Eikö pyörälijät tiedä, että valo pimeällä on pyörässä pakollinen käyttää?
Paljon näkee, että on lamppu, mutta sitä ei pidetä päällä. Lain mukaan valo pitää olla. (Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, 5 luku, 20 §:
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
Kommentit (47)
No mulla oli valo, mut joku urpo naapuri varasti sen pyörävarastossa olleesta pyörästäni :(
Näinhän se on, mutta mitä sillä on väliä niin lain kuin kyseessä ei ole sakotettava/rangaistava rike?
asensin tänä aamuna lapselle etuvalon kun oli niin hämärää. Kypärässä on sitten takavalo palamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pyöräilijällä ole kuin oikeuksia, ei mitään velvoitteita eikä järkeä.
On meitä sellaisiakin pyöräilijöitä, jotka noudattavat sääntöjä ja varustautuvat asianmukaisesti. Mun naapuri on samanlainen, joten harvinaista, meitä asuu samassa talossa kaksi. Mutta harvinaisia olioita me olemme.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, mutta mitä sillä on väliä niin lain kuin kyseessä ei ole sakotettava/rangaistava rike?
Ei mitään, kun pyöräilijä saa tehdä mitä haluaa ja olla täysin näkymätön, 100 % väistämisvelvollisuus on muilla. Nämä pimeät pyörät on vaarallisia myös muihin pyöräilijöihin nähden, ei vain autoille.
Sori.. minua häiritsee tuo sanajärjestys :D
"..valo pimeällä on pyörässä pakollinen käyttää"
melkein samalla tavalla sanoisi "meikki aamulla on kasvoihin tavallista laittaa"
Vilkkuvaloa käyttäville pyöräilijöille tiedoksi että vaihtakaa ne vittu soikoon tavallisiin!!! Ei oo mukavaa pimeällä.
t. närkästynyt epileptikko.
Eikö pyörälijät tiedä, että valo pimeällä on pyörässä pakollinen käyttää? Eivätkö pyöräilijät tiedä että pimeällä valon käyttö on pakollista?
Ei mulla muuta
Laissa ei sanota että valon täytyy olla päällä...
Autoilijatkin voisivat käyttää kääntyessään vilkkua.
Vierailija kirjoitti:
Laissa ei sanota että valon täytyy olla päällä...
Miten se valaisin näyttää valoa, jos ei ole päällä?
Vierailija kirjoitti:
Paljon näkee, että on lamppu, mutta sitä ei pidetä päällä. Lain mukaan valo pitää olla. (Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, 5 luku, 20 §:
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
Tuota lakia säädettäessä ei ole taas paljon mietitty. Pyöräilijän näkökulmasta tuosta lampusta ei ole kuin haittaa jos valaistus on muutoin riittävä. kirkas valokeila tekee ympäristöstä vain mustemman näköisen ja siten liikennettä on vaikea havaita.
Vierailija kirjoitti:
Ei pyöräilijällä ole kuin oikeuksia, ei mitään velvoitteita eikä järkeä.
Terveisin kateellinen läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon näkee, että on lamppu, mutta sitä ei pidetä päällä. Lain mukaan valo pitää olla. (Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, 5 luku, 20 §:
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
Tuota lakia säädettäessä ei ole taas paljon mietitty. Pyöräilijän näkökulmasta tuosta lampusta ei ole kuin haittaa jos valaistus on muutoin riittävä. kirkas valokeila tekee ympäristöstä vain mustemman näköisen ja siten liikennettä on vaikea havaita.
Harvemmin taitaa polkupyörässä niin kirkasta valoa olla, että omaakin näkemistä haittaisi.
No päätellen mun kodin lähialueen (Haaga-Kauppakeskus Kaari) pyöräilijä- ja pyörätiekäytännöistä, ei moni tiedä. Tai no tietää, mutta ei välitä. Pyörätiethän on myös se paikka, jossa kävellään vierekkäin löntystellen, vaikka vieressä on jalkakäytävä aivan vapaana. Ja kun bussista noustaan, ei todellakaan tarvitse katsoa, kulkeeko muita ihmisiä, ja bussia odotetaan pyörätiellä tietenkin, ei bussipysäkillä tai vieressä olevalla tilalla.
Tuo valohomma voi toki mennä liiallisuuksiinkin. Mä itse käytän vain sellaisia pieniä valoja, joilla mut huomataan, koska ajan valaistuilla alueilla. Jotkut isot, kirkkaat pyörän valot ovat kuin auton pitkät valot olisivat päällä. Täysi sokaistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon näkee, että on lamppu, mutta sitä ei pidetä päällä. Lain mukaan valo pitää olla. (Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, 5 luku, 20 §:
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
Tuota lakia säädettäessä ei ole taas paljon mietitty. Pyöräilijän näkökulmasta tuosta lampusta ei ole kuin haittaa jos valaistus on muutoin riittävä. kirkas valokeila tekee ympäristöstä vain mustemman näköisen ja siten liikennettä on vaikea havaita.
Harvemmin taitaa polkupyörässä niin kirkasta valoa olla, että omaakin näkemistä haittaisi.
Kun katsot muuta ympäristöä kirkkaampaan kohtaan, niin sillä on aina vaikutusta kuinka hyvin näet kun yhtäkkiä katsot sinne pimeämpään suuntaan. Näissä pienissäkin lampuissa on yleensä aika kirkas valo. Itse käytän mahdollisimman pientä lediä, jotta lain kirjain täyttyy.
Pyöräilijät, nuo saatanan lähettiläät. Mun työpaikkani on vilkkaasti liikennöity yliopistosairaalan alue. Siellä ne perkeleet suhaa kapealla ajotiellä ilman mitään valoja tai heijastimia, pyörätien vieressä. Joskus tekis mieli päälle ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, mutta mitä sillä on väliä niin lain kuin kyseessä ei ole sakotettava/rangaistava rike?
Ei mitään, kun pyöräilijä saa tehdä mitä haluaa ja olla täysin näkymätön, 100 % väistämisvelvollisuus on muilla. Nämä pimeät pyörät on vaarallisia myös muihin pyöräilijöihin nähden, ei vain autoille.
Jos valoton pyöräilijä on osallisena liikenneonnettomuudessa, niin syyllisyyden osalta asia on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon näkee, että on lamppu, mutta sitä ei pidetä päällä. Lain mukaan valo pitää olla. (Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, 5 luku, 20 §:
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
Tuota lakia säädettäessä ei ole taas paljon mietitty. Pyöräilijän näkökulmasta tuosta lampusta ei ole kuin haittaa jos valaistus on muutoin riittävä. kirkas valokeila tekee ympäristöstä vain mustemman näköisen ja siten liikennettä on vaikea havaita.
Harvemmin taitaa polkupyörässä niin kirkasta valoa olla, että omaakin näkemistä haittaisi.
Kun katsot muuta ympäristöä kirkkaampaan kohtaan, niin sillä on aina vaikutusta kuinka hyvin näet kun yhtäkkiä katsot sinne pimeämpään suuntaan. Näissä pienissäkin lampuissa on yleensä aika kirkas valo. Itse käytän mahdollisimman pientä lediä, jotta lain kirjain täyttyy.
Mitenkäs autot sitten, niissähän on moninkertaisesti paremmat valot.
Ei pyöräilijällä ole kuin oikeuksia, ei mitään velvoitteita eikä järkeä.