Saako työmatkapyöräilijä käydä suihkussa työaikana?
Eli leimaatteko sisään ennen vai jälkeen kun olette vaihtaneet pyöräilyvaatteet työasuun? Minusta olisi kädenojennus työnantajalta kannustaa työntekijöitään liikuntaan sallimalla työmatkaliikkujille suihkun työaikana.
Kommentit (46)
Ei saa, jos ei ole erikseen sovittu. Meillä ei ole, joten omalla ajalla käyn.
En käy työajalla. Vaikkei tosin meillä ole työajan valvontaa.
Ei ainakaan meillä ja missään muualla tietääkseni
Olisihan se reilua, jos saisi, mutta käytännössä ei varmaan yleensä saa.
Mikä on naurettavaa, sillä autolla töissä käyvä saa työnantajalta jopa satojen eurojen kuukausiedun (Helsingin keskustassa parkkipaikat oikeasti tätä hintaluokkaa) saadessaan ilmaisen parkkipaikan autolleen. Pyöräilijätyöntekijästä työnantajan ei tarvitse maksaa tätä hintaa eli voitaisiin nähdä hyvinkin reiluna, että pyöräilijä saisi edes suihkuedun.
Työajasta kai se palkka maksetaan. Jossain konttorissa ei välttämättä eroa huomaaa, mutta töissä joissa tulee vuoronvaihtoon pitäisi kai silloin leimata ennen sisään ennen kuin edellinen vuoro päättyy?
Ei saa.
Ja nyt rukataan sitä työajanpidennystä, niin tuskin sitä käytetään suihkulupiin.
Pitää tulla tarpeeksi ajoissa töihin. Omat työni alkavat kuudelta ja pääsen kahdelta. Poikkeuksia ei ole. Palkkaa saan tasan noilta tunneilta, vaikka leimaisin itseni puoli kuudelta sisään. Ja työvaatteet päällä pitää olla työnjaossa muiden kanssa tasan kello kuusi, eikä missään suihkussa.
Pyöräilen itse töihin.
Pekkaniskalla oikein maksetaan kilometrikorvauksia työmatkapyöräilijöille. Miksi ei siis suihku työajalla kävisi yhtälailla bonukseksi? Taidankin katsella mitä töitä Pekalla on tarjolla.
Olisi edes se suihku jossa käydä vaikka sitten ennen työajan alkua.
Kun vuoro alkaa, pitää olla valmis työpisteeseen, joten omalla ajalla käyn suihkussa.
Kaikilla työpaikoilla ei ole suihkutiloja.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se reilua, jos saisi, mutta käytännössä ei varmaan yleensä saa.
Mikä on naurettavaa, sillä autolla töissä käyvä saa työnantajalta jopa satojen eurojen kuukausiedun (Helsingin keskustassa parkkipaikat oikeasti tätä hintaluokkaa) saadessaan ilmaisen parkkipaikan autolleen. Pyöräilijätyöntekijästä työnantajan ei tarvitse maksaa tätä hintaa eli voitaisiin nähdä hyvinkin reiluna, että pyöräilijä saisi edes suihkuedun.
Tai toinen vaihtoehto voisi olla, että pyöräilijä saisi tuon jopa parin sadan euron eron käteen sitten palkkana. Onhan se nyt naurettavaa, että samasta työstä toinen saa enemmän palkkaa/etuja kuin toinen vain sen mukaan omistaako autoa vai ei.
Voisin kuvitella ne aamut: työpaikan nuoret naiset pyöräilisi töihin 300 m matkan ja viettäisi suihkussa työaikaansa 1-2 tuntia, koska pitäähän ne hiukset kuivata ja meikki laittaa. Suihkusta voisikin lähteä suoraa lounaalle.
Työsuhdepolkupyöräkin on mahdollista joillakin työpaikoilla. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se reilua, jos saisi, mutta käytännössä ei varmaan yleensä saa.
Mikä on naurettavaa, sillä autolla töissä käyvä saa työnantajalta jopa satojen eurojen kuukausiedun (Helsingin keskustassa parkkipaikat oikeasti tätä hintaluokkaa) saadessaan ilmaisen parkkipaikan autolleen. Pyöräilijätyöntekijästä työnantajan ei tarvitse maksaa tätä hintaa eli voitaisiin nähdä hyvinkin reiluna, että pyöräilijä saisi edes suihkuedun.
Tai toinen vaihtoehto voisi olla, että pyöräilijä saisi tuon jopa parin sadan euron eron käteen sitten palkkana. Onhan se nyt naurettavaa, että samasta työstä toinen saa enemmän palkkaa/etuja kuin toinen vain sen mukaan omistaako autoa vai ei.
Jos autopaikat on nimetty, ne katsotaan osaksi palkkaa ja niistä pitää maksaa veroa. Jos taas paikat on kaikkien käytössä, ei ole autoilijan vika, että sinulla ei ole autoa.
"Työpaikkaliikunta on ollut vahvasti osa Pekkaniska Oy:n yrityskulttuuria jo vuodesta 1989, kun Pekka Niska päätti ottaa Kuntobonukset käyttöön. Alun perin Pekka itse perusteli Kuntobonukset työntekijöiden paremmalla jaksamisella ja vähemmillä sairaspoissaolopäivillä.
Sairauden takia poissaolot ovat yrityksessä keskivertoa huomattavasti harvinaisempia. Kun Suomen keskiarvo on 11 päivää vuodessa (2013), niin viimeisten viiden vuoden aikana Pekkaniskalla sama luku on vain 5 päivää työntekijää kohden vuodessa."
http://www.pekkaniska.com/tietoa-meista/ajankohtaista/kuntobonukset-pek…
Minulle kelpaisi rahan sijaan suihku työajalla, parempi jaksaminen ja vähemmät sairastelut.
Meillä on pakko käydä suihkussa työajalla, jos yleensäkin haluaa suihkussa käydä. Ulko-ovesta ei pääse sisään ilman kulunvalvontaa, eikä itseään pysty kirjaamaan ulos suihkua varten. Toisaalta meillä saa työajalla ottaa vaikka torkut tai pelata pleikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se reilua, jos saisi, mutta käytännössä ei varmaan yleensä saa.
Mikä on naurettavaa, sillä autolla töissä käyvä saa työnantajalta jopa satojen eurojen kuukausiedun (Helsingin keskustassa parkkipaikat oikeasti tätä hintaluokkaa) saadessaan ilmaisen parkkipaikan autolleen. Pyöräilijätyöntekijästä työnantajan ei tarvitse maksaa tätä hintaa eli voitaisiin nähdä hyvinkin reiluna, että pyöräilijä saisi edes suihkuedun.
Tai toinen vaihtoehto voisi olla, että pyöräilijä saisi tuon jopa parin sadan euron eron käteen sitten palkkana. Onhan se nyt naurettavaa, että samasta työstä toinen saa enemmän palkkaa/etuja kuin toinen vain sen mukaan omistaako autoa vai ei.
Jos autopaikat on nimetty, ne katsotaan osaksi palkkaa ja niistä pitää maksaa veroa. Jos taas paikat on kaikkien käytössä, ei ole autoilijan vika, että sinulla ei ole autoa.
No ei joudu kyllä maksmaaan edes nimetyistä paikoista veroa. Tuo työpaikkojen autopaikkojen ilmainen tarjoaminen on taas yksi tapa jolla ihan huomaamatta suositaan autoilua.
Enhän minä tuolla ehdotuksellani ollutkaan ottamassa autoilijalta pois mitään tämän etua, vaan vaatimassa samaa etua myös pyöräilijöille/julkisella kulkijoille. En siis ole sanomassa, että tuo on autoilijan vika, vaan että autoilija saa työnantajalta ilmaiseksi merkittävän edun, joilla kannustetaan ihmisiä autolliseen elämään tarveellisemmän pyöräilyn/kävelyn/julkisen liikenteen sijaan. Jos sama etu tarjottaisiin jossain muodossa myös näille työntekijäryhmille, niin moni autoilijakin saattaisi harkita työmatka-autoilun lopettamista, mikä taas helpottaisi ainakin Helsingin keskustassa liikenteen tilannetta (joka ei vielä ole paha, mutta tulee pahenemaan koko ajan, kun seudulle muuttaa lisää ihmisiä).
Työvaatteiden vaihtokaan ei ole työaikaa miksi sitten suihkussa käyminenkään olisi (jos sellainen ylellisyys työpaikalta löytyisikin). Ja mikä olisi kohtuullinen aika suihkussa käymiseen? 3 minuuttia vai 20 min.? Mitä jos suihkuun olisikin useamman ihmisen jono?
Tietenkään ei saa työajalla suihkutella.