Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselta poistettiin hammaskivi hutiloiden hammaslääkärissä

Vierailija
15.06.2014 |

Lapsi kävi kaupungin hammashoitolassa hammaskiven poistossa, ja yllättäen toimenpiteessä poistettiin vain osa hammaskivestä, suuri osa jäi vielä hampaisiin. Miksi ihmeessä sitä ei voitu poistaa kerralla kaikkea? Kahden vuoden kuluttua kuulemma seuraavan kerran hammastarkastus. Taidan tilata uuden ajan ja pyytää, että tekisivät kunnollista jälkeä. Vai pitääkö lapsi viedä yksityiselle? Eikä kunnallisissa hammashoitoloissa enää edes lapset saa kunnollista hoitoa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika loppui kesken. Jono odotteli etenemistään. Vie yksityiselle. 50 euroa ja homma on siinä.

Vierailija
2/13 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako paikkakunnallasi valita hammaslääkärin? Ainakin Helsingissä saa. Tasoero lääkäreiden välillä on huima.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä lapsella edes voi olla hammaskiveä? Syötätkö hänelle paljon sokeria? Mehua, jugurtteja, muroja?

Vierailija
4/13 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei ole koskaan poistettu hammaskiveä, kun sitä ei ole edes ollut ja olen jo lähes 40v. Joten miten voi olla lapsella?

Vierailija
5/13 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaskiven muodostumiseen vaikuttaa käsittääkseni syljen koostumus ja perintötekijät. Lapsi syö terveellisesti ja ruoka-aikoina, ja hampaita langataan ja niistä huolehditaan kunnolla. Isällään muodostuu herkästi hammaskiveä, ja vaikka ikää on jo yli 40v. hänellä ei hammaskivestä huolimatta ole hampaissaan ollut ikinä yhtään reikää, kuten ei ole ollut lapsellakaan, vaikka hammaskiveä on pitänyt poistaa hammashoitolassa kerran pari vuodessa jokailtaisesta hampaiden lankauksesta huolimatta. Hampaat pestään kahdesti päivässä ja lisäksi käytetään ksylitolia.

ap

Vierailija
6/13 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin hammaskiveä kuin reikiä.

Mulla on myös herkästi hammaskiveä. Kuulemma syljen mineraalipitoisuus on sellainen, että sitä tulee paljon. Onneksi tällainen mineraalipitoisempi sylki on reikiintymisen kannalta kuulemma parempi, ja reikiä ei siis juurikaan ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:01"]

Miten ihmeessä lapsella edes voi olla hammaskiveä? Syötätkö hänelle paljon sokeria? Mehua, jugurtteja, muroja?

[/quote]

 

 

ei johdu tuommoisista asioista vaan syljen koostumuksesta. Sillä, että on sylki joka muodostaa helposti hammaskiveä on myös hyvä puolensa: reikiä tulee yleensä vähemmän koska tuollainen sylki myös korjaa pieniä alkavia kiillevaurioita.

 

Vierailija
8/13 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei auta kuin tilata uusi aika ja jos ei sittenkään tulos ole hyvä, käymme yksityisellä. Ihmettelen vaan, miten asioita ei voi kerralla tehdä hyvin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa uusi aika ja poistata kivi. Minulla ei ole koskaan ollut reikiä, mutta hammaskiveä pienestä pitäen syljen koostumuksen takia. T. 24v

Vierailija
10/13 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan puute. Jos kaikilta hinkutettaisiin hammaskivi viimeisen päälle, niin vaikeat tapaukset jäisi hoitamatta. Resurssit on ikävä tosiasia, sinuna varaisin kuitenkin uuden ajan suuhygienistille vaikka syksylle, jos asia vaivaa. Usein lapsilla voi tulla myös värjäymää (ruskeaa hammaskiven tapaista), joka on näyttää ikävältä, mutta ei ole mitenkään suunterveyden kannalta haitallista. Tämä ei lähde kokonaan normaalissa hammaskivenpuhdistuksessa. Todennäköisesti hl on poistanut hammaskiven sieltä, missä se on haitallista eli ienrajoista ja-taskuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärit poistavat vain näkyvän hammaskiven,suuhygienistit ovat erikoistuneet ientaskuissa olevaan hammaskiveen. He poistavat sen mekaanisesti kohta kohdalta.

Vierailija
12/13 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todella paljon hammaskiveä joka kerta, harjaan hampaani 2 kertaa päivässä ja lankaan kerran päivässä. Reikiä taas ei ole ollut koskaan. Eli yksiöllistä on tämä. Syljen koostumuksesta johtuu, näin sanoi suuhygienistini. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 22:57"]

Aika loppui kesken. Jono odotteli etenemistään. Vie yksityiselle. 50 euroa ja homma on siinä.

[/quote]

Yksityisellä parodontologinen hoito SDE02 - SDE04 (eli hammaskiven poisto) kustantaa yleensä n. satasen, laajempi hoito puolitoista sataa. 50 eur:lla saa ehkä jonkun suppean ja nopean tarkastuksen, ei hoitoa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi