Kuuluuko myös huonosta koulutodistuksesta antaa kehuja
Olin lauantaina siskolla kylässä ja siellä hänen poikansa lausui vitosluokan numerot ääneen. Jonkun kutosen muistan kuulleeni mutta lähes poikkeuksetta kaikki numerot seiskoja. Ok. Ei siinä mitään, mutta poika kysyi onko seiska hyvä numero. Äitinsä mietti hetken ja sanoi sen olevan tosi hyvä.
Nyt sitten poika siinä uskossa että koulussa pyyhkii hyvin ja sai hyvän todistuksen.
Minusta nuo seiskat kertovat siitä, että ei ole viitsitty panostaa koulunkäyntiin. Kaikki mahdollisuudet tuolla lapsella käsissään, mutta olisi nyt äitinsä sanonut että parantaa täytyy. Äkkiä nuo seiskat kääntyy yläkoulussa kutosiksi joka ei todellakaan ole hyvä arvosana.
Kommentit (8)
Kyllä seiskan keskiarvo ainakin on hyvä. Jos tuntuu joku numero ei-riittävältä, kehua siitä jossa hän on hyvä.
Ja nyt sun mielestä pojan äiti suorastaan kehuo todistusta, vaikka vaan vastasi kysymykseen?
Ei tietenkään pidä kehua, vaan lapselle pitää sanoa, että paskaa tulosta ja kelvoton kakara. Se se vasta motivoikin!
T: S. Arkasmi
Riippuu lapsesta. Perusvälkylle lapselle seiska on jo epäonnistuminen, ainakin alakoulun puolella. Jos saa seiskan kokeesta, ei ole kyllä paljonkaan lukenut kokeisiin tai nähnyt vaivaa. Voi olla vähän huonoa käytöstäkin mukana.
Jos on oppimisvaikeuksia tai muita ongelmia, niin silloinhan seiska on ihan hyvä numero.
Ei tietenkään, ellei halua että lapsi tyytyy jatkossakin seiskoihin.
Ihan hyvä todistus! Ei kaikkien tarvi saada kymppejä, ihmiset on erilaisia. Joku joutuu opiskelamaan hirveesti saadakseen edes sen seiskan.
Olen niin kyllästynyt tähän kouhotukseen ja varsinkin akateeminen/ei-akateeminen roskaan. Se seiskan tai huonomman keskiarvon saaja saattaa tulevaisuudenssa keksiä mahtavan jutun tai palvelun, tai olla vaan mielettömän hyvä puuseppä ja niin edelleen.
Tätäkin tulee jo kohta joku nyrppis alapeukuttamaan. Siitä vaan.
Riippuu minusta siitä, onko lapsi ennemmin ali- vai ylisuoritunut omiin kykyihinsä nähden. Jollekin tuo on hyvä, toiselle taas huono, ja joillekin siltä väliltä.
No riippuu oppilaasta. Esim. Matikassa jollekkin voi olla kutonenkin hyvä. Lukuaineissa vaikuttaa esim. Lukihäiriöt yms.