Uskooko joku oikeasti, että tuo uusi opetussuunnitelma on parempi?
Itse en nimittäin usko siihen lainkaan. Varmaan itse olisin parissa viikossa ihan loppu, jos joutuisin tuollaiseen kouluun. Omana kouluaikanani inhokit olivat juuri noita ryhmätöitä, joissa oli vaikea keskittyä ja saada hyvää tulosta aikaan, kun joku oli koko ajan vieressä säheltämässä. Uusi opetussuunnitelma tekee alisuoriutujia niistä, jotka pärjäsivät entisessä systeemissä kohtuullisesti. Ainoa hyvä puoli on, ettei opettajien tarvitse keskittyä ylläpitämään järjestystä, kun hölöttämisestä on tehty sallittua ja jopa toivottua.
Kommentit (11)
Tunnetko molemmat opetussuunnitelmat, vanhan sekä uuden?
Itse olen lukenut molemmat ja kyllä uusi on paljon parempi! Työläämpi ehkä opettajalle, mutta järkevämpi muuten.
Et nyt taida ihan tietää mikä se uusi opetussuunnitelma oikeasti on. Kyllä edelleenkin opetellaan myös ns vanhaan malliin, sen rinnalle on vain tullut muutakin.
Olen "vain" ohjaaja koulussa mutta opetuskeinojen tuuletus oli minusta ihan paikallaan.
Juu todellakin tykkään! Enemmän tehtäviä oman tasonsa mukaan, saadaan lapset opiskelemaan enemmän opiskelua, kuin numeroita varten, kun ei anneta joulutotareita
Mun mielestä se ensimmäinen opsi oli paras. Ulkoa opetellaan kaikki ja jos ei suju, niin piiskaa.
Tyttöjä ei myös kouluun tarvita.
Näin on pärjätty vaikeampina aikoina, miksei nytte.
Kehitys vain kehityksen takia on turhaa ajanhukkaa.
Melkein mikä tahansa olisi ollut parempi kuin se vanha. Tämä ehkä tuo kouluopetusta edes vähän lähemmäs yhteiskunnan tarpeita ja ehkä se nyt opettaa tiimityöskentelyä teille kaikille, joille ryhmätyöt on olleet tuskaa ja jotka ette ielä työelämässäkään tajua, että yhteisiä asioita ei vaan voi tehdä omassa kopisa ja sitten velvoittaa muita sitoutumaan niihin.
Itse olen liberaali ja kaikki uusi on aina parempaa kuin konservatiivien homeinen vanha paska. Olen idiootti teidän mielestä joo, mutta koska oma mielipiteeni on totuus niin se vaan on.
Ainakin korkeakoulutasolla toi uusi ops on täyttä paskaa. Ei enää opiskella asioita, vaan"puuhataan" jotain jatkuvasti. Tärkeintä on, että on jatkuvasti niin kiireinen ettei ole aikaa oppia teoriaa. Pitää etsiä artikkeleita netistä ja kirjoitella niistä referaatteja, tehdä ryhmätöitä jostain turhasta vain sen ryhmätyön tekemisen ilosta, opetellaan uudestaan ja uudestaan ja uudestaan esiintymään (esittämään ryhmätöitä), ihan kuin oltaisiin jossain teatterikoulussa. Kaikki tuollainen ylimääräinen puuhastelu vie aikaa oppimiselta. Mielestäni koulussa ollaan oppimassa, ei pitämässä hauskaa ja leikkimässä.
Yhdistelmä uutta ja vanhaa olisi paras. Oppiaineeni menee valitettavasti uudessa opsissa sekavaksi, kun jatkuvasti hypitään asiasta toiseen. Harmi.
Jos opettajan takaamaa materiaalia ei ole paljon (kirjat, sähköinen materiaali, monisteet), niin metsään mennään. Ei siitä tule oikeasti yhtään mitään, että ipanat yrittävät etsiä netistä. Korkeammilla koulutusasteilla se ei edes tuota mitään tulosta monella alalla, joten aika turhaa opettaa siihen.
Noup, moni opettajakaan ei usko.
Aloittajan kommenttiin, kyllä ryhmätöiden pitäminen kuluttaa enemmän opettajaa kuin hiljaisen perusoppitunnin pitäminen. Kun hiljaisuus on ehdotonta, ei tarvitse erikseen keskittyä järjestyksen ylläpitämiseen.