Olen itse miettinyt tuota mopoautojuttua jo kauan sitten!
Onhan se nyt älytöntä, että kaikkein kolarialtteimmassa iässä olevat ajavat kaikkein paskimmilla "autoilla", joissa ei ole mitään turvavarusteita.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minä kannattaisin Ruotsin mallia. Eli oikea auto, mutta rajoitetaan huippunopeus. Ja 60km/h voisi olla hyvä, niin ei tee turhaan ruuhkaa kaupungeissa.
Niinpä, ja mä laittaisin iäksi 16v.
Mopoautoistahan oli juttu, että ne olis turvallisempia ilman sitä kuorta.
Koska se on niin heikkoa tekoa, että menee ruttuun pikkuiskusta ja vahingoittaa sisällä olijoita.
On se kyllä outoa että tuollaisia edes saa olla olemassa, kun autoilta vaaditaan koko ajan kaikenlaista uutta turvallisuusominaisuutta. Nuoret sitten ajaa tuollaisilla muovirasioilla.
Mopoautojen huippunopeus on kyllä tälläkin hetkellä 45 km/h.
En tajua, miksi tuollaiset sallitaan motareille ja maanteille.
Vierailija kirjoitti:
Mopoautoistahan oli juttu, että ne olis turvallisempia ilman sitä kuorta.
Koska se on niin heikkoa tekoa, että menee ruttuun pikkuiskusta ja vahingoittaa sisällä olijoita.
Todennäköisesti näin, ja se luo myös turvallisuudentunnetta, jota noissa hökötyksissä ei pitäisi oikeasti viljellä. Mopolla ajaessakin tajuaa että sillä jää muulle liikenteelle kakkoseksi ja sen takia osaa ehkä olla vähän varovaisempi (eikä kusipäät yritä itsemurhaa mopoa päin ajamalla).
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä outoa että tuollaisia edes saa olla olemassa, kun autoilta vaaditaan koko ajan kaikenlaista uutta turvallisuusominaisuutta. Nuoret sitten ajaa tuollaisilla muovirasioilla.
Ranskalaiset juopot saivat nämä suosituiksi. Jos siis kortti oli kuivumassa, niin silti sai ajaa näillä mopoautoilla. No Suomessa teinit ovat ottaneet nämä haltuun. Ja veikkaan monen kuvittelevan niitä turvalliseksi, mikä vaarantaa tilannetta entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minä kannattaisin Ruotsin mallia. Eli oikea auto, mutta rajoitetaan huippunopeus. Ja 60km/h voisi olla hyvä, niin ei tee turhaan ruuhkaa kaupungeissa.
Entä sitten kun näppärät jonnet ohittaa rajoittimet ja ajavat kovaa ylinopeutta ja auto karkaa käsistä! Siinä tulee helposti ruumiita.
Ja turha sanoa ettei rajoittimia pysty ohittamaan. Kyllä jälkikäteen ajoneuvoon, joka teknisesti kulkee nopeampaakin, asennetun rajoittimen voi poistaa käytöstä. Onhan kuorma-autoistakin rajoittimia poistettu/huijattu iät ja ajat vaikka niiden ei koskaan edes tarvitsisi kulkea nopeampaa.
Henkilöautoon tuollainen rajoitin on kuitenkin todennäköisesti "kevyemmin" tehty, voi olla että sopivalla tietokoneohjelmalla ja kaapelilla joku nörtti poistaa rajoituksen nettipalstan ohjeiden mukaan hetkessä ja tappoase on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mopoautoistahan oli juttu, että ne olis turvallisempia ilman sitä kuorta.
Koska se on niin heikkoa tekoa, että menee ruttuun pikkuiskusta ja vahingoittaa sisällä olijoita.Todennäköisesti näin, ja se luo myös turvallisuudentunnetta, jota noissa hökötyksissä ei pitäisi oikeasti viljellä. Mopolla ajaessakin tajuaa että sillä jää muulle liikenteelle kakkoseksi ja sen takia osaa ehkä olla vähän varovaisempi (eikä kusipäät yritä itsemurhaa mopoa päin ajamalla).
Kyllä noilla kopperoilla näkee melkoista kikkailua ja jopa muutama kiilailuvideokin jaettiin aikanaan.
Mutta veikkaisin perusmopon olevan turvallisempi, koska siinä tietää varmasti jäävän kakkoseksi kolarissa ja näin ollen ajelee erittäin varovasti liikenteen joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Mopoautojen huippunopeus on kyllä tälläkin hetkellä 45 km/h.
En tajua, miksi tuollaiset sallitaan motareille ja maanteille.
Ei niillä saakaan mennä moottoritielle.
Vierailija kirjoitti:
Mopoautojen huippunopeus on kyllä tälläkin hetkellä 45 km/h.
En tajua, miksi tuollaiset sallitaan motareille ja maanteille.
Moottoriteille niillä ei ole asiaa. Sama säntö kuin mopoissakin.
Niiden suurin sallittu nopeus on se 45, mutta useimmat kulkee ihan virittämättömina puhtaasti tehdasvalmisteisina varmaan noin 60 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minä kannattaisin Ruotsin mallia. Eli oikea auto, mutta rajoitetaan huippunopeus. Ja 60km/h voisi olla hyvä, niin ei tee turhaan ruuhkaa kaupungeissa.
Mikä Ruotsin malli? Tuota malliahan juuri joku ehdotti Suomeenkin, mutta meidän EU-uskovaiset tyrmäsivät sen heti, koska EU ei sallisi tuollaista.
Eli miten tämä asia nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minä kannattaisin Ruotsin mallia. Eli oikea auto, mutta rajoitetaan huippunopeus. Ja 60km/h voisi olla hyvä, niin ei tee turhaan ruuhkaa kaupungeissa.
Entä sitten kun näppärät jonnet ohittaa rajoittimet ja ajavat kovaa ylinopeutta ja auto karkaa käsistä! Siinä tulee helposti ruumiita.
Ja turha sanoa ettei rajoittimia pysty ohittamaan. Kyllä jälkikäteen ajoneuvoon, joka teknisesti kulkee nopeampaakin, asennetun rajoittimen voi poistaa käytöstä. Onhan kuorma-autoistakin rajoittimia poistettu/huijattu iät ja ajat vaikka niiden ei koskaan edes tarvitsisi kulkea nopeampaa.
Henkilöautoon tuollainen rajoitin on kuitenkin todennäköisesti "kevyemmin" tehty, voi olla että sopivalla tietokoneohjelmalla ja kaapelilla joku nörtti poistaa rajoituksen nettipalstan ohjeiden mukaan hetkessä ja tappoase on valmis.
Totta turiset, mutta ehkä kunnon rangaistus voisi peloitella? Esim. korttia ei saa ennen kuin on 20-vuotta tms. ja auto otetaan ainakin joksikin aikaa haltuun.
Mopoauto.
Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h.
Mä en ymmärrä miksi pitää 15-vuotiaana päästä minkään auton rattiin. Keskittymis-, arviointi- ja havainnointikyky on sillon vielä niin kehittymättömät. Jalankulkijoiden ja muiden tiellä liikkujien puolesta pelkäisin jos teinit sais oikeilla autoilla ajaa. Ja vaikka kaikkiin tämä ei pätisikään niin ei se tarvitse kuin yhden höhlän että tulee vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minä kannattaisin Ruotsin mallia. Eli oikea auto, mutta rajoitetaan huippunopeus. Ja 60km/h voisi olla hyvä, niin ei tee turhaan ruuhkaa kaupungeissa.
Entä sitten kun näppärät jonnet ohittaa rajoittimet ja ajavat kovaa ylinopeutta ja auto karkaa käsistä! Siinä tulee helposti ruumiita.
Ja turha sanoa ettei rajoittimia pysty ohittamaan. Kyllä jälkikäteen ajoneuvoon, joka teknisesti kulkee nopeampaakin, asennetun rajoittimen voi poistaa käytöstä. Onhan kuorma-autoistakin rajoittimia poistettu/huijattu iät ja ajat vaikka niiden ei koskaan edes tarvitsisi kulkea nopeampaa.
Henkilöautoon tuollainen rajoitin on kuitenkin todennäköisesti "kevyemmin" tehty, voi olla että sopivalla tietokoneohjelmalla ja kaapelilla joku nörtti poistaa rajoituksen nettipalstan ohjeiden mukaan hetkessä ja tappoase on valmis.
Eihän mikään tekinen rajoitin estä jonnea ottamasta isin bemaria ja ajamasta 300 km/h.
Eli rajoittimen ohittaminen olisi ihan samanlainen rikos kuin rajoittamattomalla autolla ajaminen alle 18v.
Liikenteessä kevyttä nelipyörää kuljetetaan ajoradalla, ei pientareella, eikä sillä saa ajaa pyörätiellä. Mopoautolla ei saa ajaa moottoritiellä eikä moottoriliikennetiellä, joissa alin sallittu nopeus on 50 km/h.
Jotkin tahot, esimerkiksi Liikenneturva, ovat olleet huolissaan mopoautojen hitauden muulle liikenteelle aiheuttamasta vaarasta. Syyskuun 2006 alusta mopoautoihin tuli Suomessa pakolliseksi hitaan ajoneuvon kolmio, joka vaaditaan myös traktoreissa ja niihin kytkettävissä hinattavissa ajoneuvoissa. Ranskassa ja Saksassa on käytössä pyöreä merkki, jossa keskellä on osoitettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus 45 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Mopoautojen huippunopeus on kyllä tälläkin hetkellä 45 km/h.
En tajua, miksi tuollaiset sallitaan motareille ja maanteille.
No motarille ei ole mitään asiaa, ja joihinkin paikkoihin siirtyminen vaatii ajamista maantiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minä kannattaisin Ruotsin mallia. Eli oikea auto, mutta rajoitetaan huippunopeus. Ja 60km/h voisi olla hyvä, niin ei tee turhaan ruuhkaa kaupungeissa.
Entä sitten kun näppärät jonnet ohittaa rajoittimet ja ajavat kovaa ylinopeutta ja auto karkaa käsistä! Siinä tulee helposti ruumiita.
Ja turha sanoa ettei rajoittimia pysty ohittamaan. Kyllä jälkikäteen ajoneuvoon, joka teknisesti kulkee nopeampaakin, asennetun rajoittimen voi poistaa käytöstä. Onhan kuorma-autoistakin rajoittimia poistettu/huijattu iät ja ajat vaikka niiden ei koskaan edes tarvitsisi kulkea nopeampaa.
Henkilöautoon tuollainen rajoitin on kuitenkin todennäköisesti "kevyemmin" tehty, voi olla että sopivalla tietokoneohjelmalla ja kaapelilla joku nörtti poistaa rajoituksen nettipalstan ohjeiden mukaan hetkessä ja tappoase on valmis.
Voihan noihin laittaa vaikka erilaisen rekisterikilven tai jonkun pakollisen 45-lätkän, niin että kiinnittää huomiota jos menee liian lujaa. Harva sitä nyt oikeasti haluaa riskeerata tuon että sen menopelinsä menettää ja kortti siirtyy. Tyhmimmät jonnet ajelee ilman korttia tavallisillakin autoilla, joten ei tuo siihen mitään eroa tee.
Ranskassa tehdyn tutkimuksen mukaan kevyttä nelipyörää käytetään eniten maaseudulla ja pikkukaupungeissa. Valtaosa kuljettajista on täyttänyt 50 vuotta ja jo vetäytynyt eläkkeelle. Kaksi kolmesta mopoautolla ajavasta on miehiä.
Suomessa kevyet nelipyörät ovat keskittyneet ruuhka-Suomeen Uudellemaalle, Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan sekä Pirkanmaalle ja manner-Euroopasta poiketen käyttäjäkunta koostuu suureksi osaksi alle 18-vuotiaista
Totta. Minä kannattaisin Ruotsin mallia. Eli oikea auto, mutta rajoitetaan huippunopeus. Ja 60km/h voisi olla hyvä, niin ei tee turhaan ruuhkaa kaupungeissa.