Taaperon taiteellinen ilmaisu
Mulla on tällainen pieni kysymys. Meijän 2,5 vuotias tykkää piirtää ja maalata tosi paljon. Mukavaa kun saattaa tunninkin keskittyä ihan vaan maalailuun. Hän tykkää myös jutella teoksistaan, ja osaa kertoa niistä monenlaisia hauskoja juttuja :) mutta oon miettiny nyt sellaista, että kun ollaan miehen kanssa ihan huomaamatta ajauduttu kyselemään että mitäs ne esittää. Että ollaanko nyt sitten kuitenkin annettu sellainen kuva että taiteen täytyisi olla aina esittävää, meinaan että ei haluttais rajoittaa lapsen käsityksiä turhaan? Harmittaa kun ihan huomaamatta alkaa tuputtaa näitä oletuksia, vaikka voihan sitä olla abstraktimpaakin ilmaisua. Esim. Rothko jne. :)
Kommentit (16)
No jospa se 2v nassikka ei olis mennyt pilalle siitä että siltä on kysytty et mitä kuva esittää.
On sitä lapset selvinny vähän isommistakin kriiseistä...
No kai se selviää siitä, mutta tarkotan että eihän mikään muutu jos me aina vaan toisinnetaan niitä samoja vanhoja taidekäsityksiä ja konventioita!
Ota videolle joskus kun selittää maalauksesta. Hauska katsoa myöhemmin
Mitkä olivat lapsenne ensimmäiset sanat? Ekspressionismi? Surrealismi? Kubismi? Pointillismi? Impressionismi? Realismi? Saattaa antaa osviittaa.
Et varmastikaan ole tuhonnut lapsesi taiteellisuutta, mutta voit jatkossa kysyä lapsen maalatessa, että "haluatko kertoa maalauksestasi äitille/isälle", sen sijaan että kysyisit pelkästään mitä se esittää.
Anskuli kirjoitti:
No kai se selviää siitä, mutta tarkotan että eihän mikään muutu jos me aina vaan toisinnetaan niitä samoja vanhoja taidekäsityksiä ja konventioita!
Mutta kaikessa taiteessa on taustalla joku ajatus. Meillä ainakin lapsi suhtautui pienenä taiteeseen hyvin abstraktisti, mutta aina tuli vastaus kysymykseen, mitä maalaus esittää. "Värien silta". "Pieniä aurinkoja aurinkoäidin sisällä". "Sininen syö punaista".
Kyllä teidän täytyy lopetta kyseleminen ja antaa taiteilijan ilmaista itseään vapaasti. Teos voi olla monitulkintainen, eikä tekijän intentiolla ole aina edes merkitystä vaan jokainen katsoja luo itse oman kokemuksensa. Ette varmaan halua rajoittaa luovuutta, sillä vaarana on taiteilijan turhautuminen ja konventioihin jämähtäminen jo varhaiskaudella.
Hauska ajatus :).
Eihän tuohon muutokseen tarvita muuta kuin että lakkaatte kyselemästä, mitä teos esittää. Jutelkaa niistä ihan ilman ennakko-oletuksia.
Ette ole saaneet mitään vahinkoa aikaan 😃
No kun just tuohon me ei haluttais häntä johdatella. On niin monia muitakin ilmaisukeinoja kuin vain kielellinen! :) miksi maalata kuvaa jos sen voi kertoa?
Vierailija kirjoitti:
No kun just tuohon me ei haluttais häntä johdatella. On niin monia muitakin ilmaisukeinoja kuin vain kielellinen! :) miksi maalata kuvaa jos sen voi kertoa?
Siis tää oli vastaus Vierailijalle 8/12 :) :) :)
Vierailija kirjoitti:
No kun just tuohon me ei haluttais häntä johdatella. On niin monia muitakin ilmaisukeinoja kuin vain kielellinen! :) miksi maalata kuvaa jos sen voi kertoa?
Se kuva täytyy maalata ennen kuin siitä voi puhua.
Vie lapsesi harrastamaan värikylpyä. Saatte ihan uuden ulottuvuuden tuohon touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Vie lapsesi harrastamaan värikylpyä. Saatte ihan uuden ulottuvuuden tuohon touhuun.
Vieläkö tämän ikäisen voi viedä sellaseen? Ymmärsin että se on vähän nuoremmille... :)
Jos se teidän kultamussukka on vaan huono piirtää. Ei vaan meillä oo tarvinnut kysellä mitä esittää.