Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Netin kohdennettu mainonta, siinä ei ole mitään järkeä

Vierailija
22.05.2018 |

Ainut järki siinä voi olla se että mainoksen tilannut yrittäjä joutuu maksamaan enemmän ja joku toinen saa tästä rahaa. Tosin mitään hyötyä mainostavalle yritykselle tästä ei ole. Päinvastoin voi laskea myyntiä kun yritys alkaa vi*uttamaan.

Onhan se ihan idioottimainen ajatus että jos minä käyn katsomassa jotain tuotetta niin alkaa tämän tuotteet pakkomainonta.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käänsin juuri erään kansainvälisen yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitettua tekstiä, ja siinä kerrottiin, miten paljon kohdennettu mainonta oli lisännyt heidän verkkokauppamyyntiään. En nyt muista prosenttilukuja, mutta kasvu oli kyllä vuoden sisällä huomattava.

Vierailija
2/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käänsin juuri erään kansainvälisen yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitettua tekstiä, ja siinä kerrottiin, miten paljon kohdennettu mainonta oli lisännyt heidän verkkokauppamyyntiään. En nyt muista prosenttilukuja, mutta kasvu oli kyllä vuoden sisällä huomattava.

Tilasto? Emävale?

Kohdennettu mainonta alkaa niin että kuluttaja ensin osoittaa kiinnostusta tuotteeseen, tämän jälkeen mainostaja alkaa taukomattaoman "roskamainonnan " niin ettei mitään rajaa. Tästä tulee virhepäätelmä että kuluttaja teki tuon ostoksen sen takia kun alettiin tämä pakkomainonta.

Kuluttaja olisi ostanut ilman tätä kohdennettua mainontaakin tämän tuotteen ja hän ehkä on jo ostanut sen mutta siitä huolimatta hänelle tuputetaan tätä tuotetta edelleen:)

Jos kohdennetusta mainonnasta on jotain hyötyä niin miksi mainostaja ei sitten keksi itse alkaa tuputtamaan minulle jotain tuotetta:)

Kohdettua mainontaa harrastava firma varastaa kuluttajan oman idean ja päätöksen ja väittää että lisää myyntiä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käänsin juuri erään kansainvälisen yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitettua tekstiä, ja siinä kerrottiin, miten paljon kohdennettu mainonta oli lisännyt heidän verkkokauppamyyntiään. En nyt muista prosenttilukuja, mutta kasvu oli kyllä vuoden sisällä huomattava.

Tilasto? Emävale?

Kohdennettu mainonta alkaa niin että kuluttaja ensin osoittaa kiinnostusta tuotteeseen, tämän jälkeen mainostaja alkaa taukomattaoman "roskamainonnan " niin ettei mitään rajaa. Tästä tulee virhepäätelmä että kuluttaja teki tuon ostoksen sen takia kun alettiin tämä pakkomainonta.

Kuluttaja olisi ostanut ilman tätä kohdennettua mainontaakin tämän tuotteen ja hän ehkä on jo ostanut sen mutta siitä huolimatta hänelle tuputetaan tätä tuotetta edelleen:)

Jos kohdennetusta mainonnasta on jotain hyötyä niin miksi mainostaja ei sitten keksi itse alkaa tuputtamaan minulle jotain tuotetta:)

Kohdettua mainontaa harrastava firma varastaa kuluttajan oman idean ja päätöksen ja väittää että lisää myyntiä.

ap

Älä mulle vaahtoa, mä vain kerroin, miten kohdennettu mainonta oli heidän tulokseensa vaikuttanut.

Vierailija
4/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käänsin juuri erään kansainvälisen yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitettua tekstiä, ja siinä kerrottiin, miten paljon kohdennettu mainonta oli lisännyt heidän verkkokauppamyyntiään. En nyt muista prosenttilukuja, mutta kasvu oli kyllä vuoden sisällä huomattava.

Tilasto? Emävale?

Kohdennettu mainonta alkaa niin että kuluttaja ensin osoittaa kiinnostusta tuotteeseen, tämän jälkeen mainostaja alkaa taukomattaoman "roskamainonnan " niin ettei mitään rajaa. Tästä tulee virhepäätelmä että kuluttaja teki tuon ostoksen sen takia kun alettiin tämä pakkomainonta.

Kuluttaja olisi ostanut ilman tätä kohdennettua mainontaakin tämän tuotteen ja hän ehkä on jo ostanut sen mutta siitä huolimatta hänelle tuputetaan tätä tuotetta edelleen:)

Jos kohdennetusta mainonnasta on jotain hyötyä niin miksi mainostaja ei sitten keksi itse alkaa tuputtamaan minulle jotain tuotetta:)

Kohdettua mainontaa harrastava firma varastaa kuluttajan oman idean ja päätöksen ja väittää että lisää myyntiä.

ap

Joku saattaa suunnitella tuotteen ostoa, mutta unohtaa koko jutun. Kun näkee kohdennettua mainontaa, se palautuu mieleen ja tuntuu siltä niin kuin olisi saanut idean itse - koska alunperin saikin.

Vierailija
5/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adblock - ei ongelmia. 

Vierailija
6/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käänsin juuri erään kansainvälisen yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitettua tekstiä, ja siinä kerrottiin, miten paljon kohdennettu mainonta oli lisännyt heidän verkkokauppamyyntiään. En nyt muista prosenttilukuja, mutta kasvu oli kyllä vuoden sisällä huomattava.

Tilasto? Emävale?

Kohdennettu mainonta alkaa niin että kuluttaja ensin osoittaa kiinnostusta tuotteeseen, tämän jälkeen mainostaja alkaa taukomattaoman "roskamainonnan " niin ettei mitään rajaa. Tästä tulee virhepäätelmä että kuluttaja teki tuon ostoksen sen takia kun alettiin tämä pakkomainonta.

Kuluttaja olisi ostanut ilman tätä kohdennettua mainontaakin tämän tuotteen ja hän ehkä on jo ostanut sen mutta siitä huolimatta hänelle tuputetaan tätä tuotetta edelleen:)

Jos kohdennetusta mainonnasta on jotain hyötyä niin miksi mainostaja ei sitten keksi itse alkaa tuputtamaan minulle jotain tuotetta:)

Kohdettua mainontaa harrastava firma varastaa kuluttajan oman idean ja päätöksen ja väittää että lisää myyntiä.

ap

Joku saattaa suunnitella tuotteen ostoa, mutta unohtaa koko jutun. Kun näkee kohdennettua mainontaa, se palautuu mieleen ja tuntuu siltä niin kuin olisi saanut idean itse - koska alunperin saikin.

Minulle ei koskaan käy näin.

Ehkä taas yliarvion muiden kuluttajien oman tahdon ja siitä teen päätelmän että kohdennettu mainonta ei toimi. Peukutuksista päättellen tämmöisiä kuluttajia on paljon jotka eivät itse tiedä mitä haluavat, mutta minä tiedän.

Minulle on ihan turha kohdentaa mainontaa. Tiedän tasan tarkkaan mitä haluan. Esim. Katsoin erästä ikean tuotetta ja ostin sen. Nyt sitten tämä kohdennettu mainonta on jämähtänyt tähän ja tuputtaa jo kolmatta viikkoa tätä tuotetta.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva sitä itse hahmottaakaan, miten mainonta vaikuttaa itseen.

Vierailija
8/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adblock - ei ongelmia. 

Ja Facebook purity jos facea käyttää. Eipä juuri mainoksia näy :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/32 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta taas niin naurattaa kun katsoin viikko sitten vakuutuksia ja asia oli ja meni. Katsoin vakuutuksia omaiseni puolesta. 

If on nyt sitten alkanut nettihäiriköinnin että keskeyttikö minut joku vai mikä meni vikaan:)

Pistän mustalle listalle kaikki firmat, jotka harjoittaa kohdennettua mainontaa.

Vierailija
10/32 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pointti siitä, että mainostajille menee korrelaatio ja kausaliteetti sekaisin on ihan totta.

Ja totta kai markkinointiosasto sekä mainosten parissa puuhastelevat alihankkijoita myöten tekee kaikkensa osoittaakseen raorteilla, että heidän toimensa ovat kannattavia. Ja toki ne käyttävät kaiken viestinnällisen osaamisensa hyväksi myös raporttien paremman uskottavuuden omasta näkökulmastaan. Siinä on kettu kanatarhan vartijana, eli kannattaa osata katsoa niitä esityksiä hyvistä tuloksista myös siten, että ne ovat kuin valokuva jostain. Se on aina rajattu ja jotain jätetään usein ihan tarkoituksella kuvan ulkopuolelle. Valokuva ja markkinointiraportti jostain toimenpiteestä ovat monella tapaa aina tekijänsä valitsemasta näkökulmasta.

Se että mikä on mainonnan vaikutus kulutustottumuksiin ja heräteostoksiin on ollut pitkään tutkimusten aiheena, näyttöjä suuntaan ja toiseen on esitetty paljon. Erikoista on, että näytöt puhuvat aina mainonnan olevan tehokkaasti vaikuttavaa silloin kun se on edullista mainostavalle taholle ja merkityksetöntä kun se olisi haitallista. Jälkimmäisestä hyviä esimerkkejä, kun kyseessä on alkoholin, tupakan ja nuorisolle kohdennetun mainonnan kaltaisten mainonnan rajoitamisesta. Se syö uskottavuutta koko toimialaa ja sen käytäntöjä kohtaan.

Yritin etsiä onko suoramarkkinoinnista tehty riippumattomia tutkimuksia (PLOS tms), mutta en kyllä löytänyt kun jotain alakohtaisia, joista on hyvin vaikea vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä.

Oma kokemukseni, sample size N=1 :) , on että suoramarkkinointi koetaan yleisesti häiritsevänä ja kohdennettu vielä erityisen ärsyttävänä. Vain pieni osa klikkailee verkossa mainoksia muuten kun vahingossa, useimmat haluaisivat välttää niiden näkemisen kokonaan jos vaan osaisivat ja sen voisi helposti tehdä.

Verkossa mainostaminen on kuitenkin niin halpaa mainostajalle, että hyvinkin pieni osuma riittää ja tuottaa tulosta kun sitä verrataan maksettuun hintaan ja verrataan perinteisiin medioihin.

Tästä samasta syystä Spämmistä ei päästä eroon. Kumpaakaan ei tehtäisi jos se ei kannattaisi ja jos niistä muille aiheutetusta haitoista joutuisi maksamaan itse. Verkossa suuri(n) osa joka ei mainoksia halua maksaa tlisääntyneenä tietoliikenteenä, hidastunena yhteytenä ja sitä myöten kumuloituvana hukattuna aikana mainostajien puolesta. Operaattori laskuttaa asiakastaan ja samalla mainostaja asiakastaan. Ja artisti maksaa :(

Itse en pitkäaikaisena it-alan ammattilaisena mainoksia verkossa ole jaksanut katsella yli 10 vuoteen, niiden poistaminen on siihen tehdyillä välineillä niin helppoa (1Blocker x, ublock origin, Adblock plus, ghostery ovat helppoja käyttää niiden lisäks tampermonkey ja greasemonkey jos on halua opetella tai osaa jo javascriptiä). Ja herkästi myös asenne liian innokasta mainostajaa kohtaan kääntyy siihen, että en käytäisi firman mitään tuotteita vaikka he maksaisivat siitä minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/32 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan matkan esim Roomaan netistä ja sen jälkeen alkaa tulla Rooman matkojen mainoksia. Juu kiitos, ostin jo.

Vierailija
12/32 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näen mainoksen vaikkapa suklaasta, voi se vaikuttaa niin, että alan haluta suklaata, mutta en osta välttämättä todellakaan mainostettya tuotetta vaan jotain itseäni miellyttävää tai mieleenjuolahtavaa suklaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/32 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Facebook ja Google tuntuu ihan hyvin pärjäävän.

Vierailija
14/32 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettimainonnasta nyt näin ylipäätään ei tunnu olevan mitään muuta hyötyä, kuin tuottaa mainostuloa niitä näyttävälle sivustolle. Tunnen vain yhden ihmisen, joka ostaisi mainosten perusteella mitään, mutta hän onkin näitä vähän yksinkertaisempia ihmisiä, joiden mielestä kaikki mitä ostostv tyrkyttää, on järkevää ja maksamisen arvoista (kodista löytyy siis näitä useita). Ilmeisesti se 1/100 osumasta on silti kannattavaa, tiedä häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/32 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkailin puhelinliittymien hintoja. Sain tämän idean ihan itse. Itse keksin tämän. Mikään mainostoimisto ei syöttänyt tätä ideaa päähäni. 

Tein sopimuksen Moin kanssa mutta sitten peruin tämän sopimuksen.

Nyt sitten Moi on aloittanut kohdennetun nettihäiriköinti mainonnan . Vaikka mille sivustolle menee niin kohdennetaan Moin mainoksia. En koskaan osta Moilta liittymää.

Vierailija
16/32 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mainokset ole pelkkiä tuotemainoksia, vaan yritysten nimet jää mieleen niistä.

Esim. kyllästyt kahviin mitä juot joka päivä ja haluat maistaa jotain uutta. Olet nähnyt mainoksia Kallen kahvista* aivan riittämiin asti. Kun menet sinne kahvihyllylle ja katsot tuotteita, niin silmiin pistää kyseinen Kallen kahvi, siinä missä muut paketit on ihan uppo-outoja. Todennäköisesti ostat sen Kallen kahvin, vaikka juuri kotona olisit vannonut ettet koskaan osta sen tuotteita, koska se on tutumpi kuin ne muut.

Vierailija
17/32 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lie sieniä markkinointiporukka polttelee, kun kuvittelevat v-käyrän kohottamisella myyvänsä paremmin tuotetta. Kuulunee samaan kategoriaan kuin ettei negatiivista julkisuutta mukamas olisi olemassakaan. Kai nämä on niitä kuuluisia uskonasioita.

Vierailija
18/32 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjentäkää evästeet niin loppuu remarkkinointi. Ainakin hetkeksi. :)

Vierailija
19/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluasin ostaa polkupyörän.

Miksi kohdennettu mainonta ei tajua tätä ja ala mainostamaan?

Vierailija
20/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan oleta että kaikki mainoksia näkevät ostaisivat heti tuotteita. Riittää kun pieni prosentti ostaa. Moni on joka tapauksessa ostamassa ennemmin tai myöhemmin ja mainos vaikuttaa mielikuvaan brändistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän