Mikä auttaa vihaan?
Olen todella vihainen johtuen edellisestä huonosta suhteestani. Mitä hyviä keinoja on purkaa vihaa? Pitääkö aloittaa nyrkkeily tms? Tuntuu että aivan kiehun kiukusta .
Kommentit (21)
Paineenpurku voi auttaa toki hetken, kuten nyrkkeily siis. Mutta epäilen että ei kuitenkaan tarjoa pysyvää ratkaisua. Itse ajattelen että hieman hippimäisesti, että vihaa ja ärtymystä vastaan voi taistella aktiivisilla positiivisilla ajatuksilla. Se voi aluksi tuntua hankalalta mutta auttaa takuu varmasti.
Heittele tavaroita seiniin. Siis sellaisia jotka olit viemässä kierrätykseen tai roskikseen anyway.
Tämän minäkin haluaisin tietää. Oma vihani alkoi tajuttuani, että anoppini on vihannut minua jo ensitapaamisesta lähtien.
En haluaisi vihata. Se vie ihan liikaa voimavaroja ja antaa tälle myrkynkylväjälle tarpeetonta huomiota, vaikka olen katkaissut välini häneen jo yli vuosi sitten.
En vaan pääse yli hänen ilkeydestään.
Lyön vetoa, ettet jaksa olla vihainen koko elämääsi
Purat sitä esim. ajatuspäiväkirjalla (syyt vihaan, miten vaikuttanut menneisyydessä, miten voit korjata asiaa nyt). Sitten purat vihan ja raivon vaikka juoksulenkkiin, pyöräilyyn, nyrkkeilyyn, eli väsytät itsesi fyysisesti samalla kun mielessäsi käyt läpi vihasi syytä. Ihan pelkkää vihaa ei kannata mielessään ilman aloitetta korjaukseen harrastaa, siinä menee mielenterveys. Siksi tuollainen päiväkirjamainen tai vaikka ranskalaisilla viivoilla tehty jokin konkreettinen paperille purku, missä myös etsii ratkaisua ongelmaan, toimii paremmin. Muuten siinä samassa vihassa voi mennä vuosi tai vuosikymmen, ja se seuraa sinua seuraavaankin ihmissuhteeseen.
Itse olen tullut vihaiseksi siitä, että rajojani on rikottu ja itse olen vain antanut sen tapahtua. Vihaani auttoi, kun aloin puolustaa omia rajojani ja pitää puoleni paremmin.
Vihan jälkeen iskee masennus, mutta sen jälkeen hyväksyntä.
Siihen auttaa kalja...sillä se lähtee. Toinen keino on, kun vetää ihan vaan vit#n päähään pönttö.
Viha on vain kasvanut, mitä pidempi aika erosta on. Nyt näen selvemmin miten sairas suhteemme oli. Eli ei ainakaan aika ole auttanut, vaan viha on vain kasvanut. Yritän ajatella positiivisesti, mutta en pysty. Sen verran törkeästi kumppani käyttäytyi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämän minäkin haluaisin tietää. Oma vihani alkoi tajuttuani, että anoppini on vihannut minua jo ensitapaamisesta lähtien.
En haluaisi vihata. Se vie ihan liikaa voimavaroja ja antaa tälle myrkynkylväjälle tarpeetonta huomiota, vaikka olen katkaissut välini häneen jo yli vuosi sitten.
En vaan pääse yli hänen ilkeydestään.
Mulla sama tilanne mutta olen tulevaisuudessa. Anopin kanssa välit katki 8v jonka jälkeen hän kuoli. Kuolema helpotti. Itkin hänen hautajaisissaan silmät päästäni. En ikävää vaan kaikkea sitä mielipahaa minkä hän on minulle aiheuttanut.
Anna sen vihan tunteen tulla vapaasti, älä ajattele ettet sais olla vihainen vaan anna sen tulla pintaan kun on tullakseen. Jossain vaiheessa huomaat, että helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Meditointi.
No joo mut pitää ne asiatkin käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksianto.
Eron jälkeen aloitin tietoisen anteeksiannon, koska se vapauttaa. Siinä meni pitkään, ensimmäiset kerrat sanoin ääneen "avaavat sinulle anteeksi " tarkoittamatta tavuakaan.
Sitten pystyin sanomaan sen peilin edessä.
Ja pahin helpotti puolessa vuodessa.
Eksän ei tätä tarvitse tietää. En kanna häntä enää mukaani, en edes vihan muodossa.
Viha on hukkaan heitettyä energiaa. Mieti mitä voisit tehdä toisin ettei vastaava toistuisi ja move on.
Vierailija kirjoitti:
Viha on vain kasvanut, mitä pidempi aika erosta on. Nyt näen selvemmin miten sairas suhteemme oli. Eli ei ainakaan aika ole auttanut, vaan viha on vain kasvanut. Yritän ajatella positiivisesti, mutta en pysty. Sen verran törkeästi kumppani käyttäytyi. Ap
Bruce Fischerin Eroseminaarit on oikein hyviä. Siellä pääsee käsittelemään purkautunutta suhdetta. Jotkut perheasiain neuvottelukeskukset voivat järjestää niitä. Myös kai joku yksityinen yrittäjä, on kalliimpi.
Myös se seminaarin kirja on hyvä, voisi löytyä kirjastosta.
Tärkeää itsesi kannalta on, että käsittelet vihaasi tavalla tai toisella, niin vapaudut siitä vähitellen. Etkä myöskään kanna sitä uuteen suhteeseen.
Käsittelemätön viha voi myös estää uuden suhteen syntymisen, jos siis toivot joskus sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tullut vihaiseksi siitä, että rajojani on rikottu ja itse olen vain antanut sen tapahtua. Vihaani auttoi, kun aloin puolustaa omia rajojani ja pitää puoleni paremmin.
Tämä! Sama. Sitten suututtaa että näin pitää tehdä koska kuspäät eivät osaa antaa ihmisen olla mikä on! En minäkään riehu muille.
Hengittäminen.