Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos autossasi on ajonvakautusjärjestelmä

Vierailija
06.03.2016 |

totuttele siihen ajelemalla reippasti, kun ei ole muuta liikennettä. Muuten se saattaa yllättää kun "nyhtää oudosti" kriittisessä tilanteessa vaikka toimiikin siis täysin oikein. Autokoulussa ei tätä(kään) opeteta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Vierailija
2/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaisi mokomaa härpäkettä käyttää. Onneksi vanhassa (uskollisessa) rämässäni ei tuollaisia ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan mieluummin fiksusti, jotta vakausjärjestelmän ei tarvi yrittää korjata ajovirheitä.

Vierailija
4/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulussa testattiin ECS pois kytkemistä ja päälle liukkaalla radalla eli kyllä siellä tulee testailua miten toimii😊

Vierailija
5/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuossa on ihmeellistä, aja autoa normaalisti ja jos auto meinaa pyörähtää niin ajonvakautus korjaa liikkeen automaattisesti. Kuljettaja ei korjaa tai tee muuta kuin jatkaa normaalia ajoaan

Vierailija
6/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajan mieluummin fiksusti, jotta vakausjärjestelmän ei tarvi yrittää korjata ajovirheitä.

Just tää on sitä nuijailua josta ap yritti varoittaa. Kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa ajonvakautus voi pelastaa, mutta ei siinä onnistu, kun kuski säikähtää sen otteita, ja sitten molemmat menettävät hallinnan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on osittain oikeassa, nimittäin siitä riippumatta onko autossa ajonvakautusjärjestelmä tai ei niin kannattaa kokeilla miten auto käyttäytyy kun ns. rauhallisen ja turvallisen ajon rajat ylittyvät.

Sama koskee muitakin auton ominaisuuksia kuin ajonvakautusta, mutta myös mitä niitä nyt autoihin on tullut, ABS:t, kaistavahdit ja muut automatiikat.

On parempi tietää miten auto käyttäytyy yllättävissä tilanteissa kuin vain ajella muina miehinä / naisina ja sitten kun se ensimmäinen kerta sattuukin, että tapahtuu jotain yllättävää ja auto reagoi ja tekee jotain johon kuski ei ole valmis. Pahimmassa tapauksessa kuski tekee jotain joka haittaa tai estää suojajärjestelmää toimimasta.

Toki se näiden ominaisuuksien kokeilu täytyy tehdä niin turvallisissa olosuhteissa, että sivullisille ei satu mitään jos jotain menee pieleen ja kannattaa huomioida myös ettei autolle ja itselle satu mitään. Paras paikka on käydä sillä omalla autolla testiradalla, kun siellä järjestetään joku tapahtuma jonka yhteydessä voi näitä rajoja turvallisesti koikeilla mm. esteiden väistämistä jne.

Yleisellä tiellä jossa on vaara, että siellä on muitakin ei kannata lähteä tekemään temppuja ei varsinkaan kun on muuta liikennettä eikä silloinkaan kun on edes pieni mahdollisuus, että joku muukin voi olla liikkeellä ja tulla yllätetyksi jonkun kokeilijan toimesta.

Vierailija
8/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljettaja ei välttämättä edes huomaa, kun ajonvakauttaja puuttuu tilanteeseen. Se tekee sitä varsinkin talvikeleillä hyvin usein; pieniä korjauksia, jotta meno on vakaata ja turvallista. Ap:n valistus tuntuu olevan Tosimiesten Autokerhon tiedotusosastolta lähtöisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajonvakausjärjestäelmä= D mihin sitä tarvitaan kun on kääntyvät etupyörät

Vierailija
10/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin niin. Lento-onnettomuuksiakin on tapahtunut, kun lentäjä on harannut autopilotin rajuja otteita vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajonvakausjärjestäelmä= D mihin sitä tarvitaan kun on kääntyvät etupyörät

Optimitilanteessa ts. hyvässä näkyvyydessä levänneen terveen nuoren keskittynen ihmisen reagtioaika on luokkaa 1s.

Ajonvakautin reagoi alle 1/10s luistoon ja korjaa tilanteen.

Jos ja kun ei ole optimitilanne kuskin kannalta, on hieman väsymystä, ajatus ei ole 100% keskittyneesti ajamisessa vaan ajatus harhailee muualle, mielessä työ-, perhe,- harrastus-, jne. asiat tai vaikkapa vain ns. *tutusta jostain mieltä asiasta  niin reagtioaika onkin vähintään 2-3s jopa 5s.

Ajonvakauttimet ja muut nykyisten autojen ajoturvallisuutta parantavat järjestelmät vähentävät merkittävästi liikenneonnettomuuksia vuosittain, korjaamalla pieniä kuljettajan tekemiä virheitä joista osa jos niitä ei korjattaisi johtaisi ulosajoihin ja isompiin onnettomuuksiin.

Lyhyesti: kukaan ei jaksa jatkuvasti olla skarppina ratissa. Siksi.

Vierailija
12/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajonvakausjärjestäelmä= D mihin sitä tarvitaan kun on kääntyvät etupyörät

Optimitilanteessa ts. hyvässä näkyvyydessä levänneen terveen nuoren keskittynen ihmisen reagtioaika on luokkaa 1s.

Ajonvakautin reagoi alle 1/10s luistoon ja korjaa tilanteen.

Jos ja kun ei ole optimitilanne kuskin kannalta, on hieman väsymystä, ajatus ei ole 100% keskittyneesti ajamisessa vaan ajatus harhailee muualle, mielessä työ-, perhe,- harrastus-, jne. asiat tai vaikkapa vain ns. *tutusta jostain mieltä asiasta  niin reagtioaika onkin vähintään 2-3s jopa 5s.

Ajonvakauttimet ja muut nykyisten autojen ajoturvallisuutta parantavat järjestelmät vähentävät merkittävästi liikenneonnettomuuksia vuosittain, korjaamalla pieniä kuljettajan tekemiä virheitä joista osa jos niitä ei korjattaisi johtaisi ulosajoihin ja isompiin onnettomuuksiin.

Lyhyesti: kukaan ei jaksa jatkuvasti olla skarppina ratissa. Siksi.

Hölmö. Reaktioaika tarkoittaa sitä kun näköhavainto muuttu teoiksi. Luistossa ei tarvita näköhavaintoa vaan auto on kokojan yhtä ihmisen hermojärjestelmän kanssa jossa signaalit liikkuu valonnopeudella.

Vierailija
14/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni meistä nykyisistä kuskeista on ajanut enne abseja, epsejä ja muita kalliita korjattavia piirilevyjä...auton ominaisuudet on selkäytimessä ja mieluumin ajan itse kuin istun tietokoneen kyydissä. Ja ei, en tykkää lentämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajonvakausjärjestäelmä= D mihin sitä tarvitaan kun on kääntyvät etupyörät

Optimitilanteessa ts. hyvässä näkyvyydessä levänneen terveen nuoren keskittynen ihmisen reagtioaika on luokkaa 1s.

Ajonvakautin reagoi alle 1/10s luistoon ja korjaa tilanteen.

Jos ja kun ei ole optimitilanne kuskin kannalta, on hieman väsymystä, ajatus ei ole 100% keskittyneesti ajamisessa vaan ajatus harhailee muualle, mielessä työ-, perhe,- harrastus-, jne. asiat tai vaikkapa vain ns. *tutusta jostain mieltä asiasta  niin reagtioaika onkin vähintään 2-3s jopa 5s.

Ajonvakauttimet ja muut nykyisten autojen ajoturvallisuutta parantavat järjestelmät vähentävät merkittävästi liikenneonnettomuuksia vuosittain, korjaamalla pieniä kuljettajan tekemiä virheitä joista osa jos niitä ei korjattaisi johtaisi ulosajoihin ja isompiin onnettomuuksiin.

Lyhyesti: kukaan ei jaksa jatkuvasti olla skarppina ratissa. Siksi.

Minä olen jaksanut olla skarppina siinä määrin, että en ole ollut edes läheltä piti -tilanteessa kertaakaan. Ostin ensimmäisen autoni, vanhan kuplavolkkarin, vuonna 1983 ja ensimmäisen autoni, jossa oli sähköllä nousevia ikkunoita kummoisempaa elektroniikkaa, nelisen vuotta sitten. Ajokilometrejä on paljon. Ajan kaiken lisäksi kitkoilla, joten taidan olla hirmuinen ihme ja poikkeus, kun olen selvinnyt ilman nykyisiä jokamiehen apupyöriä näinkin kauan.

Mutta ihan hyvä, että huonojen kuskien autoissa on noita apupyöriä. Niitä ei kuitenkaan tarvittaisi, jos opeteltaisiin kerta kaikkiaan ajamaan kunnolla (perkele!) heti ensimmäisestä tunnista lähtien eikä odotettaisi, että näkymätön käsi tulee apuun, kun omat kädet ovat kännykässä ja kahvimukissa ja aivot vielä kesälomalla.

Vierailija
16/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajanut 70-luvulta saakka ajoilta, jolloin ei ollut vielä edes ohjaustehostinta, lukkiutumattomista jarruista puhumattakaan, mutta täytyy sanoa, että täällä ei kyllä nyt suurin osa edes ymmärrä miten ajonvakautus käyttäytyy. Sehän nimenomaan korjaa sinun tekemiä virheitä ja ei se mitään äkkinäistä tee. Paljon vähemmän se tuntuu, kuin absien jurrutus. Eli kun menet vaikka kurviin liian lujaa ja perä meinaa tulla rinnalle, niin ajonvakautus puuttuu peliin ja korjaa sinun virheesi, eikä siinä mitään hurjaa tapahdu. Eli ei sen kokeilu suinkaan välttämätöntä ole, toki vaikka jossain jääradalla sitä voi kokeilla, jos sitä haluaa, mutta ei lainkaan välttämätöntä

t: ammattikuski

Vierailija
17/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ajanut 70-luvulta saakka ajoilta, jolloin ei ollut vielä edes ohjaustehostinta, lukkiutumattomista jarruista puhumattakaan, mutta täytyy sanoa, että täällä ei kyllä nyt suurin osa edes ymmärrä miten ajonvakautus käyttäytyy. Sehän nimenomaan korjaa sinun tekemiä virheitä ja ei se mitään äkkinäistä tee. Paljon vähemmän se tuntuu, kuin absien jurrutus. Eli kun menet vaikka kurviin liian lujaa ja perä meinaa tulla rinnalle, niin ajonvakautus puuttuu peliin ja korjaa sinun virheesi, eikä siinä mitään hurjaa tapahdu. Eli ei sen kokeilu suinkaan välttämätöntä ole, toki vaikka jossain jääradalla sitä voi kokeilla, jos sitä haluaa, mutta ei lainkaan välttämätöntä

t: ammattikuski

Jos mielestäsi on auton virhe, ettei siinä ole neljää jarrupoljinta, yhtä erikseen kullekin pyörälle, olisit oikeassa.Nykyisillä autoilla ajonvakautuksella pääsee kuitenkin kurvista läpi nopeammin kuin ilman ajonvakautusta, koska elektroniikka todellakin pystyy jarruttamaan pyöriä optimaalisella tavalla erikseen.

Edellä mainitusta huolimatta ajonvakautus ei lisää kitkaa tien ja renkaan välissä, vaan se mahdollistaa kitkavoiman suunnan optimoinnin pyöräkohtaisesti, jota kuski ei ilman kyseistä elektroniikkaa voi tehdä.

Ongelmia tulee vain, jos kurviin ajaa nopeammin kuin siitä voi päästä läpi ajonvakautuksen kanssa. Turvamarginaalin poisjättäminen on aina kuskin syy, ja niin sen tuleekin olla.

Ps, kaikki autot eivät ole yliohjautuvia, vaikka niin tunnut luulevankin, jotkut todellakin puskevat kun kurviin ajettaessa on vauhtia liikaa, ammattikuskina sinun pitäisi tämä tietää.

Vierailija
18/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuijuusko pakotta alapeukittamaan?

http://yle.fi/uutiset/ajonvakautus_saattaa_yllattaa_kuljettajan/5459831

Kaikki lehdessä tai nettijulkaisussa kirjoitettu ei todellakaan pidä paikkaansa. Annoit siitä linkilläsi hyvän esimerkin.

Vierailija
19/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ajanut 70-luvulta saakka ajoilta, jolloin ei ollut vielä edes ohjaustehostinta, lukkiutumattomista jarruista puhumattakaan, mutta täytyy sanoa, että täällä ei kyllä nyt suurin osa edes ymmärrä miten ajonvakautus käyttäytyy. Sehän nimenomaan korjaa sinun tekemiä virheitä ja ei se mitään äkkinäistä tee. Paljon vähemmän se tuntuu, kuin absien jurrutus. Eli kun menet vaikka kurviin liian lujaa ja perä meinaa tulla rinnalle, niin ajonvakautus puuttuu peliin ja korjaa sinun virheesi, eikä siinä mitään hurjaa tapahdu. Eli ei sen kokeilu suinkaan välttämätöntä ole, toki vaikka jossain jääradalla sitä voi kokeilla, jos sitä haluaa, mutta ei lainkaan välttämätöntä

t: ammattikuski

Et ole ammattikuski ;-) Ainakin minä tunnen tasan tarkkaan, kun vakautus nyhtää pyöriä, saattaa todellakin yllättää ensimmäisellä kerralla.

Vierailija
20/20 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammojen kannattaisi ruveta rallikuskeiksi, ne ressukat kun tarvitsevat ajonvakautusta, ja hyötyvät siitä ratkaisevasti ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä