Automaattiauton sammuttaminen
Missä järjestyksessä: vaihde p-asentoon, käsijarru päälle, virrat pois, jalka pois jarrulta?
Kommentit (36)
Vaihde vapaalle (jalka jarrulta jos tasainen paikka), käsijarru päälle, jalka jarrulle vaan sen verran että vaihteen saa vaihdettua, vaihde p-asentoon, jalka jarrulta ja virrat pois.
Varsinkin mäkeen parkkeeratessa on tärkeää, että auto on käsijarrun varassa ennen kun p-vaihteen laittaa päälle.
Niin vähän aikaa ollu kortti ja edellisestä ajokerrasta kuitenkin muutama viikko, niin aloin miettimään että miten päin se nyt tehtiin. Joko olen tehnyt virrat pois, p-vaihde, käsijarru, jalka jarrulta tai p- vaihde, käsijarru, virrat pois, jalka jarrulta .
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän aikaa ollu kortti ja edellisestä ajokerrasta kuitenkin muutama viikko, niin aloin miettimään että miten päin se nyt tehtiin. Joko olen tehnyt virrat pois, p-vaihde, käsijarru, jalka jarrulta tai p- vaihde, käsijarru, virrat pois, jalka jarrulta .
Ap
Sinun pitäisi kyllä ajaa nyt manuaalilla jos olet vasta kortin saanut. Jos aloitat heti automaatilla etkä totu hallitsemaan manuaalia kunnolla niin mitä jos joudut joskus ajamaan esim. työpaikan autoa mikä onkin manuaalilla?
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän aikaa ollu kortti ja edellisestä ajokerrasta kuitenkin muutama viikko, niin aloin miettimään että miten päin se nyt tehtiin. Joko olen tehnyt virrat pois, p-vaihde, käsijarru, jalka jarrulta tai p- vaihde, käsijarru, virrat pois, jalka jarrulta .
Ap
Kyllä se auto paikallaan noinkin pysyy, mutta käsijarru mielummin ennen parkkia ihan vaan auton parhaaksi.
Sammutan auton ja työnnän P-asentoon. Enkä käytä käsijarrua. Kaikesta voi toki tehdä vaikeaa.
Käsijarrua kannattaa käyttää ainakin mäessä myös automaatissa. Jarru lakkaa toimimasta jos sitä ei ikinä käytä ja sitten joutuu korjauttamaan ennen katsastusta ja jos se automaatin lukitus pettää niin ilman käsijarrua auto lähtee liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Sammutan auton ja työnnän P-asentoon. Enkä käytä käsijarrua. Kaikesta voi toki tehdä vaikeaa.
Ja jos vaihdelaatikon parkkikynsi katkeaa ja vaihdelaatikko hajoaa saa kaupasta uusia vielä kun mies tai isi maksaa.
Mikä tässä nyt sitten on vaikeaa, niin eipä tehdä siitä vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän aikaa ollu kortti ja edellisestä ajokerrasta kuitenkin muutama viikko, niin aloin miettimään että miten päin se nyt tehtiin. Joko olen tehnyt virrat pois, p-vaihde, käsijarru, jalka jarrulta tai p- vaihde, käsijarru, virrat pois, jalka jarrulta .
Ap
Tee noin kuin jälkimmäisessä vaihtoehdossasi!
Viimeisenä virrat pois ja jalka jarrulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sammutan auton ja työnnän P-asentoon. Enkä käytä käsijarrua. Kaikesta voi toki tehdä vaikeaa.
Ja jos vaihdelaatikon parkkikynsi katkeaa ja vaihdelaatikko hajoaa saa kaupasta uusia vielä kun mies tai isi maksaa.
Mikä tässä nyt sitten on vaikeaa, niin eipä tehdä siitä vaikeaa.
Niin, ajattele!
Voi herra jumala. Olen ajanut automaatilla viimeiset 10v (ja sitä ennen 4v) enkä edes ajattele missä järjestyksessä teen. Meillä on automaattikäsijarru, joten siihen ei tarvitse koskea. En ole edes ajatellut, että sillä olisi jotain väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän aikaa ollu kortti ja edellisestä ajokerrasta kuitenkin muutama viikko, niin aloin miettimään että miten päin se nyt tehtiin. Joko olen tehnyt virrat pois, p-vaihde, käsijarru, jalka jarrulta tai p- vaihde, käsijarru, virrat pois, jalka jarrulta .
Ap
Sinun pitäisi kyllä ajaa nyt manuaalilla jos olet vasta kortin saanut. Jos aloitat heti automaatilla etkä totu hallitsemaan manuaalia kunnolla niin mitä jos joudut joskus ajamaan esim. työpaikan autoa mikä onkin manuaalilla?
Apua, eikö täällä mitään voi kysyä niin että saisi vain vastauksen kysymykseen ilman "hyvää tarkoittavia" neuvoja? Veikkaisin että on kaikille onni jos en mene manuaaliauton rattiin, näin pelkän automaattivaihteisen auton kortin omaavana.
Ap
Ps. En tarvitse ihmettelyjä siitä MIKSEN ajanut manuaalikorttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän aikaa ollu kortti ja edellisestä ajokerrasta kuitenkin muutama viikko, niin aloin miettimään että miten päin se nyt tehtiin. Joko olen tehnyt virrat pois, p-vaihde, käsijarru, jalka jarrulta tai p- vaihde, käsijarru, virrat pois, jalka jarrulta .
Ap
Tee noin kuin jälkimmäisessä vaihtoehdossasi!
Viimeisenä virrat pois ja jalka jarrulta.
Eli p-vaihde, käsijarru, virrat pois ja jalka jarrulta? Näin muistelisin tehneeni, mutta aloin miettimään oliko se nyt oikein ja että oliko sillä nyt loppujen lopuksi väliä..
Ap
Jäin oikein miettimään, miten päin teen. Eli jalka jarrulle, vaihde p-asentoon, jalka pois jarrulta, käsijarru päälle, virrat pois. Jos jostain syystä pitäisi pysähtyä mäkeen, laittaisin ensin käsijarrun ja sitten vasta jalka pois jarrulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän aikaa ollu kortti ja edellisestä ajokerrasta kuitenkin muutama viikko, niin aloin miettimään että miten päin se nyt tehtiin. Joko olen tehnyt virrat pois, p-vaihde, käsijarru, jalka jarrulta tai p- vaihde, käsijarru, virrat pois, jalka jarrulta .
Ap
Kyllä se auto paikallaan noinkin pysyy, mutta käsijarru mielummin ennen parkkia ihan vaan auton parhaaksi.
Niin mitä haittaa siitä on autolle jos ensin laitan parkin ja sitten käsijarrun? Muistelen että näin neuvottiin autokoulussa.
Ap
Piti oikein alkaa miettimään miten itse teen. Vaihde p-asentoon, jarru ylös ja virrat pois. Mäkisessä paikassa käytän käsijarrua, muuten en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän aikaa ollu kortti ja edellisestä ajokerrasta kuitenkin muutama viikko, niin aloin miettimään että miten päin se nyt tehtiin. Joko olen tehnyt virrat pois, p-vaihde, käsijarru, jalka jarrulta tai p- vaihde, käsijarru, virrat pois, jalka jarrulta .
Ap
Sinun pitäisi kyllä ajaa nyt manuaalilla jos olet vasta kortin saanut. Jos aloitat heti automaatilla etkä totu hallitsemaan manuaalia kunnolla niin mitä jos joudut joskus ajamaan esim. työpaikan autoa mikä onkin manuaalilla?
Apua, eikö täällä mitään voi kysyä niin että saisi vain vastauksen kysymykseen ilman "hyvää tarkoittavia" neuvoja? Veikkaisin että on kaikille onni jos en mene manuaaliauton rattiin, näin pelkän automaattivaihteisen auton kortin omaavana.
Ap
Ps. En tarvitse ihmettelyjä siitä MIKSEN ajanut manuaalikorttia
Kerro nyt kuitenkin miksi näin :)? Tietysti jos vallan uudemmilla autoilla ajelet niin mikäs siinä. Mutta kiinnostaa oletko oikeasti perehtynyt asiaan noin päättäessäsi? Prosenttuaalisesti se on hyvin pieni osa mitä on vanhempia automaatti autoja. Mitä teet moisella kortilla? Oikeasti? Pitäis laissa kieltää kokonaan tollanen pelkkä automaattikortti. Vaikuttaa paljolti myös auton käsittelykykyyn kummalla ajelet. Väitän, että manuaaleilla ajavat osaavat ajaa ja käsittelevät autoa paremmin.
Jalka jarrulle, vaihde p-asentoon, käsijarru päälle ja virrat pois. Ei ole mitään rakettitiedettä. Kun opettelee sen, että aina on jalka jarrulla kun käynnistää ja sammuttaa auton, niin ei ole mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän aikaa ollu kortti ja edellisestä ajokerrasta kuitenkin muutama viikko, niin aloin miettimään että miten päin se nyt tehtiin. Joko olen tehnyt virrat pois, p-vaihde, käsijarru, jalka jarrulta tai p- vaihde, käsijarru, virrat pois, jalka jarrulta .
Ap
Tee noin kuin jälkimmäisessä vaihtoehdossasi!
Viimeisenä virrat pois ja jalka jarrulta.Eli p-vaihde, käsijarru, virrat pois ja jalka jarrulta? Näin muistelisin tehneeni, mutta aloin miettimään oliko se nyt oikein ja että oliko sillä nyt loppujen lopuksi väliä..
Ap
Juuri näin. Ja kun teet samoin joka kerta, se jää mieleesi. Jossain vaiheessa huomaat ettet ajattele enää koko asiaa!
Ensin käsijarru päälle, sitten jalka pois jarrulta, vaihde p-asentoon ja virrat pois. Noin auto jää käsijarrun varaan eikä vaihteiston "parkkikynnen". Vaikka tuskin sillä on juurikaan merkitystä, tärkeintä on että laitat jommankumman, joko käsijarrun tai P-asennon ennen kuin nostat koipesi jarrulta ettei auto lähde liikkeelle hallitsemattomasti.
Sähköisen käsijarrun kuitenkin laittaisin ennen moottorin sammuttamista joka tapauksessa.