Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rengaspaineet autossa

Vierailija
17.01.2017 |

Täällä kun kaikki tiedetään, niin seuraavanlainen ongelma tuli: mies matkoilla ja auto ilmoitti, että yhdessä pyörässä liian alhainen rengaspaine. Ei ketään, jolta kysyä neuvoa, ja pitäisi huomenna ajaa useampi sata kilometriä. Osaan kyllä lukea ohjekirjaa, ja uskoisin että paikallisella Apsilla osaisin käyttää sitä ilmanpainepumppuakin. Mutta kun ohjekirjassa sanotaan, että renkaan pitää olla kylmä kun sinne sitä ilmaa laitetaan. Ei saisi ajaa enempää kuin 1,5 km tai sitten odottaa 3 (!) tuntia renkaan viilenemistä, ja sinne Apsille on 5 km. Kuinka tarkka tällaisen kanssa pitää olla?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinne sen viisi kilsaa voi ajaa. 

Vierailija
2/17 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja vaan, nyt on talvi eikä renkaat ehdi tolla matkalla lämmetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan hyvin voi ajaa, ei se niin paljon ehdi lämmetä. Katso vaikka varmuuden vuoksi huoltiksella, mikä verran toisessa vastaavassa renkaassa on painetta, ettei tule isoa heittoa.

Vierailija
4/17 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat kaikkiin sen ns täyden auton ilmat. Lisäksi sinun täytyy nollata se hälytin, kun ilmat renkaassa. Kysy, että onko niillä varmaan tuoretta 2017 ilmaa, ettei anna mitään vanhaa jostakin varastosta.

Vierailija
5/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan hyvin voi ajaa, ei se niin paljon ehdi lämmetä. Katso vaikka varmuuden vuoksi huoltiksella, mikä verran toisessa vastaavassa renkaassa on painetta, ettei tule isoa heittoa.

Tämä on hyvä neuvo silloin, kun ajaa vanhalla autolla. Voi olla, että ohjekirjasta on hävinnyt se sivu, jossa kerrotaan ilmanpaineet, tai koko kirja.

Ei se ajomatka niin tarkka  ole. Sitä paitsi kesken ajon voi joutua lisäämään ilmaa sellaiseen renkaaseen, jossa sitä ei  ole tarpeeksi ja rengas on jo lämmennyt. Kylmäähän se ilma on, jota renkaaseen menee ja jäähdyttää sitä heti.

Vierailija
6/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi myös pakkasraja jolloin renkasta ei kannata täyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan hyvin voi ajaa, ei se niin paljon ehdi lämmetä. Katso vaikka varmuuden vuoksi huoltiksella, mikä verran toisessa vastaavassa renkaassa on painetta, ettei tule isoa heittoa.

Tämä on hyvä neuvo silloin, kun ajaa vanhalla autolla. Voi olla, että ohjekirjasta on hävinnyt se sivu, jossa kerrotaan ilmanpaineet, tai koko kirja.

Ei se ajomatka niin tarkka  ole. Sitä paitsi kesken ajon voi joutua lisäämään ilmaa sellaiseen renkaaseen, jossa sitä ei  ole tarpeeksi ja rengas on jo lämmennyt. Kylmäähän se ilma on, jota renkaaseen menee ja jäähdyttää sitä heti.

Ne ilmapaineet on mainittu siinä ovenpielessä olevassa metalilaatassa.

Vierailija
8/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen paineen nyt baarin sadasosan tarkkuudella tarvitse prikulleen ohjekirjassa mainittu olla. Tärkeämpää on että kaikissa pyörissä on riittävä paine ettei kudos ole liian lytyssä ajon aikana (tuhoaa renkaan nopeasti) ja se että samalla akselilla olevissa renkaissa on yhtäpaljon ilmaa (jos ei ole niin puoltaa tyhjemmän renkaan suuntaan).

5km matka talvella huoltsikalle ei tunnu missään. Kukaan ei odottele kolmea tuntia renkaan kylmenemisiä, on niitä täytetty keskellä satojen kilometrien matkaakin. Jos renkaassa ilma kuumenee niin paljon että se meinaa lähteä vanteelta niin sitten on kyllä rikottu nopeusrajoituksia ja raskaasti :)

m

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi täyttää lämpimänäkin, ottaa sen vaan huomioon paineen määrässä. Tosin 5 km ajo talvella ei paljoa rengasta lämmitä, eri asia jos kesällä mennään satoja kilometrejä.

Paljonko ohjekirja ehdottaa paineeksi ja mikä auto on kyseessä? Ja ajatko täydellä kuormalla vai enemmän itseksesi?

Vierailija
10/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat kaikkiin sen ns täyden auton ilmat. Lisäksi sinun täytyy nollata se hälytin, kun ilmat renkaassa. Kysy, että onko niillä varmaan tuoretta 2017 ilmaa, ettei anna mitään vanhaa jostakin varastosta.

Ei niissä kompuroissa kovin moneksi vuodeksi säiliötä ole joten voi olla aika varma että letkun päästä tuleva ilma on tuoretta. Jos kopista kuuluu pörinää niin se ilma on juuri paistettua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ajaa huoletta miten pitkään vaan ja sitten laittaa paineet kohdalleen. Viilentyessä hieman paine laskee. Eturenkaisiin voita laittaa 2.5 bar ja taakse 2.3 bar jos et mistään muita lukuja löydä. Joissakin autoissa anturit rikkoutuvat ja saattavat näyttää edelleen paineen alhaisuutta.

Vierailija
12/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ajaa huoletta miten pitkään vaan ja sitten laittaa paineet kohdalleen. Viilentyessä hieman paine laskee. Eturenkaisiin voita laittaa 2.5 bar ja taakse 2.3 bar jos et mistään muita lukuja löydä. Joissakin autoissa anturit rikkoutuvat ja saattavat näyttää edelleen paineen alhaisuutta.

Keskikokoiseen tai suurempaan autoon tuo on hieman alhainen. Yleisesti ottaen ohjekirjojen paineet on vähän matalat ja ihmiset ajaa liian alhaisilla paineilla. 

Myös vannekoko muuten vaikuttaa, matalaprofiilisempi rengas tarvii korkeamman paineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmanpaineet löytyvät tarrasta, joko tankin luukusta, oven karmista tai konepellin sisältä, siitä valkkaat oikean rengaskoon ja onko kesä vai talvi ja siitä sitten se täyden auton setti.

Vierailija
14/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ajaa huoletta miten pitkään vaan ja sitten laittaa paineet kohdalleen. Viilentyessä hieman paine laskee. Eturenkaisiin voita laittaa 2.5 bar ja taakse 2.3 bar jos et mistään muita lukuja löydä. Joissakin autoissa anturit rikkoutuvat ja saattavat näyttää edelleen paineen alhaisuutta.

Keskikokoiseen tai suurempaan autoon tuo on hieman alhainen. Yleisesti ottaen ohjekirjojen paineet on vähän matalat ja ihmiset ajaa liian alhaisilla paineilla. 

Myös vannekoko muuten vaikuttaa, matalaprofiilisempi rengas tarvii korkeamman paineen.

Rengaspaineen valinnassa on aina kaksi tekijää vastakkain; pito ja energiataloudellisuus. Pienemmällä paineella enemmän pitoa (=enemmän turvallisuutta) mutta kuluttaa enemmän energiaa ajossa. Suuremmalla paineella päinvastoin.

Autonvalmistajat tietoisesti valitsevat mieluummin turvallisemman tason.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ajaa huoletta miten pitkään vaan ja sitten laittaa paineet kohdalleen. Viilentyessä hieman paine laskee. Eturenkaisiin voita laittaa 2.5 bar ja taakse 2.3 bar jos et mistään muita lukuja löydä. Joissakin autoissa anturit rikkoutuvat ja saattavat näyttää edelleen paineen alhaisuutta.

Minulla on yhden ainoa kerran ranskalainen auto ja se näytti aina kun satoi rankasti, että renkaat ovat tyhjät. Sen jälkeen en ole enää toista ranskista ostanut.

Vierailija
16/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://rengaspaine.fi/

Antaa kyllä melko aihaiset paneet. Käytännössä minulla on aina tuon maksimikuorman ilmoittama paine ja vähän isompikin.

Vierailija
17/17 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan hyvin voi ajaa, ei se niin paljon ehdi lämmetä. Katso vaikka varmuuden vuoksi huoltiksella, mikä verran toisessa vastaavassa renkaassa on painetta, ettei tule isoa heittoa.

Tämä on hyvä neuvo silloin, kun ajaa vanhalla autolla. Voi olla, että ohjekirjasta on hävinnyt se sivu, jossa kerrotaan ilmanpaineet, tai koko kirja.

Ei se ajomatka niin tarkka  ole. Sitä paitsi kesken ajon voi joutua lisäämään ilmaa sellaiseen renkaaseen, jossa sitä ei  ole tarpeeksi ja rengas on jo lämmennyt. Kylmäähän se ilma on, jota renkaaseen menee ja jäähdyttää sitä heti.

Ne ilmapaineet on mainittu siinä ovenpielessä olevassa metalilaatassa.

Jotka ovat pääsääntöisesti aina 0,5bar alakanttiin, varsinkin pohjoismaisiin oloihin.

Jos renkaan profiili on alle 60, paine aina min. 2,7bar.

Järkevästä, alle 1bar. ylipaineesta ei ole mitään teknistä haittaa, ainoastaan ajomukavuus kärsii rajulla ylipaineella.

Alipaine kuluttaa nykyaikaisissa renkaissa keskialueen ennenaikaisesti.

Auton ovenpielessä tai tankinluukussa olevat suositukset ovat liian alhaiset.

Kerron tämän faktan miljoonan kilometrin ja kymmenien rengassarjojen kokemuksella.

Huoltoasemalle voi ajaa huoletta, ellei rengas ole silminnähden tyhjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi