Miksi huippulukioista on helpompi päästä yliopistoon opiskelemaan?
Näin olen kuullut monasti väitettävän, painaako se lukion nimi josta hakee niin jotakin hakuprosessissa, vai?
Kommentit (9)
Miten olisi, josko ne huippulukioiden kasvatit vaikka osaisi muita paremmin sekä pääsykokeen aihealueen että vastaussysteemin.
Ei luulen, että jos kaikki ovat kympin oppilaita, paine on kovempi.
Oppilaat ovat motivoituneimpia ja heillä on parhaat valmiudet.
No tottakai paremmista lukioista yleensä tulee myös parempia arvosanoja ja paremmin motivoituneita opiskelijoita. Jos yo-tulokset on hyvät, opiskelija yleensä on hyvä ja motivoitunut lukemaan sekä sisäistämään lukemaansa tietoa jonka takia pääsykokeetkin menee paremmin.
Huippulukioilla siis oletan, että yo-tulokset on Suomen lukioiden kärjessä.
Se on ihan yhdentekevää, minkä lukion on käynyt. Huippulukioissa vain tuppaa olemaan keskimäärin lahjakkaampia ja motivoituneempia oppilaita, joten totta kai heillä on suuremmat mahdollisuudet päästä kuin vähemmän lahjakkailla ja motivoituneilla. Tietysti niissä "huonoissakin" lukioissa on niitä lahjakkaita ja motivoituneita, mutta ei yhtä suurin määrin.
Pääsykokeen pisteytys on avoin. Näkykö siellä lisäpiste lukiosta?
Huippulukioiden oppilaat ovat muita lahjakkaampia tai ahkerampia jo ennen lukioon menoa. Jos vaikka raja on 9,5 ei sinne pääse keskinkertaisella todistuksella. Saavat sitten objektiivisista yo-kokeistakin paremmat arvosanat. Varmasti näihinkin lukevat muita enemmän. Sitten heillä on hyvä pohja lukea pääsykokeisiin ja todennäköisesti lukevat jälleen muita enemmän. On selvää, että nämä oppilaat pääsevät muita useammin yliopistoon.
Lukio-opetuskin voi hiukan auttaa asiaa. Huippulukion opetusryhmässä on pelkkiä kiitettävän arvosanan oppilaita, siis peruskoulu on läpäisty ysillä tai kympillä. Ope voi aloittaa suoraan lukion oppimäärästä, ei tarvitse kerrata peruskoulun pohjatietoja. Jää enemmän aikaa opettaa. Oppilaat ovat nopeita oppimaan, edelleen jää enemmän aikaa opettaa pienemmätkin asiat. Matemaattisissa aineissa perustehtävät vdaan käydä läpi nopeasti ja siirtyä vaikeampiin, oivallusta vaativiin tehtäviin. Niitä oppii ratkaisemaan helpommin, kun ope ehtii avata oikeaa lähestymistä ongelmaan ja vaihtoehtoisia tapoja ajatella asiaa. Lukuaineissa taas asiasisältö saadaan käytyä läpi nopeasti, kertaamista tarvitaan vähemmän, ja aikaa jää silloin pureutua myös hyvään vastaustekniikkaan, vastauksen rakenteeseen ja erilaisiin näkökulmiin.
Nämä kaikki auttavat usealla tavalla. Ensinnä tulee parempi yo-todistus ja siis paremmat lähtöpisteet. Toiseksi pääsykokeessa on apua ajattelun taidoista, eri ratkaisutavoista ja vastausten rakentamisen taidosta. Kolmanneksi pääsykokeessa usein on käytettävissä suht lyhyt aika, jolloin nopeatempoiseen työskentelyyn ja ajatteluun harjaantuminen auttaa.
Ei pitäisi olla.