Löydättekö poikani koulumenestyksestä syyn sille, että miksi pojat eivät pärjää koulussa?
Siis en ymmärrä. Poikani pärjää matikassa hyvin. Kokeista tulee ysejä. Äidinkielessä ok. Ei mikään mestari, esim. käsiala on ihan paska, mutta kasia huonompaa numeroa ei tule
Enkun sanakokeista vetelee ysejä, jos harjoitellaan yhdessä sanat läpi.
Saksan sanakokeista tulee ysejä vastaavalla tavalla.
MUTTA
sitten kun on varsinainen koe. Kaikki menee penkin alle. Tulee kutosta ja seiskaa. Edellisenä päivänä jos kerrataan asioita, niin muistaa ne vielä ihan hyvin.
Jostakin syystä kokeet vaan menee huonosti.
Esim. jättää vastaamatta kahteen kysymykseen ja kun kysyy, että miksi ei vastannut, niin sanoo, että ei huomannut kysymyksiä. No joo täytyy myöntää, että kysymykset oli hassusti sivun reunaan aseteltu mutta silti...
Jää vaikutelma, että ei aina ymmärrä mitä kysytään.
Eli kun pyydetään kirjoittamaan kymmenen sanaa kirjoittaa seitsemän, koska laskee laatikoihin valmiiksi kirjoitetut sanat mukaan siihen kymmeneen. Ei tajua, että tarkoitus on, että HÄN ITSE kirjoittaa ne kymmenen sanaa valmiiksi kirjoitettujen lisäksi.
Joskus tuntuu, että lukee kysymykset hätäisesti läpi ja yrittää tehdä kokeen vaan mahdollisimman nopeasti. Ja kun kysyy, että miksi ei ole tehnyt rauhassa vastaa, että oli kiire välitunnille :(
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Jos on ala asteella vielä niin ei kai tuolla ole mitään väliä todellisuudessa, minkälaisia arvosanoja saa. Jos ylä asteella niin luulisi jo ymmärtävän jatko-opintojenkin kannalta ettei noin voi menetellä ja pitää tehdä kokeet rauhassa.
Jotkut myös alisuorittaa ihan tarkoituksella koska on "cool" saada huono numero ja ei halua leimautua miksikään hikipingoksi. Kiva sitten vaan hakea jatko-opintoihin ja päästä amikseen alisuoriutumisen takia.
Ala-asteella :/ Mutta pohja koulumenestykselle rakennetaan nimenomaan ala-asteella. Jos ei ala-asteella pärjää on liian kova työ enää yläasteella yrittää kuroa muut kiinni.
Toiminnanohjauksen haasteita. Ottaisin asian puheeksi erityisopettajan kanssa. Poika voisi tehdä kokeet esim. erillisessä tilassa, tai kokeet voidaan tehdä hänelle 1 kysymys per paperi tyylisiksi. Kokeiden tarkastamista voi opetella ja tekemisen tauottamista niin, että jaksaa keskittyä koko kokeen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ala asteella vielä niin ei kai tuolla ole mitään väliä todellisuudessa, minkälaisia arvosanoja saa. Jos ylä asteella niin luulisi jo ymmärtävän jatko-opintojenkin kannalta ettei noin voi menetellä ja pitää tehdä kokeet rauhassa.
Jotkut myös alisuorittaa ihan tarkoituksella koska on "cool" saada huono numero ja ei halua leimautua miksikään hikipingoksi. Kiva sitten vaan hakea jatko-opintoihin ja päästä amikseen alisuoriutumisen takia.
Ala-asteella :/ Mutta pohja koulumenestykselle rakennetaan nimenomaan ala-asteella. Jos ei ala-asteella pärjää on liian kova työ enää yläasteella yrittää kuroa muut kiinni.
Mutta eihän niillä koearvosanoilla ole tuon kanssa mitään tekemistä. Jos kerran oikeasti osaa asiat mutta ei vaan kokeeseen jaksa/ymmärrä vastata kysymyksiin niin eihän se siihen todelliseen osaamistasoon mitenkään vaikuta?
Oikeaa oppimista on ihan muu kuin edellisenä iltana hiki hatussa yksittäiseen kokeeseen pänttääminen että saa hyvän numeron ja voi unohtaa sitten 95% siitä kaikesta seuraavan viikon aikana.
Onko kyse siis siitä, että aikaa ei ole tarpeeksi kokeen tekemiseen (pojalla on kokeen tekeminen kesken välitunnin alkaessa), vai siitä, että heti kun kokeen on tehnyt, saa poistua luokasta, vaikka välitunti ei ole oikeasti vielä alkanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ala asteella vielä niin ei kai tuolla ole mitään väliä todellisuudessa, minkälaisia arvosanoja saa. Jos ylä asteella niin luulisi jo ymmärtävän jatko-opintojenkin kannalta ettei noin voi menetellä ja pitää tehdä kokeet rauhassa.
Jotkut myös alisuorittaa ihan tarkoituksella koska on "cool" saada huono numero ja ei halua leimautua miksikään hikipingoksi. Kiva sitten vaan hakea jatko-opintoihin ja päästä amikseen alisuoriutumisen takia.
Ala-asteella :/ Mutta pohja koulumenestykselle rakennetaan nimenomaan ala-asteella. Jos ei ala-asteella pärjää on liian kova työ enää yläasteella yrittää kuroa muut kiinni.
Mutta eihän niillä koearvosanoilla ole tuon kanssa mitään tekemistä. Jos kerran oikeasti osaa asiat mutta ei vaan kokeeseen jaksa/ymmärrä vastata kysymyksiin niin eihän se siihen todelliseen osaamistasoon mitenkään vaikuta?
Oikeaa oppimista on ihan muu kuin edellisenä iltana hiki hatussa yksittäiseen kokeeseen pänttääminen että saa hyvän numeron ja voi unohtaa sitten 95% siitä kaikesta seuraavan viikon aikana.
Mutta kun se osaa ne ennen koetta. Se osaa ne jokaisen läksyjen teon jälkeen. Ennen koetta kerratessa osaa. Mutta ei kokeessa sitten. Eikä ole edes mikään jännittäjä. Ei voi laittaa jännityksen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siis siitä, että aikaa ei ole tarpeeksi kokeen tekemiseen (pojalla on kokeen tekeminen kesken välitunnin alkaessa), vai siitä, että heti kun kokeen on tehnyt, saa poistua luokasta, vaikka välitunti ei ole oikeasti vielä alkanut?
en tiedä. En ole kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ala asteella vielä niin ei kai tuolla ole mitään väliä todellisuudessa, minkälaisia arvosanoja saa. Jos ylä asteella niin luulisi jo ymmärtävän jatko-opintojenkin kannalta ettei noin voi menetellä ja pitää tehdä kokeet rauhassa.
Jotkut myös alisuorittaa ihan tarkoituksella koska on "cool" saada huono numero ja ei halua leimautua miksikään hikipingoksi. Kiva sitten vaan hakea jatko-opintoihin ja päästä amikseen alisuoriutumisen takia.
Ala-asteella :/ Mutta pohja koulumenestykselle rakennetaan nimenomaan ala-asteella. Jos ei ala-asteella pärjää on liian kova työ enää yläasteella yrittää kuroa muut kiinni.
Mutta eihän niillä koearvosanoilla ole tuon kanssa mitään tekemistä. Jos kerran oikeasti osaa asiat mutta ei vaan kokeeseen jaksa/ymmärrä vastata kysymyksiin niin eihän se siihen todelliseen osaamistasoon mitenkään vaikuta?
Oikeaa oppimista on ihan muu kuin edellisenä iltana hiki hatussa yksittäiseen kokeeseen pänttääminen että saa hyvän numeron ja voi unohtaa sitten 95% siitä kaikesta seuraavan viikon aikana.
Mutta kun se osaa ne ennen koetta. Se osaa ne jokaisen läksyjen teon jälkeen. Ennen koetta kerratessa osaa. Mutta ei kokeessa sitten. Eikä ole edes mikään jännittäjä. Ei voi laittaa jännityksen piikkiin.
No mitä se sitten haittaa että kokeessa on seiska eikä ysi kun ollaan ala-asteella ja lapsi osaa asiat? Tuossa vaiheessa ei numero ei ole kuin mustetta paperilla tai bittejä wilma/primus palvelimella, ihan oikeasti.
Sitten kun haetaan jatko-opintoihin, asia on eri, eli yläasteella ja siitä edespäin kannattaa sitten sitä numeroa palvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siis siitä, että aikaa ei ole tarpeeksi kokeen tekemiseen (pojalla on kokeen tekeminen kesken välitunnin alkaessa), vai siitä, että heti kun kokeen on tehnyt, saa poistua luokasta, vaikka välitunti ei ole oikeasti vielä alkanut?
en tiedä. En ole kysynyt.
kysyin. Kaikkien pitää istua koe-aika. EI saa lähteä välkälle heti kun on tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ala asteella vielä niin ei kai tuolla ole mitään väliä todellisuudessa, minkälaisia arvosanoja saa. Jos ylä asteella niin luulisi jo ymmärtävän jatko-opintojenkin kannalta ettei noin voi menetellä ja pitää tehdä kokeet rauhassa.
Jotkut myös alisuorittaa ihan tarkoituksella koska on "cool" saada huono numero ja ei halua leimautua miksikään hikipingoksi. Kiva sitten vaan hakea jatko-opintoihin ja päästä amikseen alisuoriutumisen takia.
Ala-asteella :/ Mutta pohja koulumenestykselle rakennetaan nimenomaan ala-asteella. Jos ei ala-asteella pärjää on liian kova työ enää yläasteella yrittää kuroa muut kiinni.
Mutta eihän niillä koearvosanoilla ole tuon kanssa mitään tekemistä. Jos kerran oikeasti osaa asiat mutta ei vaan kokeeseen jaksa/ymmärrä vastata kysymyksiin niin eihän se siihen todelliseen osaamistasoon mitenkään vaikuta?
Oikeaa oppimista on ihan muu kuin edellisenä iltana hiki hatussa yksittäiseen kokeeseen pänttääminen että saa hyvän numeron ja voi unohtaa sitten 95% siitä kaikesta seuraavan viikon aikana.
Mutta kun se osaa ne ennen koetta. Se osaa ne jokaisen läksyjen teon jälkeen. Ennen koetta kerratessa osaa. Mutta ei kokeessa sitten. Eikä ole edes mikään jännittäjä. Ei voi laittaa jännityksen piikkiin.
No mitä se sitten haittaa että kokeessa on seiska eikä ysi kun ollaan ala-asteella ja lapsi osaa asiat? Tuossa vaiheessa ei numero ei ole kuin mustetta paperilla tai bittejä wilma/primus palvelimella, ihan oikeasti.
Sitten kun haetaan jatko-opintoihin, asia on eri, eli yläasteella ja siitä edespäin kannattaa sitten sitä numeroa palvoa.
ei kai sitten...
Lapsesi kypsyy vielä ja oppii vastaamistekniikan kyllä. Tärkeintä on säilyttää motivaatio sinne saakka. Eli kehu kun osaa läksyt. Kehu kokeen jokainen oikein tehty tehtävä (riippumatta numerosta). Sanota ääneen pojalle, että pojan koemenestys ei vastaa osaamista ja siksi se numero ei ole tärkeää. Puhu opettajan kanssa.
Meillä on ihan samanlainen poika. On nyt lukiossa. Melko laiska nykyään. Oppii nopeasti. Ei vaan jaksa tuoda sitä esille
Poikasi pelaa CS:ää koneella kaiket päivät ja yöt!
Vierailija kirjoitti:
Poikasi pelaa CS:ää koneella kaiket päivät ja yöt!
Tämä. Poikien huonon koulumenestyksen takana on poikkeuksetta tietokonepelit!
Olen opettanut lapsille, että kysymysten kunnolla lukeminen on tärkeintä mitä kokeissa ja kirjatehtävissä tulee tehdä. Jankutan sitä ekasta luokasta lähtien kyllästymiseen asti niin kauan, että asia menee jakeluun. Kolme lasta koulussa, ei ongelmia asian suhteen eli tajuavat lukea kysymykset kunnolla. Ja ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ala asteella vielä niin ei kai tuolla ole mitään väliä todellisuudessa, minkälaisia arvosanoja saa. Jos ylä asteella niin luulisi jo ymmärtävän jatko-opintojenkin kannalta ettei noin voi menetellä ja pitää tehdä kokeet rauhassa.
Jotkut myös alisuorittaa ihan tarkoituksella koska on "cool" saada huono numero ja ei halua leimautua miksikään hikipingoksi. Kiva sitten vaan hakea jatko-opintoihin ja päästä amikseen alisuoriutumisen takia.
Ala-asteella :/ Mutta pohja koulumenestykselle rakennetaan nimenomaan ala-asteella. Jos ei ala-asteella pärjää on liian kova työ enää yläasteella yrittää kuroa muut kiinni.
Bullllllsshit. Ala-asteella ka 7.5, yläasteelta pois 9.5 (lukuaineet 9.8), lukio 8.5/2xL & 3xM, päälle tekut ja teknilliset korkeakoulut.
Ala-asteen kiihkiuskovainen opettajani ennusti minusta perkeleen riivaamasta täysrikollista armeijan keskeyttävää lusmua. Eipä olisi pahemmin voinut mennä vikaan hänen ennustuksensa...
Syy on äiti, joka kutsuu poikansa käsialaa paskaksi!
Jos on ala asteella vielä niin ei kai tuolla ole mitään väliä todellisuudessa, minkälaisia arvosanoja saa. Jos ylä asteella niin luulisi jo ymmärtävän jatko-opintojenkin kannalta ettei noin voi menetellä ja pitää tehdä kokeet rauhassa.
Jotkut myös alisuorittaa ihan tarkoituksella koska on "cool" saada huono numero ja ei halua leimautua miksikään hikipingoksi. Kiva sitten vaan hakea jatko-opintoihin ja päästä amikseen alisuoriutumisen takia.