Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asia, jonka opettaja haluaisi sanoa vanhemmille, muttei voi:

Vierailija
19.04.2018 |

Puhukaa kotona v a k a v a s t i lapsillenne, että nämä olisivat tunneilla hiljaa.

Vain opiskelurauha mahdollistaa sen, että opetus on laadukasta. Kun luokissa on jatkuva 24+ oppilaan älämölö ja vaeltelusirkus, ei opiskelusta yksinkertaisesti tule mitään. Opettajan suunnittelemat tunnit kuluvat huudon hiljentämiseen. Ohjeet menee ohi korvien. Koko koulussa vietetty aika menee kaikilta hukkaan. Kukaan ei viihdy korvat tinnittäen.

On myös oppilaita, jotka ovat vain puheliaita, mutteivät häiriköitä. Nämäkin kommentoijat vievät aikaa muilta. Kiva, että kommentoidaan, mutta pitäisi osata viitata ja pyytää puheenvuoroa.

Toinen asia: opettakaa lapsenne odottamaan omaa vuoroa. Koulu ei ole mikään uniikkien lumihiutaleiden henkilökohtaisen palvelun paikka, vaan siellä toimitaan pakosti ryhmänä. Omia tarpeitaan pitää pystyä ajattelemaan (ja tarvittaessa hillitsemäänkin) ryhmän järkevän toiminnan kannalta.

**************

Näistä ei aina vanhemmille puhuta, koska lapsella on vanhempansa geenit ja jostainhan se käytös periytyy. Vanhemmat usein alkavat puolustella lapsensa käytöstä, eikä asiasta siksi voi puhua asiallisesti. Miettikää ja toimikaa oikein omasta puolestanne.

***************

Koulussa on helppoa, jos:

- noudattaa sääntöjä (on tehty ison ryhmän järkevän toiminnan vuoksi)
- on tunnilla asiallisesti (eli puhuu luvalla, ei vaeltele ilman lupaa, ei roskaa)
- hoitaa hommansa (eli läksyt ja sovitut tehtävät)
- ei tuhoa koulun tiloja ja tavaroita

Miettikää sitä opettajaa, joka päivittäin luotsaa 24+ oppilaan joukkuetta, kun huokailette niiden parin tunnin kaverisynttäreiden aikana... ei se opekaan mikään yli-ihminen ole.

t. Nuori luokanopettaja

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori luokanopettaja on hyvä ja kertoo nuo kyseešsä oleville vanhemmille ensimmäisessä vanhempainillassa. Ainakin se vanha ope, joka meidän muksuja opetti, teki niin. Eli oli keskustelua siitä mitkä on koulun velvollisuudet ja mitkä kodin.

Yläasteella kävi selkeäksi erot, miten eri opettajien luokilta tulleet oppilaat käyttäytyvät sitten siellä yhdistetyssä luokassa. Esim kuopuksen opella oli tapana "palkita" hyvästä käytöksestä esim. Niin, että jos luokka keskittyy hiljaa tekemään tehtäviä, niin soitetaan siinä samalla toivemusiikkia. Tämä luokka osasi käyttäytyä parin muun ryhmän lapset olivat lähinnä kuin mölyapinalauma. Katse myös sinne peiliin ope.

Vierailija
2/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen opettajan tehtävä sitten on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ohjeistaa noin, koska lapseni luokassa toimitaan monessa asiassa aivan toisin. Siellä saa puhua keskenään,kulkea paikasta paikkaan, väsyneenä jättää tehtävät tekemättä jne. Uudessa koulussa ei jumiuduta vanhanaikaisesti opettajajohtoiseen aikaan ja paikkaan, oppiminen on muutakin kuin kuuntelua.

Vierailija
4/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että opettaisivat sille Jonne-Niclakselle että tunneilla EI räpelletä älypuhelinta tai VARSINKAAN kuvata muita. Mutta minkäs teet ja jos otat puhelimen pois, se luokitellaan suunnilleen pahoinpitelyksi.

Vierailija
5/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo luokkarauha on opettajan heiniä. Toiset saa luokan hiljaiseksi ja seuraamaan opetusta, toiset ei.

Vierailija
6/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen opettajan tehtävä sitten on?

?? Opettaa tietenkin! Siis matematiikkaa, äidinkieltä ym. pääpaino noilla ja pienempi osa tuolla "tapakasvatuksella". Mutta tämä ongelma ei varmaan ole ihan niin yksinkertainen kuin että kotona ei ole opetettu (toki osa varmasti tuotakin) vaan asiaan vaikuttanee nykyinen lyhytjänteinen virikkeitä täynnä oleva ympäristö, kaikkien integrointi ns. tavallisille luokille, ryhmäkoot jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Itse en voi luokan dynamiikkaan vaikuttaa, se on koulun tehtävä. Olisiko koulussanne tarvetta yhteisöllisen oppilashuollon kehittämiselle ja esim. koulupsykologien työpanoksen suuntaamiselle pois yksilökohtaisesta työstä ja enemmän opettajan ja koko luokan tueksi? OPSin mukaan myös vanhempien tulee voida osallistua oppilashuoltotyöhön - mitenkäs se on toteutunut?

Vierailija
8/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että opettaisivat sille Jonne-Niclakselle että tunneilla EI räpelletä älypuhelinta tai VARSINKAAN kuvata muita. Mutta minkäs teet ja jos otat puhelimen pois, se luokitellaan suunnilleen pahoinpitelyksi.

Kuka luokittelee? Mä luulen, että tämä on munattomien opettajien selityksiä. Ne opettajat, jotka kerää puhelimet puhelinparkkiin tuntien ajaksi, eivät ole selitelleet mitään. Lähinnä vaan keskittyneet opettamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ohjeistaa noin, koska lapseni luokassa toimitaan monessa asiassa aivan toisin. Siellä saa puhua keskenään,kulkea paikasta paikkaan, väsyneenä jättää tehtävät tekemättä jne. Uudessa koulussa ei jumiuduta vanhanaikaisesti opettajajohtoiseen aikaan ja paikkaan, oppiminen on muutakin kuin kuuntelua.

Mistä alapeukut? Meillä opettaja nimenomaan ohjeisti, että koulussa ei enää viitata, odoteta opettajaa apuun vaan kysytään apua kaverilta jne.

Vierailija
10/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän opettaja tuommoisen viestin voisi esim. Wilmassa julkaista. Sellaista yleistä muistuttelua, että käytöstavat ja toisen työrauhan kunnioittaminen olis koulussakin pop.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ohjeistaa noin, koska lapseni luokassa toimitaan monessa asiassa aivan toisin. Siellä saa puhua keskenään,kulkea paikasta paikkaan, väsyneenä jättää tehtävät tekemättä jne. Uudessa koulussa ei jumiuduta vanhanaikaisesti opettajajohtoiseen aikaan ja paikkaan, oppiminen on muutakin kuin kuuntelua.

Ei hyvää päivää. Valitettavaa, että olet äiti jollekin lapselle.

Vierailija
12/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaveriko sen asian osaa? Ei todellakaan osaa, eikä kukaan muukaan luokassa. Itsenäinen opiskelu ja saadun tietomassan analysointi sekä kriittinen arviointi onnistuu vasta yliopistossa eikä silloinkaan kaikilta, useimmat joutuvat sitä kantapään kautta tuskalla ja vaivalla opiskelemaan. Se, että joku kolmasluokkalainen tai vaikka seiskaluokkalainen poika tässä pärjäisi, on kyllä pelkkä vitsi. Ja ihan vitsiähän tämä nykyinen koulu onkin, uusien menetelmien käyttöön otto naurattaa vielä enemmän. Mutta ei naurata siinä vaiheessa, kun yläkoululainen ei osaa kunnolla lukea, ei osaa matematiikan peruslaskusääntöjä, ei tiedä yhtään, mihin kuuluu iso kirjain, pilkku tai piste...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ohjeistaa noin, koska lapseni luokassa toimitaan monessa asiassa aivan toisin. Siellä saa puhua keskenään,kulkea paikasta paikkaan, väsyneenä jättää tehtävät tekemättä jne. Uudessa koulussa ei jumiuduta vanhanaikaisesti opettajajohtoiseen aikaan ja paikkaan, oppiminen on muutakin kuin kuuntelua.

Ei meidänkään muksujen koulussa enää olla koko tuntia paikoillaan ja viitata sievästi. Peruskoulu on muuttunut hurjasti meidän ajoista..

Tehdään tehtäviä yhdessä, aineet on "sekoitettu", että tehdään sitä biologiaa kotitaloudentunnillakin. Videoidaan opetusta, historiassa käydään näytelmän keinoin vanhoja juttuja läpi... Opastetaan lapsia etsimään tietoa ja hyödyntämään sitä käytännössä.

Saavat olla pitkin koulua, mutta hissukseen. Opettaja seuraa lapsia ja töiden etenemistä tabletin avulla.

Vantaalta

Vierailija
14/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi sitä ei voi sanoa vanhemmille? Opettajan pitää kyetä puhumaan vanhemmille paljon vaikeammistakin asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaveriko sen asian osaa? Ei todellakaan osaa, eikä kukaan muukaan luokassa. Itsenäinen opiskelu ja saadun tietomassan analysointi sekä kriittinen arviointi onnistuu vasta yliopistossa eikä silloinkaan kaikilta, useimmat joutuvat sitä kantapään kautta tuskalla ja vaivalla opiskelemaan. Se, että joku kolmasluokkalainen tai vaikka seiskaluokkalainen poika tässä pärjäisi, on kyllä pelkkä vitsi. Ja ihan vitsiähän tämä nykyinen koulu onkin, uusien menetelmien käyttöön otto naurattaa vielä enemmän. Mutta ei naurata siinä vaiheessa, kun yläkoululainen ei osaa kunnolla lukea, ei osaa matematiikan peruslaskusääntöjä, ei tiedä yhtään, mihin kuuluu iso kirjain, pilkku tai piste...

Samaa mieltä. Nykyinen koulu on vitsi, ja osa opettajistakin ovat. Varsinkin se, joka alkoi kiusata lastani psykologisesti eri keinoin. Vain siksi että ei itse saanut luokkaan kuria, niin piti sitten kostaa se kiltille oppilaalle. Nykyään en arvosta opettajia enää lainkaan. Sadistisia pikku......

Vierailija
16/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi ohjeistaa noin, koska lapseni luokassa toimitaan monessa asiassa aivan toisin. Siellä saa puhua keskenään,kulkea paikasta paikkaan, väsyneenä jättää tehtävät tekemättä jne. Uudessa koulussa ei jumiuduta vanhanaikaisesti opettajajohtoiseen aikaan ja paikkaan, oppiminen on muutakin kuin kuuntelua.

Mistä alapeukut? Meillä opettaja nimenomaan ohjeisti, että koulussa ei enää viitata, odoteta opettajaa apuun vaan kysytään apua kaverilta jne.

Itse alapeukutin siksi, että en kannata tällaista kehitystä. Tuollainen luokkatilanne missä ei kuunnella opettajaa, ei pysytä hetkeäkään omalla paikalla eikä tehdä tehtäviä jos väsyttää (=ei vaan huvita), ei edistä kenenkään oppimista.

Toivon, että opettaja ottaisi AP:n aloituksessa mainitut asiat esiin vanhempainillassa. Tosin niissä tuntuu käyvän vain ne vanhemmat, joiden lapset osaavat edes suurin piirtein käyttäytyä. Joka tapauksessa olen itse kasvattanut lapseni niin, että osaavat käyttäytyä. He myös haluaisivat oppia ja ovat todella ärsyyntyneitä luokkakavereistaan, jotka vain hilluvat ja häiriköivät. Pyyntö siis koululle: opettakaa ja vaatikaa oppilailta asiallista käytöstä oppitunneilla. On utopistista olettaa, että kaikkien vanhemmat tekisivät sen puolestanne. 

Vierailija
17/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen geenit sinulla on , nuori opettaja? Olipa törkeä kirjoitus.

Vierailija
18/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni opettaja oli sitä mieltä, että meidän pitäisi viedä lapsi psykologille. Ihan vain siksi, että lapsi kärsi levottomassa luokassa ja kertoi kotona siitä, että koulussa tuntui pahalta. Mitenkäs tämä sinun mielestäsi toimii?

Vierailija
19/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän opettaja tuommoisen viestin voisi esim. Wilmassa julkaista. Sellaista yleistä muistuttelua, että käytöstavat ja toisen työrauhan kunnioittaminen olis koulussakin pop.

Voi laittaa ja musta täytyisi jopa laittaa. Mä ainakin haluaisin kuulla asiat suoraan ja silloin kun ne tapahtuu. Kyllä kypsät vanhemmat pystyy käsittelemään asiat normaalisti ja suoraan, ehkä niitä ei sitten enää juuri ole? Mutta siis, meillä opettaja ei laita _koskaan mitään_ viestiä mistään vaikka lapsi kertoo jatkuvista ongelmista koulussa! Jakuvasti kuulen että suurinpiirtein puoliluokkaa on saanut varoituksia ym. jotka ei tunnu kuitenkaan johtavan mihinkään. Sitten asiasta kuulee ehkä tuurilla omassa hetkessä tai vastaavasti kaikilla on huono arvio todsituksessa siinä työskentelyrauha kohdassa. Kuitenkin jos kysyy miten koulussa menee, niin mitään valittamista ei ole. Nyt en yhtään tiedä, mitä siellä koulussa oikeasti tapahtuu kun toisaalta tulee tunne, että ongelmia on paljon (siis koko luokalla, ei mitenkään erityisesti omalla lapsella, toki välillä hänelläkin puhumista ym.) mutta sitten ei kuitenkaan, huoh.

Vierailija
20/49 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä nössöjä luokanopeja, kun ette tuollaista asiaa uskalla sanoa vanhemmille. Ja opettajien huoneessa varmaan haukutaan kaikki yhtään levottomat tai iloiset lapset, kun heillä on vanhempiensa huonot geenit. Niinkö? Tuli taas selväksi opettajien kierous tästäkin aloituksesta. Syytetään lasten vanhempien geenejä, kun ei saada luokkaan työrauhaa. Narsistista suorastaan, eikä yhtään osata katsoa peiliin että missä voisi olla vika. P.s. Monet kasvattavat kotona lapsille käytöstavat, mutta ne muutama häirikkö siellä luokassa villitsevät muut. Luuletko että se auttaa, että saarnaan kotona että miten koulussa kuuluu käyttäytyä? Olet ällistyttävän typerä opettajaksi, jos luulet että teini-ikää lähestyvä tuleva nuori toimii juuri niin miten kotona sanotaan. Kaikki riippuu sinun omasta auktoriteetistä, joko sitä ei lapsia/nuoria kohtaan ole, tai sitten sitä on. Vanhempien syyttely on niin vanhanaikaista, keksi jotain uutta! Oletko itse koskaan ollut lapsi tai nuori? Istuitko pulpetissa sormet ristissä, odottaen opettajan ohjeistuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi