Erityisluokanope vastailee hetkisen
Kommentit (21)
on järkevin toimintatapa jos lapsella on eskari-ikäisenä vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa, siirtymätilanteissa, paikoillaan pysymisessä, aikuisten kunnioittamisessa.
Kouluun vai joku muu?
lukihäiriöstä kärsivät saavat sinulta apua?
Olen luokanope ja aineope. Tiedätkö, miten nykyään saa erityisopettajan tai erityisluokanopettajan kelpoisuuden? Työpaikkailmoituksissa on myös erilaisia nimityksiä. Laaja-alaisen ymmärrän, mutta on muitakin termejä työn sisältöön liittyen löytyy. Kertoisitko niistäkin tarkemmin. Kuljetko eri kouluilla vai kaikki työ samalla koululla?
Tekstit isompina, aikuinen auttaa lukemisessa, erilaisia apuvälineitä (lukutikku, värillinen lukutikku yms.) Riippuu tietenkin minkä tasoisesta vaikeudesta on kyse. Vaatimustaso oppilaan taitojen mukaan, jotta kokee onnistuvansa ja motivoituu lukemiseen!
Kehumista ja kannustamista :)
pärjää ryhmässä? Vai lisätäänkö apuvoimia esim. avustaja, että lapsi voi jatkaa samassa paikassa eli kuinka helposti siirtoja tehdään?
Eli on luokanopettaja, luokassa on erityisopetuspäätöksen saaneita oppilaita (n. 10).
Laaja-alainen/osa-aikainen erityisopettaja yleensä ottaa yleisopetuksen oppilaita omaan opetukseensa. Yleensä on jatkuvasti samassa koulussa.
Pätevöitymiskoulutuksia 60 op tarjoavat mm. Helsingin sekä Jyväskylän yliopistot.
Erityisopetuspäätöksellä (HOJKS) voidaan yksilöllistää oppiaineita. Eli muokata oppimisen tavoitteita yksilöllisesti. Samassa luokassa voi opiskella oppilaita eri tavoittein. Tietysti joissain kohdissa tämä on mahdotonta. Esim. käytöshäiriöiden vuoksi tai niin, jos 3 luokkalainen ei osaa vielä lukea. Oppilaan kannalta parasta on olla jossain muualla kuin yleisopetuksessa 3 luokalla.
Siirtoja ei tehdä ns. turhaan. Aina ajatellaan oppilaan etua. Tietysti ensin tehostetaan tukea, avustajaresurssia ja osa-aikaista erityisopetusta.
että jos ei siellä pärjää niin seuraava vaihtoehto meilläpäin onkin sitten paljon vaikeammin vammautuneiden koulu.
Pisti miettimään kun sanottiin, että jos ei pärjää siellä niin mietitään muuta vaihtoehtoa.
Sellaseen vaikeammin vammautuneiden kouluun emme lastamme haluaisi. Välimuoto näistä kahdesta olisi paras mutta sitä täällä ei ole.
ja saa onnistumisen kokemuksia. Jos aina kokee olevansa huonoin eikä osaa, ei tee hyvää itsetunnolle.
Siellä vaikeammin vammaisten koulussa lapsenne voi olla parhaiten pärjäävä!
Meillä lapsi motorisesti normaali. Koemme että ovat motorisesti niin erilaisia ja meidän lapsen ainut vahvuus on juuri hyvä motorinen taito. Tämän takia emme halua lastamme sellaiseen kouluun, missä suurin osa ei pysty liikkumaan.
lapsen. Ei siinä pelkkä lukutikku auta.Muutin pienemmälle paikkakunnalle.Hesassa Nivel-luokalla ei oppinu mitään.Oppilaat pahoinpiteli opettajaa ym. lapsi enempi järkyttyi niistä asiosta.nyt onneksi luottaa aikuisiin.Olen ite separi ja hassua .mulle oli koulussa helppoa ku veljet ym. piti huolta tosi pienessä koulussa ja kunnassa.Enempi oppi kun pelkkä hampurilaispaikassa työskentevä opetti. Luotti ja kannusti.Anteeksi musta vain tuntuu et erityisopeks vaan sattuu vääriä tyyppejä ."suuren rahan vai koulutuksen tähden.unohdetaan yksilö,oppilas,ihmetellä täytyy. taivastellaan ku nuoret voivat huonosti.Ei harraste mahdollisuuksi koulussa,kunnassa.Urheilukentätkin maatuu hoiton puuttessa.
lapsen. Ei siinä pelkkä lukutikku auta.Muutin pienemmälle paikkakunnalle.Hesassa Nivel-luokalla ei oppinu mitään.Oppilaat pahoinpiteli opettajaa ym. lapsi enempi järkyttyi niistä asiosta.nyt onneksi luottaa aikuisiin.Olen ite separi ja hassua .mulle oli koulussa helppoa ku veljet ym. piti huolta tosi pienessä koulussa ja kunnassa.Enempi oppi kun pelkkä hampurilaispaikassa työskentevä opetti. Luotti ja kannusti.Anteeksi musta vain tuntuu et erityisopeks vaan sattuu vääriä tyyppejä ."suuren rahan vai koulutuksen tähden.unohdetaan yksilö,oppilas,ihmetellä täytyy. taivastellaan ku nuoret voivat huonosti.Ei harraste mahdollisuuksi koulussa,kunnassa.Urheilukentätkin maatuu hoiton puuttessa.
sitä lukutikkua käytetään, kun tarvitaan :D
Joku elämäänsä kyllästynyt tampio keksii tekemistä ja tekeytyy erityisopeksi.
Joopa joo.
itkua, iloa tai raivoa. Keskittymiskyky on huono, matikka menee päin prinkkalaa ja selkeä lukihäiriö. Kyseessä on muuten peruskiltti tyttö, joka on syntynyt keskosena?
Kognitiivisia/tunne-elämän tutkimuksia. Ottaisin yhteyttä perheneuvolaan, jos nämä raivo/itkukohtaukset selkeästi häiritsevät.
Et maininnut kuinka vanha tyttäresi on. Jos on esim. ekalla en olisi vielä kovin huolissaan, mutta jos esim. kolmannella, niin apua selkeästi tarvitse!
Opiskeleeko yleisopetuksessa vai erityisluokalla?
itkua, iloa tai raivoa. Keskittymiskyky on huono, matikka menee päin prinkkalaa ja selkeä lukihäiriö. Kyseessä on muuten peruskiltti tyttö, joka on syntynyt keskosena?
eilisellä opella oli haussa---
t. ope myös
eilisellä opella oli haussa--- t. ope myös
Ihan viimeinen virhe alkaa diagnostisoimaan oppilaita. Se on lääkärin tehtävä!
ap
Lievästi ja keskivaikeasti kehitysvammaiset pärjää samassa luokassa, vaikeasti ei, koska eivät ymmärrä puhetta, eivätkä puhu mitään. Omani ymmärtää osittain puhetta, mutta kaikilla oppilailla on jonkinlaisia ymmärtämis vaikeuksia. PUuhuu myös osittain.
T. Kehitysvammaisen lapsen äiti.
Meillä keskivaikea ja tosiaan nyt menossa lievästi kehitysvammaisten luokalle.
Se minua on huolettanut kun kukaan ei vielä ole sanonut että siellä olisi keskivaikeasti kehitysvammaisiakin. Pelkään että omamme ei siellä pärjäisi ja sitten joutuisi vaihtamaan koulua.
Lohduttava tieto. T:se kehitysvammaisen äippä