järkkyä miten paljon jäljessä yläkoulussa ollaan ihan kaikilla osa-alueilla matematiikassa.
sieltä se pohja tulee kirjoitti:
Pahenee vaan kun nykyään päiväkodissa ei oteta järjestelmällisesti esim. matemaattisia taitoja, jos ja kun ne ei lapsia satu kiinnostamaan. Kaiken pitäisi olla vaan kivaa, jutustelua ja lapsista lähtevää.
Päiväkodissa on tarkoitus leikkiä. Ei ennen kään opetettu ja koulussa opittiin. Kuri kouluun ja ehdoton kännykkäkielto.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa matematiikan opetus on noin yleisesti ottaen jäljessä.
Ulkomailta muuttaessamme oli ihan järkkyä miten paljon jäljessä yläkoulussa ollaan ihan kaikilla osa-alueilla matematiikassa.
Eli tuon mukaan osa lapsista on Suomessa ulkomaalaisia ikätovereitaan useita vuosia jäljessä. Huolestuttavaa
Vierailija kirjoitti:
sieltä se pohja tulee kirjoitti:
Pahenee vaan kun nykyään päiväkodissa ei oteta järjestelmällisesti esim. matemaattisia taitoja, jos ja kun ne ei lapsia satu kiinnostamaan. Kaiken pitäisi olla vaan kivaa, jutustelua ja lapsista lähtevää.
Päiväkodissa on tarkoitus leikkiä. Ei ennen kään opetettu ja koulussa opittiin. Kuri kouluun ja ehdoton kännykkäkielto.
Itseasiassa päiväkodissa opetettiin ennen paljon enemmän kuin nykyään. Mutta siis nykyään tämä sama veltto touhu alkaa päiväkodissa ja jatkuu sinne kouluun. Missä niille kakaroille lykätään tabletit käteen ja lähetetään ne lorvimaan käytäville ja pihoille. Kun se on jotenkin edistyksellistä. Ammattikoulussa, amkissa ja yliopistossa ei nääs siy tartte enää edes olla läsnä päivääkään. Opinnot suoritetaan verkon kautta - ne jotka siihen jotenkuten itsenäisesti kykenee. Taso tietenkin laskee kuin lehmänhäntä, eka sukupolvi on meillä jo kentillä.
Nykysellä opsilla ei ihmekään... Aivan kuraa.
Jos matematiikan opetus tapahtuu kielellä jota sinä et ymmärrä niin todennäköisesti jäät jälkeen muista oppilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa johtua niistä lapsista jotka eivät ymmärrä matematiikan tunneilla Suomen kieltä.
Niistä tosin tulee tulevaisuudessa raketti-insinöörejä taikka lääkäreitä.
Miten ihmeessä sait kielikysymyksen vedettyä mukaan matematiikka aiheiseen keskusteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa johtua niistä lapsista jotka eivät ymmärrä matematiikan tunneilla Suomen kieltä.
Niistä tosin tulee tulevaisuudessa raketti-insinöörejä taikka lääkäreitä.
Miten ihmeessä sait kielikysymyksen vedettyä mukaan matematiikka aiheiseen keskusteluun
Koska alkuperäisessä uutisessa (jota en enää löydä) kerrottiin selkeästi, että matematiikan huonot taidot johtuvat siitä, että maahanmuuttahalapset eivät ymmärrä suomenkielistä opetusta.
Ei matematiikan oppimiseen alakouluiässä tarvi täydellistä kielen ymmärtämistä. Kyse on lähinnä älykkyydestä.
Minä ostin lapselle kotiin toisen matematiikan kirjan, kun ymmärsin, mitä alakoulun matematiikan tunneilla tehdään (=mitä ei tehdä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa johtua niistä lapsista jotka eivät ymmärrä matematiikan tunneilla Suomen kieltä.
Niistä tosin tulee tulevaisuudessa raketti-insinöörejä taikka lääkäreitä.
Miten ihmeessä sait kielikysymyksen vedettyä mukaan matematiikka aiheiseen keskusteluun
Koska alkuperäisessä uutisessa (jota en enää löydä) kerrottiin selkeästi, että matematiikan huonot taidot johtuvat siitä, että maahanmuuttahalapset eivät ymmärrä suomenkielistä opetusta.
Ei matematiikan oppimiseen alakouluiässä tarvi täydellistä kielen ymmärtämistä. Kyse on lähinnä älykkyydestä.
Siis matemaattisesta älykkyydestä
Uuden opsin mukaan kaikki oppiminen on sysätty oppilaan harteille. Eli jos ei kiinnosta niin sitten jää oppimatta.
Mutta kun eihän nykyään saa lapsilta ja nuorilta vaatia mitään. Tein itse viisi vuotta aineenopettajan töitä ja sitten riitti. Vaihdoin alaa. Lapset ja nuoret eivät siedä hetkenkään tylsyyttä, opettajan pitäisi olla viihdyttäjä joka tekee kaikki mahdolliset sirkustemout tunneilla jotta oppilailla olisi kivaa. Minkään eteen nuoret eivät jaksa tehdä töitä tai pinnistellä. Tätähän juuri matematiikassa tarvittaisiin, laskurutiinia ja pinnistelyä vaikeiden asioiden oppimiseksi. Sama homma esimerkiksi kielissä. Sanoja ei voi opetella kotona ja jos tätä vaadit, tulevat vanhemmat linjoja pitkin iltaisin. Jos et saa maagisesti kaadettua kaikkea tietoa suoraan lasten aivoihin, ilman että heidän täytyy itse tehdä mitään oppimisensa eteen, olet huono opettaja. Iso hatunnosto kaikille opettajille. Ei siinä paljon pitkä kesäloma painanut kun työ muuten niin uuvuttavaa. Onneksi tajusin lähteä ajoissa pois.
Koulussa opettaminen on tuulimyllyjä vastaan taistelua. Lapset/nuoret eivät halua tehdä mitään, jonka eteen pitää nähdä vaivaa. Yksi oppilas pelasi tunnilla kännykällä, annoin jälki-istuntoa kun ei lopettanut kehottamalla. Repi sitten kaikki tekemänsä tehtävät silpuksi, ja uhkaili että jos en ota jälkkää pois, hän ei tee enää mitään. En ottanut jälkkää pois, ja saan varmaan vanhemmat ja esimiehen niskaan. Kaiken pitää tapahtua nopeasti ja vaivattomasti, mutta kun oppiminen vaatii väkisinkin työn tekoa. Näitä tosilaiskoja lapsia on noin 22 oppilaan luokasta keskimäärin 6-8 kpl.
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö julkisti selvityksen tänään keskiviikkona.