Miksi joku ostaa ns. premium auton?
Millään mitattavalla ominaisuudella kun sitä on vaikea perustella jos verrataan "tavallista" autoa vastaavaan premiumiin. Eivät myöskään ole vähävikaisempia tai luotettavampia.
Miksi joku ostaa Audi A3:n, joka on siis käytännössä sama auto kuin Golf tai Octavia?
En ole itse materialisti, joten siksi en vain ehkä ymmärrä? Eräs tuttava perusteli Audin ostamista "noku audit on niiiiin turvallisii". Oikeastihan Audi ole yhtään sen turvallisempi kuin mikään muukaan vastaava.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Koska voi, koska on varaa.
Tämä ei silti vastaa kysymykseen mitenkään. rahalla voi myös sytyttää saunan tai pyyhkiä pepun, mutta mitään järkeä siinä ei ole.
Tuleeko premiumilla ajamisesta siis jotenkin olo, että on parempi ja arvostetumpi ihmisenä? kuvitteellisesti ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska voi, koska on varaa.
Tämä ei silti vastaa kysymykseen mitenkään. rahalla voi myös sytyttää saunan tai pyyhkiä pepun, mutta mitään järkeä siinä ei ole.
Tuleeko premiumilla ajamisesta siis jotenkin olo, että on parempi ja arvostetumpi ihmisenä? kuvitteellisesti ainakin.
Tulee.
Mä viimeksi valitsin vähän kalliimman ulkonäön ja mittariston värin perusteella :) Ei tää kuitenkaan mikään premium ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä viimeksi valitsin vähän kalliimman ulkonäön ja mittariston värin perusteella :) Ei tää kuitenkaan mikään premium ole.
Mikä se sitten on?
premiumiksi luokitellaan perinteisesti Mb, Bmw, Audi, Jaguar, Lexus, Volvo, Range-Rover, saabkin...Nämä nyt äkkiseltään mieleen.
Monilla noista on malliston yläpäässä hienoja ja meneviä malleja toki, mutta että joku ostaa kulivarusteisen ykkössarjan bemarin mopon moottorilla, niin ei jeesus sanon minä.
No jos nyt aletaan nussimaan niin a3 ei ole sama kuin golf.
-Paremmat moottorivaihtoehdot , Astetta laadukkaampi sisältä yms.
Se että joku ajaa "premium" autoilla ei silti tee ihmisestä yhtään sen parempaa. Kukin saa silti ajaa millä itse haluaa.
Ajaminen on mukavaa kun se ei pompi eikä varsinkaan huuda. Suorituskyky riittää aina. Ei väsy pitkälläkään matkalla. Turvallisuuskin on mukava tiedostaa.
Kokeile joskus ajaa isolla Mersulla tai Volvolla. Ihan eri asia kuin esim. Golf joka on sinänsä ihan hyvä auto.
Jos ajaa paljon esim. työnsä vuoksi kannattaa satsata ajomukavuuteen.
Miehet ostavat kalliin auton näyttääkseen muille miehille että varaa on. Samasta syystä kallis kello, kalliit harrastukset jne.
Ajomukavuuden ja turvallisuuden takia. Jos ajaa paljon, sillä on iso merkitys. Premium on tehty huomattavasti paremmin, siinä on parempi äänieristys, lujempi rakenne, jousitukset, alusta, ohjaus, moottori, vaihteisto, turvalaitteet, säädettävyys...
Jos on rahaa niin miksei satsaisi pikkuisen parempaan laatuun. Usein valittavana esim. automaatti, neliveto, asr, esr, abs, jne. kaikki herkut samaan pakettiin. sisustusmateriaalit ei sitä halvinta muovia, ei turhaa löysyyttä, mikään ei nitisi, natise, hölsky. vw ja skoda ihan hyviä perusautoja ja lisävarusteet järkevän hintaisia mutta premiumissa ainakin vielä ollut pieni laadun häivähdys, josta olen valmis maksamaan jos ylimääräistä rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile joskus ajaa isolla Mersulla tai Volvolla. Ihan eri asia kuin esim. Golf joka on sinänsä ihan hyvä auto.
Jos ajaa paljon esim. työnsä vuoksi kannattaa satsata ajomukavuuteen.
Golf ja E-sarjan mersu eivät ole verrokkeja. Iso auto on aina tukevampi ja mukavampi kuin pienempi. Jos verrattaan vaikka c-sarjan mersua ja passattia, niin se ei olekkaan enää "ihan eri asia". Golffille verrokkina toimii mersun A-sarja.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa niin miksei satsaisi pikkuisen parempaan laatuun. Usein valittavana esim. automaatti, neliveto, asr, esr, abs, jne. kaikki herkut samaan pakettiin. sisustusmateriaalit ei sitä halvinta muovia, ei turhaa löysyyttä, mikään ei nitisi, natise, hölsky. vw ja skoda ihan hyviä perusautoja ja lisävarusteet järkevän hintaisia mutta premiumissa ainakin vielä ollut pieni laadun häivähdys, josta olen valmis maksamaan jos ylimääräistä rahaa on.
Tota nämä herkut löytyvät kyllä autosta kuin autosta tai ainakin ne ovat rahalla saatavana. Premiumin lisävarusteissakin on yleensä premium lisä. Seatin ja Audin vakionopeudensäädin on aivan sama osa, mutta Audin markkinointijohta sanoi rehellisesti haastattelussa, että siitä voidaan pyytää enemmän rahaa Audiliikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Ajomukavuuden ja turvallisuuden takia. Jos ajaa paljon, sillä on iso merkitys. Premium on tehty huomattavasti paremmin, siinä on parempi äänieristys, lujempi rakenne, jousitukset, alusta, ohjaus, moottori, vaihteisto, turvalaitteet, säädettävyys...
Lujempi rakenne jha turvallisuus? Käytännössä Kaikki autot ovat nykyään viiden tähden arvoisia turvallisuudessa. Listasi on aivan täyttä hölynpölyä kaikilta osin.
Minulle valinta on yksinkertainen. Halvalla ei saa hiljaista autoa. Ihana leijua hiljaisuudessa. Jaksaakin paljon pitempään. Äänetöntä leijuntaa olen kokenut vain phaetonissa ja lexuksessa.
Samasta syystä kuin lennetään lomalle business-luokassa, haetaan luomua maatilatorilta tai laitetaan seinät oksattomasta laudasta. Samasta syystä kuin viedään lapset kesän lopuksi huvipuistoon, vaikka mökilläkin viihtyvät. On hiukan ylimääräistä rahaa, niin miksi ei valittaisi jotain hiukan parempaa. Autoala osaa tarjota jokaisessa hintaluokassa jotain, mikä houkuttelee.
aikamoistameininkiä kirjoitti:
No jos nyt aletaan nussimaan niin a3 ei ole sama kuin golf.
-Paremmat moottorivaihtoehdot , Astetta laadukkaampi sisältä yms.
Se että joku ajaa "premium" autoilla ei silti tee ihmisestä yhtään sen parempaa. Kukin saa silti ajaa millä itse haluaa.
Molemmat perustuvat vagin mqb-pohjalevyyn ja molempien moottorivaihtoehdot ja vaihteistot ovat samat. Eli manuaali/dsg ja moottoreina 1.4tsi/1.6-2.0 tdi. Näitstä suomen myynti koostuu 90%. Melussakin ero on aivan olematon jos maantiellä ajat.
Vierailija kirjoitti:
Iso auto on aina tukevampi ja mukavampi kuin pienempi.
Iso auto oli 80-luvun suomalaismiehen märkä uni. Nykyään saa joka merkistä premiumia myös kätevässä koossa. Mainitaan nyt vaikka Mini.
Kun ajaa pitkiä matkoja ja paljon, on hyvässä kunnossa kun astuu premium- autosta perillä. Pikku kopperolla ajamisen jälkeen on väsynyt jo ennen työpäivän alkamista. Ja passiivinen turvallisuus on parempi kolme tonnia painavassa autossa kuin puolitoista tonnia painavassa kopperossa vaikka molemmat voivat saada viisi turvallisuustähteä. Jos nämä autot törmäävät nokkakolarissa vain toisen auton mstkustajat selviävät.
Halutaan kokea kuulumista parempaan väkeen. Osa tykkää bousia sillä näkyvästi, mutta suuri(n) osa vain nautii siitä tunteesta.