Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon 2 vuotiaan pitäisi osata sanoja?

Vierailija
19.06.2007 |

Meillä sanoo joten kuten pappa, ishi, kakka, mamma...Siinä kaikki:(

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamma: meillä lempinimi maidolle, pappa:isoisä



Ei ole kaksikielinen. Ymmärtää kyllä sanoja ja viisaa jos kysyy missä kello, lamppu jne. Isoveli aikoinaan puhua papatti tuossa iässä vaikka kuinka.



Tuntuu, että lasta itseäänkin ärsyttää se, ettei saa sanottua asiaansa. Päivät pääasiassa kiljumista ja " rasittavaa vinkumista" :(

Vierailija
2/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tosiaan pysty pitämään sanavarastosta ja lauseista lukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu jo todella paljon ja jopa 5-6 sanaisia lauseita. Esikoisemme ei puhunut läheskään yhtä hyvin samanikäisenä. Nuorempi lapsemme on kova matkimaan isosiskonsa puhetta ja varmaan tämä on syynä hänen puheensa nopeaan kehittymiseen. Itse pyrin myös puhumaan lapsilleni paljon selittämällä asioita. Luemme myös paljon kirjoja, mikä sekin varmaan on vaikuttanut puheen kehittymiseen. Täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen lapsi on oma yksilönsä, joka kehittyy omaa vauhtiaan!

Vierailija
4/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 v lapset puhuneet jo hyvin ja monisanaisia lauseita. Neuvolassa kyllä sanottiin että puhuvat ikäisekseen normaalia enemmän.

Jos asia sinua vaivaa niin kysäise neuvolasta, heillä on kokemusta lasten puhumaan oppimisesta kuitenkin vähän enemmän kuin av-mammoilla.

Vierailija
5/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheen kehityksen nopeus vaihtelee yksilöllisesti. Lähes kaikilla 2-vuotiailla on jo joitakin sanoja tai sanojen yrityksiä. Useat 2-vuotiaat puhuvat kaksisanaisia lauseita, jotkut jo pidempiäkin. Lapsi osaa noudattaa helppoja ohjeita.



Lapsi saattaa toistella sanojen alkutavuja ja sanoa sanoja väärin. Tämä kuuluu normaaliin kehitykseen. Puheen kehittyessä lapsi alkaa tyydyttää oppimisen haluaan kyselemällä asioita. 2-vuotias kysyy erityisesti ¿mikä¿ -kysymyksiä. 3-vuotiaalle tyypillisiä ovat ¿miksi, missä¿ -kysymykset

Vierailija
6/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri keskusteli neuvolassa th:n ja lääkärin kanssa puhumisesta ja sai vastaukseksi sen mitä jo kirjoittiki. Meidän 1v. 4 kk tyttö kun ei sano yhden yhtä sanaa, niin tuli aiheesta juteltua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittomat tukevat puheen kehittymistä, eivät estä tai hidasta sitä. Katsokaa papunet. netin sivuilta. Eli ei pelkästään viitota, vaan sanotaan ja viitotaan keskeisiä asioita. Lapsen raivostumiset loppuu kun pystyy viittomaan puheen tukena. Se voi edesauttaa puheen kehitystä. Ihan normaaleillakin lapsilla.

Jos puolen vuoden kuluessa ei edistystä ole tapahtunut puheessa, hakeutukaa puheterapeutin arviointiin. (ei tarkoita sitä, että puheterapiaa tarvitaan, vaan puheterapeutti on huomattavasti parempi arvioija kuin terv. hoitaja ) Meillä toisella lapsella on kielen kehityksen viivästymä

Vierailija
8/15 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 2 v ihan sama tilanne. Nyt lapsi piirun vajaa 3 v ja juttelee jo täyttä häkää. Älä huoli, nauti hiljaisuudesta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoinen yhdisti kahta sanaa, eikä sanavarasto ollut vielä kovin laaja. Toinen täyttää ens kuussa 2v ja puhuu ihan täysin...On puhunut jo muutaman kuukauden



Tahtoo olla ihan lapsesta kiinni. Syyllistin ensimmäisen kohdalla itseäni että en osaa tukea puheen kehitystä, mutta eipä tämä toinen lapsi ole saanut sen enempää virikkeitä (ainakaan tietoisesti) kuin ensimmäinenkään. Itsestä tuntuu että jopa vähemmän olen ehtinyt, koska lapsilla on ikäeroa vaivaiset 1v4kk.

Vierailija
10/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen ajallaan. 4-10 sanaa olisi hyvä.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:lastentarhanopettaja

Vierailija
12/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoo:



äiti

ihii (isi)

kakka

agga (ankka)

kaka (kala ja kana)

miau (kissa)

hauva

vauva

mamma (maito ja mummi)

laiva (tosin l edessä todella epämääräinen)

hii (hiiri)

paappa (pallo)

peppä (vettä)

krakra (traktori, ärrät ei ihan ärrinä)



sitten lähimpien ihmisten nimiä vähän sinne päin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se riittää. Tärkeää on, että lapsi ymmärtää kuitenkin hyvin puhetta. Onko lapsi kaksikielinen? (Tuli mieleen, kun itse kirjoitat suomeksi ja lapsi sanoo pappa ja mamma.)

Vierailija
14/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä se sitten lähti. Parissa viikossa tuli kymmeniä sanoja ja parin kuukauden kuluttua puhui jo vaikka mitä, siis pitkiä lauseita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikielisellä lapsellakin siis riittää jos 2-vuotissynttäreihin mennessä sanoo pari sanaa. Kaksikielisellä lapsella puhe voi tosissaan alkaa vasta 2½-3-vuotiaanakin.

Meillä poika ymmärtää molempia kieliä täysin, ja sanoo suomeksi 3 sanaa, isän kielellä 2. Hän täytti juuri kaksi vuotta.