Lähihoitajien opettaja: "Pelkään, että valmistuttuaan he tekevät hoitovirheitä"
Tutkija ja kasvatustieteen tohtori Erja Sandberg opetti yhden vuoden 27 nuorta lähihoitajaopiskelijaa, kertoo Yle.
Opetus alkoi syksyllä, mutta kevääseen mennessä lähes puolet opiskelijoista jätti opinnot kesken. Sandberg kuvailee, että koulun jättäneillä oli mielenterveysongelmia, oppimisvaikeuksia, masennusta ja päihdeongelmia. Osa puhui suomea myös aivan liian huonosti ja opiskelu suuressa ryhmässä ja kireässä tahdissa oli hyvin vaikeaa.
Sandberg kertoo, ettei ole havaintojensa kanssa yksin, vaan muutkin opettajat ovat huomanneet ongelmat.
Opiskelijoista osa ei esimerkiksi ymmärrä lukemaansa eikä pysty keskittymään opiskeluun. Yksi on päihderiippuvainen, toinen aggressiivinen ja väkivaltainen ja kolmannella on niin vakava hahmottamishäiriö, että hän ei näe ruiskun päässä olevaa neulaa pistämistä opetellessaan.
”Pelkään, että valmistuttuaan he tekevät hoitovirheitä ja laiminlyövät potilaita työelämässä”, Sandberg sanoo.
Hän muistuttaa kuitenkin, että osa hänen opettamistaan oppilaista oli huippuhyviä. Mutta ongelmista kärsiviä oppilaita on vain liikaa verrattuna siihen, kuinka paljon oppilaitos pystyy heitä auttamaan ja tukemaan.
talouselama.fi/uutiset/vuoden-ammattiopistossa-opettanut-tutkija-jarkyttyi-yle-pelkaan-etta-valmistuttuaan-he-tekevat-hoitovirheita-6591313
Kommentit (50)
Ei hitto mitä elämäm koululaisia. Toivottavasti kuolen saappaat jalassa, ettei tarvitse joutua "hoitoon".
Miten tuollainen "väitellyt" tohtorisihminen on joutunut rupuduuniin opettamaan lähäriopiskelijoita? Tai no kasvatustieteilijät ovat tunnetusti rupusakkia ja heidän väitöskirjansa jotain aivan muuta mitä olettaisi väitöskirjalta... Kasvatustieteen opinnoilla on kyllä nollatuntia kokemusta hoitotyöstä, johon siis hoitovirheet viittaisivat. Ei nyt oikein vakuuta tämä esitys.
Jos tuollaisia oppilaita on terveydenhuoltoalalla, niin herää kysymys miksi heidät on sinne päästetty? Sopimattomat yksiselitteisesti pois alan koulutuksesta ja työelämästä. Liian vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen "väitellyt" tohtorisihminen on joutunut rupuduuniin opettamaan lähäriopiskelijoita? Tai no kasvatustieteilijät ovat tunnetusti rupusakkia ja heidän väitöskirjansa jotain aivan muuta mitä olettaisi väitöskirjalta... Kasvatustieteen opinnoilla on kyllä nollatuntia kokemusta hoitotyöstä, johon siis hoitovirheet viittaisivat. Ei nyt oikein vakuuta tämä esitys.
Saipas tämä alapeukkuja vaikka vain kyseenalaistin tämän henkilön pätevyyden hyvin aiheellisella argumentilla. Lähihoitajien opettajat ovat parhaimmillaan esim. sairaanhoitajia, joilla on vankka kokemus hoitotyöstä. Joku tutkijankammiossa erilaisia oppimisterioita ym. höttöä opiskellut kasvatustieteilijä kelpaa ehkä vetämään jonkun luennon lapsiin ja nuoriin erikoistuville lähäreille, mutta hoitotyöstä ei luulisi olevan kanttia sanoa yhtikäs mitään.
Kaikki sekopäät pitää roikottaa "mukana". Ja sitten vielä joku raukka voi erehtyä palkkaamaan? Nuo pitäisi karsia jo kesken peruskoulun, niin että normaaleilla ihmisillä olisi tilaa elää omaa elämäänsä omien resurssiensa mukaan! Nyt kaikilta menee koko elämä toivottoman aineksen edesottamusten pällistelyyn.
t. yläkoulun ope, joka noita sinne amikseen säälivitosilla kampeaa kun luokallekaan ei saa jättää....
Mitäs hoitovirheitä lähihoitaja voi tehdä? Pyyhkiä väärään suuntaan vai?
Ja sitten kun kentällä en päästä lähihoitajaharjoittelijaa läpi näytöstä, tulee opettaja ja oppilas karmit kaulassa vaatimaan numeroa ja perusteluja ja lopulta "anelemaan" että antaa vielä mahdollisuuden tms.
Asennevammaa ei muutaman viikon harjoittelussa valitettavasti korjata eikä se ole minun vikani.
Maalaisjärjellä kirjoitti:
Jos tuollaisia oppilaita on terveydenhuoltoalalla, niin herää kysymys miksi heidät on sinne päästetty? Sopimattomat yksiselitteisesti pois alan koulutuksesta ja työelämästä. Liian vaarallista.
No eikös se syy ole ihan ilmeinen. Palkka, työolot, arvostus on hoitoalalla niin alhaista, että jokainen joka vähääkään kynnelle kykenee, valitsee tehdä jotain aivan muuta kuin hoitoalan töitä. Valmistuneidenkin kato työelämästä on suurta. En tiedä kuinka kauaa itsekkään jaksan omassa työssäni (päiväkotityö), vaikka suuntausta valitessa tajusinkin väistää sen paskimman luodin (vanhustyö / vuodeosastoilla työskentely )
Hallitus on suuressa viisaudessaan kuitenkin keksinyt tuoda ulkomailta meille lisää halpaa työvoimaa + houkutella kaikenkarvaiset epämotivoituneet ja elämänhallintaongelmaiset pitkäaikaistyöttömät alalle. Näitä sitten koulutetaan liukuhihnalta paskahommiin mitkä ei enää muille kelpaa.
Palkat ja arvostus ylös sekä työoloihin ripaus taas inhimillisyyttä, niin saataisiin kyllä kouluihin oikeasti motivoituneita ja päteviä hakijoita, joista voitaisiin haussa palkata parhaat päältä.
Mutta tuleehan sitä säästöä jo siinäkin, kun potilaat kuolla kupsahtelee hoitovirheiden seurauksena...
Petteri Järvinen kirjoitti aikoinaan, että IT-ammattilaisen taitotaso on suoraan suhteessa mokiin. Ehkä tämä sama metodi on sitten tässäkin käytössä, eli mitä enemmän olet tappanut vahingossa, sitä paremmaksi lopulta tulet?
Miksi näitä hupakoita ei suosiolla työllistetä erotiikka- ja pornoalalle
Niin varmaan ymmärrätte, että siellä ovat ne alalle sopivat, testit milloin vain läpäisevät oppilaat kirkkaasti enemmistönä JA Nuorisotakuun lisäksi pieni osa heitä, joiden ei kuuluisi siellä olla. Ikävää ja turhaa leimata kaikkia pienen vähemmistön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun kentällä en päästä lähihoitajaharjoittelijaa läpi näytöstä, tulee opettaja ja oppilas karmit kaulassa vaatimaan numeroa ja perusteluja ja lopulta "anelemaan" että antaa vielä mahdollisuuden tms.
Asennevammaa ei muutaman viikon harjoittelussa valitettavasti korjata eikä se ole minun vikani.
Silloin perustelet tilanteet ja annat sen hylätyn. Siinähän meuhkasvat tai mitä hyvänsä, mutta ei ketään ole pakko läpi päästää. Siihenhän ei valitettavasti toki voi vaikuttaa ettei joku sitä myöhemmin tekisi.
No sehän on enemmän kuin todennäköistä, mitä sitä stressaamaan?
Lähihoitajaksihan uudelleenkoulutetaan vaikka ketä. Mm. mielenterveys- ja päihdeongelmaisia, pitkäaikaissairaita jne. Kunhan saadaan kouluun tilastoja rumentamasta. Ja sen huomaa. Lähäreissä on ihan fiksua porukkaa, mut myös aivan toisesta ääripäästä.
Monet jotka lähtevät opiskelemaan lähihoitajikiksi, eivät ole sitä parasta materiaalia. Jos työttömyys pitkittyy, työkkäri puolipakolla tyrkyttää lähärikoulutusta, monet valitsevat sen ammatin koska eivät tiedä mitä muutakaan tekisivät, tai eivät pääse muualle.
Itse olen lähihoitaja, valmistuin ylä-asteelta keskiarvolla 5.9, eli olin todella surkea oppilas. Elettiin 2000-luvun alkua ja pääsin opiskelemaan lähihoitajaksi Varkauteen. Asenne selvästi oli että lähes joka hakija otettiin. En ollut sosiaalinen, olin huono koulussa ja silti pääsin mukaan. Koulussa oli monia muitakin jotka olivat sen valinneet ilman että soveltuvat alalle.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan ymmärrätte, että siellä ovat ne alalle sopivat, testit milloin vain läpäisevät oppilaat kirkkaasti enemmistönä JA Nuorisotakuun lisäksi pieni osa heitä, joiden ei kuuluisi siellä olla. Ikävää ja turhaa leimata kaikkia pienen vähemmistön vuoksi.
Testit, heh.
Tyhmäkin osaa vastata "oikein", eli tajuaa mikä on se haluttu vastaus ja pistää ruksi siihen. Muistan omalta testiltä yhden kohdan, siinä oli kuva leikkivistä lapsista ja kysymys oli jotain sellaista kuin keneen näistä samaistut? Osa lapsista leikki yhdessä, yksi lapsi oli yksin hiekkalaatikolla ja joku lapsista oli kahdestaan toisen lapsen kanssa. Ei ollut vaikea arvata että "oikea" vastaus on se missä leikitään yhdessä muiden kanssa, olipa se totta tai ei.
Sitten siellä oli ryhmäkeskustelu -testi. Opettaja antoi aiheen ja siitä puhuttiin. Oli helppo päätellä mitä haettiin. Esitin roolini just oikein, juttelin tasapuolisesti kaikkien kanssa, en puhunut liikaa enkä liian vähän.
Tulin valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksihan uudelleenkoulutetaan vaikka ketä. Mm. mielenterveys- ja päihdeongelmaisia, pitkäaikaissairaita jne. Kunhan saadaan kouluun tilastoja rumentamasta. Ja sen huomaa. Lähäreissä on ihan fiksua porukkaa, mut myös aivan toisesta ääripäästä.
Samaa mieltä. Tiedän todella fiksuja ja ammattitaitoisia lähäreitä, mutta myös täysiä avohoitotapauksia, joiden kuuluisi olla itse hoidon piirissä (voi toki olla, että ovatkin). Nämä fiksummat ovat kertoneet, että eivät enää viitsi kertoa tuntemattomille mitä tekevät työkseen, koska leimaantuvat samantien yksinkertaisiksi ja luusereiksi.
Joo.. Ei tule minulle yllätyksenä.
Työskentelen lastensuojelun parissa ja jos joku äideistä jotain on joskus opiskellut niin lähihoitajaksi. Tai jos ei vielä ole niin siitä haaveilee . Omat lapset näillä siis oli sijoitettuna päihde ja mielenterveys ongelmien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen "väitellyt" tohtorisihminen on joutunut rupuduuniin opettamaan lähäriopiskelijoita? Tai no kasvatustieteilijät ovat tunnetusti rupusakkia ja heidän väitöskirjansa jotain aivan muuta mitä olettaisi väitöskirjalta... Kasvatustieteen opinnoilla on kyllä nollatuntia kokemusta hoitotyöstä, johon siis hoitovirheet viittaisivat. Ei nyt oikein vakuuta tämä esitys.
Saipas tämä alapeukkuja vaikka vain kyseenalaistin tämän henkilön pätevyyden hyvin aiheellisella argumentilla. Lähihoitajien opettajat ovat parhaimmillaan esim. sairaanhoitajia, joilla on vankka kokemus hoitotyöstä. Joku tutkijankammiossa erilaisia oppimisterioita ym. höttöä opiskellut kasvatustieteilijä kelpaa ehkä vetämään jonkun luennon lapsiin ja nuoriin erikoistuville lähäreille, mutta hoitotyöstä ei luulisi olevan kanttia sanoa yhtikäs mitään.
Tutkijankammioista meuhkaavat ihmiset eivät tiedä mistä puhuvat. "Argumenttisi" ei myöskään ollut aiheellinen, vaan haukkumista. Toisekseen, kyllähän kuka hyvänsä normiälyinen tajuaa, ettei opiskelijasta ole hoitotyöhön, jos hän on arvaamaton, väkivaltainen tai ei ymmärrä miten neula toimii. Lähihoitajiksi koulutetaan nykyään runsaasti alalle soveltumattomia ihmisiä, ja tämä on oikea ongelma.
Ja pahinta on, että kun opettaja ei suostu päästämään teoriaopinnot reputtanutta opiskelijaa käytännön harjoitteluun, kirjoittaa rehtori (tekemättömästä) harjoittelusta kiittettävän suoritusmerkinnän ohi ammattitaitoisen opettajan. Perusteluna on se, että reputtavasta opiskelijasta ei tule euroakaan rahaa, tarvitaan valmistuneita. Työelämässä kyllä sitten huomataan osaaminen.