Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää opettajat jotka ei koskaan keksi mitään positiivista merkintää Wilmaan.

Vierailija
20.10.2015 |

Kummankin lapseni nykyinen opettaja on näitä jotka ei vaivaudu merkitsemään koskaan muuta kuin unohdukset. Edelliset opettajat vaivautuivat silloin tällöin laittamaan jotain positiivistakin ja se oikeasti tuntui mukavalta.

Enkä edes ymmärrä mikä niiden unohdusmerkintöjen anti on kun ei niitä kuitenkaan ole kuin pari per lukukausi, ihan turhaa... Ihan hyvin voisi merkinnät alkaa vasta kun niitä on kertynyt useampi.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten merkinnät voi alkaa sillon vasta kun niitä on useampi ku ei niitä voi sitten tietää kuinka monta oikeasti on?? :DD

Vierailija
2/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laitetaan sinne seurannan vuoksi. Korvaa entisen ruutuvihoj, jonka avulla seurataan miten menee. Älä välitä niistä.

Meidän pojalla on tullut paljon unohduksia aina. Välillä olin ihan hiilenä. Työpäivän aikana sähköposti taas kertoi unohduksesta. Laitoin asetuksiin, että viesti tulee vain koottuna kerran päivässä.

 

Alakoulussa ei ollut ikinä mitään positiivista. On se harmi. Mutta ei tarkoita, ettei mitään positiivista olisi. Yläkoulussa on niitäkin ollut. Ja unohduksia.

 

Olen itse oppinut olemaan rennompi. Tämä on peruskoulu. Ei sen vakavsmpaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesta ei ole mitään positiivista? Julmasti sanottu, mutta joskus näin. Sitä paitsi mielestäni välitön palaute oppilaalle itselleen on tärkeintä, eikä mikään vanhempien mielistely Wilmassa. Enemmän oppilaalle merkkaa se, että opettaja kehuu häntä, kun hän vastaa oikein, kuin joku Wilman "Osallistuit tänään hyvin tunnilla" -merkintä.

Vierailija
4/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummankin lapseni nykyinen opettaja on näitä jotka ei vaivaudu merkitsemään koskaan muuta kuin unohdukset. Edelliset opettajat vaivautuivat silloin tällöin laittamaan jotain positiivistakin ja se oikeasti tuntui mukavalta.

Enkä edes ymmärrä mikä niiden unohdusmerkintöjen anti on kun ei niitä kuitenkaan ole kuin pari per lukukausi, ihan turhaa... Ihan hyvin voisi merkinnät alkaa vasta kun niitä on kertynyt useampi.

Unohdusmerkintä pitää laittaa aina kun unohdus tulee, koska pitää olla joku keino pitää ylhäällä unohdusten kertymistä. Ei niitä voi vaan kasata ja laittaa kaikkia kerralla, useimmitenhan isosta läjästä unohduksia tulee joku isompi sanktio ja mitäpä mahtaisi tämäkin mamma miettiä, jos ope yks päivä ilmoittaisi, että nyt sillä kersalla on 10 unohdusta kasassa ja jälki-istuntoa tulee tunti. Veikkaan että mamma nostaisi metelin, että ei hyväksy rangaistusta, kun unohduksia ei ole merkitty Wilmaan. Kun  ne ovat Wilmassa, niistä pysyy kärryillä ja ne toimivat lapselle muistutuksena ja ehkä pelotteenakin. Silloin ne ajavat tarkoituksensa.

Vierailija
5/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajalla on velvollisuus merkitä unohdukset wilmaan. Merkintöjen kautta pystyy seuraamaan, jos jollain oppilaalla alkaa olla unohduksia liikaa, samoin kuraattori  seuraa merkintöjä säännöllisesti. Merkintä on myös viesti kotiin: kyllä itse ainakin vanhemman roolissa haluan tietää, jos lapsillani on jäänyt läksyt tekemättä tai kirja jäänyt kotiin.

 

Positiivisia palautteita en kirjaa wilmaan kuin poikkeustapauksessa (jos oppilas on oikeasti tehnyt jotain poikkeuksellista). Positiivista palautetta sen sijaan annan päivittäin suoraan oppilaille, joko yksittäiselle, ryhmälle tai koko luokalle. Mielestäni tärkeintä on, että se oppilas saa ansaitsemansa palautteen suoraan ja samantien, vanhemmille en koe asiasta raportoimisen tarvetta. 

Vierailija
6/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten merkinnät voi alkaa sillon vasta kun niitä on useampi ku ei niitä voi sitten tietää kuinka monta oikeasti on?? :DD

Pölö, kun UNOHDUKSIA on usemapi niin voi alotita merkinnät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää opettajat, jotka laittavat kaiken wilmaan. Ei minua kiinnosta sen enempää hyvin mennyt tunti kuin myöhästyminenkään. 

Wilman pitäisi olla paikka erityismerkinnöille. Jos lapsi on joka päivä myöhässä, niin se pitää tietää, tai aina on läksyt tekemättä. Mutta ei yksittäistapauksilla ole merkitystä.

Vierailija
8/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on juuri noin että ensimmäinen Wilma-merkintä unohduksesta tulee vasta kun on kyseessä kolmas unohdus. Ihan hyvä noin, ne yksi-kaksi kun helposti tulee kenelle tahansa, eikä kerro mitään huolellisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

 

Vierailija kirjoitti:

 

No miten merkinnät voi alkaa sillon vasta kun niitä on useampi ku ei niitä voi sitten tietää kuinka monta oikeasti on?? :DD

 

 

Pölö, kun UNOHDUKSIA on usemapi niin voi alotita merkinnät.

Lukihäiriö tällä kirjoittajalla?

Vierailija
10/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

 

Vierailija kirjoitti:

 

Vierailija kirjoitti:

No miten merkinnät voi alkaa sillon vasta kun niitä on useampi ku ei niitä voi sitten tietää kuinka monta oikeasti on?? :DD

Pölö, kun UNOHDUKSIA on usemapi niin voi alotita merkinnät.

 

Lukihäiriö tällä kirjoittajalla?

 

Ja edellisellä sisälukutaidon häiriö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää opettajat, jotka laittavat kaiken wilmaan. Ei minua kiinnosta sen enempää hyvin mennyt tunti kuin myöhästyminenkään. 

Wilman pitäisi olla paikka erityismerkinnöille. Jos lapsi on joka päivä myöhässä, niin se pitää tietää, tai aina on läksyt tekemättä. Mutta ei yksittäistapauksilla ole merkitystä.

 

Kyse ei okl vain sinusta. Wilma on myös opettajan oma ja koulun sisäinen päiväkirja ja rekisteri. Älä nyt opettajien muistiinpanoihin puutu, vaikka ne saatkin nähdä. 

Vierailija
12/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on juuri noin että ensimmäinen Wilma-merkintä unohduksesta tulee vasta kun on kyseessä kolmas unohdus. Ihan hyvä noin, ne yksi-kaksi kun helposti tulee kenelle tahansa, eikä kerro mitään huolellisuudesta.

 

No kertoohan. Sen, että unohduksia on vain yksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

 

Vierailija kirjoitti:

 

Minua taas ärsyttää opettajat, jotka laittavat kaiken wilmaan. Ei minua kiinnosta sen enempää hyvin mennyt tunti kuin myöhästyminenkään. 

Wilman pitäisi olla paikka erityismerkinnöille. Jos lapsi on joka päivä myöhässä, niin se pitää tietää, tai aina on läksyt tekemättä. Mutta ei yksittäistapauksilla ole merkitystä.

 

 

Kyse ei okl vain sinusta. Wilma on myös opettajan oma ja koulun sisäinen päiväkirja ja rekisteri. Älä nyt opettajien muistiinpanoihin puutu, vaikka ne saatkin nähdä. 

 

näin olen sen päätellytkin. Siksi en käy wilmassa. Toivottavasti minulle tulee tieto, kun olisi syytä käydä.

Vierailija
14/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa niistä kauhukakaroista on vaikeaa keksiä mitään positiivista ;DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opettajalla on velvollisuus merkitä unohdukset wilmaan. Merkintöjen kautta pystyy seuraamaan, jos jollain oppilaalla alkaa olla unohduksia liikaa, samoin kuraattori  seuraa merkintöjä säännöllisesti. Merkintä on myös viesti kotiin: kyllä itse ainakin vanhemman roolissa haluan tietää, jos lapsillani on jäänyt läksyt tekemättä tai kirja jäänyt kotiin.

Positiivisia palautteita en kirjaa wilmaan kuin poikkeustapauksessa (jos oppilas on oikeasti tehnyt jotain poikkeuksellista). Positiivista palautetta sen sijaan annan päivittäin suoraan oppilaille, joko yksittäiselle, ryhmälle tai koko luokalle. Mielestäni tärkeintä on, että se oppilas saa ansaitsemansa palautteen suoraan ja samantien, vanhemmille en koe asiasta raportoimisen tarvetta. 

Osaisitko ajatella, että vanhemmasta voisi tuntua aika mukavalta lukea joskus lapsestaan jotain positiivista? Ei ne lapset niitä sinun sanomisiasi välttämättä kotona kerro eli vanhemmille ainoa palaute on negatiivista.

Vierailija
16/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Vierailija kirjoitti:

opettajalla on velvollisuus merkitä unohdukset wilmaan. Merkintöjen kautta pystyy seuraamaan, jos jollain oppilaalla alkaa olla unohduksia liikaa, samoin kuraattori  seuraa merkintöjä säännöllisesti. Merkintä on myös viesti kotiin: kyllä itse ainakin vanhemman roolissa haluan tietää, jos lapsillani on jäänyt läksyt tekemättä tai kirja jäänyt kotiin.

Positiivisia palautteita en kirjaa wilmaan kuin poikkeustapauksessa (jos oppilas on oikeasti tehnyt jotain poikkeuksellista). Positiivista palautetta sen sijaan annan päivittäin suoraan oppilaille, joko yksittäiselle, ryhmälle tai koko luokalle. Mielestäni tärkeintä on, että se oppilas saa ansaitsemansa palautteen suoraan ja samantien, vanhemmille en koe asiasta raportoimisen tarvetta. 

 

Onneksi monessa koulussa ollaan kehitetty tätä. Laitetaan myös positiivista. Ettei tule negatiivisen kierrettä. Tai Wilmasta vain rikosrekisteri

Varmaan itsekin ymmärrät positiivisuuden merkityksen. Ja kirjallisen kannustuksen

Vierailija
17/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta ja kummallakin tulee yhdessä kouluvuodessa Wilma-merkintöjä keskimäärin kolme, joista kaksi sairaspoissaolopäiviä.

Mutta esim. kaverin lapsella, jolle on tullut positiivista palautetta jonkin verran, on keskittyminen ja paikoillaan oleminen sekä oman vuoron odottaminen tosi vaikeaa.

Jotenkin tää kääntyy mun mielessäni niin, että positiivista tulee vain niille, joille koulunkäynti on hankalaa ja heitä yritetään kehua sitten, kun onnistuvat. Kannustetaan siis toistamaan hyvä käytös.

Systemaattisesti keskivertolinjalla tai sitä paremmin pärjäävät, jotka osaavat käyttäytyä, eivät vaan saa mitään merkintöjä

Vierailija
18/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opettajalla on velvollisuus merkitä unohdukset wilmaan. Merkintöjen kautta pystyy seuraamaan, jos jollain oppilaalla alkaa olla unohduksia liikaa, samoin kuraattori  seuraa merkintöjä säännöllisesti. Merkintä on myös viesti kotiin: kyllä itse ainakin vanhemman roolissa haluan tietää, jos lapsillani on jäänyt läksyt tekemättä tai kirja jäänyt kotiin.

Positiivisia palautteita en kirjaa wilmaan kuin poikkeustapauksessa (jos oppilas on oikeasti tehnyt jotain poikkeuksellista). Positiivista palautetta sen sijaan annan päivittäin suoraan oppilaille, joko yksittäiselle, ryhmälle tai koko luokalle. Mielestäni tärkeintä on, että se oppilas saa ansaitsemansa palautteen suoraan ja samantien, vanhemmille en koe asiasta raportoimisen tarvetta. 

Siinä tapauksessa et ole ymmärtänyt Wilman tarkoitusta. Kirjoitit, että et kirjaa positiivisia asioita kuin poikkeustapauksissa, mutta joka ikinen läksyunohdus, kirjat kotona ja myöhästymiset pitää kuitenkin kirjata. Miksi? Miksi koet tarvetta laittaa enemmän negatiivisa asioita, ja miksi negatiiviset pikku-unohdukset painavat enemmän kuin positiiviset pikkuasiat? Wilmaan tulisi kirjata tasapuolisesti hyviä ja huonoja juttuja, mutta monelle opettajalle se tuntuu tosiaan olevan pelkkä rikosrekisteri, ja tuntuu, että opettajille on tärkeämpää päästä purkamaan kaikki huonot puolet Wilmaan, kun taas hyvät asiat jäävät sivuun.

Vierailija
19/19 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

 

Vierailija kirjoitti:

 

opettajalla on velvollisuus merkitä unohdukset wilmaan. Merkintöjen kautta pystyy seuraamaan, jos jollain oppilaalla alkaa olla unohduksia liikaa, samoin kuraattori  seuraa merkintöjä säännöllisesti. Merkintä on myös viesti kotiin: kyllä itse ainakin vanhemman roolissa haluan tietää, jos lapsillani on jäänyt läksyt tekemättä tai kirja jäänyt kotiin.

Positiivisia palautteita en kirjaa wilmaan kuin poikkeustapauksessa (jos oppilas on oikeasti tehnyt jotain poikkeuksellista). Positiivista palautetta sen sijaan annan päivittäin suoraan oppilaille, joko yksittäiselle, ryhmälle tai koko luokalle. Mielestäni tärkeintä on, että se oppilas saa ansaitsemansa palautteen suoraan ja samantien, vanhemmille en koe asiasta raportoimisen tarvetta. 

 

Siinä tapauksessa et ole ymmärtänyt Wilman tarkoitusta. Kirjoitit, että et kirjaa positiivisia asioita kuin poikkeustapauksissa, mutta joka ikinen läksyunohdus, kirjat kotona ja myöhästymiset pitää kuitenkin kirjata. Miksi? Miksi koet tarvetta laittaa enemmän negatiivisa asioita, ja miksi negatiiviset pikku-unohdukset painavat enemmän kuin positiiviset pikkuasiat? Wilmaan tulisi kirjata tasapuolisesti hyviä ja huonoja juttuja, mutta monelle opettajalle se tuntuu tosiaan olevan pelkkä rikosrekisteri, ja tuntuu, että opettajille on tärkeämpää päästä purkamaan kaikki huonot puolet Wilmaan, kun taas hyvät asiat jäävät sivuun.

 

Läksyunohdukset ja myöhästelyt eivät ole pikku-unohduksia! Koulunkäynti on koululaisen työtä, ja koulunkäynnin yksi tehtävä on opettaa lapsesta kunnollista kansalaista, jotta hän pärjää myöhemmin työelämässä. Sielläkin pitää työtehtävät suorittaa säntillisesti, ja tulla töihin ajoissa. Muuten tulee noottia. Harjoittelu on hyvä aloittaa nuorena. Jos aihetta myönteiseen palautteeseen on, sitä kyllä varmasti tulee. Ainakin meidän lapselle tulee pelkästään myönteistä palautetta.