Haluatteko kysyä jotain naiselta jolla on Tourette?
Voin vastailla kun en keksinyt nyt järkevämpääkään tekemistä! :)
Kommentit (29)
Kirjoitit ensin työttömyydestä ja psykologian pääsykokeista. Sitten itsellesi sopivasta työstä. Nyt tämä. Sinulla ei siis ole elämää
Voisitko työskennellä esim jäätelökioskissa
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako TIC tahatonta kiroilua....
Mulla ei oo ollu koskaan sellasia ticsejä, onneksi. Kyllä aiheuttais sellanen aika suurta häpeää varsinkin jossain julkisilla paikoilla. Usein ihmisillä on eka ajatus touretesta just tuo kiroileminen, vaikka sitä esiintyy vain noin joka kymmenennellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo joku automerkki?
Neurologinen oireyhtymä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit ensin työttömyydestä ja psykologian pääsykokeista. Sitten itsellesi sopivasta työstä. Nyt tämä. Sinulla ei siis ole elämää
Ei tosiaan näytä olevan :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Voisitko työskennellä esim jäätelökioskissa
En, tai toki riippuu mitä "voimisella" tarkoitetaan. Ei ainakaan kenenkään kannattais mua sellaseen edes palkata kun nyin käsilläni niin että saattais olla useampaan otteeseen ne jätskipallot ja rahat ja mitkälie jossain muualla ku siinä tuutissa. :D Vaikka toki pystyn niitä liikkeitä pidättelemään, mutta se aiheuttaa tosi sietämätöntä oloa. Voisin ehkä verrata sitä sietämättömyyden tunnetta siihen että jos jonnekin kutittaa kovasti eikä voi raapia sitä tunnetta pois.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän vainoharhainen? 🤔
Kuinka paljon itse koet Toureten haittaavan elämääsi?
No miten tämä Tourette sinulla esiintyy?
Vierailija kirjoitti:
Mitä näkyviä oieita sinulla on?
Tällä hetkellä näkyvin oire on köhiminen ja yskiminen, mikä tosin voi näyttäytyä muille ihmisille aluksi vain jonain tavallisena yskänä. Mutta jos mun kanssa pidempään on tekemisissä niin kyllä sitä on lopulta alettu kyselemään että miksi yskin koko ajan. Ja joskus on jossain julkisessa kulkuneuvossa joku tullut tarjoamaan kurkkupastilleja. Sitten lisäksi mulla on jonkin verran motorisiä ticsejä, vaikka ne on vähentyneet siitä kun olin nuorempi. Usein niitä oireita aina pahentaa niiden ajattelu ja niihin huomion kiinnittäminen. Siten siis jos joudun paljon pitelemään käsissä esineitä joista tiedän ettei niitä saa tiputtaa, niin sen ajatteleminen ja huomion kiinnittäminen siten kyseiseen ticsiin lisää sen esiintyvyyttä.
Sitten lisäksi jännittelen välillä vatsalihaksia tai käsien lihaksia jotenkin muljautellen niitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon itse koet Toureten haittaavan elämääsi?
No mä en tiedä onko tää kuinka tavallista mutta ite oon niin tottunut siihen että en osaa edes jotenkin asettaa itteäni sellaseen tilanteeseen ettei mulla olis tätä. Jotenkin koen sen osaksi itseäni ja pidän sitä vaan omana piirteenäni, enkä niinkään sairautena. Suurinta haittaa koen niistä itelleni olevan silloin jos pelkään sen häiritsevän muita, tai saan sen vuoksi osakseni negatiivista huomiota. Ja kyllä välillä jos niitä ticsejä oikein tiheään tahtiin tulee niin se tuntuu tietyllä tapaa fyysisesti raskaalta. Vähän niinkuin ettei millään jaksaisi TAAS tehdä niitä samoja liikkeitä. Joskus kun olin nuorempi niin tuntu oikeesti rankalta kun ensin pomputin jotain esinettä kädelläni, sitten heitin sen selkänisuuntaan, sitten haukahdin niinkuin koira(yleensä useammankin kerran), ja joskus vielä heittäydyin sen jälkeen selälleni. Etsin sille tosin jonkin pehmeän paikan kuten sänky. Onneksi toi on mennyt multa jo ohi.
ap
Vierailija kirjoitti:
No miten tämä Tourette sinulla esiintyy?
Tähän tulikin jo vastaus tossa ylemmässä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo joku automerkki?
Onhan se sitäkin, Britanniassa valmistettiin joskus noita roadstar-autoja.
Mutta tässä ei nyt sitä näköjään tarkoitettu, pyydän anteeksi!
Onko kukaan huomautellut sinulle TIC-oireista, esim. kasvojen nykimisestä? Ystävälläni on tourette, ja hänelle aina välillä huomautellaan ikävästi "irvistelystä" siis ihan tuntemattomat ihmiset ovat huomautelleet.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan huomautellut sinulle TIC-oireista, esim. kasvojen nykimisestä? Ystävälläni on tourette, ja hänelle aina välillä huomautellaan ikävästi "irvistelystä" siis ihan tuntemattomat ihmiset ovat huomautelleet.
Mulle ei oo nykyään enää huomautellut. Tosin voi johtua siitäkin että kaikki tutut tietää ja tuntemattomat nyt tuskin kehtais tulla ihmettelemään. Mulla ei kasvojen nykimistä taida olla tällä hetkellä laisinkaan vaan sijoittuu noihin vokaalisiin sekä käsien ja keskivartalon ticseihin. Noista kurkun selvittely- /yskimisticeistä kerran joku mun vieressä istunut kysyi että onko kaikki okei, vastasin vaan että on. Sitten kuten aiemminkin mainitsin niin parikin ihmistä joskus tarjonnut kurkkupastilleja.
ap
Onko sinulla todettu muita neuropsykiatrisia pulmia kuten aspergerin oireyhtymää tai ADHD/ADD?
Aiheuttaako TIC tahatonta kiroilua....