Toimeentulotuen kohtuuttomat käsittelyajat,mihin huomauttaa?
Mille taholle on mahdollista huomauttaa kohtuuttomista käsittelyajoista? Asiakkaan hakemus ja liitteet on toimitettu 29.2 ja kaikki kunnossa, eilen kävin valtakirjan kanssa kysymässä tilannetta ja käsittelyt kestävät edelleen 10-12 päivää, koska on ruuhkaa.
Sama tilanne ollut vuoden alusta saakka eli asiakkaani ei ole ainoa johon nämä ajat kohdistuvat.
Virkailijan tyly kohtelu vanhemmalle rouvalle sai viimeistään vereni kiehumaan. Kuuluma heillä ei ole velvoitteita käsitellä hakemuksia missään tiukassa aikataulussa ja jokainen on itse vastuussa taloudestaan. En voi käsittää tuota asiakaspalvelun asennetta, tietääkseni kiireellisissä tapauksissa päätös tulee saada heti ja muutoin 7 arkipäivän kuluessa.
Kommentit (8)
En tiedä pitävätkö nuo sinun määräajat paikkaansa, mutta kun itse olin toimeentulotukiasiakas niin kyllä päätöksen teko vaihtelevasti kesti alle viikosta yli kahteen viikkoon. Osasin kyllä varautua tähän ja laitoin hakemuksen yleensä puolessa välissä edellistä kuuta.
Osalla virkailijoista on kyllä järkyttävä asenne. Oikein paistaa läpi miten he pitävät itseään PALJON ylempänä asiakkaisiin verrattuna. Mutta on niitä mukaviakin virkailijoita, minulla oli viimeisimpänä erittäin mukava, nuorehko nainen jonka ansiosta ei tarvitsekaan enää olla toimeentulotukiasiakas.
Ei tosiaan maksa vaivaa lähteä luukulle suullisesti asiasta huomauttamaan, mitään muuta siitä ei saa kuin pahan mielen.
Sossun kanssa pitää vaan oppia varautumaan, niin kuin kertoi edellinen. Joskus vielä jaksoin "paniikkitilanteissa" raahata homepersukseni luukulle anelemaan nopeampaa käsittelyä ja kerran lähdin ilkeän tädin takia itkien pois.
Sittemmin opin, että tuen ollessa myöhässä, kirjoitan suoraan esimerkiksi laskuttajille tai vuokranantajalle, ja pyydän lisäaikaa maksulle tai siirrän laskun eräpäivää. Se on nykyään hyvin helppoa, eikä jää kellekään paha mieli.
Jos päätös ei tule 7 arkipäivässä, kannattaa tehdä kantelu oikeusasiamiehelle tai aluehallintovirastoon. Voi johtaa jopa uhkasakkoon kuten Oulussa: http://yle.fi/uutiset/oululle_uhkasakko_hidastelusta_toimeentulotukipaa…
Tehkää niitä kanteluita! Töitä on vaan yksinkertaisesti liikaa ja käsittelijöitä liian vähän, ehkä riittävän moni valitus johtaisi siihen että käsittelijöitä palkattaisiin lisää (luultavasti kuitenkaan ei).
Asennevamma on ikävää, siitäkin voisi antaa palautetta.
Normaaleilla perushakemuksilla ei ole mitään ohituskaistaa vaikka miten kirjoittaisi että on kiireellinen. Ne menevät käsittelyjonoihin päivämäärän mukaan. Kiireelliset ja akuutit päätökset tehdään sosiaalityössä johon varataan aika omalta ohjaajalta. Perushakemusten käsittelyajoista on enää ihan turha valitella koska kaikki kunnat ovat nyt siinä tilanteessa että etuuskäsittelyssä on valtava työvoimapula koska kaikkien työt loppuvat ensi vuodenvaihteeseen ja näin ollen osa porukasta on jo siirtynyt uusiin duuneihin eikä osaavaa väkeä saada enää tilalle tai tuuraamaan. Pystymetsästä ei voida ketään ottaa etuuskäsittelyä tekemään, joten sitä paikataan jo sosiaalipuolen voimin. Jonot kasvavat, mutta valmistautuupahan ihmiset tulevaan kun kelaan siirtymisen myötä luvassa on varmasti ihan katastrofaaliset käsittelyajat vaikka muuta luvataankin. Miksi muuten hakemus on toimitettu vasta kuun lopussa? Ohjeistushan on kaikille hakijoille, että maaliskuun tukihakemus laitetaan helmikuun puolivälissä.
Velvollisuus käsitellä hakemus on lakisääteinen ja tämä seitsemän arkipäivää. Olen aina liittänyt hakemukseen muistutuksen tästä asiasta, niin hyvin on pitänyt.
En siis mitenkään uhkaillut tai ollut asaiton, ihan vain muistuttanut. Jos näin ei tapahdu kohdallasi, niin ota yhteyttä ensimmäiseksi sosiaalitoimiston ylimpään johtoon, he voivat konkreettisesti vauhdittaa asiaa.
Jokin kantelu aluehallintovirastoon vie ainakin vuoden. Sinä aikana hakemuksesi on jo käsitelty moneen kertaan. Näistä kanteluista on toki hyötyä yleisellä tasolla, muttei omalla hetkellä henkilökohtaiseen viivästykseen.
Sossusta moi:
Käsittelyaika on se 7 arkipäivää, pidemmistä tulee tosiaan sanktio. Mutta käsittely keskeytyy jos ihan kaikki tarvittava aineisto ei ole saapunut. Ja 90% asiakkaistamme on sitä mieltä, että heidän käsittelynsä pitäisi hoitaa tänään tai viimeistään huomenna, itse kun ovat heränneet viime hetkellä asiaan.
Kannattaa tehdä valitus, jos tuo 7 päivää ylittyy.
Valitus kannattaa tehdä myös esimerkiksi sosiaaliasiamiehen kautta huonosta kohtelusta. Ei siihen muuten puututa. Aiheuttaa harvoin suuria toimenpiteitä, mutta esimies käy ainakin asian läpi alaisen kanssa. Ja kyllä se pistetään merkille, kun sama työntekijä saa ne valitukset melkein aina.
Kunta saa kyllä sanktiot jokaisesta yliajalla käsitellystä hakemuksesta, kaikki tilastoidaan. Ei sun valitus mihinkään vaikuta. Jos on työvoimapula niin jonoa on vaikea purkaa.