Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet siitä, että koulujen (ja myös yo-kirjoitusten) kielipainotteisuutta ollaan kokoomuksen johdolla lisäämässä?

Vierailija
30.06.2018 |

Eikö pitäisi antaa mahdollisuus myös matemaattisesti lahjakkaille, jotka eivät ole kielissä niin hyviä?

Ja vaikka osaisi kymmentä kieltä, niin entä jos ei ole mitään sanottavaa?

Nykymaailmassahan englannin taidolla pärjää hyvin pitkälle, eli hyvällä substanssiosaamisella ja englannin osaamisella voi luoda hyvän työuran. Mutta jos osaa kymmentä kieltä, mutta ei mitään muuta, niin mitäs sitten?

Onko järkevää monen kielen osaamisen merkitystä korostomalla syrjäyttää niitä, jotka olisivat muissa aineissa hyviä? Entä jos muuten lahjakas ei mene lukioon sen takia, että se on niin kielipainotteinen?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten se linkki, kiitos.

Vierailija
2/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälailla siellä painotetaan matemaattisia aineita (mm. matematiikka ja fysiikka). Suomalaisten kielitaito on kaventunut ja siksi on hienoa, että monipuolisen kielitaidon merkitystä korostetaan ja arvostetaan - sillä pelkällä englannilla kun ei pärjää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaitos on naisistunut ja yliopisto menossa perässä. Kulttuurilliset ja humaanit arvot näkyvät koulutuslinjauksissa. Matemaattikkoja ja insinöörejä voi tuottaa aina Intiasta ja Kiinasta jos ja kun niitä enää kohta Suomi tarvisee.

Vierailija
4/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämä uutinen?

Vierailija
5/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla siellä painotetaan matemaattisia aineita (mm. matematiikka ja fysiikka). Suomalaisten kielitaito on kaventunut ja siksi on hienoa, että monipuolisen kielitaidon merkitystä korostetaan ja arvostetaan - sillä pelkällä englannilla kun ei pärjää. 

Jatkossa jos kirjoittaa neljä ainetta yo-kirjoituksissa, kolmen niistä on oltava kieliä.

Vierailija
6/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla siellä painotetaan matemaattisia aineita (mm. matematiikka ja fysiikka). Suomalaisten kielitaito on kaventunut ja siksi on hienoa, että monipuolisen kielitaidon merkitystä korostetaan ja arvostetaan - sillä pelkällä englannilla kun ei pärjää. 

Jatkossa jos kirjoittaa neljä ainetta yo-kirjoituksissa, kolmen niistä on oltava kieliä.

Joista yksi oman äidinkieli, se oleellisin taito :)  

Jos katsot vuoden 2020 uusia yliopiston valintakriteereitä, huomaisit, että sekä matematiikasta että fysiikasta saa pisteet lähes jokaiseen koulutusohjelmaan. Tämän lisäksi äidinkieli ja a-kieli. Fysiikan painottaminen "ei luonnontieteellisillä" aloilla on älytöntä. Edelleenkään en näe mitään älytöntä kielipainotusta. Fakta kuitenkin on se, että suomalaisten pitää osata oman äidinkielen ja englannin lisäksi myös muita kieliä. Viime vuosinahan on valitettavasti ollut se tilanne, ettei vapaaehtoisten vieraiden kielten ryhmiä edes perusteta, koska halukkaista ei ole tarpeeksi. Onneksi nyt tilanne on muuttumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla siellä painotetaan matemaattisia aineita (mm. matematiikka ja fysiikka). Suomalaisten kielitaito on kaventunut ja siksi on hienoa, että monipuolisen kielitaidon merkitystä korostetaan ja arvostetaan - sillä pelkällä englannilla kun ei pärjää. 

Jatkossa jos kirjoittaa neljä ainetta yo-kirjoituksissa, kolmen niistä on oltava kieliä.

Joista yksi oman äidinkieli, se oleellisin taito :)  

Jos katsot vuoden 2020 uusia yliopiston valintakriteereitä, huomaisit, että sekä matematiikasta että fysiikasta saa pisteet lähes jokaiseen koulutusohjelmaan. Tämän lisäksi äidinkieli ja a-kieli. Fysiikan painottaminen "ei luonnontieteellisillä" aloilla on älytöntä. Edelleenkään en näe mitään älytöntä kielipainotusta. Fakta kuitenkin on se, että suomalaisten pitää osata oman äidinkielen ja englannin lisäksi myös muita kieliä. Viime vuosinahan on valitettavasti ollut se tilanne, ettei vapaaehtoisten vieraiden kielten ryhmiä edes perusteta, koska halukkaista ei ole tarpeeksi. Onneksi nyt tilanne on muuttumassa.

Pakkoruotsin aikaistus ala-asteella lopetti monesta kouluista muiden kielten ryhmät.

Vierailija
8/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla siellä painotetaan matemaattisia aineita (mm. matematiikka ja fysiikka). Suomalaisten kielitaito on kaventunut ja siksi on hienoa, että monipuolisen kielitaidon merkitystä korostetaan ja arvostetaan - sillä pelkällä englannilla kun ei pärjää. 

Jatkossa jos kirjoittaa neljä ainetta yo-kirjoituksissa, kolmen niistä on oltava kieliä.

Joista yksi oman äidinkieli, se oleellisin taito :)  

Jos katsot vuoden 2020 uusia yliopiston valintakriteereitä, huomaisit, että sekä matematiikasta että fysiikasta saa pisteet lähes jokaiseen koulutusohjelmaan. Tämän lisäksi äidinkieli ja a-kieli. Fysiikan painottaminen "ei luonnontieteellisillä" aloilla on älytöntä. Edelleenkään en näe mitään älytöntä kielipainotusta. Fakta kuitenkin on se, että suomalaisten pitää osata oman äidinkielen ja englannin lisäksi myös muita kieliä. Viime vuosinahan on valitettavasti ollut se tilanne, ettei vapaaehtoisten vieraiden kielten ryhmiä edes perusteta, koska halukkaista ei ole tarpeeksi. Onneksi nyt tilanne on muuttumassa.

Pakkoruotsin aikaistus ala-asteella lopetti monesta kouluista muiden kielten ryhmät.

Kyllä kielten ryhmissä on jo aiemmin ollut nähtävissä tämä tendenssi - a2-kielen ryhmiä ei ole tullut, sama koskee yläkoulun puolella b2-kielen ryhmiä. Monissa kouluissa b1-ruotsin siirtyminen alakouluuun ei ole vähentänyt a2-kielen opiskelijamäärää, päinvastoin a2-kieli on nyt nousussa. Kielten opena seuraan kehitystä aitiopaikalta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla siellä painotetaan matemaattisia aineita (mm. matematiikka ja fysiikka). Suomalaisten kielitaito on kaventunut ja siksi on hienoa, että monipuolisen kielitaidon merkitystä korostetaan ja arvostetaan - sillä pelkällä englannilla kun ei pärjää. 

Jatkossa jos kirjoittaa neljä ainetta yo-kirjoituksissa, kolmen niistä on oltava kieliä.

Joista yksi oman äidinkieli, se oleellisin taito :)  

Jos katsot vuoden 2020 uusia yliopiston valintakriteereitä, huomaisit, että sekä matematiikasta että fysiikasta saa pisteet lähes jokaiseen koulutusohjelmaan. Tämän lisäksi äidinkieli ja a-kieli. Fysiikan painottaminen "ei luonnontieteellisillä" aloilla on älytöntä. Edelleenkään en näe mitään älytöntä kielipainotusta. Fakta kuitenkin on se, että suomalaisten pitää osata oman äidinkielen ja englannin lisäksi myös muita kieliä. Viime vuosinahan on valitettavasti ollut se tilanne, ettei vapaaehtoisten vieraiden kielten ryhmiä edes perusteta, koska halukkaista ei ole tarpeeksi. Onneksi nyt tilanne on muuttumassa.

Pakkoruotsin aikaistus ala-asteella lopetti monesta kouluista muiden kielten ryhmät.

Kyllä kielten ryhmissä on jo aiemmin ollut nähtävissä tämä tendenssi - a2-kielen ryhmiä ei ole tullut, sama koskee yläkoulun puolella b2-kielen ryhmiä. Monissa kouluissa b1-ruotsin siirtyminen alakouluuun ei ole vähentänyt a2-kielen opiskelijamäärää, päinvastoin a2-kieli on nyt nousussa. Kielten opena seuraan kehitystä aitiopaikalta :)

anteeksi typot, puhelimen autocorrect sekoilee kunnolla :) terveisin tuo aiempi kieltenope :)

Vierailija
10/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla siellä painotetaan matemaattisia aineita (mm. matematiikka ja fysiikka). Suomalaisten kielitaito on kaventunut ja siksi on hienoa, että monipuolisen kielitaidon merkitystä korostetaan ja arvostetaan - sillä pelkällä englannilla kun ei pärjää. 

Jatkossa jos kirjoittaa neljä ainetta yo-kirjoituksissa, kolmen niistä on oltava kieliä.

Joista yksi oman äidinkieli, se oleellisin taito :)  

Jos katsot vuoden 2020 uusia yliopiston valintakriteereitä, huomaisit, että sekä matematiikasta että fysiikasta saa pisteet lähes jokaiseen koulutusohjelmaan. Tämän lisäksi äidinkieli ja a-kieli. Fysiikan painottaminen "ei luonnontieteellisillä" aloilla on älytöntä. Edelleenkään en näe mitään älytöntä kielipainotusta. Fakta kuitenkin on se, että suomalaisten pitää osata oman äidinkielen ja englannin lisäksi myös muita kieliä. Viime vuosinahan on valitettavasti ollut se tilanne, ettei vapaaehtoisten vieraiden kielten ryhmiä edes perusteta, koska halukkaista ei ole tarpeeksi. Onneksi nyt tilanne on muuttumassa.

Pakkoruotsin aikaistus ala-asteella lopetti monesta kouluista muiden kielten ryhmät.

Kyllä kielten ryhmissä on jo aiemmin ollut nähtävissä tämä tendenssi - a2-kielen ryhmiä ei ole tullut, sama koskee yläkoulun puolella b2-kielen ryhmiä. Monissa kouluissa b1-ruotsin siirtyminen alakouluuun ei ole vähentänyt a2-kielen opiskelijamäärää, päinvastoin a2-kieli on nyt nousussa. Kielten opena seuraan kehitystä aitiopaikalta :)

Mitä olet opena mieltä, onko järkevä ruveta vaatimaan kaikilta kolmen vieraan kielen opintoja, kuten kokoomuksella on nyt tavoitteena? Eihän kaikilla oikeasti riitä kyvyt siihen, vai mitä luulet? Eikö olisi järkevämpää antaa niiden, joilla oppiminen takkuaa, keskittyä englantiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaidosta on hyötyä, varsinkin nykymaailmassa. Mutta ei kielten "painotus" saa olla pois muista aineista.

Jk. Meillä on lukiolainen lahjakas kummassakin eli kielissä ja matematiikassa, lukee englantia, saksaa, ruotsia ja venäjää jotka kaikki paitsi venäjä olleet kuvioissa jo 3-5lk alkaen. Ja matematiikka ollut aina myös 10, nyt lukiossa pitkä matikka.