Yksityisautoilusta luovuttaisiin lähes täysin. Linkki. Risikko. Kaikkee pimeetä nyt taas
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000826849.html
Itsevolen DI ja luin sivuaineena liikennetekniikkaa. Sielläkin oli opiskelijat kovin innoissaan tekemään henkilöautoilusta vaikeaa ja kallista.
Suomessa olemme niin vähälukuisia, että meillä on varaa autoiluun
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon muutakin, mikä on saatava yhteiskäyttöön. Esimerkiksi kesämökit 100 km säteellä Helsingistä jaetaan tasan ko. alueen asukkaille ja muualla mökit puretaan ja rannoista tehdään suojelualueita venäläisten vihreiden miesten kulkea.
Erilaiset veneet pitää samoin jakaa kansalaisten kesken tasan puhumattakaan asuntovaunuista.
Käviskö 500km Helsingistä, Venäjän rajalla? Saat tulla käyttää sopuhintaan.
Multa just uusissa junavuoroissa lopetetaan vuoroja illasta ja lisätään aamuun. Kun mies ei ole saanut samalta paikkakunnalta töitä, miten pääsen kotiin enää? Mun kannattaa rueta työttömäksi. Kannattavampaa on pian elää marjojen poiminnalla ja eipähän tartte mitään, esim. siistejä vaatteita, kun ei käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten teilla voi menna asian pointti noin pahasti ohi?
Kukaan ei ole kieltamassa yksityisautoilua, mutta automaation vuoksi on markkinoille tulossa kovaa vauhtia muita vaihtoehtoja kuin oman auton omistaminen. Taksipalvelu uber on tasta ehka oivin esimerkki.
Asun itse Lontoossa enka todellakaan halua autoa riesoikseni. Jos julkinen liikenne ei ole tarpeeksi nopea/kateva paastakseni pisteesta A pisteeseen B, menen Uberilla, tai vuokraan pariksi tunniksi Zip Carin (vuokrataan puhelimella, ovet aukeaa puhelimen nappia painamalla ja bensa kuuluu hintaan ).
Taksipalvelujen hinta tulee romahtamaan kunhan taysautomaattiautot tulevat markkinoille kun kuskeja ei enaa tarvita.
Kuukausimaksullinen 'kulkuvalinepaketti' olisi kaupunkilaiselle usein paljon parempi vaihtoehto ja tulee halvemmaksi kuin oman auton ostaminen. Haja-asutusalueilla asuville oma auto lienee paras vaihtoehto pitempaan kuin taajamien asukkaille.
Naita asioita on pakko miettia ja suunnitella ihan jo siksi etta lainsaadanto laahaa niin pahasti perassa ja vaikeuttaa uusien teknologioiden kayttoonottoa. Ei niita hevosvankkureitakaan ole kauheasti enaa EDES siella landella nakynyt, vaikka paasihan niillakin katevasti paikasta toiseen ( eika tarvinnut edes tankata!!).
Juu sä asut siellä mutta me ei asuta. Mun työmatkani on päivässä yhteensä 320 km ja istun autossa 4 tuntia. MIetipä kauanko menis julkisilla? 2-3 tuntia lisää odotusaikoineen enkä edes ehtisi ajoissa töihin.Puolustan viimeiseen asti oikeuttani ajaa omalla autollani kotoani työpaikalle ja takaisin.
Kommunismi Suomeen olisi hyvä. Kukaan ei saisi omistaa yksityisautoja tai omistusasuntoja. Sitten olisi kivaa ja reilua ja hirveän ympäristöystävällistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole kieltamassa yksityisautoilua, mutta automaation vuoksi on markkinoille tulossa kovaa vauhtia muita vaihtoehtoja kuin oman auton omistaminen. Taksipalvelu uber on tasta ehka oivin esimerkki.
Asun itse Lontoossa enka todellakaan halua autoa riesoikseni. Jos julkinen liikenne ei ole tarpeeksi nopea/kateva paastakseni pisteesta A pisteeseen B, menen Uberilla, tai vuokraan pariksi tunniksi Zip Carin (vuokrataan puhelimella, ovet aukeaa puhelimen nappia painamalla ja bensa kuuluu hintaan ).
Taksipalvelujen hinta tulee romahtamaan kunhan taysautomaattiautot tulevat markkinoille kun kuskeja ei enaa tarvita.
Kuukausimaksullinen 'kulkuvalinepaketti' olisi kaupunkilaiselle usein paljon parempi vaihtoehto ja tulee halvemmaksi kuin oman auton ostaminen. Haja-asutusalueilla asuville oma auto lienee paras vaihtoehto pitempaan kuin taajamien asukkaille.
Naita asioita on pakko miettia ja suunnitella ihan jo siksi etta lainsaadanto laahaa niin pahasti perassa ja vaikeuttaa uusien teknologioiden kayttoonottoa. Ei niita hevosvankkureitakaan ole kauheasti enaa EDES siella landella nakynyt, vaikka paasihan niillakin katevasti paikasta toiseen ( eika tarvinnut edes tankata!!).
Juu sä asut siellä mutta me ei asuta. Mun työmatkani on päivässä yhteensä 320 km ja istun autossa 4 tuntia. MIetipä kauanko menis julkisilla? 2-3 tuntia lisää odotusaikoineen enkä edes ehtisi ajoissa töihin.Puolustan viimeiseen asti oikeuttani ajaa omalla autollani kotoani työpaikalle ja takaisin.
Ja minä muutan kaupungista maalle, jos sillä keinolla saa pitää autonsa. Eli saadaankin maaseutu ja pikkupitäjät asutettua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just heitin tunnissa satunnaisen työkeikan, joka olisi julkisilla kestänyt (googlen mukaan) 11 tuntia. Ja siis ajat yhteen suuntaan. :)
Kukaan ei edelleenkaan ole kieltamassa yksityisautoilua.
Suomessa on useampikin start-up yritys jotka kehittelee uusia liikennoinnin muotoja ja Helsingissa on jo kokeilussa kuskiton bussipalvelu (Lontoossa ei todellakaan).
Naiden palvelujen pointti on se, etta lansimaissa on tolkuttomasti ihmisia, jotka tarvitsee autoa vain satunnaisesti ja jotka mieluummin maksaa vaikka sen satasen pari kuussa kattavista palveluista, kuin omistaa itse auton ja ottaa kontolleen kaikki siihen liittyvat kulut ja huolet.
Maaseudulla asuvatkin tulevat hyotymaan suuresti automaatiosta, kun ei tarvitse esim. itse lahtea ajamaan autoa huoltoon, vaan se ajaa sinne itsekseen. Ja ne tyomatkat voi kayttaa vaikka kirjan lukemiseen kun ei tarvitse itse istua ratissa.
Olen itse asunut syrjaseudulla ja tiedan mita se on kun lahimalle bussipysakille on 5km matkaa ja se bussi menee viisi kertaa paivassa.
T. se Lontoolainen
Vierailija kirjoitti:
Miksi autoilua olisi muka pakko rajoittaa? Onko päästöt muka ainoa syy? Entä sähköautot? (Tosin ovat vähätuloiselle liian kalliita ja toimintasädekin on heikko.)
Koska autoilu on vaarallista, äänekästä, saastuttavaa ja ruuhkauttavaa.
Kielletään mammona rikkailta, jakakoot sen tasapuolisesti kaikille.