DNA asiakaspalvelu & viallinen tuote
Ostin muutama päivä sitten DNA:n Myyrmäen pisteestä Iphone 7 puhelimen. Avasin paketin kotona, ja huomasin sen olevan viallinen ja tuoteosan puuttuvan pakkauksesta. Seuraavana aamuna suuntasin heti takaisin liikkeeseen ja kerroin tilanteen. Nais myyjä katsoo minua halveksuvasti kun kerroin tilanteen. Hän aloitti syyttämällä minua että olisin itse vian aiheuttanut vaikka tosi asiassa siihen ei ollut edes mahdollisuutta että edes epähuomioissani olisin sen aiheuttanut. Hän sanoi minulle ettei asialle oikein ole mitään tehtävissä sillä se kuuluu "itseaiheutetun vian piiriin". Sitten kun kerroin minulla olevan kaksi todistajaa ketkä näkivät tilanteen ja pystyvät todistamaan tuotteen olleen viallinen sillä hetkellä kun olen sen pakkauksesta ottanut. Nais henkilö menee hetkeksi vaikeaksi ja soittaa myymäläpäälikölle. Myymäläpäälikkö kertoo että " tämän kerran poikkeustilanteessa" he voivat ottaa sen huoltoon heidän piikkiin. Minkäänlaista pahoittelua enkä mitään lausettakaan korvauksesta saanut, vain halveksuvia katseita ja syytöksiä että tämä olisi minun oma aiheuttama eikä minulla olisi varaa edes valittaa. Noh, jätin puhelimen huoltoon ja aloin sen jälkeen miettimään asiaa. Miksi haluaisin ostaa normaalilla hinnalla huoletun puhelimen joka on jopa mahdollisesti ollut jo jollain muulla ja tullut palautuksena. Menen kysymään taas seuraavana päivänä asiasta ja taas saan todella törkeän vastaanoton tällä kertaa miesmyyjältä. Hän sanoo että heidän käytäntö on se että se menee takuuseen. Mutta takuuhan on vasta silloin kun puhelin on ollut jo käytössä ja minun tapauksessa se ei ollut ja kyse oli suoraan rakeenteellisesta viasta joka oli silmin havaittavissa. Myyjä on jälleen kerran erittäin vastahakoinen eikä lähde auttamaan yhtään vaan kertoo että tämä on vain heidän käytäntö "voivoi asialle ei voi tehdä mitään olemme olleet kilttejä kun edes kuuntelimme sinun valitusta"- tyylillä. Lopulta hän käskee olemaan vaikka kuluttajaasiamieheen yhteydessä jos ei kelpaa heidän käytäntö. Kysyin vielä että olisiko asia ollut sitten eri jos olisi myymälässä avannut ja he olisivat nähneet tuotteen olevan viallinen. Hän sanoi että ei, silloinkin se olisi vain mennyt huoltoon eikä minkäänlaisia alennuksia olisi voinut antaa koska " tämä on käytäntö".
Mitäköhän ihmettä on heidän käytäntö kun laissa jo lukee että jos tuote ei vastaa sitä mitä asiakkaalle on myyty niin kauppa on velvollinen korvaamaan. Takuun ymmärrän jos olisin jo puhelinta käyttänyt mutta kun tilanne ei ole edes tämä. Jopa DNAn toimitusjohtaja oli sanonut seuraavasti:
Miksi jo kertaalleen huollossa käynyt puhelin myytiin uutena?
DNA Kauppa Oy:n toimitusjohtajan Sami Aavikon mukaan sekä huoltoyhtiössä että liikkeessä on tässä tapauksessa tapahtunut virhe.
- Tällainen huoltoon mennyt tuote on virheellisesti palautunut myymälään ja sitä kautta päässyt sitten uudelle asiakkaalle. Tavallisesti ostotapahtuman jälkeen välittömästi rikkoutuneen laitteen tilalle annetaan uusi minkä jälkeen rikkinäinen laite lähtee huoltoon ja me saamme siitä hyvityksenä korvauksen. Tällaiset laitteet, jotka on vaihdettu, niiden ei koskaan kuuluisi myymälään palautua, Aavikko selventää.
Sanoisin vain että välttäkää ihmeessä DNAta kaikissa mahdollisissa asioissa, ei tuollainen asiakaspalvelu vain ole millään tavalla edes asiakaspalveluksi kutsuttavaa. Onko muilla samantyyppisiä kokemuksia yritykseltä?
Kommentit (2)
Liikkeessä tulee käytyä usein ja kun itse ostin uuden puhelimen (jälleen uusi satojen eurojen kuluerä) pyysin myyjää avaamaan paketin ja käymään asennuksen läpi ja tarkistamaan laitteen ja kuitenkin alkoi heti rahastamaan erilaisilla palveluilla ja huoltoon väliin puhelin jonkin firman kautta ja se maksaa erikseen en ottanu sitten asetuksia kuitenkin laitettiin "et tarvi mitään" ok en kai taitoa vaatii tekniset ja rahalliset valheet vai miltä lie "satasen aidat" ja kotiin Lauretta heti korjaamaan. Paljon maksaa luurit ja sitten kun prepaid ni voi ei mut hei 3,90 on 3,90 prepaid hienot on hinnat :(
Sain itse DNA:lla erittäin huonoa palvelua, kun vaadin, että ennen kuin maksan puhelimen, niin paketti avataan ja katsotaan, että kaikki on kunnossa. Ei kuulemma käy, koska silloin siitä puhelimesta tulee käytetty eikä sitä voi myydä uudelle asiakkaalle. Totesin, että asiakkaalla on ennen maksua oikeus tarkistaa kaupan oleva tuote, ei ainostaan nähdä mallikappaletta, joten jos ei pakettia avata, en aio sitä ostaa. No avattiin. Ja kas - sieltähän puuttui kokonaan virtajohto, josta ensin sanottiin, että ei sellaista tässä mallissa edes ole, pitää ostaa erikseen. Sitten todettiin, että ehkä se kuuluu, kun sille olisi ollut "pahvimuotissa" oma paikka. Eli käytettyä puhelinta myytiin minullekin.