Yksityisautoilusta luovuttaisiin lähes täysin. Linkki. Risikko. Kaikkee pimeetä nyt taas
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000826849.html
Itsevolen DI ja luin sivuaineena liikennetekniikkaa. Sielläkin oli opiskelijat kovin innoissaan tekemään henkilöautoilusta vaikeaa ja kallista.
Suomessa olemme niin vähälukuisia, että meillä on varaa autoiluun
Kommentit (29)
Ihan sairasta. Näin saadaan ihmiset orjuutettua pohjoiskorealaiseen tyyliin ja isoveli valvoo kaikki liikkeesi. Köyhillä ei ole varaa paketteihin niin nysväävät sitten kodeissaan, kun risikot suhaavat entiseen malliin ruuhkattomiksi puhdistuneilla kaduilla.
Meinaatko että tästä on kuskiksi?
https://www.suomenuutiset.fi/kokoomuksen-bileista-kasittamaton-hardelli…
On mennyt autoilijavihamieliseksi.
Jossain väitettiin, että suomalaiset haluavat asua maalla. Media rummuttaa, että kaikkien paikka on kaupungissa, vaikka tutkitusti kaupunkilaisten hiilijalanjälki on isompi kuin maalaisten.
Juuri näillä ratkaisuilla autioitetaan iso osa Suomea ja kuten tunnettua: kun jossain on tyhjää, on siellä aika äkkiä joku toinen.
Robottiliikenne on tulossa muutaman vuoden päästä, silloin ei kuskeja enää tarvita. Voit ottaa kyydin pay as you go-periaatteella.
Miksi autoilua olisi muka pakko rajoittaa? Onko päästöt muka ainoa syy? Entä sähköautot? (Tosin ovat vähätuloiselle liian kalliita ja toimintasädekin on heikko.)
Julkisen saatavuuteen ei voi luottaa. Juurikon suosituimpina aikoina, jolloin tietty itsekin haluaisi liikkua, ei sitten kyytiä ruuhkahuipun takia saakaan.
Kuinka paljon tästä syntyisi kustannuksia mielenterveyspuolelle? Aika paljon.
Luovutaan samalla omistusasunnoista ja muutetaan kaikki valtion tai kunnan osoittamaan asuinsijaan.
Kuulostaa Neuvostoliittomaiselta määräilyltä ja hallinnalta. Kansaa poljetaan, mutta toki Risikko ja muut saisi parempaa palvelua.
Jotensakin hauskoja ne esimerkkipaketit, kun suuri osa suomalaisista ei edelleenkään asu niin, että junan tai edes julkisen liikenteen käyttäminen olisi toimiva vaihtoehto.
Jo nyt on ongelmana se, että kimppa-autoille on kysyntää koulujen loma-aikoina. Pitäisikö perheen varata auto käyttöönsä jo maaliskuussa, kun käyttötarve on lokakuussa? Kuka kumma ne autot hankkii ja huoltaa ja vaihtaa renkaat, jos ajatuksena on se, että ne ei ole yksityisessä omistuksessa eikä käyttäjien siten tarvitse kuin tankata. En jotenkin voi uskoa, että takseilla hoidettaisiin yli 20 km päässä kaupungin keskustasta asuvien tarvitsema liikenne. Ja miten tuo edes voisi toteutua syrjemmällä, kun taksiliikenne käytännössä vapautetaan ja iso osa maata jää vaille takseja.
Ai niin - tarkoitus on autioittaa Suomi.
Televisiostakin voisi luopua. Kuukausimaksua vastaan saisi käydä julkisessa tilassa katsomassa töllöä tunnin päivässä.
Voitaisiinko muutkin kulkuneuvot jakaa samalla tavalla? Helvetin enkelit saisi yhteiset pyörät, jotka tänä vuonna on MC Rapella ja ensi vuonna MC Armanilla käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Jotensakin hauskoja ne esimerkkipaketit, kun suuri osa suomalaisista ei edelleenkään asu niin, että junan tai edes julkisen liikenteen käyttäminen olisi toimiva vaihtoehto.
Jo nyt on ongelmana se, että kimppa-autoille on kysyntää koulujen loma-aikoina. Pitäisikö perheen varata auto käyttöönsä jo maaliskuussa, kun käyttötarve on lokakuussa? Kuka kumma ne autot hankkii ja huoltaa ja vaihtaa renkaat, jos ajatuksena on se, että ne ei ole yksityisessä omistuksessa eikä käyttäjien siten tarvitse kuin tankata. En jotenkin voi uskoa, että takseilla hoidettaisiin yli 20 km päässä kaupungin keskustasta asuvien tarvitsema liikenne. Ja miten tuo edes voisi toteutua syrjemmällä, kun taksiliikenne käytännössä vapautetaan ja iso osa maata jää vaille takseja.
Ai niin - tarkoitus on autioittaa Suomi.
Autioittaminen onnistuu myös osittain karkoittamalla. Jäljelle jäävät vain pakolaiset, köyhimmät yksilöt ja vähätuloiset eläkeläiset.
Ja jokaisena lumisateisena aamuna koko Suomi pysähtyisi, koska julkinen liikenne ei kulje eikä yksityisautoja ole. Taksit suostuu ajamaan vain 2 km etäisyydellä Kampista.
Meillä on paljon muutakin, mikä on saatava yhteiskäyttöön. Esimerkiksi kesämökit 100 km säteellä Helsingistä jaetaan tasan ko. alueen asukkaille ja muualla mökit puretaan ja rannoista tehdään suojelualueita venäläisten vihreiden miesten kulkea.
Erilaiset veneet pitää samoin jakaa kansalaisten kesken tasan puhumattakaan asuntovaunuista.
Voidaan myös kieltää pankkitilit ja sijoitukset. Jokainen voi hakea läheisestä laitoksesta päivittäisen ruoka-annoksensa perheelleen. Sieltä saa myös viisivuotissuunnitelman mukaan tuotettuja vaatekappaleita. Joskus on tarjolla saappaita, joskus villapaitoja.
Kai myös lentoliikenne säännöstellään?
Miten teilla voi menna asian pointti noin pahasti ohi?
Kukaan ei ole kieltamassa yksityisautoilua, mutta automaation vuoksi on markkinoille tulossa kovaa vauhtia muita vaihtoehtoja kuin oman auton omistaminen. Taksipalvelu uber on tasta ehka oivin esimerkki.
Asun itse Lontoossa enka todellakaan halua autoa riesoikseni. Jos julkinen liikenne ei ole tarpeeksi nopea/kateva paastakseni pisteesta A pisteeseen B, menen Uberilla, tai vuokraan pariksi tunniksi Zip Carin (vuokrataan puhelimella, ovet aukeaa puhelimen nappia painamalla ja bensa kuuluu hintaan ).
Taksipalvelujen hinta tulee romahtamaan kunhan taysautomaattiautot tulevat markkinoille kun kuskeja ei enaa tarvita.
Kuukausimaksullinen 'kulkuvalinepaketti' olisi kaupunkilaiselle usein paljon parempi vaihtoehto ja tulee halvemmaksi kuin oman auton ostaminen. Haja-asutusalueilla asuville oma auto lienee paras vaihtoehto pitempaan kuin taajamien asukkaille.
Naita asioita on pakko miettia ja suunnitella ihan jo siksi etta lainsaadanto laahaa niin pahasti perassa ja vaikeuttaa uusien teknologioiden kayttoonottoa. Ei niita hevosvankkureitakaan ole kauheasti enaa EDES siella landella nakynyt, vaikka paasihan niillakin katevasti paikasta toiseen ( eika tarvinnut edes tankata!!).
Vierailija kirjoitti:
Miten teilla voi menna asian pointti noin pahasti ohi?
Kukaan ei ole kieltamassa yksityisautoilua, mutta automaation vuoksi on markkinoille tulossa kovaa vauhtia muita vaihtoehtoja kuin oman auton omistaminen. Taksipalvelu uber on tasta ehka oivin esimerkki.
Asun itse Lontoossa enka todellakaan halua autoa riesoikseni. Jos julkinen liikenne ei ole tarpeeksi nopea/kateva paastakseni pisteesta A pisteeseen B, menen Uberilla, tai vuokraan pariksi tunniksi Zip Carin (vuokrataan puhelimella, ovet aukeaa puhelimen nappia painamalla ja bensa kuuluu hintaan ).
Taksipalvelujen hinta tulee romahtamaan kunhan taysautomaattiautot tulevat markkinoille kun kuskeja ei enaa tarvita.
Kuukausimaksullinen 'kulkuvalinepaketti' olisi kaupunkilaiselle usein paljon parempi vaihtoehto ja tulee halvemmaksi kuin oman auton ostaminen. Haja-asutusalueilla asuville oma auto lienee paras vaihtoehto pitempaan kuin taajamien asukkaille.
Naita asioita on pakko miettia ja suunnitella ihan jo siksi etta lainsaadanto laahaa niin pahasti perassa ja vaikeuttaa uusien teknologioiden kayttoonottoa. Ei niita hevosvankkureitakaan ole kauheasti enaa EDES siella landella nakynyt, vaikka paasihan niillakin katevasti paikasta toiseen ( eika tarvinnut edes tankata!!).
Tässä koko valtakunnassa ei ole yhtäkään kolkkaa, joka olisi Lontoon tapaan asukastiheä. Voihan noita palveluita luoda vapaaehtoisperustalta, jos niille on jollain alueella kysyntää.
Tuo on kaksi vuotta vanha idea, josta ei ole kahteen vuoteen puhuttu mitään. Ei oikein lähtenyt käyntiin.