Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköauton lataaminen lämmitystolpasta

Vierailija
22.05.2018 |

Onko luvallista? Meidän taloyhtiöön muutti vasta uusi asukas ja nyt huomasin että hänellä on sähköauto jota lataa taloyhtiön lämmitystolpasta. Eihän meidän muiden kuulu maksaa hänen autoilun takia nousevaa sähkönkulutusta vastikkeesta?
Yritin soittaa isännöitsijälle ja kysyä, mutten saanut vielä kiinni. Onko täällä kellään tietoa miten tämä asia oikeasti menee

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Kukaan ei tiedä?

Vierailija
2/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei hallitus kiellä niin saa ladata. Mutta jos tolpassa 2 tunnin kello niin ei se lataus käytännössä maksa mitään. Tietysti jos tälläinen yleistyy niin sitten hinnan korotus on tulossa muillekin tolpan käyttäjille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä se kehittyy suomalaisille uusi riidan aihe. Ehkä taloyhtiössä kannattaisi luoda pelisäännöt, ennenkuin menee siihen, ettei kukaan ei enää puhu naapurinsa kanssa.

Vierailija
4/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä se kehittyy suomalaisille uusi riidan aihe. Ehkä taloyhtiössä kannattaisi luoda pelisäännöt, ennenkuin menee siihen, ettei kukaan ei enää puhu naapurinsa kanssa.

Selkeä win-win-tilanne.

Vierailija
5/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetypelle on taas herännyt. Ei lämmitystolpan sulakkeet riitä yhtään mihinkään sähköautolataamiseen.

Vierailija
6/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei taloyhtiön säännöissä sanota asiasta mitään, niin on täysin luvallista ladata. Eihän se lämmityksenkään käyttäminen ilmaista ole siitä tolpasta. Ainoa ongelma voi olla että sulakkeet ei välttämättä kestä sähköauton lataamista tolpasta. Se tolpan latausteho on kyllä niin heikko ettei siitä suurta kulua taloyhtiölle tule ellei se asukas nyt ihan yötäpäivää kääntele sitten kahden tunnin kelloa alkuasentoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun suht uudessa kerrostalossa.

Mulla ja yhdellä muulla on sähköautot ja ihan lämmitystolpasta ladataan.

Sulakkeet kestää, eikä kukaan ole edes valittanut asiasta.

Vierailija
8/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin lataan. En jaksa joka kerta ajella kaupungin lataustolpalle istumaan ja odottamaan akun latautumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetypelle on taas herännyt. Ei lämmitystolpan sulakkeet riitä yhtään mihinkään sähköautolataamiseen.

Nyt kannattaisi opiskella sähkötekniikkaa. Kyllä kestää, mutta latausaika vastaavasti kasvaa.

Vierailija
10/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kummallista. Omassa taloyhtiössä maksetaan sähkötolpasta ja sisätilanlämmittimen käytöstä peritään lisämaksu. Kyllä sähköauton lataamisesta pitää periä maksu, muuten toiset joutuvat maksamaan yhden auton "tankkauksen". Kannattaa ottaa isännöitsijään tai hallituksen puheenjohtajaan yhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetypelle on taas herännyt. Ei lämmitystolpan sulakkeet riitä yhtään mihinkään sähköautolataamiseen.

Nyt kannattaisi opiskella sähkötekniikkaa. Kyllä kestää, mutta latausaika vastaavasti kasvaa.

Useimmat sähköautot vaatii vähintään 16A sulakkeen. Monet lämmitystolpat ovat vain 10A sulakkeilla.

Vierailija
12/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä noissa tolpissa on rajoitin tosiaan 2h joten ei paljon iloa koska normaalipistokkeella lataus kestää muutenkin todella kauan. Mielenkiintoista on nähdä alkavatko taloyhtiöt tekemään pistokepaikkoja lataukseen vai muuttuuko tekniikka nopeammin kuin sähköautojen lisääntyminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kahden tunnin ajastuksen saa ainakin meidän tolpassa ihan helposti ohitettua. Tiedän useamman lämmittelevät autoa talvella koko yön en vain kahta tuntia. Joku naapuri kerran neuvoihin miten se tehdään en vaan muista

Vierailija
14/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin tuollaiseen höveliin taloyhtiöön asumaan. Siellä voi omaan asuntoon ottaa sähkön rappukäytävästä, roskia ei tarvitse lajitella vaan nakkaa kaiken ekaan pönttöön, vanhat huonekalut ja rikkinäisen mikron voi viedä roskakatokseen, kun kaiken voi maksattaa toisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetypelle on taas herännyt. Ei lämmitystolpan sulakkeet riitä yhtään mihinkään sähköautolataamiseen.

Nyt kannattaisi opiskella sähkötekniikkaa. Kyllä kestää, mutta latausaika vastaavasti kasvaa.

Useimmat sähköautot vaatii vähintään 16A sulakkeen. Monet lämmitystolpat ovat vain 10A sulakkeilla.

Laitatkos lähteen tälle?

Ainakin Tesloilla ja Leafeilla lataillaan myös 6 A sulakkeista. Ja nämä ovat nimenomaan ne yleisimmät sähköautot.

Vierailija
17/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia mitä viherpipertäjätoistenpöydässäsyövätloiset eivä ikinä tule tajuamaan on se, että lämmitystolppien syöttö mitoitetaan noin 1000 w/autopaikka.

Muutama loinen menee, mutta sen jälkeen ei enää kenelläkään olekaan kivaa. Mutta eihän se minä-mulle-sanoinko-jo-itseni syöpäläistä kiinnosta.

Vierailija
18/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä noissa tolpissa on rajoitin tosiaan 2h joten ei paljon iloa koska normaalipistokkeella lataus kestää muutenkin todella kauan.

Sehän riippuu siitä, paljonko autolla ajaa, paljonko latauksesta tapahtuu kotona ja paljonko pistorasiasta irtoaa tehoja.

Jos ajaa 17 000 km vuodessa kuten keskivertoauto ajeleekin, niin 0,2 kWh/km kulutuksella tuo tekee 3 400 kWh vuodessa. Jos taas lataa 2 tuntia per päivä 2 kW pistorasiasta päivittäin, saa: 2h * 365 päivää * 2 kW = 1 752 kWh.

Eli ihmiselle, joka ajaa puolet keskivertoauton ajeluista, tuo voi riittää ihan hyvin. Varsinkin jos lataa välillä myös Prismassa, työpaikalla tai pikalaturilla matkalla. Tai sitten se heppu käy lyömässä päivittäin 2 h lisää puhtia siihen rajoittimeen.

Vierailija
19/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä noissa tolpissa on rajoitin tosiaan 2h joten ei paljon iloa koska normaalipistokkeella lataus kestää muutenkin todella kauan.

Sehän riippuu siitä, paljonko autolla ajaa, paljonko latauksesta tapahtuu kotona ja paljonko pistorasiasta irtoaa tehoja.

Jos ajaa 17 000 km vuodessa kuten keskivertoauto ajeleekin, niin 0,2 kWh/km kulutuksella tuo tekee 3 400 kWh vuodessa. Jos taas lataa 2 tuntia per päivä 2 kW pistorasiasta päivittäin, saa: 2h * 365 päivää * 2 kW = 1 752 kWh.

Eli ihmiselle, joka ajaa puolet keskivertoauton ajeluista, tuo voi riittää ihan hyvin. Varsinkin jos lataa välillä myös Prismassa, työpaikalla tai pikalaturilla matkalla. Tai sitten se heppu käy lyömässä päivittäin 2 h lisää puhtia siihen rajoittimeen.

Siis 2,4 kW pistorasiasta, eikä 2, joka vastaa 10 A sulaketta.

Vierailija
20/32 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia mitä viherpipertäjätoistenpöydässäsyövätloiset eivä ikinä tule tajuamaan on se, että lämmitystolppien syöttö mitoitetaan noin 1000 w/autopaikka.

Muutama loinen menee, mutta sen jälkeen ei enää kenelläkään olekaan kivaa. Mutta eihän se minä-mulle-sanoinko-jo-itseni syöpäläistä kiinnosta.

Ai ei kiinnosta, kun sähköä ei enää tulekaan rasiasta, kun liian moni lataa yhtä aikaa? Uskoisin kiinnostavat, joten mitä oikein sekoilet?