ope: "Tyttärenne käsiala on huolimatona, siihen pitää panostaa. Mutta ei se nyt niin huonoa ole kuin monella pojalla"
Mitä ihmettä? Onko tytöille ja pojille eri käsialastandardit? Tytöksi käsiala on huonoa mutta koko luokkaa ajatellen keskiverto...?
Onko opettajilla useinkin tuollainen asenne?
Kommentit (48)
Joku epätasa-arvoinen asenne tähänkin sitten piti löytää, kun sen oman lapsen kykyprofiili ei olekaan niin täydellinen mitä vanhempana kuvittelee.
Jaxuhali<3
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä ne poikien käsialat tiedät ja mistä teidät, että opettajat ei ole niihin puuttunut?
Enhän minä niistä tiedäkään vaan opettaja sanoi että poikien käsialat ovat huonompia. Tuntui vain oudolta tuollainen sukupuolierottelu.
ap
Sanot opelle että tyttärelläsi on vaan jo nyt selvästi erottuvat taipumukset lääkäriksi. :P
(Vammaiset sukupuolittuneet käsitykset on... noh, vammaisia mutta niitä on maailma täynnä ja niiden vakavasti ottamisesta tulee vaan paha mieli.)
Vierailija kirjoitti:
Joku epätasa-arvoinen asenne tähänkin sitten piti löytää, kun sen oman lapsen kykyprofiili ei olekaan niin täydellinen mitä vanhempana kuvittelee.
Jaxuhali<3
Niin, ihmettelin tuollaista poikien lyttäämistä, että ikään kuin pojilla kuuluisikin olla huono(mpi) käsiala.
ap
Tuttu juttu. Minun käsialaani pilkattiin koko peruskoulun ajan, vaikka monilla pojilla oli paljon huonompi. Pojat kuitenkin saavat kirjoittaa vaikka mitä harakanvarpaita, tytön käsialan pitää olla siisti. Tasa-arvo 2000-luvulla.
Tytöt kehittyvät aiemmin ja pojat ei koskaan... kyllä tosiaan koko peruskoulu on ihan kaksoisstandardia. Pojille voisi antaa tietokoneet ja tytöt kirjoittaa kaunokirjoitusta.
Mitä ihmettä tuossa? Pojilla on usein huonompi käsiala, mutta ei se tarkoita sitä, että tytön ei pitäisi panostaa omaansa. Vaikka on huonompia, voi itse petrata. En näe mitään outoa open toteamuksessa.
Kysäisepä ihmeessä noista käsialastandardeista, minuakin kiinnostaa.
Tytön käsiala on siis ilmeisesti luettava, ei edes huonoimmasta päästä. Kai luokan poikien vanhempiin on myös otettu yhteyttä?
M39
Ihan normaali toteamus siitä, että on olemassa muitakin, joilla on huono käsiala. Tässä tapauksessa olivat nyt muutamia luokan poikia ilmeisesti. Ei kannata alkaa vinkumaan, vaan ottaa kehittämisehdotukset tosissaan. Huono käsiala on ikävä asia pidemmän päälle niin lapselle itselleen kuin lukijalle.
Vierailija kirjoitti:
Kysäisepä ihmeessä noista käsialastandardeista, minuakin kiinnostaa.
Tytön käsiala on siis ilmeisesti luettava, ei edes huonoimmasta päästä. Kai luokan poikien vanhempiin on myös otettu yhteyttä?
M39
No aivan varmasti myös poikien vanhemmille kerrotaan, että käsialan harjoitteluun pitäisi panostaa. Sehän on hienomotoriikan puutetta.
Onhan tuo selkeää seksismiä. Voit huomauttaa opettajalle, että oppilaita on kohdeltava yhdenvertaisesti ja mm. sukupuoli ei saa vaikuttaa asiaan. Lukee ihan maan perustuslaissa.
Poikia on vaikeampi saada korjaamaan käsialaansa, pojissa on paljon toivottomia tapauksia. Saattoi siis olla pelkkä voivotteleva toteamus opettajalta tai sitten halusi korostaa sitä ettei tyttäresi käsiala ole huonoimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku epätasa-arvoinen asenne tähänkin sitten piti löytää, kun sen oman lapsen kykyprofiili ei olekaan niin täydellinen mitä vanhempana kuvittelee.
Jaxuhali<3
Niin, ihmettelin tuollaista poikien lyttäämistä, että ikään kuin pojilla kuuluisikin olla huono(mpi) käsiala.
ap
No usein alakouluikäisillä pojilla ON selkeästi huonompi käsiala kuin tytöillä, jotka usein piirtävät, askartelevat ja kirjoittavat pienestä saakka enemmän (hienomotoriikka). Siksi niiden, joilla se on heikkoa, pitää sitä harjoitella.
Samaa mieltä ap:n kanssa.
Mielestäni opettajan tehtävä ei ole esittää epätieteellisiä, sukupuolta korostavia väittämiä vanhemmille, vaikka niitä huomaisikin omassa oppilasryhmässään. Opettajan pitäisi keskittyä kyseisen lapsen taitoihin ja oppimiseen sekä puhua asioista yleisellä tasolla.
Täh? Meidän pojilla on parempi käsiala kuin tytöillä ja muutenkin tunnollisempia ja innokkaipia oppilaita. En ymmärrä.
itsekin luokanopettaja kirjoitti:
Samaa mieltä ap:n kanssa.
Mielestäni opettajan tehtävä ei ole esittää epätieteellisiä, sukupuolta korostavia väittämiä vanhemmille, vaikka niitä huomaisikin omassa oppilasryhmässään. Opettajan pitäisi keskittyä kyseisen lapsen taitoihin ja oppimiseen sekä puhua asioista yleisellä tasolla.
Eihän tuossa ole kyse mistään epätieteellisestä yleistyksestä, vaan toteamuksesta, että luokalla ON poikia, joilla on vielä huonompi käsiala. Yhtälailla kyseessä olisivat voineet olla tytöt, tai sana oppilaat.
Aivan järkyttävän nuivaa porukkaa täällä.
Mikä tässä ongelma? Parempaa käsialaa toivotaan. Tästä näkee kuinka herkkiä suomalaiset ovat. Esim joku äiti pillittää kun lasta kielletään lyömästä koulussa.
Olen äikänope ja olen yli toistakymmentä vuotta lukenut yläkouluikäisten käsin kirjoittamia juttuja. Olen vakaasti kaikenlaista stereotypiointia, erottelua ja syrjintää vastaan. Silti eräs asia on vain fakta: tytöt ja pojat ovat keskimäärin erilaisia, vaikka yksilöt ovat tietysti kaikki omanlaisiaan.
Eräs selkeimmin minulle näkyvistä eroista on, että erittäin harvalla tytöllä on vaikealukuinen käsiala. Sen sijaan ns. huono käsiala on melko yleinen vaiva pojilla. Näin se vain on. Ei ole open vika, että tämä on tosiasia.
Ilmeisesti hienomotoriikka kehittyy pojilla hitaammin tai ylipäänsä on miehillä keskimäärin heikompi kuin naisilla. En tiedä, mistä ilmiö johtuu. Moni kauheaa sotkua kirjoittava poika yrittää selvästi parhaansa, eli kyse ei ole käytöseroista tässä asiassa. Moni poika myös uupuu kirjoittamiseen ihan fyysisenä suorituksena, koska kynätyöskentely on niin vaikeaa.
Jos tytön käsiala on kovin epäselvää vielä yläkoulussa, saattaa herätä epäilys erityisistä oppimisvaikeuksista tai hienomotoriikan ongelmista, koska yleensä kynätyöskentely ei ole tytöille vaikeaa.
Tuo alkaa jo päiväkodissa.
Vanhempainpäivässä päiväkodin miesjohtaja opasti tehtävärastilla poikaani lyömään vasaralla naulaa. Seuraavana rastille tuli samanikäinen tyttö. Hän sai opastuksen villalangan kiertämiseen.
Tehtävärastilla oli siis tehtävänä molemmat, naulaus ja villalanka. Vaan pojalle opastettiin naulaus. Tytölle villalanka. Tyttö oli saman ikäinen kuin poikani ja olisi varmasti selvinnyt naulauksesta yhtä hyvin kuin poikani.
Mistä sinä ne poikien käsialat tiedät ja mistä teidät, että opettajat ei ole niihin puuttunut?