3.luokkalaisen läksyt
Miten teillä toimitaan 3. luokkalaisen läksyjen kanssa. Tarkastatteko ne? Jos niissä on virheitä kerrotteko missä virheet on vai sanotteko vaan että virheitä / väärin ja lapsi joutuu itse etsimään ne ja korjaamaan? Vai onko teillä mitään väliä onko tehtävissä virheitä?
Kommentit (10)
"Tässä on menny nyt joku lasku pieleen, katos uudelleen", kyllä sen.siwltä sitten ite hoksaa.
Totta kai pitää sanoa missä virheet ovat, muistan sen ahdistavan toimintatavan että sanottiin vaan että joku on väärin. Tuntui siltä että kaikki oli väärin ja itku silmässä väännettiin läksyjä tuntikausia!
Ja on hyvä tapa tarkistaa mutta ei kannata luottaa liikaa itseensä ja kuvitella että osaa edes kaikkia asioita ala-asteelta. Äidinkielessä säännöt ovat muuttuneet, luonnontieteissä tieto muuttuu koko ajan hirveää vauhtia jne.
Kirjoissa on yleensä oikea vastaus alhaalla, siis matematiikan. Ne on vaihtoehdot mitä laskuista pitää tulla, jos ei sieltä löydy, on väärin.
Matikka ei niinkään ole ongelma, mutta kirjoittamisessa tulee jonkin verran virheitä joista olen huomattanut. Alkuun olen useamman kerran kertonut missä virhe on ja sen jälkeen jos se vaan toistuu seuraavissa tehtväsissä (esim. tuplakirjain puuttuu, iso alkukirjain tai piste puuttuu jne.) on joutunut etsimään virheen itse.
Työkaverilta tuli niin erilaista palautetta että "ei läksyjä saa tarkistaa, muuten eivät tiedä koulussa mitä lapsi osaa ja mitä ei jne. eikä hän ole koskaan tarkistanut yhdenkään lapsensa läksyjä."
Sanoin kyllä että ekaluokalla on sanottu vanhempainillassa että pitää tarkistaa, mutta ajattelin että teenkö todellakin täysin väärin kun tarkistan edelleen, mutta en siis onneksi.
Tarkistamme, näytämme missä kohtaa on virhe ja hän etsii sen ja korjaa. Jos ei huomaa, näytämme/kerromme sen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 09:23"]
Tarkistamme, näytämme missä kohtaa on virhe ja hän etsii sen ja korjaa. Jos ei huomaa, näytämme/kerromme sen.
[/quote]
Tarkennus: Eli näytämme virheen "Tuo on laskettu väärin." tai "Tuossa on lauseessa on kirjoitusvirhe."
t. vastaaja nro 7
Tehään yleensä yhessä. Minä katson kun tekee ja pyytää apua jos tarvii. Jos on virhe niin näytän tehtävän ja tekee sen uudestaan.
Kyllä mä sanon, että tarkistapa tuo lasku, onko 15+6 oikeasti 22. Joka päivä en tarkista tehtäviä, jos lapsi sanoo, että läksyt on tehty, luotan siihen. Välillä tehdään yhdessä ja toki autan, jos hän pyytää apua.
Kysyn onko läksyt tehty, en tarkista. Jos nyt jostain syystä sitä kirjaa katson ja huomaan virheen niin näytän kohdan ja pyydän tsekkaamaan uudelleen. Lapsi tulee kyllä kysymään jos joku tehtävä on hankala.
Tarkastan ja lapsi etsii virheen itse.