Äidinkielen opettajat hoi!
Onko teillä töitä vai luenko itseni työttömäksi jos lähden opiskelemaan äikän opeksi?
Kommentit (15)
Riippuu kaupungista. Mitään pulaa ei varmaan ole missään nyt. Sulla menee kuitenkin vuosia, kun olet valmistunut. Tilanne voi silloin olla toinen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kaupungista. Mitään pulaa ei varmaan ole missään nyt. Sulla menee kuitenkin vuosia, kun olet valmistunut. Tilanne voi silloin olla toinen.
Kovasti olen lukenut siitä, että äidinkielen opettajia koulutetaan liikaa jo nyt niin tuskinpa tilanne olisi parempi 7 vuoden päästä..
Mä luin kakkosvaihtoehtoa, koska sen sanottiin työllistävän paljon paremmin. No en työllistynyt ja hieman harmittaa nyt. Ei Suomessa ole töitä tulevaisuudessa, joten lue sitä mikä kiinnostaa
Suomea toisena kielenä opettavilla on paremmin töitä kuin äikänopeilla, mutta kummillakaan ei ole mitenkään varmaa työllisyystilannetta. Tietysti jos suomen kielen opinnot ovat intohimo niin silloin kannattaa opiskella äikänopeksi, muuten välttämättä ei.
t: suomen kielen maisteri, en tee oman alan töitä
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielenopettaja on yhdyssana.
Itseasiassa voidaan kirjoittaa myös erikseen. Suomenkielen opettaja opettaja taas olisi väärin kirjoitettu.
Viroista on ainakin pk-seudulla kova kisa, mutta sijaisuuksia löytyy jos ei nipota työmatkasta tai muuten ala valikoimaan liian tarkasti ketä haluaa opettaa ja mitä kursseja.
Pirkanmaalla on kova kilpailu jopa parin päivän sijaisuuksista eli muualle on muutettava jos aikoo työllistyä. S2-opettajilla on vähän parempi tilanne mutta lisää maahanmuuttajia pitäisi saada Tampereelle.
Oppilasmäärät pienenevät suurten kaupunkien ulkopuolella ja niissä taas on kova kilpailu. Ei siis hyvältä näytä. Kouluihin pitäisi päästä sijaiseksi, jotta saa jalkaa oven väliin. Nykyään tuntuu myös ulkonäköseikoilla ja imagolla olevan kovasti merkitystä. On oltava valmis moniin projekteihin ja juhlien valmisteluun, verkkoympäristöstöjen tekoon. Pelkällä tutkintotodistuksella ei tee mitään! t. 21 vuotta virassa
Minulle on aina töitä riittänyt. On ollut tuuriakin toki matkassa. Jos pääsee tekemään sijaisuuksia tai lyhyempiä pätkiä, on hyvässä asemassa viran auetessa. Hyvät rehtorit arvostavat edelleen ennen kaikkea ryhmänhallintataitoja ja luotettavuutta ja sosiaalisia taitoja. Jos hakee koulun ulkopuolelta, korostuvat erityistaidot, joita uuden open toki olisi hyvä hommata. Niitä ovat S2-opetus, ilmaisutaito ja draama, kaikki digijutut yms.
Äikänopettajien työtilanne on parempi kuin esimerkiksi useimpien reaaliaineiden opettajien. Ainakaan opettajan ammatti ei ole kuolemassa, vaikka työelämä muuten mullistuukin lähivuosikymmeninä. Äikkä on myös siitä turvallinen valinta, että sen tuntimääriä tuskin vähennetään uusissa opseissa.
En usko, että tämä työ olisi huonoin mahdollinen valinta. Jos ala oikeasti kiinnostaa, niin siitä vaan. Kannattaa jo opiskeluaikana pyrkiä luomaan suhteita kouluihin tekemällä muidenkin aineiden sijaisuuksia. Myös cv:n kartuttaminen teatteriharrastuksella, digitaidoilla yms. auttanee asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielenopettaja on yhdyssana.
Myös äidinkielen opettaja on oikein. T. Äidinkielen ope.
Täytyy olla hyvä tyyppi ja miellyttää koulujen rehtoreita. Heillä on valtaa virantäytöissä ja ehdokkaiden valinnassa. Ei kannata olla radikaali ja uudistushenkinen, rehtori pelkää, että astut varpaille. Työ on raskasta ihmissuhdetyötä, jossa resurssit ovat aina tiukoilla ja vaatimukset kasvavat joka puolelta koulua kohtaan. Helpomminkin leipänsä tienaa ja saa parempaa palkkaa!
Onko tilanne todella noin toivoton?
Up