Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kysymys, joku persialaisista matoista tietävä!

Vierailija
21.02.2017 |

Olen katsellut muutamista nettikaupoista persialaisia mattoja. Hinnat n. 1000-1500e luokkaa useimmissa matoissa. ja ne matot on KÄYTETTYJÄ! Ja joissain lukee että voi olla 30 vuotta vanha matto.

MITÄ HELVETTIÄ?
Kiitos jo etukäteen

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on lentäviä mattoja?

2/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidot persialaiset matot voivat maksaa kymmeniä tuhansia.

Vierailija
4/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhempi sen parempi.

Vierailija
5/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ne jotka on tehty SILKISTÄ. Haluan itse VILLAmaton.

ap

Vierailija
6/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Ihan oikeasti?

Vierailija
7/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämaiset matot ovat kalliita, koska ne solmitaan käsin ja maton teossa menee pitkä aika.

Suosittelen, että ostat itämaista mattoa hieman muistuttavan koneella kudotun maton esimerkiksi Ikeasta.

Vierailija
8/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itämaiset matot ovat kalliita, koska ne solmitaan käsin ja maton teossa menee pitkä aika.

Suosittelen, että ostat itämaista mattoa hieman muistuttavan koneella kudotun maton esimerkiksi Ikeasta.

No en tosiaan osta! Aito sen olla pitää. Ja mielitietty on jo ehkä löytynyt. :)

ap

Vierailija
9/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut muutamista nettikaupoista persialaisia mattoja. Hinnat n. 1000-1500e luokkaa useimmissa matoissa. ja ne matot on KÄYTETTYJÄ! Ja joissain lukee että voi olla 30 vuotta vanha matto.

MITÄ HELVETTIÄ?

Kiitos jo etukäteen

Aidot käsinkudotut matot ovat tietysti kalliita, kunnollisella n. 2x3 m matolla voi olla hintaa muutaman tonnin. Afganistanilaiset punaiset matot voivat olla halvempia, tyyliin alle tonnin luokkaa. Jäljennöksiä saa tietysti halvalla. Ne on tehty koneellisesti.

Vierailija
10/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostaisin ensimmäisenä kalliimman markkinoilla olevan maton ja lahjottaisin sen kamelille enkä puhuisi enä ikinä hänen kanssa.

Vierailija
11/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Ihan oikeasti?

Aivan. Ja se matto voi olla pieni rukousmatto. Todella isoista ja arvokkaista matoista maksetaan arvokkaisiin tiloihin enemmän kuin pääkaupunkiseudulla isosta kaksiosta.

Vierailija
12/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hurauttaa Helsinkiin ja Helanderin huutokauppaan. Vaikka siellä myydään kaikenlaista krääsää niin kaupan omistaja ja meklari on erikoistunut itämaisiin mattoihin ja keräilee niitä valikoimiinsa esim. Saksasta jossa on isommat markkinat kiitos turkkilaisten. Meidän Iranissa tehty 3mx4m käsinsolmittu priimakuntoinen villamatto maksoi 240€ vasarakuluineen.

Vierailija
13/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hurauttaa Helsinkiin ja Helanderin huutokauppaan. Vaikka siellä myydään kaikenlaista krääsää niin kaupan omistaja ja meklari on erikoistunut itämaisiin mattoihin ja keräilee niitä valikoimiinsa esim. Saksasta jossa on isommat markkinat kiitos turkkilaisten. Meidän Iranissa tehty 3mx4m käsinsolmittu priimakuntoinen villamatto maksoi 240€ vasarakuluineen.

Miten tuo on mahdollista? Miksi tuota pienemmät matot, esim. 2mx4m voivat olla sitten 2000€ luokkaa käytettyinäkin? Vai kusetetaanko siinä?

Vierailija
14/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoa villaa ja ilman muovivärejä,tiheä kudos. laatua. Osta anttilasta muovia jos halpaa haluat. Villamatto voi säilyä satoja vuosia

Vierailija
15/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostaisin ensimmäisenä kalliimman markkinoilla olevan maton ja lahjottaisin sen kamelille enkä puhuisi enä ikinä hänen kanssa.

Ostin kerran testarosan ja annoin sen minipossulleni ja sitten oli mykkäkoulua viikon.

Vierailija
16/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ne jotka on tehty SILKISTÄ. Haluan itse VILLAmaton.

ap

Persialaiset matot ovat villasta!

Vierailija
17/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aito itämainen matto on ihana ja kestää ikuisesti ja on helppo hoitaa. Joissain verkkokaupoissa myydään vanhoja uudistettuja mattoja, joista on ehkä nukkaa sheivattu ja muutenkin ne on pesty ja korjattu, muistaakseni niitä kutsutaan patinamatoiksi. Tietysti sitten on erikseen vielä varsinaiset antiikkimatot, mutta sellaisista en uskalla edes haaveilla.

Sitten ihan kuluneista matoista tehdään sellaisia tilkkumattoja, en tiedä millaisia ne luonnossa ovat.

Verkkokauppojen alennusmyynneistä voi saada aika edullisestikin hyvän maton. Itse tykkään persialaisista. Itse tilasin ensin pienen alennusmaton, että tutustun kaupan palveluun, hyvin ovat toimineet minulla ja matot ovat olleet kuvauksen veroisia.

Tyypillisesti afgaaneissa on geometrisemmät kuviot ja aika usein sellainen vahva punainen väri. Siellä kauppojen sivuilla on kaikenlaista tietoa ja tosi hyvät kuvat matoista. Niissä on myös maininta jos valitsemassasi matossa on joku isompi vinous tms, Normaalistikin käsin tehdyissä matoissa ei ihan suora reuna välttämättä ole.

Vierailija
18/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, varaudu sitten siihen että siitä villamatosta lähtee karvaa jos se on hiemankaan paksumpi matto. Minulla on kaksi isoa villamattoa, toinen olkkarissa ja toinen vierashuoneessa. Molemmista on lähti 3-4 vuotta karvaa niin, että pölyimurin pussi piti vaihtaa joka kolmannella imuroinnilla. Meinasin jo menettää uskon, että se ei lopu ikinä, mutta nyt mun matot on 11 vuotta vanhoja niin nyt ongelmaa ei enää ole. Karvaa toki lähtee, mutta ei enää samalla tavalla kuin alussa. Minun matot ovat varsin isoja, paksuja, käsin solmittuja Nepalilaisia, hinta taisi olla isommalla hieman yli pari tonnia ja pienemmällä hieman sen alle.

Alkuajan karvan lähtemisen ja painon (siivotessa hankalia) muuten olen ollut tyytyväinen hankintaan :)

Vierailija
19/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aitoa villaa ja ilman muovivärejä,tiheä kudos. laatua. Osta anttilasta muovia jos halpaa haluat. Villamatto voi säilyä satoja vuosia

Anttilasta? :D

Vierailija
20/36 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tilattiin aikoinaan CarpetVistasta 2x3 kokoinen villamatto, maksoi noin 800€. Mitähän tuo olisi ollut meillä, 7v ehkä... Eikä kyllä mitään valittamista, loistavasti on kestänyt lapsiperheen elämää. Aitoustodistus tuli mukana. Että tuota ainakin uskallan suositella. Halusin ehdottomasti uuden, koska jotenkin epäilytti minkälaisissa oloissa ne käytetyt on olleet: hometta, kotieläimiä, tupakointia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän