Minkä takia katumaasturit ovat nykyään niin suosittuja?
Mihin niitä oikeasti tarvitaan? Asvaltilla niistä "maasto-ominaisuuksista" ei ole kuin haittaa.
Kommentit (89)
Ainakin ne ovat usein turvallisempia kolareissa suuremman kokonsa takia.
Kuvitelma siitä, että ei ole niin paljon kelien armoilla. Mutta kyllä minä tykkään monesta jo paremman näkyvyyden takia ja siitä ajatuksesta, että voin nousta autoon enkä laskeutua autoon ja istua persus melkein maassa.
Suomen ilmasto, turvallinen auto ja parempi näkyvyys ja on tilaa matkustaa pitkiä matkoja.
Sitä ensin minäkin ihmittelin. Sitten kerran kävin kalloissa. Kesällä maastureita tarvitaan kaupungilla liikkuessa, ellei ihan pääkatuja ajele. Monet tiet myllätty ja osa saadaan ajokelpoiseksi ehkä jouluun mennessä. Ensin sen avaa, vesilaitos ja kun siitä kohtaa saadaan peittoon niin puolen korttelin päässä on sähkötyyösillat ... sitten puhelinpurukka jne.
Vierailija kirjoitti:
Parempi näkyvyys ja neliveto, siinä syitä riittävästi.
Eli vain parempi näkyvyys. Nelivedon saa ihan tavan sedaneihinkin.
Tilavuus, turvallisuus ja toimii lumessa ja huonoilla teillä. Hidastustöyssyt eivät haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ne ovat usein turvallisempia kolareissa suuremman kokonsa takia.
Ovat tai eivät ole. Euro NCAP-testeissä parhaat pisteet kuljettajan ja matkustajien suhteen ovat saaneet VW Arteon ja Volvo S/V90.
Vierailija kirjoitti:
Tilavuus, turvallisuus ja toimii lumessa ja huonoilla teillä. Hidastustöyssyt eivät haittaa.
Mitä tarkoittaa, että "hidastustöyssyt eivät haittaa"? Eihän niiden kuulu haitatakaan, koska niiden kohdalla hiljennetään vauhtia. Vai tarkoitatko, että hidastustöyssyjen kohdalla voi ajaa kovempaa?
Ajatko oikeasti useinkin huonoilla teillä? Kuinka monta kertaa olet jäänyt tielle nelivetofarmarilla?
Mä tykkään että autosta näkee, sinne on helppo mennä ja tulla selkäkipuisenakin, tykkään riittävästä maavarasta.
Tosin mulla ei ole citymaasturia vaan maasturi, mutta vastasin silti.
Täytyy myöntää, ettei aavistustakaan miksi joku haluaisi itselleen tuollaisia rumiluksia.
Itse tykkään ajaa maasturilla juuri tuon korkeammalla istumisen vuoksi sekä hyvän näkyvyyden. Turvallisuus tietty tärkeä seikka. Mutta tärkeintä nelivedon kannalta on ekana lähteminen liikennevaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ne ovat usein turvallisempia kolareissa suuremman kokonsa takia.
Ovat tai eivät ole. Euro NCAP-testeissä parhaat pisteet kuljettajan ja matkustajien suhteen ovat saaneet VW Arteon ja Volvo S/V90.
Ruotsissa Folksamin tutkimuksissa Honda CR-V on vuodesta toiseen kärkipäässä.
Kaupungissahan citymaasturia nimenomaan tarvitaan. Hyvä näkyvyys, helppo päästä sisään ja ulos ahtaassakin parkkiruudussa, pääsee jotenkuten eteenpäin auraamattomilla kaduilla, eikä tarvi ajaa maantiellä jossa niiden surkea ajo-ominaisuudet haittaisivat. Maalla ja haja-asutusalueilla niillä ei tee mitään vaan parempi hakea neliveto farmari korotetulla maavaralla, tai oikea maasturi.
Muoti-ilmiö. Suuntaus autojen ulkonäössä on siirtynyt maskuliiniseen ja agressiiviseen suuntaan, muhkea keula ja edessä pahannäköinen irvistys sekä silmät kiukkuisesti viirussa. Kookkaammassa katumaasturissa nämä piirteet on viety vielä pidemmälle ja auto on muutenkin über-agressiivisen näköinen.
Pyöreäsilmäiset kiltinnäköiset beetlet, pikkufiatit ja lupot ovat poikkeuksia, mutta ne onkin suunnattu erityisesti naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi näkyvyys ja neliveto, siinä syitä riittävästi.
Eli vain parempi näkyvyys. Nelivedon saa ihan tavan sedaneihinkin.
Citymaasturissa nelivedon saa paljon halvemmalla kuin sedanissa. Plussina täällä onkin jo mainittu paremi näkyvyys ja helpompi autoon istuminen ja autosta nouseminen. Ajoasento on pystympi ja pystymmän asennon vuoksi myös tilaa on enemmän. Itsellä merkittävä asia oli perävaunun vetopaino, on tarvetta vetää 2000kg kärryä. Jos haluaa uuden nelivetoisen auton jolla saa vetää 2000kg kärryä ja rahaa on käytettävissä alle 50.000€, niin eipä oikein muuta saa kuin citymaasturin.
Loistava auto Suomen nykyisillä paskoilla teillä. Varsinkin maaseudulla ja siellä tulee yleensä jonkin verran lunta niin pääsee aamulla mukavasti pihasta pois.
Nämä ajo-ominaisuuksista inisevät; mitä erikoisia ajo-ominaisuuksia Suomessa tarvitsee 80 km/h ja 100 km/h -rajoituksilla?
Meillä on vm. 2014 Honda CR-V; loistava perheauto ja ei ole niitä mitään vikoja ja niitä kuuluisia kuluvia osia.
Maavara ja neliveto. Käydään aina välillä metsässä traktoritiellä... kesällä ja talvella, syksyisin/keväällä maasto on liian pehmeä citylle. On meillä tuohon lumiketjutkin.
Tavismerkit korvasi niillä edustusmallinsa/isot farmarinsa (scorpio, camry, xm, yms.). Kai niitä on helpompi myydä/markkinoida laajemmalle asiakaskunnalle? Ehkä mieluummin maksetaan "maasturista" kuin "edustuksesta" kansanauton ollessa kyseessä. Varmaan ne on myös edullisempia valmistaa.
Turvallisuus, laatu ja ulkonäkö. Tykkään myös nousta autoon, en istua alas > selkäkipuinen useasti.
En vaihda enää muuhun autoon; Volvo xc60 <3
Parempi näkyvyys ja neliveto, siinä syitä riittävästi.