Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Länsimetron rakennus maan alle oli suurin floppi

Vierailija
22.02.2016 |

Helsingistä Lauttasaaren yli ja siitä Espoon puolelle menevän Länsimetron rakentaminen maan alle oli suurin idiottimaisuus, jota on vuosikymmeniin tehty. Sen lisäksi että kalliolouhinta usean kilometrin matkalta on äärimmäisen hidasta ja kallista, niin matkustus pimeissä tunneleissa ei ole mitään kovin mukavaa puuhaa.
Tästä voi ottaa esimakua Tukholmasta Mörby C:n tai Hjulstan metrolinjoilta, jossa matka tunneleissa tuntuu loputtomalta.
Jos linja olisi rakennettu kuten Itä-Helsingissä, niin matkustajille avartuisi aivan uskomattomat näköalat, sillä matka Espooseen taittuu usean saarekkeen halki, merinäköalaa unohtamatta. Sen lisäksi että tämä olisi muuttanut maiseman suurkaupunkimaisen tuntuiseksi, se tarjoaisi metroa päivittäin käyttäville muutakin, kun kolkkoja kallioon porattuja tunneleita ja lyhyitä ruuhkaisia asemia. Osittain maan päälle rakennettu metro olis myös varmasti ollut puolet edullisempi ja nopeampi projekti.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain maan päälle rakennettu metro olis myös varmasti ollut puolet edullisempi ja nopeampi projekti.

Jopa Lontoon "underground" kulkee keskustasta pois päin mentäessä osittain maan päällä... Samoin kuin lukemattomien muidenkin kaupunkien metro. Mutta mikäpä sitä on ollut länsimetroa herrojen suunnitellessa, kun rahoitus on tullut turvallisesti julkisesta kukkarosta.

Vierailija
2/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan rakennuttajien mukaan ollut halvempaa. Mutta av:han tämänkin paremmin tietää. Ja Espoo ei myöskään halunnut pilata rantamaisemaa metroradalla. Ja rantaa pitkin se nyt ei muutenkaan mene kuin Otaniemeen, sen jälkeen tarjolla olisi ollut maisemana Länkkäriä ja Merituulentietä yms tosi "nättiä". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän kuule tämä ole ihan harkittu kuvio vai luuletko, että asiaa ei ole lainkaan mietitty?

Vierailija
4/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin maan päällä matkaaminen on viihtyisämpää. Mutta ehkä tuo tunnelissa kulkeminen on vähemmän altista häiriö- ja hidastustekijöille, kun ihmisillä ja eläimillä ei ole pääsyä raiteille. Ilmeisesti siellä idässäkin on ollut välillä ilkivaltaa, heitelty pyörätelineitä raiteille jne. Vauhti voidaan tämän vuoksi kenties tunnelissa pitää kovempana ja matkustusaika lyhyempänä.

Vierailija
5/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monorail ilmarata olisi järkevin.

Vierailija
6/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota. Vertaapa rakennusmaan hintaa Espoossa ja jossain hiton itähelsingissä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itähelsingin metron rakentaminen maan päälle oli älytön ja lyhytnäköinen ratkaisu. Monessakin paikassa otettaisiin mielellään metroradan viemä alue johonkin hyötykäyttöön mutta metroradan kattaminen maksaa.

Itseasiassa koko vitun metro on sarja älyttömiä suunnitteluvalintoja jotka on tehty "säästäväisten" asiaa ymmärtämättömien poliitikkojen päätösten vuoksi.

Esimerkkejä: Metron sillat on alimitoitettu joten metrovaunuissa istutaan peräkkäin (mahtuu vähemmän matkustajia) jotta sillat kestäisivät metron painon. Sillat alimitoitettiin koska haluttiin aikanaan säästää vähän betonia ja rautaa.

Espoossa säästettiin asemia rakennettaessa ja louhittiin laituritilat alimittaiselle metrolle. Joten itäpuolella käytössä olevat metrot ei mahdu espoon puolella laiturialueelle kokonaan joten espoon metron aloittaessa on idässäkin siirryttävä vaunua lyhyempiin metroihin -> kapasiteetti laskee eli metrot on täydempiä. Tätä piti korjata hieman automaattimetrolla joka kulkisi hieman tiheämmin mutta eihän siitäkään projektista tullut lasta eikä paskaa. Ainoastaan iso riita oikeudessa.

Muutenkin espoon puolella säästettiin jarruttamalla metron rakentamisen aloittamista niin kauan että nyt rakennuskustannukset on vähintään tuplat siitä mitä ne olisivat olleet joskus 20v sitten. Siis suunnitelmat, todellinen rakentaminen toki maksaa enemmän kuten aina julkisissa projekteissa.

Vierailija
8/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista järkevinta olisi etta metro nousee lauttasaaren jälkeen kulkemaan korotettua rataa pitkin länsiväylän rinnalle. Ei mene hukkaan rantaa ja rakennuskustannukset ovat murto-osa louhimisesta. Espoossa olisi tilaa maanpäällä kulkevalle metrolle, mitään viihtyisiä maisemia ei ole tiellä keilarannassa tai otaniemessä.

Maanalle rakennetun metron tavoite on maksimoida rakennusliikkeiden hyöty, enemmän tontteja asemien ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti liity asiaan mutta eikö se länsimetro tule vielä jatkumaan aina soukkaan saakka? nythän päätepysäkki on siinä matinkylän ison omenan kohalla. Olen lukenut jopa "itämetrosta" joka menisi sipooseen.. tiedä sit mitä niistä tulee. En asu eteläsuomessa mutta minunkin mielestä olisi ollut kiva jos länsimetro olisi mennyt pinnalla ja siten matkustajille ja kaupungissa vieraileville olisi avautunut aivan uskomattomat merimaisemat :D

Vierailija
10/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti liity asiaan mutta eikö se länsimetro tule vielä jatkumaan aina soukkaan saakka? nythän päätepysäkki on siinä matinkylän ison omenan kohalla. Olen lukenut jopa "itämetrosta" joka menisi sipooseen.. tiedä sit mitä niistä tulee. En asu eteläsuomessa mutta minunkin mielestä olisi ollut kiva jos länsimetro olisi mennyt pinnalla ja siten matkustajille ja kaupungissa vieraileville olisi avautunut aivan uskomattomat merimaisemat :D

Kivenlahteen. Ja ne ihanat merimaisemat voi käydä itse ajelemassa läpi, loppuvat tosiaan siinä vaiheessa kun kurvaa Länkkäriltä Kehä I:stä Otaniemeen. Esim Olarin seutu on todella kaunista... NOT.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hsl.fi/lansimetro/metro

Kartasta näkee, kuinka hienoissa maisemissa metrolinja menee. On todella sääli, että se tehtiin maan alle. Suurimmaksi osaksi maan päälle tehty linjaus ei olisi haitannut mitenkään asuntotuotantoa tai muutakaan rakentamista. Kuten edellä mainittiin, niin länsiväylän vierellä olisi ollut hyvin tilaa metrolle.

Vierailija
12/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa säästettiin asemia rakennettaessa ja louhittiin laituritilat alimittaiselle metrolle. Joten itäpuolella käytössä olevat metrot ei mahdu espoon puolella laiturialueelle kokonaan joten espoon metron aloittaessa on idässäkin siirryttävä vaunua lyhyempiin metroihin -> kapasiteetti laskee eli metrot on täydempiä. Tätä piti korjata hieman automaattimetrolla joka kulkisi hieman tiheämmin mutta eihän siitäkään projektista tullut lasta eikä paskaa. Ainoastaan iso riita oikeudessa.

Muutenkin espoon puolella säästettiin jarruttamalla metron rakentamisen aloittamista niin kauan että nyt rakennuskustannukset on vähintään tuplat siitä mitä ne olisivat olleet joskus 20v sitten. Siis suunnitelmat, todellinen rakentaminen toki maksaa enemmän kuten aina julkisissa projekteissa.

Näisät oon samaa mieltä, ei vaan tajua veronmaksaja näiden ideoiden järkevyyttä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITÄ VIIVA HELSINKI

ITÄ-HELSINKI. Oppikaa jo.

Vierailija
14/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti liity asiaan mutta eikö se länsimetro tule vielä jatkumaan aina soukkaan saakka? nythän päätepysäkki on siinä matinkylän ison omenan kohalla. Olen lukenut jopa "itämetrosta" joka menisi sipooseen.. tiedä sit mitä niistä tulee. En asu eteläsuomessa mutta minunkin mielestä olisi ollut kiva jos länsimetro olisi mennyt pinnalla ja siten matkustajille ja kaupungissa vieraileville olisi avautunut aivan uskomattomat merimaisemat :D

Kivenlahteen. Ja ne ihanat merimaisemat voi käydä itse ajelemassa läpi, loppuvat tosiaan siinä vaiheessa kun kurvaa Länkkäriltä Kehä I:stä Otaniemeen. Esim Olarin seutu on todella kaunista... NOT.

Eli merimaisemat alkavat heti kun päästään Helsingin keskustasta pois ja loppuvat Tapiola/Westend kohdalle. Länsiväylällä. Noin 8 kilometrin verran. Loppuosa Länsiväylästä Espoon perukoille ei mene merenrantaa pitkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ITÄ VIIVA HELSINKI

ITÄ-HELSINKI. Oppikaa jo.

Espoolaisille se on vaan joku itähelsinki.

Vierailija
16/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan päälle rakennettu metro olisi ollut myös turistiystävällisempi. Jos jotkut, niin turistit tykkää katsoa maisemia. Usein näkee Itään päin metrolla mennessä, kuinka japanilaiset on kamerat kädessä Kulosaaren sillalla. 

Espoo floppas, kuten aina. Toivottavasti jatke Mellunmäestä itään tehdään edes vanhalla tyylillä maan päälle.

Vierailija
17/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Espoo ole muutenkin aika paska paikka? Olen käynyt Westendissä, Keilaniemessä, Haukilahdessa, Leppävaarassa, Tapiolassa, jne. eikä hirveästi vakuuta. Espoo on lähinnä yritysten suosiossa ja sinne jos menee, niin kyllä helpottaa päästä aina takaisin Helsingin puolelle kotiin. Koska Espoossa on talvikunnossapito huonoa, ja muutenkin paljon tontteja jossa vain risuja ja metsää, ja kaikki palvelut on kaukana toisistaan jos meinaa kävellä ympäri Espoota.

Vierailija
18/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hsl.fi/lansimetro/metro

Kohdassa näin liikennöidään on muutes hämäävästi tai epäselvästi tehty vuorovälit.

Vuoroväli (Matinkylä-Vuosaari ja Tapiola-Mellunmäki)

Arkisin ruuhka-aikaan 5 min

Lauantaisin ja arkisin päiväsaikaan 7 min 30 s

Iltaisin ja sunnuntaisin 10 min

Vuoroväli (Tapiola-Itäkeskus)

2 min 30 s

3 min 45 s

5 min

Äkkiseltään vois saada mielikuvan, että Tapiolasta joka toinen metro ajaisi vain Itäkeskukseen ja Itäkeskuksesta tulisi ns. pääteasema kanssa. Vaikka tämä tuskin sitä meinaa.

Vuorovälit ei näytä tiuhentuneen juurikaan, jos edelleen Vuosaaren ja Mellunmäen haaralla joutuu odottamaan metro 7,5 minuuttia, kun ennen oli 9-10. Huomioiden myös, ettei metrot puolen  minuutin tarkkuudella kulje, vaan usein on minuutti pari suuntaan tai toiseen.

Vierailija
19/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurha kanditaatit ovat löytäneet metroradan 

Vierailija
20/28 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hsl.fi/lansimetro/metro

Kohdassa näin liikennöidään on muutes hämäävästi tai epäselvästi tehty vuorovälit.

Vuoroväli (Matinkylä-Vuosaari ja Tapiola-Mellunmäki)

Arkisin ruuhka-aikaan 5 min

Lauantaisin ja arkisin päiväsaikaan 7 min 30 s

Iltaisin ja sunnuntaisin 10 min

Vuoroväli (Tapiola-Itäkeskus)

2 min 30 s

3 min 45 s

5 min

Äkkiseltään vois saada mielikuvan, että Tapiolasta joka toinen metro ajaisi vain Itäkeskukseen ja Itäkeskuksesta tulisi ns. pääteasema kanssa. Vaikka tämä tuskin sitä meinaa.

Vuorovälit ei näytä tiuhentuneen juurikaan, jos edelleen Vuosaaren ja Mellunmäen haaralla joutuu odottamaan metro 7,5 minuuttia, kun ennen oli 9-10. Huomioiden myös, ettei metrot puolen  minuutin tarkkuudella kulje, vaan usein on minuutti pari suuntaan tai toiseen.

Itäkeskuksesta tulee varmaan ns. pääteasema myös.

Vuoroväli ei voi olla kuinka tiheä tahansa, vaan siihen on joku yläraja. Voi olla, että tuo 7,5 minuuttia on jo aika lähellä sitä.