Voi apua, meillä mietitään nyt, kuinka saadaan ihmiset sitoutumaan työhönsä...
Taas uutta vouhotusta. Ensin oli koulutusta pari vuotta muutoksesta ja sen sietämisestä. Nyt on uusi trendi tämä sitouttaminen. Jos ihminen saa töitä, niin eikö sen pitäisi lähtökohtaisesti tulla tekemään työpaikalle niitä töitä, joista se saa palkkaa? Eihän siellä ilmaiseksi olla.
Kommentit (30)
Ihmiset saadaan sitoutumaan töihinsä hyvällä palkalla, työsuhde-eduilla, säännöllisillä palkankorotuksilla ja hyvällä työilmapiirillä.
Ei siihen mitään koulutuksia yms paskaa tarvita.
Tämähän on hyvä juttu! Yleensä ihmiset saadaan sitoutumaan työhönsä hyvällä työilmapiirillä ja sillä että sinulla on sopivasti sopivan haastavia tehtäviä niin että koet työn tekosi mielekkääksi siitä saamaasi palkkaa vastaan. Työn mielekkyyttä myös lisää se, että tiedät miksi teet ne työt mitä sinun pitää tehdä, paskatkin, - eli toiminnan läpinäkyvyys, sekä se, että sinua kuunnellaan siihentyöhön liittyvissä asioissa - kuka on parempi parantamaan jotain "aina tehty näin" -juttua kuin henkilö joka tekee sitä rutiinia?
Hyviä sitouttajia on myös se, että työntekijällä on sama tavoite kuin johtoportaalla, esim myyntimiehellä on joku kirjattu tavoite eikä vaan "myy paljon ja kaikkialle" ja kun tavoite saavutetaan saa siitä jonkun 'palkkion' mikä siis useimmiten kai on joku palkan lisä.
AP miten teillä ollaan lähdetty sitouttamaan?
Jos se työ/työpaikka ei kiinnosta, niin sitten on parempikin, että vaihtaa. Ihminen, joka koko ajan valittaa työstä ja jää saikulle kun vähän kurkku on kipeä, on pallo jalassa kaikille muille työntekijöille.
On selvää, että yt-ilmapiiri kadotti työntekijöiden sitoutumishalut. Miksi sitoutua yritykseen, joka on valmis lemppaamaan sinut tuosta vaan?
Työntekijän sitoutuminen on paljon muutakin kuin se, että hän tulee töihin ja tekee sovitut hommat. Se on kokonaisasenne työhön ja työnantajaan, joka näkyy myös asiakkaalle ja muille sidosryhmille. Esimerkiksi asiakaspalvelija hymyilee aidosti ja haluaa palvella asiakasta, työntekijä ei ole etsimässä uutta työpaikkaa, näkee vähän vaivaa tehdäkseen asiat vähän paremmin jne.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä juttu! Yleensä ihmiset saadaan sitoutumaan työhönsä hyvällä työilmapiirillä ja sillä että sinulla on sopivasti sopivan haastavia tehtäviä niin että koet työn tekosi mielekkääksi siitä saamaasi palkkaa vastaan. Työn mielekkyyttä myös lisää se, että tiedät miksi teet ne työt mitä sinun pitää tehdä, paskatkin, - eli toiminnan läpinäkyvyys, sekä se, että sinua kuunnellaan siihentyöhön liittyvissä asioissa - kuka on parempi parantamaan jotain "aina tehty näin" -juttua kuin henkilö joka tekee sitä rutiinia?
Hyviä sitouttajia on myös se, että työntekijällä on sama tavoite kuin johtoportaalla, esim myyntimiehellä on joku kirjattu tavoite eikä vaan "myy paljon ja kaikkialle" ja kun tavoite saavutetaan saa siitä jonkun 'palkkion' mikä siis useimmiten kai on joku palkan lisä.AP miten teillä ollaan lähdetty sitouttamaan?
No kouluttamalla. Miettimällä, mitkä tekijät edistävät sitoutumista ja mitkä vähentävät jne. Meillä käydään läpi organisaation, yksikön ja työntekijän omat tavoitteet ja seurataan niitä 1-3 kertaa vuodessa. Eli meillä ei pitäisi olla sitä, ettei joku tietäisi, mihin pyritään. Tuskin enää monessa työpaikassa on epäselvää, miksi joku on sinne palkattu ja mitkä ovat työtehtävät. Nämä sitouttamiskoulutukset ovat pois oikeasta työstä.
-ap
Minä ainakin sanoin pomolle ihan suoraan, että en ole pätkääkään sitoutunut työnantajaan, koska minulle annettiin pelkästään määräaikaisia sopimuksia. Miten ihmeessä tällaiseen sitoudut pariksi kuukaudeksi kerrallaan?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän sitoutuminen on paljon muutakin kuin se, että hän tulee töihin ja tekee sovitut hommat. Se on kokonaisasenne työhön ja työnantajaan, joka näkyy myös asiakkaalle ja muille sidosryhmille. Esimerkiksi asiakaspalvelija hymyilee aidosti ja haluaa palvella asiakasta, työntekijä ei ole etsimässä uutta työpaikkaa, näkee vähän vaivaa tehdäkseen asiat vähän paremmin jne.
Kuinkas sä muutat sen sitoutumisen vatvomalla kokonaisasennetta höpöhöpö-koulutuksissa? Meilläkin on ravannut konsulttia ja valmentajaa. Musta se riittää, että hoitaa oman työnsä hyvin. Tekee sen mitä työajalla ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä juttu! Yleensä ihmiset saadaan sitoutumaan työhönsä hyvällä työilmapiirillä ja sillä että sinulla on sopivasti sopivan haastavia tehtäviä niin että koet työn tekosi mielekkääksi siitä saamaasi palkkaa vastaan. Työn mielekkyyttä myös lisää se, että tiedät miksi teet ne työt mitä sinun pitää tehdä, paskatkin, - eli toiminnan läpinäkyvyys, sekä se, että sinua kuunnellaan siihentyöhön liittyvissä asioissa - kuka on parempi parantamaan jotain "aina tehty näin" -juttua kuin henkilö joka tekee sitä rutiinia?
Hyviä sitouttajia on myös se, että työntekijällä on sama tavoite kuin johtoportaalla, esim myyntimiehellä on joku kirjattu tavoite eikä vaan "myy paljon ja kaikkialle" ja kun tavoite saavutetaan saa siitä jonkun 'palkkion' mikä siis useimmiten kai on joku palkan lisä.AP miten teillä ollaan lähdetty sitouttamaan?
No kouluttamalla. Miettimällä, mitkä tekijät edistävät sitoutumista ja mitkä vähentävät jne. Meillä käydään läpi organisaation, yksikön ja työntekijän omat tavoitteet ja seurataan niitä 1-3 kertaa vuodessa. Eli meillä ei pitäisi olla sitä, ettei joku tietäisi, mihin pyritään. Tuskin enää monessa työpaikassa on epäselvää, miksi joku on sinne palkattu ja mitkä ovat työtehtävät. Nämä sitouttamiskoulutukset ovat pois oikeasta työstä.
-ap
Oletko siis esimiesasemassa? Jos olet, niin tunnut kyllä olevan ihan tehtävistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän sitoutuminen on paljon muutakin kuin se, että hän tulee töihin ja tekee sovitut hommat. Se on kokonaisasenne työhön ja työnantajaan, joka näkyy myös asiakkaalle ja muille sidosryhmille. Esimerkiksi asiakaspalvelija hymyilee aidosti ja haluaa palvella asiakasta, työntekijä ei ole etsimässä uutta työpaikkaa, näkee vähän vaivaa tehdäkseen asiat vähän paremmin jne.
Kuinkas sä muutat sen sitoutumisen vatvomalla kokonaisasennetta höpöhöpö-koulutuksissa? Meilläkin on ravannut konsulttia ja valmentajaa. Musta se riittää, että hoitaa oman työnsä hyvin. Tekee sen mitä työajalla ehtii.
No ei tietenkään se asenne muutu höpöhöpökoulutuksissa, mutta näköjään se on tarpeen jos sitoutumisen käsite on näin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että yt-ilmapiiri kadotti työntekijöiden sitoutumishalut. Miksi sitoutua yritykseen, joka on valmis lemppaamaan sinut tuosta vaan?
Aika harva firma pitää yteet ja lemppaa tuosta vaan. Yleensä taustalla on ajatus siitä, että olisi kiva jos ei koko firma kaatuisi ja kaikkien tarvitsisi jäädä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin sanoin pomolle ihan suoraan, että en ole pätkääkään sitoutunut työnantajaan, koska minulle annettiin pelkästään määräaikaisia sopimuksia. Miten ihmeessä tällaiseen sitoudut pariksi kuukaudeksi kerrallaan?
Sama juttu minulla nuorempana. Nyt kyllä ajattelen, että ei kannata olla niin ehdoton. Jossain vaiheessa tulee vakkaripaikka, ja ainakin meidän alalla siihen valitaan tyyppi, joka on motivoitunut ja osaava.
YHTEISÖLLISYYS, YHTEISÖLLISYYS, YHTEISÖLLISYYS YHTEISÖLLISYYS
vittu mä vihaan tätä puuta heinää paskaa. Todellisuus on mitä on. Muistakaa tervehtiä niin maailma pelastuu ja ongelmat ratkeaa.
Ei kuulosta yhtään kohtuuttomalta, kun samalla työttömiä "sitoutetaan hakemaan töitä" lastenleikeillä ja -loruilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä juttu! Yleensä ihmiset saadaan sitoutumaan työhönsä hyvällä työilmapiirillä ja sillä että sinulla on sopivasti sopivan haastavia tehtäviä niin että koet työn tekosi mielekkääksi siitä saamaasi palkkaa vastaan. Työn mielekkyyttä myös lisää se, että tiedät miksi teet ne työt mitä sinun pitää tehdä, paskatkin, - eli toiminnan läpinäkyvyys, sekä se, että sinua kuunnellaan siihentyöhön liittyvissä asioissa - kuka on parempi parantamaan jotain "aina tehty näin" -juttua kuin henkilö joka tekee sitä rutiinia?Hyviä sitouttajia on myös se, että työntekijällä on sama tavoite kuin johtoportaalla, esim myyntimiehellä on joku kirjattu tavoite eikä vaan "myy paljon ja kaikkialle" ja kun tavoite saavutetaan saa siitä jonkun 'palkkion' mikä siis useimmiten kai on joku palkan lisä.
AP miten teillä ollaan lähdetty sitouttamaan?No kouluttamalla. Miettimällä, mitkä tekijät edistävät sitoutumista ja mitkä vähentävät jne. Meillä käydään läpi organisaation, yksikön ja työntekijän omat tavoitteet ja seurataan niitä 1-3 kertaa vuodessa. Eli meillä ei pitäisi olla sitä, ettei joku tietäisi, mihin pyritään. Tuskin enää monessa työpaikassa on epäselvää, miksi joku on sinne palkattu ja mitkä ovat työtehtävät. Nämä sitouttamiskoulutukset ovat pois oikeasta työstä.
-apOletko siis esimiesasemassa? Jos olet, niin tunnut kyllä olevan ihan tehtävistäsi.
En.
-ap
Saat suurimman osan sitoutumaan palkitsemalla hyvästä tuloksesta myös työntekijät sopivalla palkkabonuksella. Kukapa ei lisärahaa haluaisi?
Nykyään liki kaikkialla vain esimiehet käärivät bonusrahat, työntekijä saa korkeintaan kengänkuvan perseeseen seuraavissa yt:issä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin sanoin pomolle ihan suoraan, että en ole pätkääkään sitoutunut työnantajaan, koska minulle annettiin pelkästään määräaikaisia sopimuksia. Miten ihmeessä tällaiseen sitoudut pariksi kuukaudeksi kerrallaan?
Sama juttu minulla nuorempana. Nyt kyllä ajattelen, että ei kannata olla niin ehdoton. Jossain vaiheessa tulee vakkaripaikka, ja ainakin meidän alalla siihen valitaan tyyppi, joka on motivoitunut ja osaava.
No ei se sitoutumattomuus ollutkaan minulle mikään oma valinta. Pointti olikin siinä, että jos työnantaja ei pysty lupaamaan minulle paria kuukautta pidempää sopimusta, vaikka olen ollut talossa kolme vuotta, eihän työnantajakaan kovin sitoutunut minuun ole, joten pelko lähdöstä on perseessä koko ajan. Eikä mitään järkeä esimerkiksi opetella uusia vastuualueita tai olla mukana kehittämässä uusia työtapoja, kun voi olla, että ensi viikolla on viimeinen työpäiväsi. Mistä oikeasti tällaisessa tilanteessa revit sen motivaation?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän sitoutuminen on paljon muutakin kuin se, että hän tulee töihin ja tekee sovitut hommat. Se on kokonaisasenne työhön ja työnantajaan, joka näkyy myös asiakkaalle ja muille sidosryhmille. Esimerkiksi asiakaspalvelija hymyilee aidosti ja haluaa palvella asiakasta, työntekijä ei ole etsimässä uutta työpaikkaa, näkee vähän vaivaa tehdäkseen asiat vähän paremmin jne.
Kuinkas sä muutat sen sitoutumisen vatvomalla kokonaisasennetta höpöhöpö-koulutuksissa? Meilläkin on ravannut konsulttia ja valmentajaa. Musta se riittää, että hoitaa oman työnsä hyvin. Tekee sen mitä työajalla ehtii.
Nykyisin ei monessa työssä ehdi tekemään kaikkea, niin joutuu priorisoimaan. Sitten kun et ehdi tehdä jotain, se puristaa stressinä. Meille tunnollisille ei ole helppoa tehdä vain sitä, mitä työajalla ehtii. Nipistetään omista tauoista ja luetaan sähköpostia kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta yhtään kohtuuttomalta, kun samalla työttömiä "sitoutetaan hakemaan töitä" lastenleikeillä ja -loruilla.
Eikä? Oikeesti? Kun itse olin työtön 15 vuotta sitten, silloin vain työkkäristä annettiin nippu papereita ja kotona piti täyttää, mitkä on omat vahvuudet ja mitä osaa. Työhönosoituksia tuli muutaman kerran postiluukusta, ja aina ne oli työtä, johon ei ollut pätevyyttä. Oma CV piti päivittää 3 kk välein työkkärin nettiin työnantajia varten, vaikka kukaan ei ollut käynyt katsomassa sitä yhtään kertaa. 11 kk työttömyyden jälkeen sain töitä, itse kyselemällä.
Olisko se lähijohtamisen karsimisesta johtuvaa ? Jos ei ole enää esimies läsnä työntekijöitä tarkkailemassa, niin pitää luottaa, että kaikki tekee työnsä ? Tuossa on ehkä ideana, että tt on luottamuksen arvoinen.