MATIKKAPÄHKINÄ, osaatko laskea?
Rahaa on 100e. Raha jaetaan kolmen (3) henkilön kesken seuraavasti:
Henkilö 1 saa 10% ENEMMÄN kuin henkilö 2. Henkilö 3 saa 60% VÄHEMMÄN kuin henkilö 2.
Tee lauseke ja laske.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on 100e. Raha jaetaan kolmen (3) henkilön kesken seuraavasti:
Henkilö 1 saa 10% ENEMMÄN kuin henkilö 2. Henkilö 3 saa 60% VÄHEMMÄN kuin henkilö 2.
Tee lauseke ja laske.
Mitä jos tekisit itse omat kotiläksysi
Osaan... joudut kyl nyt ihan ite tekee läksyt... apuu ei heru! Oisko kannattanu kuunnella matikan tunnilla, eikä hölpötellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on 100e. Raha jaetaan kolmen (3) henkilön kesken seuraavasti:
Henkilö 1 saa 10% ENEMMÄN kuin henkilö 2. Henkilö 3 saa 60% VÄHEMMÄN kuin henkilö 2.
Tee lauseke ja laske.
Mitä jos tekisit itse omat kotiläksysi
Tuo on peruskoulun tehtävä ja itse olen eläkkeellä 🤗
Et taida osata?
Vierailija kirjoitti:
Osaan... joudut kyl nyt ihan ite tekee läksyt... apuu ei heru! Oisko kannattanu kuunnella matikan tunnilla, eikä hölpötellä?
Edelleen eläkkeellä 🤗
Monet ovat kertoneet täällä, että pitävät näistä matikkapähkinöistä. Joten, miten taittuu av-mammojen peruskoulutehtävä.
Vai taittuuko ja menee liian vaikeaksi.
Eläkkeellä oleva AP 🤗
Johan se vastaus tuli ensimmäisessä kommentissa.
Henkilöt a, b, c:
a = b * 1,1
b = ?
c = 0,4 * b
a + b + c = 100
Ratkaistaan b:
(b * 1,1) + b + (0,4 * b) = 100
2,5 * b = 100
b = 40
Loppu on helppoa
a = 44
c = 16
Miten nämä lausekkeet kuuluisi merkitä oikeaoppisesti en oikein ole varma. Peruskoulusta on jo parikymmentä vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat kertoneet täällä, että pitävät näistä matikkapähkinöistä. Joten, miten taittuu av-mammojen peruskoulutehtävä.
Vai taittuuko ja menee liian vaikeaksi.
Eläkkeellä oleva AP 🤗
No tämä pähkinä on vähän liian helppo. Otataan summa x minkä henkilö 2 saa. Sitten voidaan muodostaa lauseke:
1.1x+x+0.4x=100€
2.5x=100€
X=40
H1 saa 44€
H2 saa 40€
H3 saa 16€
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat kertoneet täällä, että pitävät näistä matikkapähkinöistä. Joten, miten taittuu av-mammojen peruskoulutehtävä.
Vai taittuuko ja menee liian vaikeaksi.
Eläkkeellä oleva AP 🤗
Jos nää olisikin pähkinöitä, niin ymmärtäisin. Mutta tämähän oli vaan yksinkertainen x-lausekkeen tekeminen.
Eli opiskele itse! Jos tarvitset apua läksyissäsi, pyydä opettajaltasi. Tai voit kirjoittaa sen selvästi tänne ja pyytää selittämään, miksi lauseke muodostetaan näin. Siltikin olisi parempi pyytää opettajaltasi apua.
Ap:lle tehtävä:
Anna mahdollisimman tehokkaan (eli valmistukseen tarvitaan mahdollisimman vähän materiaalia) 1.8 litran astian mitat
Tässäkin tehtävä vapaaehtoisille:
Lieriön muotoinen säiliö makaa kyljellään, lieriön pituus on 5m ja päätyjen halkaisija 2m, lieriössä olevan öljyn korkeus on 40cm keskikohdasta mitattuna. Laske montako litraa öljyä on lieriössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat kertoneet täällä, että pitävät näistä matikkapähkinöistä. Joten, miten taittuu av-mammojen peruskoulutehtävä.
Vai taittuuko ja menee liian vaikeaksi.
Eläkkeellä oleva AP 🤗
Jos nää olisikin pähkinöitä, niin ymmärtäisin. Mutta tämähän oli vaan yksinkertainen x-lausekkeen tekeminen.
Eli opiskele itse! Jos tarvitset apua läksyissäsi, pyydä opettajaltasi. Tai voit kirjoittaa sen selvästi tänne ja pyytää selittämään, miksi lauseke muodostetaan näin. Siltikin olisi parempi pyytää opettajaltasi apua.
Onko käsityskyvysdädi jotakin vikaa, kun et ymmärrä, että olen ELÄKKEELLÄ oleva.
Yllättävää, kun näitä tehtäviä on ennekin täällä ollut niin ihmiset ovat laskeneet ehkä innollakin, mutta nyt muutama monotonisesti jankuttaa tympeä hapannaama selittää tehtävän antaneelle eläkeläiselle, että laske itse. Hmmm 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat kertoneet täällä, että pitävät näistä matikkapähkinöistä. Joten, miten taittuu av-mammojen peruskoulutehtävä.
Vai taittuuko ja menee liian vaikeaksi.
Eläkkeellä oleva AP 🤗
Jos nää olisikin pähkinöitä, niin ymmärtäisin. Mutta tämähän oli vaan yksinkertainen x-lausekkeen tekeminen.
Eli opiskele itse! Jos tarvitset apua läksyissäsi, pyydä opettajaltasi. Tai voit kirjoittaa sen selvästi tänne ja pyytää selittämään, miksi lauseke muodostetaan näin. Siltikin olisi parempi pyytää opettajaltasi apua.
Pidätkö tämän foorumin kaikkia kävijöitä joinakin matiikkaneroina?
En ole AP, mutta jos astian tulee olla umpinainen, tekisin pallon, jonka pinta-ala on 7,16 dm^2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat kertoneet täällä, että pitävät näistä matikkapähkinöistä. Joten, miten taittuu av-mammojen peruskoulutehtävä.
Vai taittuuko ja menee liian vaikeaksi.
Eläkkeellä oleva AP 🤗
No tämä pähkinä on vähän liian helppo. Otataan summa x minkä henkilö 2 saa. Sitten voidaan muodostaa lauseke:
1.1x+x+0.4x=100€
2.5x=100€
X=40H1 saa 44€
H2 saa 40€
H3 saa 16€
Voisitko kertoa sivusta katsovalle, joka ei ole koskaan tajunnut matikkaa kauhean hyvin, mistä sait tuon 2.5x?:D en kerta kaikkiaan hahmota. :D Tunnen itseni niin tyhmäksi. Matikan tunneilla oli aina se, että en tajunnut asioita lausekkeiden muodostuksessa, mitä muut pitivät itsestäänselvyyksinä, enkä sitten muutaman nolon kerran jälkeen uskaltanut koskaan edes sanoa, etten tajua.
Jos taas kanneton "kattilamainen" astia, tekisin puolipallon, jonka pinta-ala on 5,68 dm^2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat kertoneet täällä, että pitävät näistä matikkapähkinöistä. Joten, miten taittuu av-mammojen peruskoulutehtävä.
Vai taittuuko ja menee liian vaikeaksi.
Eläkkeellä oleva AP 🤗
No tämä pähkinä on vähän liian helppo. Otataan summa x minkä henkilö 2 saa. Sitten voidaan muodostaa lauseke:
1.1x+x+0.4x=100€
2.5x=100€
X=40H1 saa 44€
H2 saa 40€
H3 saa 16€Voisitko kertoa sivusta katsovalle, joka ei ole koskaan tajunnut matikkaa kauhean hyvin, mistä sait tuon 2.5x?:D en kerta kaikkiaan hahmota. :D Tunnen itseni niin tyhmäksi. Matikan tunneilla oli aina se, että en tajunnut asioita lausekkeiden muodostuksessa, mitä muut pitivät itsestäänselvyyksinä, enkä sitten muutaman nolon kerran jälkeen uskaltanut koskaan edes sanoa, etten tajua.
1,1x + 1x + 0,4x = 2,5x
Jos helpottaa tajuamista voit jättää tuon x:n pois ja kertoa kymmenellä. 11+10+4 = 25, kun taas jakaa kymmenellä saadaan se 2,5. x on aina yhtäkuin 1 kertaa x, tämän varmaan tajuat.
1,1x+x+0,4x=100 ?