Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei erityisopetusta lahjakkaille?

Vierailija
29.10.2015 |

Miksi hitaammin oppivat saavat tukea, mutta nopeammin oppivat ei? Kannatan molempia, mutta miksi nopeammin oppivan tarvitsee turhautua luokassa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että elämme demokratiassa, pöljä.

Vierailija
2/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään, ettei tekemistä välttämättä lahjakkuuden kanssa, sitä on moneksi. Lähinnä kritisoin koulua  yksilöitä pitäisi huomioida. Myös nopeammin tämän järjestelmän nopeasti oppiva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei ole? Lahjakkaan pitää vain turhautua tarpeeksi ja alkaa häiriköksi. Siinä tapauksessa voidaan tehdä esimerkiksi niin, että oppilas saa vapautuksen oppitunneista ja oppilas saa suorittaa koko kurssin itseopiskellen ja parilla yksityistunnilla.

t. lahjakkaan häirikön (onneksi erityisopetusta saatuaan entisen sellaisen) äiti

Vierailija
4/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että elämme demokratiassa, pöljä.

Anteeksi pöljyyteni. Eikö demokratiassa kuuluisi ottaa kaikki huomioon? Niinku demokraattisesti. Erilaiset oppijat.

Vierailija
5/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkaat (aspergerit) ovat jo erityisopetuksessa pienluokilla kaikenmaailman adhd-tapausten keskellä.

Vierailija
6/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

 

Vierailija kirjoitti:

 

Siksi, että elämme demokratiassa, pöljä.

 

 

Anteeksi pöljyyteni. Eikö demokratiassa kuuluisi ottaa kaikki huomioon? Niinku demokraattisesti. Erilaiset oppijat.

Täysosuma ;)

Terv.8-luokkalaisen koko ajan=1-luokalta alkaen "kymppejä vetelevän" (ok on se 2x saanut 9½) pojan äiti. Eikä edes ole Asperger tms kuten ketjussa jo todetaan lahjakkaiden olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole? Lahjakkaan pitää vain turhautua tarpeeksi ja alkaa häiriköksi. Siinä tapauksessa voidaan tehdä esimerkiksi niin, että oppilas saa vapautuksen oppitunneista ja oppilas saa suorittaa koko kurssin itseopiskellen ja parilla yksityistunnilla.

t. lahjakkaan häirikön (onneksi erityisopetusta saatuaan entisen sellaisen) äiti

En haluaisi hänen häiriköksi alkavan. Eikö muuta mahdollisuutta? Hän on nyt neljännellä luokalla. Toki kotona kannustetaan ja tehdään tehtäviä, jotka jo yläasteen tasoa. Koulussa vaan tuntuu pitkästyvän. Olen puhunut ope,  rehtorin ja kuraattori kanssa. Yrittävät antaa vaativimpia tehtäviä, mutta ei oikein toimi.

Vierailija
8/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

 

Vierailija kirjoitti:

 

Miten niin ei ole? Lahjakkaan pitää vain turhautua tarpeeksi ja alkaa häiriköksi. Siinä tapauksessa voidaan tehdä esimerkiksi niin, että oppilas saa vapautuksen oppitunneista ja oppilas saa suorittaa koko kurssin itseopiskellen ja parilla yksityistunnilla.

t. lahjakkaan häirikön (onneksi erityisopetusta saatuaan entisen sellaisen) äiti

 

 

En haluaisi hänen häiriköksi alkavan. Eikö muuta mahdollisuutta? Hän on nyt neljännellä luokalla. Toki kotona kannustetaan ja tehdään tehtäviä, jotka jo yläasteen tasoa. Koulussa vaan tuntuu pitkästyvän. Olen puhunut ope,  rehtorin ja kuraattori kanssa. Yrittävät antaa vaativimpia tehtäviä, mutta ei oikein toimi.

Ei se häirikköyskään pelkästään auta. Siinä vaiheessa kun poikani ei ollut käynyt koulussa kuukauteen edes kääntymässä, (mieluummin istui koko päivän bussipysäkillä) tarjottiin mahdollista itseopiskeluun koulun tuella. Oli jo joutumassa laitokseen, mutta kun sai vapautuksen useimmista oppitunneista, alkoi koulu sujumaan.

t. 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että se vaatisi opetukseen resursseja huomattavasti lisää, eikä opetuksen määrärahoja olla lisäämässä, vaan leikkaamassa. Tämä on totuus kaiken muun selittelyn takana.

Kaikenlainen eriyttäminen vaatii resursseja - pienempiä opetusryhmiä, lisärahaa oppimateriaaleihin jne. 

JONKIN VERRAN taustalla voi olla pelko liiallisesta prässäämisestä jo varhaisessa kouluvaiheessa. Kaikki koulussa hyvät kun eivät ole hyviä luonnostaan, vaan siksi, että heitä kunnianhimoiset vanhemmat pakottavat pänttäämään. Miten varmistetaan se, että ei synnytetä samanlaista koulustressiä kuin vaikkapa Japanissa pienille "lapsineroille" , joita kunnianhimoiset vanhemmat tunkevat lisäopetukseen, jotta muksut saadaan tuollaisille eliittiluokille.

Käytännössä eliittiluokat helposti toimisivat eriarvoistavina. Niitä olisi ns. hyvien eli varakkaiden alueiden kouluissa. On myös hyvä kysymys, miten sellaista erityisosaamista osataan hyödyntää jatko-opinnoissa. Väitän, että huonosti.

 

Vierailija
10/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokilla voidaan myös antaa luokkatasoa vaativampaa opetusta, näin ainakin meidän vesselin kanssa on toimittu (juu, on as ja pienluokalla). Mutta joo, ei se tietysti mikään yleispätevä ratkaisu ole, kunhan nyt tuli mieleen täsmentä vähän niinkuin sivuseikkana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että se vaatisi opetukseen resursseja huomattavasti lisää, eikä opetuksen määrärahoja olla lisäämässä, vaan leikkaamassa. Tämä on totuus kaiken muun selittelyn takana.

Kaikenlainen eriyttäminen vaatii resursseja - pienempiä opetusryhmiä, lisärahaa oppimateriaaleihin jne. 

JONKIN VERRAN taustalla voi olla pelko liiallisesta prässäämisestä jo varhaisessa kouluvaiheessa. Kaikki koulussa hyvät kun eivät ole hyviä luonnostaan, vaan siksi, että heitä kunnianhimoiset vanhemmat pakottavat pänttäämään. Miten varmistetaan se, että ei synnytetä samanlaista koulustressiä kuin vaikkapa Japanissa pienille "lapsineroille" , joita kunnianhimoiset vanhemmat tunkevat lisäopetukseen, jotta muksut saadaan tuollaisille eliittiluokille.

Käytännössä eliittiluokat helposti toimisivat eriarvoistavina. Niitä olisi ns. hyvien eli varakkaiden alueiden kouluissa. On myös hyvä kysymys, miten sellaista erityisosaamista osataan hyödyntää jatko-opinnoissa. Väitän, että huonosti.

näinhän se ikävä kyllä on. 

Vierailija
12/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjakkaat (aspergerit) ovat jo erityisopetuksessa pienluokilla kaikenmaailman adhd-tapausten keskellä.

Mulla on asperger enkä tosiaankaan ollut niiden lahjakkaimpien joukossa koulussa (ainakaan matikassa ja luonnontieteissä, vittu mitä paskaa). Rehellisesti sanottuna paneuduin kunnolla vaan niihin jotka todella kiinnosti eli historia ja musiikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ei erityisopetusta lahjakkaille, koska lahjakkaat tulevat pärjäämään joka tapauksessa. Koulussa on pakko pistää resursseja niihin joilla opiskelu takkuaa, koska jokainen kelkasta pudonnut maksaa mielettömästi yhteiskunnalle. Olen itsekin opettaja ja kyllä, minua harmittaa tämä asia. Lahjakkaille yritän tarjota lisähaasteita, mutta suuressa ryhmässä se ei ole kovin helppoa, luokassa on yleensä aina yli 20 oppilasta ja jokaisen huomioimiseen ei ole kovin paljoa aikaa. Tässä kohtaa koti voisi tulla vastaan, lahjakkaalle lapselle voisi esimeriksi tarjota hänen kiinnostuksiaan tukevia harrastuksia. Tietysti kannattaa myöskin harkita sitä, että lahjakas oppilas hyppää jonkun koululuokan yli kokonaan, jos opiskelu on pelkkää pään seinään hakkaamista.