Koululiikunnan tulisi olla valinnainen aine viimeistään yläkoulussa
Ja jollei näin pitkälle mentäisi, niin vähintäänkin tunneilla harrastettavien lajien tulisi olla luokan yhdessä päättämiä, sekä jokaisen lajin kohdalla tulisi olla oppilaalla mahdollisuus kieltäytyä, eli jokaisella tunnilla tulisi olla vaihtoehtoisena vaikkapa tavallinen kävely.
Kommentit (32)
Kannatan. Minulla kesti n. 10 vuotta päästä yli liikuntatunneilla tapahtuneista nöyryytyksistä ja kiusaamisesta. Nykyisin uskallan jopa juosta ulkona ihmisten ilmoilla.
Sama täällä. Viimeisen lukion kolmannen liikuntatunnin jälkeinen helpotus oli jotain sanoinkuvaamatonta. 12 vuotta täyttä helvettiä vihdoin ohi.
Voisiko nämä ns. turhat aineet (liikunta, musiikki, kuvis, kotitalous jne.) olla kaikki valinnaisia, tunteja voisi ottaa jokusen joka aineesta tai keskittää turhatunnit vaikka vain yhteen aineeseen?
Minä opin vihaamaan liikuntaa koulussa kun homman tarkoitus tuntui olevan laittaa oppilaat paremmuusjärjestykseen. Joukkuelajeissa ei tuntunut kivalta olla se viimeisenä "valittu" eli se joka päätyi toisen joukkueen riesaksi.
Liikunnan kyllä säilyttäisin opetussuunnitelmassa mutta muokata pitäisi ja paljon. Ensimmäiseksi ainakin pois nuo oppilaiden itse valitsemat joukkueet!
Hyvä jako olisi vaikka se että 1/3 tunneista olisi eri liikunta-/urheilulajeihin tutustumista ja loput oppilaiden omia toiveita eri ryhmissä. Pääasia että kaikki liikkuisivat ja nauttisivat siitä.
N31
Liikuntatunteja pitäisi olla enemmän, MUTTA koululiikunnan pitäisi olla nimenomaan _liikuntaa_ eikä urheilun suorittamista ja kilpailua, jota useimmat liikunnanopettajat haluavat sen olevan. Ikäkausimestareiksi ja kilpaurheilijoiksi tavoittelemista varten on olemassa lukuisia urheiluseuroja ja niiden juniorisarjat. Liikunnan numeroarvostelu joutaisi pois.
Suomalaisetkin on jo nykyisellään tosi lihavaa ja liikkumatonta kansaa. Kyllä todellakin pitää olla koululiikuntaa opettamassa liikkumaan ja tutustuttamassa eri lajeihin. Kaikilla vanhemmilla ei valitettavasti ole sellainen taloudellinen tilanne, vaikka lapsia on tehty, että voisi maksaa heidän liikuntaharrastukset. Pari tuntia liikuntaa viikossa on todella vähän jo muutenkin.
Kehittämisen varaa sen sijaan koululiikunnassakin olisi. Typerät huutoäänestyksellä joukkueiden valinnat ja arvioinnit voisi unohtaa, ja keskittyä innostavaan ja hauskaan yhdessä liikkumiseen ja siihen vapaa-ajallakin kannustamiseen. Numeroarvosanat vaikka pois ja tilalle liikunnallisia kotitehtäviä :)
Nykyinen koululiikunta (oletan ettei radikaaleja muutoksia ole tapahtunut viimeiseen 10 vuoteen) ennemminkin tekee niitä lihavia aikuisia. Jokainen pitäisi jostain liikuntamuodosta melkeinpä satavarmasti, mutta koululiikunnalla tapetaan ilo siitäkin lajista alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen koululiikunta (oletan ettei radikaaleja muutoksia ole tapahtunut viimeiseen 10 vuoteen) ennemminkin tekee niitä lihavia aikuisia. Jokainen pitäisi jostain liikuntamuodosta melkeinpä satavarmasti, mutta koululiikunnalla tapetaan ilo siitäkin lajista alta aikayksikön.
Tämä on täyttä asiaa. Koululiikunnasta eivät hyödy vapaa-ajallaan liikuntaa harrastavat ja ne jotka eivät harrasta hyötyvät varmaan vielä vähemmän. Se on myös huono tapa esitellä erilajeja kun ei se liikunnanopekaan mikään pro ole suurimmassa osassa lajeista eikä tiedä niistä tarpeeksi. Liikunnanopettaja saa vaan lajit näyttämään tylsemmiltä mitä ne on todellisuudessa.
Jonkun lapseni kohdalla puhuttiin koululääkärin kanssa koululiikunnan ikävyydestä. Lääkärin neuvo oli, että pitää harrastaa vapaa-ajallakin liikuntaa niin kunto kasvaa ja sen jälkeen koululiikunta ei ole ikävää! Mikä järjen valo. Eikös se ollut koululiikunta, jonka piti innostaa liikkumaan vapaa-ajallakin eikä päinvastoin. Itsellekin koululiikunta oli 12v helvetti. Nykysin onneksi lukiossa on vain kaksi pakollista kurssia liikuntaa ja kun valitsee erikoislukion, niin niistäkin saa korvata toisen kurssin toisella aineella (esim. kuvislukiossa kuviksella).
Miksi? Mielestäni koulussa on liian vähän liikuntaa, 6h/vko olis hyvä niin koululaiset pysyisivät edes jonkinlaisessa kunnossa. Monipuolisuutta ja eri lajeja vaan tunneille lusää!
Samalla myös jokaisella tulisi olla itse oikeus valita koululiikunnassa meneekö tyttöjen vai poikien ryhmään, koska kaikki ei todellakaan istu mihinkään ahtaaseen sukupuolijaotteluun ja noudata jotain "pojat tykkää jääkiekosta ja tytöt aerobicista :))::))" -mallia. Siis jos halutaan tätä turha ryhmäjakoa edes enää pitää yllä (muualla Länsi-Euroopassa ei ole).
Minusta koulussa kuuluu olla liikuntaa, mutta suorittaminen pitäisi poistaa. Liikunnasta ei pitäisi antaa numeroa ollenkaan, koska kyse on kansanterveyden edistämisestä, eikä siitä onko joku hyvä hyppäämään tai heittämään palloa. Kivoja lajeja tarjolle ja kiusaamiseen puututtava heti.
Aina jos nään tai ajattelen edes sellaista suurta liikunta salia niin tulee jotenkin ahdistava ja karmiva olo edelleen.
Todella ikävä muisto tulee välillä uniinkin. Se, että oot kaikuvassa salissa ja kauhea töminä juoksun äänestä. Itsellä on todella poissa oleva olo, aivan kuin katselisi jotain unta. Johtui varmaankin siitä, että en ollut kiinostunut lajista ja oli stressaantunnut tilanteesta. Sitten kun pallo tulee kohti ja yrität tehdä jotain niin olo on jotenkin todella kankea ja tottelematon. Ja sitten alkaa kuulua ympäriltä muiden valitusta ja siitä kuinkä hölmöjä liikkeeni ovat.
Ps. Olen kaiken päälle mies.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun lapseni kohdalla puhuttiin koululääkärin kanssa koululiikunnan ikävyydestä. Lääkärin neuvo oli, että pitää harrastaa vapaa-ajallakin liikuntaa niin kunto kasvaa ja sen jälkeen koululiikunta ei ole ikävää! Mikä järjen valo. Eikös se ollut koululiikunta, jonka piti innostaa liikkumaan vapaa-ajallakin eikä päinvastoin. Itsellekin koululiikunta oli 12v helvetti. Nykysin onneksi lukiossa on vain kaksi pakollista kurssia liikuntaa ja kun valitsee erikoislukion, niin niistäkin saa korvata toisen kurssin toisella aineella (esim. kuvislukiossa kuviksella).
Näinpä. Meille sanoi ala-asteella opettaja, että teidän pitää harrastaa muutakin liikuntaa koululiikunnan lisäksi muuten teille tulee paikat joka viikko kipeiksi tunnin jälkeen. Eli joka tapauksessa on omalla ajalla ja omalla kustannuksella harrastettava liikuntaa niin miksei sitä sitten kokonaan voi tehdä omaan piikkiin. Silloin sitä voi sentään tehdä mieluisassa ympäristössä.
Liikunta pitää muuttaa liikuntatieteeksi tai joksikin muuksi. Vihasin ala ja yläasteella näitä vanhan liiton liikuntatunteja. Koskaan ei harjoiteltu mitään, mutta testejä kyllä riitti. Selittäkää mikä järki on testata jotain luontaista lahjakkuutta? Eihän niin tehdä muissakaan kouluaineissa, vaan ensin opetellaan ja sitten on koe. Noh liikuntunnilla sitten saatetaan tuosta vaan yhtäkkiä pistää tyypit vetämään leukoja tai juoksemaan coopperi/800m.
Koululiikunnassa on myös se ikävä piirre, että siinä kuitenki aina painotetaan jotain tiettyjä lajeja. Koko peruskoulun ajan meillä ainakin painotettiin lähinnä pallopelejä. Eikä niihinkään saanut mitään ohjeistusta, siis mitään tekniikkaneuvoja tai edes sääntöjä. Opettaja vaan toi pallon ja pisti tytöt pelaamaan keskenään. Mitä opettamista tämä on? Itseäni tanssitaustaisena aina harmitti, kun niillä lajeilla ei ollut mitään väliä missä itse olin hyvä. Jotain jazzkäsiä siellä taisi kankea opettaja yhen kerran näyttää. Ei saanut taitava telinevoimistelijakaan oikein plussaa taidoistaan, vaikka se oli hän, joka voimistelutunnilla näytti liikkeet mitä kaikkien piti kokeilla, kun eihän nyt keski-ikäinen opettaja enää kaurishyppyihinkään pysty itse. Pallopelit olivat ainoat millä oli väliä, vaikka ei niistäkään opettaja ihmeempiä tiennyt. Mutta näin aikuisiällä tanssi jatkuu edelleen ja jooga on myös ihanaa, mutta pallopelejä en vapaaehtoisesti pelaa enää koskaan.
Ainakin sen pitäisi olla hauskaa, ilman arvostelua. Läsnäolopakko ja edes jonkinlainen osallistuminen olisi velvoittavaa.
Ehkä olisi parempi uudistaa sitä niin, että oppilaat oppisivat nauttimaan luukkumisesta. Mikä liikuntatunneista tekee niin kamalat? Itselläni oli hyvä kunto, mutta ei hyviä taitoja. Nautin liikuntatunneista joka tapauksessa. Juoksu sujui, mutta telinevoimistelu ja pelit eivät. Ei se kuitenkaan vienyt iloa niistä peleistä. Myös oli tosi kiva kokeilla eri lajeja. Mutta toisin kuin toivotte, liikunta lisääntyy yläasteella.
Ehkä lapsille voisi jakaa myös liikuntaseteleitä, niin voisivat käydä harrastamassa jotain tasokkaampaa ja hauskempaa liikuntaa kun mitä joku räkäinen koululiikunta tarjoaa. Ei aikuisetkaan ikinä vapaaehtoisesti suostuisi yhtä luokattomaan liikuntaa kun mitä lapsille koulussa tarjotaa.
Kuka muka tuntee hyötyneensä koululiikunnasta millään lailla? Uskoisin liikunnan ilot koululiikunnan takia unohtaneita olevan monin verroin enemmän!