Koulujen arvosteluperusteeksi "hyvä yritys"
Koska liikunnassa vaaditaan sitä, että hyvä yritys riittää perusteeksi saada hyvä numeroa, pitää käytäntö ehdottomasti ottaa kaikkiin aineisiin. Verrataan aina vain omaan itseen. Jos ensimmäisessä kokeessa saa yhden kohdan 10:stä oikein ja parantaa sitten saamalla 2/10 oikein on se jo sadan prosentin nousu ja varmasti kympin arvoinen suoritus. Jos taasen sai ensimmäisellä kerralla 9/10 oikein ja nostaa tuloksen sitten 10/10, ei tarvitse saada kuin jonkun seiskan numeroksi, koska eihän tason nousu ollut kuin 10 %:a.
Koulusta saadaan mukavaa ja helppoa, kun jokainen vain yrittää kovasti ja saa siitä numeron. Samalla jatko-opintoihin pääsyä voidaan muuttaa ja antaa jokaisella mahdollisuus opiskella mitä haluaa. Myös sielä verrataan vain omaan itseen. Jos ei osannut mitään ja taso nousee, että osaa edes vähän, se on valtava parennus ehdottomasti parhaan arvosanan väärti. Sillä onko näillä tyypeillä koskaan mitään käyttöä työelämässä ei ole mitään väliä, pääasia on, ettei petytä.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa opisissa innostuneesta yrittämisestä ja oppiaineesta kiinnostuminen voitiin palkita nostamalla arvosanaa. Uusi ops vei tämän mahdollisuuden pois ja vain näytöt ja osaaminen ratkaisevat nyt.
Eli jos yritti kovasti (miten se sitten ikinä mitataankaan) pystyi saamaan vaikka kympin, vaikkei olisi osannut mitään? "Hei, ope! Katso, miten kiinnostunut olen historiasta. Mä olen ihan innoissani eilenkin lueskelin tällaista teosta. Hip hei! Jes, kivaa, kun pääsee taas historian tunnille!". Kokeessa ei kuitenkaan osaa mitään, kun on joku adhd/vsh/dvd/vga/valitse oma kirjainyhdistelmäsi, joten kymmpiä vaan todistukseen, kun on niin innostunut.
Ei, vaan suoritusten keskiarvo 7+ voitiin pyöristää kasiin.
Yrityksen kannustaminen ja sen arviointi on hyvin suositeltava. Arvosanassa tapahtunut parannus on kuitenkin huono mittari yritykselle, koska se mittaa menestyksen eikä yrittämisen parannusta. Jos tuota mittaria käytettäisiin, niin tultaisiin olettanneeksi että yritys=menestys, mikä vesittäisi koko hyvän tarkoituksen. Parempi palkita vaikka keskittyneeseen opiskeluun käytetystä ajasta.
Ei kun hymynaama vaan kaikille, ettei vaan kenellekään tule paha mieli!
Hyvä yritys kuuluu mun mielestä ennen kaikkea lasten kasvattamiseen, ei kouluun. Kasvattaminen on vanhempien hommaa. Sillä he kannustavat lasta yrittämään kaikessa mitä tekee.
Koulussa mukavaa on oppiminen, itsensä voittaminen, ponnistelu, eikä se aina helppoa ole. Helppo on tylsää, silloin ei tapahdu mitään muutosta/ kehitystä.
Jos joskus joudun aivoleikkaukseen, toivon todella, että leikkaavan kirurgin suorituksia ei ole verrattu vain hänen omaan tasoonsa ja että hän on elämässään hakenut jotakin muuta kuin "mukavaa ja helppoa". Olisihan se tietysti hienoa, jos hän minun leikkaukseni kohdalla osaa ensimmäistä kertaa käynnistää kalloporaa tai pitää skalpellia oikein päin, mutta ei se minulle potilaana riittäisi.
No mieti nyt ihan tosissaan vaikka matikan ja liikunnan eroa. Liikunnasta olisi hyvä oppia pitämään jotta sitä harrastaisi myös aikuisena. Tämähän pitäisi olla koululiikunnan tavoite. Joten kaikkien ei tarvitse olla siinä huippuja kunhan jokainen löytää itselle mieluisan lajin. Vaikka pesäpalloa ei oppisi kunnolla pelaamaan voi silti olla luistelussa todella hyvä. Matematiikassa puolestaan uusissa asioissa yleensä aina tarvitaan aikaisemmin opittua, jotta voi ymmärtää seuraavan. Esim jos ei ymmärrä kertotaulua on vaikea myöskään oppia laskemaan pallon pinta-alaa. Matematiikkaa myös tarvitaan jokapäiväisessä elämässä. Kun katsoo tilastoja velkakierteessä olevista ihmisistä tulee mieleen että ehkä siinä matematiikassa täytyisi entistä enemmän opettaa laskemaan esim kuinka paljon tässä pikavipissä todellisuudessa joutui korkoja maksamaan.
Joten huomaatko eron näiden aineiden välissä. Toisessa riittää että yrittää ja toisessa on ihan oikeasti opittava asia jotta voi mennä uuteen (taikka taidot olisi hyvä osata ihan normaalissa elämässä)
Ei, vaan koulun arvosteluperusteet on pidettävä samana kuin aina: punakynällä merkittävä selvästi VÄÄRIN! VÄÄRIN! VIRHE! VÄÄRIN!
Vanhassa opisissa innostuneesta yrittämisestä ja oppiaineesta kiinnostuminen voitiin palkita nostamalla arvosanaa. Uusi ops vei tämän mahdollisuuden pois ja vain näytöt ja osaaminen ratkaisevat nyt.