ope: "Tyttärenne käsiala on huolimatona, siihen pitää panostaa. Mutta ei se nyt niin huonoa ole kuin monella pojalla"
Mitä ihmettä? Onko tytöille ja pojille eri käsialastandardit? Tytöksi käsiala on huonoa mutta koko luokkaa ajatellen keskiverto...?
Onko opettajilla useinkin tuollainen asenne?
Kommentit (48)
Tämä on taas niin tätä.
Toki opettajan olisi pitänyt oikeasti sanoa, että tyttäresi 'käsiala on huonoa - parantaa pitäisi - mutta huonompiakin käsialoja toki löytyy'.
Eli se sana poika olisi pitänyt korvata sukupuolineutraalilla sanalla. Ainoa virhe siinä. Mutta enpä nyt tuollaisesta 'virheestä' jaksaisi äläkkää nostaa.
On varmasti hirveää olla työssä, jossa kytätään niin että älämölö syntyy jokaisesta vahingossa väärin käytetystä sanasta. Toisissa ammateissa virhe on se kun annostelee lääkettä väärin ja tapahtuu kamalia. Toisiss akun käyttää vahingossa sanaa poika kun piti käyttää sanaa lapsi tai oppilas. Ja taas on mielet pahoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu juttu. Minun käsialaani pilkattiin koko peruskoulun ajan, vaikka monilla pojilla oli paljon huonompi. Pojat kuitenkin saavat kirjoittaa vaikka mitä harakanvarpaita, tytön käsialan pitää olla siisti. Tasa-arvo 2000-luvulla.
Näinhän se näyttää menevän.
Meillä on 2 poikaa, kummallakin huono käsiala. Opettajien kommentointi on kuitenkin kohdistunut lähinnä tekstin sisältöön. Tärkeintä tuntuu olevan että viitsivät kirjoittaa ja jutuissa on järkeä. Ainoa varsinaisesti käsialaan liittyvä kommentti on ollut, että joskus on vaikea lukea tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen äikänope ja olen yli toistakymmentä vuotta lukenut yläkouluikäisten käsin kirjoittamia juttuja. Olen vakaasti kaikenlaista stereotypiointia, erottelua ja syrjintää vastaan. Silti eräs asia on vain fakta: tytöt ja pojat ovat keskimäärin erilaisia, vaikka yksilöt ovat tietysti kaikki omanlaisiaan.
Eräs selkeimmin minulle näkyvistä eroista on, että erittäin harvalla tytöllä on vaikealukuinen käsiala. Sen sijaan ns. huono käsiala on melko yleinen vaiva pojilla. Näin se vain on. Ei ole open vika, että tämä on tosiasia.
Ilmeisesti hienomotoriikka kehittyy pojilla hitaammin tai ylipäänsä on miehillä keskimäärin heikompi kuin naisilla. En tiedä, mistä ilmiö johtuu. Moni kauheaa sotkua kirjoittava poika yrittää selvästi parhaansa, eli kyse ei ole käytöseroista tässä asiassa. Moni poika myös uupuu kirjoittamiseen ihan fyysisenä suorituksena, koska kynätyöskentely on niin vaikeaa.
Jos tytön käsiala on kovin epäselvää vielä yläkoulussa, saattaa herätä epäilys erityisistä oppimisvaikeuksista tai hienomotoriikan ongelmista, koska yleensä kynätyöskentely ei ole tytöille vaikeaa.
Korreloiko pojilla hyvä hienomotoriikka älyn tms. kanssa? Taitavien kirjoittapoikien äiti. Ovat taitavia kaikessa muussakin.
Jos tuo sattuisi oman lapsen kohdalle, olisi pakko vastata, että niin on äidilläänkin, mutta olenkin insinööri. Huonosta käsialasta miesvaltaisella alalla naisena on suorastaan hyötyä: Naiset meinattaisiin helposti laittaa kirjuriksi kaikenmaailman työpajoissa ja opiskeluissa, mutta kun kukaan ei saa söheröistä selvää, saa chillailla siinä kuin miehetkin.
Vierailija kirjoitti:
itsekin luokanopettaja kirjoitti:
Samaa mieltä ap:n kanssa.
Mielestäni opettajan tehtävä ei ole esittää epätieteellisiä, sukupuolta korostavia väittämiä vanhemmille, vaikka niitä huomaisikin omassa oppilasryhmässään. Opettajan pitäisi keskittyä kyseisen lapsen taitoihin ja oppimiseen sekä puhua asioista yleisellä tasolla.
Eihän tuossa ole kyse mistään epätieteellisestä yleistyksestä, vaan toteamuksesta, että luokalla ON poikia, joilla on vielä huonompi käsiala. Yhtälailla kyseessä olisivat voineet olla tytöt, tai sana oppilaat.
Aivan järkyttävän nuivaa porukkaa täällä.
Minun matikanopettajani aina korosti sitä kuinka pojat pärjäsivät paremmin kokeissa. Oliko tämäkin vain harmiton toteamus?
Vierailija kirjoitti:
Olen äikänope ja olen yli toistakymmentä vuotta lukenut yläkouluikäisten käsin kirjoittamia juttuja. Olen vakaasti kaikenlaista stereotypiointia, erottelua ja syrjintää vastaan. Silti eräs asia on vain fakta: tytöt ja pojat ovat keskimäärin erilaisia, vaikka yksilöt ovat tietysti kaikki omanlaisiaan.
Eräs selkeimmin minulle näkyvistä eroista on, että erittäin harvalla tytöllä on vaikealukuinen käsiala. Sen sijaan ns. huono käsiala on melko yleinen vaiva pojilla. Näin se vain on. Ei ole open vika, että tämä on tosiasia.
Ilmeisesti hienomotoriikka kehittyy pojilla hitaammin tai ylipäänsä on miehillä keskimäärin heikompi kuin naisilla. En tiedä, mistä ilmiö johtuu. Moni kauheaa sotkua kirjoittava poika yrittää selvästi parhaansa, eli kyse ei ole käytöseroista tässä asiassa. Moni poika myös uupuu kirjoittamiseen ihan fyysisenä suorituksena, koska kynätyöskentely on niin vaikeaa.
Jos tytön käsiala on kovin epäselvää vielä yläkoulussa, saattaa herätä epäilys erityisistä oppimisvaikeuksista tai hienomotoriikan ongelmista, koska yleensä kynätyöskentely ei ole tytöille vaikeaa.
Voisiko yksi ongelma olla se että alakoulun opet sallivat pojille huonomman käsialan? Siihen (käsialan parantamiseen) ei panosteta?
Minä en oikein usko tuohon että pojillla olisi (ainakaan selkeästi) huonompi hienomotoriikka. Moni todella taitava piirtäjä kirjoittaa huolimatonta käsialaa. Olisiko kyse oikeasti erilaisesta suhtautumisesta sukupuolesta riippuen? Pojille on sallitumpaa kirjoittaa suttukäsialaa (sekä kaveripiirissä että opettajien näkökulmasta)?
kuviksen ope
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussahan opettajat omalla toiminnallaan vahvistavat jatkuvasti stereotyyppisiä oletuksia.
Yhdessä tutkimuksessa opettajat arvioivat saman ainekirjoituksen (vain kirjoittajan sukupuolta vaihdettiin). Tulos: tyttöjen aineissa opettajat kiinnittivät huomion oikeinkirjoitukseen kun samaan aikaan poikapuolisten kirjoittajien kohdalla vain aineen sisältöön. Toistan: itse ainekirjoitus oli sama, mutta arviointi vaihteli sukupuolesta riippuen.
Kyllä ne tytöt panostaa koukeroihinsa enemmän, aina ja kaikissa luokissa tytöt kirjoittavat muistiinpanoja hitaammin, kyse on enemmän tavasta kuin taidoista.
ope
Niin tuttua. Mulla ja veljelläni on liki identtiset käsialat. Mun käsialasta huomauteltiin monet kerrat peruskoulussa, veljen käsialasta ei koskaan.
Niin minulekin aikoinaan koulussa sanottiin... käsialani todella oli huonoa. Jouduin siksi harjoittelemaan ja kirjoittamaan useita sivuja ekstraa käsi kipeänä. Käsiala ei ikinä parantunut.
Aikuisiän kynnyksellä minulla todettiin ongelma oikean käden hermostossa joka vaikuttaa käden motoriikkaan todella paljon. Eipä se juurikaan vaikuta elämään muuta kuin lähinnä tuossa kirjoittamisessa ja muussa hienomotoorisissa toiminnoissa.
Vierailija kirjoitti:
voi luoja mitä aliarvioivaa, pojat heikompaan asemaan asettavaa, sukupuolittunutta paskaa!
Ja av-mammat: Kuulukaa vain niihin "poikien äidit"-ryhmiin ja käyttäytykää niin kuin teidän lapseltanne ei voisikaan odottaa mitään älykästä, tai edes hienomotorista kehitystä, koska hän poika. Pidetään tällä "poikien äidit"-"pojat on poikia"- paskalla pojat idiootteina ja sitten valitetaan miten koko Suomen peruskoulu on pielessä kun pojat ei pärjää. voi huokaus sanon minä.
huono käsiala on vain sen puutetta, että koska lapsi on poika, häntä ei ole samalla tavalla kannustettu piirtämään/kirjoittamaan/maalaamaan kuin tyttöjä, eikä häneltä sitten koulussa vaadita samanlaista suoritusta käsialan korjaamiseen.
Tsemppiä vaan kaikille "poikien äideille"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korreloiko pojilla hyvä hienomotoriikka älyn tms. kanssa? Taitavien kirjoittapoikien äiti. Ovat taitavia kaikessa muussakin.
Oman otantani mukaan (tuhansia nuoria) korreloi jossain määrin, mutta ei todellakaan niin, että huonokäsialaiset ovat lahjakkaita. Kaikkein lahjakkaimmat, eli kympin oppilaat, kirjoittavat ainakin melko siististi ja tämä koskee myös poikia.
Epäselvästi kirjoittavissa on oppilaita, jotka ovat kirjoittajina hyvää keskitasoa tai heikkoja tai kaikkea siltä väliltä. On myös paljon todella heikkolahjaisia oppilaita, myös poikia, joilla on siisti ja jopa kaunis käsiala.
Käsiala ei ole minulle mikään arviointiperuste niin kauan kuin saan selvää ja pienet kirjaimet erottuvat isoista ja yhdyssanat erikseen kirjoitetuista. Alakoulussa harjoitellaan kirjainten kirjoittamista, yläkoulussa keskitytään jo ihan muihin asioihin.
Mieluummin toki luen helppolukuista käsialaa mutta keskityn kuitenkin siihen, että oppilas seuraa tehtävänantoa, esittää omia ajatuksiaan loogisesti, rakentaa sujuvia virkkeitä ja tekstejä, käyttää monipuolista sanastoa, osaa erilaisia tekstilajeja jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tytöt panostaa koukeroihinsa enemmän, aina ja kaikissa luokissa tytöt kirjoittavat muistiinpanoja hitaammin, kyse on enemmän tavasta kuin taidoista.
ope
Tämä selvensi, en ole siis ainoastaan insinööri, vaan peruskoulussa myös muutuin jossain vaiheessa pojaksi.
t. 24
Jos tytön käsiala on kovin epäselvää vielä yläkoulussa, saattaa herätä epäilys erityisistä oppimisvaikeuksista tai hienomotoriikan ongelmista, koska yleensä kynätyöskentely ei ole tytöille vaikeaa.[/quote]
Minun vihkoani opettaja alakoulussa oikein esitteli luokalla teemalla "yhtä sotkuinen kuin pojilla" eli pojalta olisi vissiin hyväksytty? Jätti pahan maun suuhun ja tuntui jo silloin epäreilulta. Sittemmin olen kyllä edennyt akateemisella uralla tutkijankoulutukseen, käsialasta ja mahdollisista muista tyttöysongelmista huolimatta. Mielestäni tytöiltä ja pojilta voitaisiin vaatia peruskoulussa samoja asioita!
Mitäs se opettaja nyt semmoista sanoi ?
Vanhemmillahan pitäisi pikemminkin olla sanomista koulujen opetussuunnitelmista ja niille opetusministeriön asiastavastaaville, jotka ajoivat kaunokirjoituksen opetuksen alas sillä tyhmällä päätöksellään tässä vähän aikaa sitten.
Kynäjälki ei muuten ole sukupuolesta kiinni ollenkaan.
Jokainen voi kyllä oppia kirjoittamaan kaunista,selkeästi luettavaa tekstiä jos vain haluaa, ja niin tärkeänä asianahan sitä on pidetty tähän asti,että sitä on kouluissa yleisenä oppiaineena opetettu kaikille.
Taas eräs niitä tietotekniikan ajan karhunpalveluksia ihmisille,sanoisin...
Kaunis käsiala ei pojilla kuulu kovinkaan korkealle arvostuslistoissa. Kerronpa esimerkin jostain 20-30-lukujen vaihteesta. Siihen aikaan kaunokirjoitus oli keskiössä, sekä tytöillä että pojilla. No opettaja sitten sattui kehumaan "Kallella" ja "Taavilla" on molemmilla todella kaunis käsiala. Vaikka kehut ovatkin mukavia, niin ei se käsialan kehuminen tuolloinkaan hivellyt noin kymmenvuotiaiden koltiaisten itsetuntoa, harmitti kuulemma pahuksesti. Tulos: pojat alkoivat tahallaan kirjoittaa huonolla käsialalla ja suttuista jälkeä tuli. Toinen mainituista pojista kertoi jutun joskus, kun harmitteli, miten hänen nimikirjoituksensakin on niin ruman näköinen. Tuumasi, että olisi pitänyt totella sitä Jenny-opettajaa.
Itse olen tihrustanut noin 35 vuotta kaikennäköisiä käsialoja. Apteekkiin ei tarvinnut koskaan viedä koepaperia "suomennettavaksi", mutta aina lukeminen ei todellakaan ollut sujuvaa. Joskus jopa mietin, ovatko pojat vielä aikuisuuden kynnykselläkin motorisesti lahjattomampia kuin tytöt, sillä yhtään ongelmallista tytön käsialaa ei ole jäänyt mieleeni, muutama poikien sen sijaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi luoja mitä aliarvioivaa, pojat heikompaan asemaan asettavaa, sukupuolittunutta paskaa!
Ja av-mammat: Kuulukaa vain niihin "poikien äidit"-ryhmiin ja käyttäytykää niin kuin teidän lapseltanne ei voisikaan odottaa mitään älykästä, tai edes hienomotorista kehitystä, koska hän poika. Pidetään tällä "poikien äidit"-"pojat on poikia"- paskalla pojat idiootteina ja sitten valitetaan miten koko Suomen peruskoulu on pielessä kun pojat ei pärjää. voi huokaus sanon minä.
huono käsiala on vain sen puutetta, että koska lapsi on poika, häntä ei ole samalla tavalla kannustettu piirtämään/kirjoittamaan/maalaamaan kuin tyttöjä, eikä häneltä sitten koulussa vaadita samanlaista suoritusta käsialan korjaamiseen.
Tsemppiä vaan kaikille "poikien äideille"
Monenko lapsen otantaan nämä "tietosi" perustuvat?
Minulta opena olisi aika julmaa sanoa kynän kanssa taistelevalle pojalle, joka parhaansa on yrittänyt, että et ole vain harjoitellut ja yrittänyt tarpeeksi.
Satunpahan lisäksi olemaan myös pojan äiti. Pienestä pitäen on piirretty ja askarreltu kotona ja kaikin tavoin kannustettu hienomotoristen harjoitusten äärelle. Lopputuloksena on tavallinen poika ja jolla on tavallinen pojan käsiala eli perinteiset harakanvarpaat.
Kaikilla ei vain ole samat lahjat tai ominaisuudet, vaikka kaikki voivatkin tasollaan kehittyä. Osittain ominaisuudet korreloivat sukupuolen kanssa. Kukaan nykytutkija ei tätä enää kiistä, vaikka vielä muutama vuosikymmen sitten haluttiin ajatella, että vauva on tabula rasa, jota kasvatuksella voi muokata mielinmäärin.
Se, että kovasti toivomme, ettei sukupuolella tai syntymälahjoilla ole vaikutusta, ei tee siitä totta.
Sanot tyttärellesi että opiskelee, sen sijaan että imee kyrpiä koulussa
Onnea, tyttäresi on todennäköisesti melko älykäs. Älykkäillä lapsilla on usein suttuisempi käsiala. Jos käsialasta saa kuitenkin selvää ilman ponnisteluja niin en näe ongelmaa. Outoa tuollainen tytöt/pojat erottelu, eikö kaikille oppilaille pitäisi olla samat standardit?