Onko vika sittenkään oppilaissa ja vanhemmissa? Opettajien ammattitaitoa ja motivaatiota ei kyseenalaisteta koskaan eikä missään
Oppimistulokset heikkenevät ja lapset eivät osaa mitään. Tutkimustietoa kasvatuksesta on enemmän kuin koskaan, ja opiskelijat viettävät yliopistolla vuosia hankkien valtaisat määrät tietoa pärjätäkseen opettajan ammatissa. Tästä kaikesta huolimatta opettajat tuntuvat itsekin olevan hukassa opetettaviensa kanssa, ja tulokset sukeltavat pohjamudissa. Nythän opettajan ei tarvitse kuin mennä työpaikalle välittämättä "p*skan vertaa" oppimistuloksista, koska palkka napsahtaa tilille joka tapauksessa. Olenkin vahvasti sitä mieltä, että opettajien palkan pitäisi osittain määräytyä saavutettujen oppimistulosten perusteella. Tasokokeita järjestettäisiin oppilaille säännöllisin väliajoin, ja jos tulokset ovat heikentyneet, opettajan palkasta leikkautuisi 8 % pois seuraavan kuuden kuukauden ajaksi. Tämä saisi myös opettajan motivoitumaan ja hakemaan ratkaisua oppimisongelmiin entistä hanakammin.
Kommentit (22)
Kyllä opettaja saa jatkuvasti palautetta ja vielä jopa putkotkin, jos valituksia tulee ja niitähän tulee. Ryhmäkoot ovat niin isoja, että yhdelle oppilaalle ei paljon pysty antamaan yksityisoperusta. Oppetaja ei pysty kenenkään päähän väkisin tietoa kaatamaan. Kyllä oppilaan pitää oppiminen ihan omassa pässää hoitaa. Opettaja voi vain auttaa ja tuoda tietoa tarjolle.
Minä olen ainakin jokaisen päivän jälkeen aivan loppu, kun olen yrittänyt pitää kuria, motivoida ja auttaa oppimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opettaja saa jatkuvasti palautetta ja vielä jopa putkotkin, jos valituksia tulee ja niitähän tulee. Ryhmäkoot ovat niin isoja, että yhdelle oppilaalle ei paljon pysty antamaan yksityisoperusta. Oppetaja ei pysty kenenkään päähän väkisin tietoa kaatamaan. Kyllä oppilaan pitää oppiminen ihan omassa pässää hoitaa. Opettaja voi vain auttaa ja tuoda tietoa tarjolle.
Minä olen ainakin jokaisen päivän jälkeen aivan loppu, kun olen yrittänyt pitää kuria, motivoida ja auttaa oppimisessa.
Anteeksi virheet. Alkaa olla tässä vaiheessa kevättä taju kankaalla. Lisäksi tuntuu tämä kännykkä vaihtavan noita sanoja.
Entä nämä tulokset että nykynuoret on fiksumpia kuin koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Entä nämä tulokset että nykynuoret on fiksumpia kuin koskaan?
Fiksujen pitäisi päästä hyviin tuloksiin, jos vain jaksavat opiskella.
Kyllä opettaja saa vaikka potkut. Moni on saanut.
Kenellä nyt yleensä työnteko kiinnostaisi? Koko maa täynnä ilmaiseläjää.
Olkaa kiitollisia, jos joku viitsii työssä käydä saati sitten laatua tuottaa. Hallitus on ilmaissut, että työntekeminen on väärin. Milloinkahan on tiedossa seuraava leikkaus palkkoihin ja nosto eläkeikään?
Olipahan taas typeryyttä. Pitäisikö sama tulosvastuu olla esim. lääkäreillä? Sehän on lääkärin vika, jos potilas ei halua lopettaa tupakointia
Kuule mistä koulujen paska johtuu --------------------------------------- sieltä opetushallituksen besser wissereiltä, jotka eivät ole päivääkään olleet opettajien hommissa. Ne on maistereita ja tohtoreita jakkupuvuissa nenäpystyssä.
Ennen opeilla oli auktoriteettia, nykyään halutaan liikaa olla oppilaitten kavereita. Mun mielestä oli joskus tosi hyvä kirjotus Liisa Keltikangas-Järviseltä että koulussa ei tartte olla mukavaa, vaan lasten kuuluis oppia siihen, et opiskelu on joskus tylsää, mut silti se vaan pitää tehä. Opetussuunnitelmia ku suunnitellaan ni aina mennää vaa löysempään ja löysempään suuntaan...
Etkö usko, että leikkaukset, opettajan auktoriteettiaseman heikkeneminen, sekä muut yhteiskunnalliset muutokset vaikuttavat yhtään? Opet vaan kaikki paskoja?
Omasta koulustani olen saanut miltein jokaiselta vastaantulevalta palautteen: " aivan piip" . Kysyt joltakin luokkatoverilta jotakin ihan perusasiaa, joka tulee tietää! Ei tiedä.
Opettajilta odotetaan joskus mahdottomia. Minullekin on eräs oppituntia häirinnyt lapsi todennut sijaisuutta tehdessäni, että "se on sun vika jos sä et saa motivoitua mua istumaan paikalleni, sulla ei oo auktoriteettia". Totta kai opettajalla tulee olla ammattitaitoa, auktoriteettia ja pedagogisia keinoja, mutta eivät ne taikatemppuja ole - joku vastuu on oppilaalla ja vanhemmallakin.
Vierailija kirjoitti:
Omasta koulustani olen saanut miltein jokaiselta vastaantulevalta palautteen: " aivan piip" . Kysyt joltakin luokkatoverilta jotakin ihan perusasiaa, joka tulee tietää! Ei tiedä.
Esim yksi hyvä opetusmetodi on toistaa asioita erinäisin metodein. Toinen on se ettei vedä oppilasta ikäänkuin perässään kertoen temppuja vaihevaiheelta vaan luo kokonaiskäsitteen jota oppilas pääsee tutkimaan, toistamaan, muistelemaan, kysymään ja oppimaan.
Meitä opettajia on varmasti monenlaisia, mutta hyvin suuri osa meistä on kaltaisiani ääritunnollisia puurtajia. Teen työtäni suurella sydämellä ja aina opiskelijoideni parasta ajatellen. Kaikki ei kuitenkaan milloinkaan riipu pelkästään minusta, vaan vastuu oppimisesta on myös opiskelijoilla. Paraskaan opettaja ei pysty ihmeisiin.
Yhdysvalloissa on käytössä ap:n ehdottamat tasokokeet ja opetusaika menee suurimmaksi osaksi tasokokeisiin valmistautumiseen. Siellä opettajien tekemisiä todella kontrolloidaan. Mutta hups vieköön oppimistulokset ovat paljon huonommat kuin Suomessa. Jostain syystä opettamisen laatuun vaikuttavat myönteisesti opettajan ammatin arvostus ja opettajan mahdollisuus itsenäiseen työskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta koulustani olen saanut miltein jokaiselta vastaantulevalta palautteen: " aivan piip" . Kysyt joltakin luokkatoverilta jotakin ihan perusasiaa, joka tulee tietää! Ei tiedä.
Esim yksi hyvä opetusmetodi on toistaa asioita erinäisin metodein. Toinen on se ettei vedä oppilasta ikäänkuin perässään kertoen temppuja vaihevaiheelta vaan luo kokonaiskäsitteen jota oppilas pääsee tutkimaan, toistamaan, muistelemaan, kysymään ja oppimaan.
Ja se tulisi aina muistaa että teoria sekä käytäntö ovat kaksi eri asiaa. Olet joskus 7 tunnin teoriamaratonilla kuullut asiasta kerran puhuttavan, eikä se ole koskaan käytännössä tullut eteesi, niin heti ollaan tyyliin sellaisella oikein sellaisen ihmisen äänenpainolla jonka tulisi olla jo eläkkeellä " se lähtee siitä ja siitä syntyy" Ei edes näitä järkeviä selkeitä muistamista ja ymmärrystä edesauttavia lausemuotoja mietitä vaan se tulee sarjatulena kuin ilma virtaus pyyhkäisisi hiuksia ja huomaa ettei kiinnosta v"ttuakaan oppiiko oppilas jotain vai ei.
Voi olla, että tulevaisuudessa, jos ei jos nyt, yhä harvempi haluaa kouluttautua peruskoulun opettajaksi, koska heiltä vaaditaan ihmeitä.
Toisaalta on myös opettajia, jotka eivät ole yhtään "auktoriteettihenkisiä" eivätkä kannustavia, vaan sysäävät mieluusti huonommin menestyvien oppilaittensa oppimisvastuun vanhemmille, joiden pitäisi kotona opettaa lapsiaan, kun koulussa ei ole kunnollista opetusta, koska "ei se Liisa-Johannes kuitenkaan osaa eikä opi".
Näin minulle on todettu lapseni kohdalla.
TÄYTTÄ PASKAA!
.
Minä arvostan SILTI opettajia.
Haluaisin myös hiukan huonommin oppivalle lapselleni tukiopetusta parissa aineessa.
Sitä emme saa, joten vietän kouluvuoden aikana lähes joka ilta pari tuntia lapseni kanssa opettaen häntä.
Hankalien aineiden kokeisiin luetaan jopa yli kuukausi, jona aikana teen ja tulostan hänelle kysymyksiä ja tehtäviä kymmeniä sivuja.
.
Olemme molemmat aivan puhki, kun koepäivä on ohi.
7½ on suuri saavutus.
Ilman minua se olisi hätänen 5+.
.
Onneksi huomenna alkaa hänen kesälomansa...
Voimme hengittää vapautuneesti pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin myös hiukan huonommin oppivalle lapselleni tukiopetusta parissa aineessa.
Sitä emme saa, joten vietän kouluvuoden aikana lähes joka ilta pari tuntia lapseni kanssa opettaen häntä.
Hankalien aineiden kokeisiin luetaan jopa yli kuukausi, jona aikana teen ja tulostan hänelle kysymyksiä ja tehtäviä kymmeniä sivuja.
Ette ihan oikeasti löydä tukiopetusta vai ette vain ole valmiita siitä maksamaan?
Minun ex-narsistiopettajamieheni kehui kännipäissään kuinka hauskaa nenäkkäitä oppiaita oli nöyryyttää. Muistan vieläkin sen virneen naamalla ja mieleeni tulivat omien kouluaikojeni pahimmat k-päät.
Arkiroolissa puhui tietenkin empatiasta, sympatiasta ja jostain jota kutsui ulkokohtaisuudeksi.
Mielenkiintoinen ajatus.