5-vuotiaille ilmainen varhaiskasvatus on älytön. Laittaisivat vaikka lukiokiokirjoihin
Miksi ilmainen varhaiskasvatus 5-vuotiaille estää eriarvoistumista. Ihan turha sinne on rahaa syytää. (Köyhäthän saavat jo nyt ilmaisen päivähoidon )
Mieluummin rahaa pitäisi laittaa peruskoulun jälkeisten opintojen yhdenvertaisuuteen. Eli että kukaan ei joudu olemaan opiskelematta köyhyyden takia. Lukiokirjat on kamalan kalliita ja läppärikin on ostettava jne.
Kommentit (35)
Tässä varhaiskasvatuskeskustelussa tulee vähän mieleen sellainen, että haluavatko poliitikot syöttää lapsille tiettyjä hallinnon toivomia arvoja? Siis eivät luota kotona kasvatettavien arvojen muodostumiseen.
Takana voi olla mitä vaan ja uusi sukupolvi on muokattavissa. Vaikkapa hyväksymään se, että osalle ei riitä hyvinpalkattuja töitä tms.
Uusille sukupolville on helpompaa saada muutosta aikaan. Kun ovat uusiin asioihin jo nuoresta tottuneet.
Esim Mannerheim itse sanoi, että hän ei totu demokratiaan. Hän oli tottunut siihen, että varakkaimmat lähinnä päättävät asioista. Meidän sukupolvelle Tämä demokratia on itsestään selvää.
Ei lukiokirjoihin tarvita rahaa. Tarvitaan viranomaissääntely siihen, että uusia kirjoja ei vaadita joka syksy.
Jos noin 16% lapsista hyötyy varhaiskasvatuksesta (vanhemmilla ongelmia, kyvyttömyyttä kasvattaa lapsia jne.) niin miksi ihmeessä koko ikäluokan pitää olla varhaiskasvatettavina? Miksi ei luoteta siiten, että täyspäinen vanhempi kykenee olemaan kotona vauvan ja 5v:n kanssa ja sille isommalle riittää kerhot ja muskari ryhmässä olemista opettamaan?
Vierailija kirjoitti:
Tässä varhaiskasvatuskeskustelussa tulee vähän mieleen sellainen, että haluavatko poliitikot syöttää lapsille tiettyjä hallinnon toivomia arvoja? Siis eivät luota kotona kasvatettavien arvojen muodostumiseen.
Takana voi olla mitä vaan ja uusi sukupolvi on muokattavissa. Vaikkapa hyväksymään se, että osalle ei riitä hyvinpalkattuja töitä tms.
Uusille sukupolville on helpompaa saada muutosta aikaan. Kun ovat uusiin asioihin jo nuoresta tottuneet.
Esim Mannerheim itse sanoi, että hän ei totu demokratiaan. Hän oli tottunut siihen, että varakkaimmat lähinnä päättävät asioista. Meidän sukupolvelle Tämä demokratia on itsestään selvää.
En usko, että mitään kovin radikaalia aivopesua pääsee tapahtumaan, kun sekin olisi kuitenkin meidän kasvattajien eli päivähoitajien ja lto:jien tehtävänä. Ei me kuitenkaan mitään hallituksen kätyreitä olla, ihan omilla aivoillamme toimitaan töissäkin.
Siis minkälaista kasvatusta 5-vuotias yhteiskunnalta tarvitsee? En ymmärrä. Omat lapseni olivat tuossa iässä seurakunnan kerhossa.
Miksi tätä oravanpyörää täytyy työntää jo 5-vuotiaille? Silloin on sitten jo mentävä ennalta kehitetyllä ohjelmalla päivisin.
Eipä mikään yllätys että tämäkin on sipilän aivoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä varhaiskasvatuskeskustelussa tulee vähän mieleen sellainen, että haluavatko poliitikot syöttää lapsille tiettyjä hallinnon toivomia arvoja? Siis eivät luota kotona kasvatettavien arvojen muodostumiseen.
Takana voi olla mitä vaan ja uusi sukupolvi on muokattavissa. Vaikkapa hyväksymään se, että osalle ei riitä hyvinpalkattuja töitä tms.
Uusille sukupolville on helpompaa saada muutosta aikaan. Kun ovat uusiin asioihin jo nuoresta tottuneet.
Esim Mannerheim itse sanoi, että hän ei totu demokratiaan. Hän oli tottunut siihen, että varakkaimmat lähinnä päättävät asioista. Meidän sukupolvelle Tämä demokratia on itsestään selvää.
En usko, että mitään kovin radikaalia aivopesua pääsee tapahtumaan, kun sekin olisi kuitenkin meidän kasvattajien eli päivähoitajien ja lto:jien tehtävänä. Ei me kuitenkaan mitään hallituksen kätyreitä olla, ihan omilla aivoillamme toimitaan töissäkin.
Mutta teille laitetaan valmiiksi yhteiskunnan taholta tietyt arvot, joita teidän täytyy siellä suosia ja tuoda esiin. Ehkä ne on sinulle itsestään selviä arvoja, mutta niitä Te kuitenkin siellä opetatte.
Laittaisivat vanhustenhoitoon, joka ei ole enää hoitoa vaan rääkkäystä.
Vierailija kirjoitti:
Siis minkälaista kasvatusta 5-vuotias yhteiskunnalta tarvitsee? En ymmärrä. Omat lapseni olivat tuossa iässä seurakunnan kerhossa.
Miksi tätä oravanpyörää täytyy työntää jo 5-vuotiaille? Silloin on sitten jo mentävä ennalta kehitetyllä ohjelmalla päivisin.
Ruotsin kielikylvyt aloitettava jo eskarissa. Joku ministerintollo esitteli tämän vision kun oli mediassa huoli ruotsin kielen yo-kirjoituksista.
Eli naperot vain pakkoruotsin pariin.
Vierailija kirjoitti:
Jos noin 16% lapsista hyötyy varhaiskasvatuksesta (vanhemmilla ongelmia, kyvyttömyyttä kasvattaa lapsia jne.) niin miksi ihmeessä koko ikäluokan pitää olla varhaiskasvatettavina? Miksi ei luoteta siiten, että täyspäinen vanhempi kykenee olemaan kotona vauvan ja 5v:n kanssa ja sille isommalle riittää kerhot ja muskari ryhmässä olemista opettamaan?
Ei kai sinne hoitoon ole pakko viedä, vaikka se ilmaista olisikin.
Moni 5 v kuitenkin nauttii ikäistensä kanssa touhuamisesta todella paljon. Jaksaako äiti viedä lasta vauvan kanssa ulos, suositus on kuitenkin useita tunteja päivässä? Jaksaako äiti järjestää askartelua, musiikkituokioita, lukupiirejä, jumppaa yms. aktiviteettia jokaisena päivänä? Olla mukana leikkikaverina, kun ikätovereita ei kotona ole?
Ettei menisi siihen, että se vauva on etusijalla ja isompi sitten touhuaa omiaan tai on jopa älylaitteilla päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä varhaiskasvatuskeskustelussa tulee vähän mieleen sellainen, että haluavatko poliitikot syöttää lapsille tiettyjä hallinnon toivomia arvoja? Siis eivät luota kotona kasvatettavien arvojen muodostumiseen.
Takana voi olla mitä vaan ja uusi sukupolvi on muokattavissa. Vaikkapa hyväksymään se, että osalle ei riitä hyvinpalkattuja töitä tms.
Uusille sukupolville on helpompaa saada muutosta aikaan. Kun ovat uusiin asioihin jo nuoresta tottuneet.
Esim Mannerheim itse sanoi, että hän ei totu demokratiaan. Hän oli tottunut siihen, että varakkaimmat lähinnä päättävät asioista. Meidän sukupolvelle Tämä demokratia on itsestään selvää.
En usko, että mitään kovin radikaalia aivopesua pääsee tapahtumaan, kun sekin olisi kuitenkin meidän kasvattajien eli päivähoitajien ja lto:jien tehtävänä. Ei me kuitenkaan mitään hallituksen kätyreitä olla, ihan omilla aivoillamme toimitaan töissäkin.
Mutta teille laitetaan valmiiksi yhteiskunnan taholta tietyt arvot, joita teidän täytyy siellä suosia ja tuoda esiin. Ehkä ne on sinulle itsestään selviä arvoja, mutta niitä Te kuitenkin siellä opetatte.
Hirmu vaarallisia arvoja meillä onkin! Yhteisiksi pelisäännöiksikin niitä kutsutaan. Esimerkiksi, että ketään ei saa kiusata, ei saa satuttaa. Ruokapöydässä käyttäydytään kauniisti. Odotetaan omaa vuoroa. Puhutaan kohteliaasti ja toimitaan ystävällisesti.
Ihan kivat viidakon lait saadaan voimaan, jos näistä luovutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin 16% lapsista hyötyy varhaiskasvatuksesta (vanhemmilla ongelmia, kyvyttömyyttä kasvattaa lapsia jne.) niin miksi ihmeessä koko ikäluokan pitää olla varhaiskasvatettavina? Miksi ei luoteta siiten, että täyspäinen vanhempi kykenee olemaan kotona vauvan ja 5v:n kanssa ja sille isommalle riittää kerhot ja muskari ryhmässä olemista opettamaan?
Ei kai sinne hoitoon ole pakko viedä, vaikka se ilmaista olisikin.
Moni 5 v kuitenkin nauttii ikäistensä kanssa touhuamisesta todella paljon. Jaksaako äiti viedä lasta vauvan kanssa ulos, suositus on kuitenkin useita tunteja päivässä? Jaksaako äiti järjestää askartelua, musiikkituokioita, lukupiirejä, jumppaa yms. aktiviteettia jokaisena päivänä? Olla mukana leikkikaverina, kun ikätovereita ei kotona ole?
Ettei menisi siihen, että se vauva on etusijalla ja isompi sitten touhuaa omiaan tai on jopa älylaitteilla päivästä toiseen.
Vielä vuonna 2003 onnistui mainiosti se, että äiti hoiti itse lapsensa. Ja hyvä niin, koska päiväkodissa ei silloinkaan ollut tarjolla musiikkituokioita, jumppaa, aktiviteetteja jne. Aamulla oli aamupiiri, sitten hoitajat päätti, kuka saa leikkiä kenen kanssa 15 min, sitten ulos seisomaan käytännössä tyhjälle pihalle kuravaatteissa, sisälle syömään, päiväunille ja välipalan jälkeen ulos. Saman verran aktiviteetteja on nykyisinkin ylisuurissa ryhmissä, silloin 15 vuotta sitten ei tosin ollut niin paljon erityislapsia kuin nyt.
Moni 5v nauttii ikäistensä kanssa touhuamisesta, mutta moni nauttii pitkistä kiireettömistä aamuista, pienessä porukassa toimimisesta (siellä kerhossa), kirjaston satutunneista, kaikessa rauhassa piirtelystä jne.
Totta on, että monelle äidille älylaite on lasta tärkeämpi,mutta ne perheet kuuluvat tuohon 16 prosenttiin. Ei läheskään kaikilla vanhemmilla ole laiteriippuvuutta, mutta sitähän ei nykyisin millään haluta uskoa. Mieluummin lapsi halutaan päiväkotiin, jossa kukaan aikuinen ei ole kiinnostunut ja jossa se älylaite on aika vahvasti LTO:nkinkädessä, koska "täytyy viestitellä vanhemmille".
Koulu voisi aikaistua 6 v ja eskari 5 vuotiaille ja koska olemme kaksikielinen maa niin ruotsinkieltä 5 vuotiaasta lähtien. Sitten Sipilä vois päässään miettiä että miten sinne makuukammariin saadaan tuloksellista toimintaa. Verohelpotuksia ja kaupunginasuntoa jne.
Ei kaikissa päiväkodeissa toiminta ole ainakaan vielä noin kuraa. Suomessa on jopa toimiviakin päiväkoteja, joissa henkilöstömitoitus on kohdallaan, ne ovat usein kunnallisia. Olen itse nähnyt, että sen homman voi tehdä hyvin. Vaihtoehtoisesti on myös perhepäivähoitoa ja ryhmäperhepäivähoitoa. Mutta edelleenkään, ketään ei olla pakottamassa mihinkään. Vai onko suomalainen taas heti jonottamassa, kun on jotain ilmaista tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä varhaiskasvatuskeskustelussa tulee vähän mieleen sellainen, että haluavatko poliitikot syöttää lapsille tiettyjä hallinnon toivomia arvoja? Siis eivät luota kotona kasvatettavien arvojen muodostumiseen.
Takana voi olla mitä vaan ja uusi sukupolvi on muokattavissa. Vaikkapa hyväksymään se, että osalle ei riitä hyvinpalkattuja töitä tms.
Uusille sukupolville on helpompaa saada muutosta aikaan. Kun ovat uusiin asioihin jo nuoresta tottuneet.
Esim Mannerheim itse sanoi, että hän ei totu demokratiaan. Hän oli tottunut siihen, että varakkaimmat lähinnä päättävät asioista. Meidän sukupolvelle Tämä demokratia on itsestään selvää.
En usko, että mitään kovin radikaalia aivopesua pääsee tapahtumaan, kun sekin olisi kuitenkin meidän kasvattajien eli päivähoitajien ja lto:jien tehtävänä. Ei me kuitenkaan mitään hallituksen kätyreitä olla, ihan omilla aivoillamme toimitaan töissäkin.
Mutta teille laitetaan valmiiksi yhteiskunnan taholta tietyt arvot, joita teidän täytyy siellä suosia ja tuoda esiin. Ehkä ne on sinulle itsestään selviä arvoja, mutta niitä Te kuitenkin siellä opetatte.
Hirmu vaarallisia arvoja meillä onkin! Yhteisiksi pelisäännöiksikin niitä kutsutaan. Esimerkiksi, että ketään ei saa kiusata, ei saa satuttaa. Ruokapöydässä käyttäydytään kauniisti. Odotetaan omaa vuoroa. Puhutaan kohteliaasti ja toimitaan ystävällisesti.
Ihan kivat viidakon lait saadaan voimaan, jos näistä luovutaan.
Kyllä siellä päiväkodissa opetetaan esimerkiksi kaikkien ammattien tärkeyttä, moniikulttuirisuutta ja siellä näkyy uskonnollisuus (vaikkei olisi pakko osallistua).
Nuo ei ole mielestäni huonoja arvoja, mutta selkeästi arvoja, jota yhteiskunta lapsiin istuttaa. Aivan varmasti on paljon muitakin. En vaan tiedä, kun en ole tuon alan ammattilainen. Mutta kyllä se poliitikkojen agenda välttämättä valuu myös päiväkotien opetussuunnitelmaan.
Siis esim minusta on hyvä, että opetetaan, että jokainen ammattiryhmä on yhtä arvokas. Mutta se on yhteiskunta, joka on päättänyt opettaa noin. Joku mamma ehkä opettaisi lapselleen mieluummin, että vain ylioppilas on arvokas ja muut ovat wt-porukkaa tai että elämässä selviää parhaiten huijaamalla ja varastamalla muilta .
Nämä on siis vain esimerkkejä, mutta haluan osoittaa, että kyllä siellä opetetaan niitä yhteiskunnan haluamia arvoja ja siksi päättäjät haluavat oikeasti viisivuotiaan jo arvokasvatuksen pariin.
Kyllä sitten on jatkossa käytännön pakko laittaa tuonne ilmaiseen varhaiskasvatukseen 5-vuotiaana, kun kaikki kaverit kun menevät sinne ja seurakuntien kerhot kuolevat. Ei ole enää aktiviteetteja vapaille lapsille, kun lähes kaikki ovat tuolla varhaiskasvatuksessa.
Itänaapuri taasen on keksinyt sellaisen keinon, että valtio suosii ortodoksiuskontoa, jotta moraali kukoistaisi. Siis heidän presidenttinsäkin on kuvissa usein osallistumassa toimituksiin. Siellä tuodaan nykyään paljon ortodoksisuutta esiin maan maallisen johdin toimesta.
Ei tuo ole huono juttu, mutta huomatkaa, miten päättäjät ohjailevat kansan arvoja.
Kaikki lapset tarvitaan varhaiskasvatuksen piiriin, jotta saadaan perusteltua hoitoon vieminen niille perheille, joiden lapset eivät osaa kunnolla Suomen kumpaakaan virallista kieltä, koska kotikieli on jokin muu.
Minusta on vähän hassua antaa tuon ikäisille ilmaista hoitoa, kun viimeistään vuoden päästä ovat kuitenkin eskareita ja sen vuoksi vähintään 3-4h/päivä hoidossa?