Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriasemien laskutuskäytännöistä??

26.08.2006 |

Hei!



Keskimmäisellä lapsellamme on toistuvasti silmätulehdus. Oireet alkavat lähes poikkeuksetta viikonlopun aikana (pe-illasta sunnuntaiaamuun), joilloin terveyskeskukseen ei meillä pääse (kas, kun päivystystä ei ole). Ainoaksi mahdollisuudeksi jää käyttää yksityisen lastenlääkäriaseman palveluita, koska tippojen antaminen on aloitettava mahdollisimman pian.



Nyt olen seurannut lääkäriaseman käytäntöä veloittaa vastaanottokäynneistä. Lomakkeesta ruksitaan aina kohta " käynti, enintään 20 minuuttia" riippumatta siitä, olemmeko olleet sisällä 5 tai 10 minuuttia, jolloin lomakkeesta tulisi ruksia kohta " käynti, enintään 10 min" . Kertaakaan asiointimme ei ole vienyt aikaa enempää kuin 10 minuuttia. Kysyin perustetta tähän veloituskäytäntöön ja sain vastaukseksi, että lääkärien taksa on joka tapauksessa sama, olipa kyseessä 10 minuutin tai 20 minuutin vastaanotto :o



Kokenut lastenlääkäri pystyy hyvin arvioimaan, kuinka kauan esim. silmätulehduspotilaan oireiden tutkiminen vie aikaa, etenkin, kun kyseessä on lapsella toistuvasti esiintyvä sama sairaus. Näin lääkäreillä on mahdollisuus ottaa vastaan useampi potilas tunnin aikana - ja saada enemmän korvauksia. Kukapa ei lisää liksaa haluaisi!



Kela korvaa 20 minuutin vastaanotosta 3,48 euroa enemmän kuin 10 minuutin vastaanotosta (9,39 e / 12,87 e). Lääkäriasema vetosi tähän, että asiakas saa enemmän kela-korvausta... No, yli 60 euroa maksavassa laskussa tuo on aika häviävän pieni summa verrattuna esim. siihen, että lääkärit veloittaisivat asiakkaan todellisen vastaanotolla käyttämän ajan mukaisen korvauksen työstään. Ja turha selittää, että lääkäreillä menisi aikaa ennen vastaanottoa potilaan tilanteeseen tutustumiseen, se ei päde ainakaan meidän lääkäriasemallamme. Samoin uusi potilas ollaan valmiita vastaanottamaan heti, kun ovi takanamme sulkeutuu (jos edes ehtii sulkeutua). Lääkärinpalkkion lisäksi veloitetaan " toimistomaksun" nimellä kulkeva 9 euroa, joka siis käytännössä syö saadun kela-korvauksen kokonaan.



Miten teillä muilla hoituu yksityisten lääkäriasemien laskutukset? Oletteko kiinnittäneet tällaiseen ylihinnoitteluun huomiota?



Toki yksityiset lääkäriasemat ovat bisnestä ja saavat hinnoitella palvelunsa oman mielensä mukaan. Onko kuluttajien vain pakko tyytyä tällaiseen mielivaltaiseen hinnoitteluun? Mitä voisimme tehdä asian eteen?



Enkä kaipaa vastauksia, että " meillä on vakuutus, joka korvaa, ei kiinnosta" . Se ei poista tätä laskutuskäytännön epäoikeudenmukaisuutta. Vakuutusyhtiöt korvaavat näissä tapauksissa asiakkaiden maksuista lääkärien mielivaltaiset ylihinnoittelut. (Toisekseen kaikilla ei edes vakuutusta ole tai kaikki vakuutukset eivät yhtä lääkärilläkäyntiä per sairaus korvaa...)



Kyselee 3 pienen lapsen kypsynyt äiti

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noppa:


Minusta on vastuutonta hoitaa potilaita sellaista vauhtia että käynnit menevät kymmenessä minuutissa läpi ja potilaana en sellaiseen taatusti suostuisi!

Herkkupupun kanssa käymme näköjään samalla lääkäriasemalla ja saamme 10 minuutin aikoja. Siellä myös hinnastossa selkeästi lukee ne 10min ajat. Jos jossain toisessa minimiveloitus on 20min niin se pitää myös selkeästi näkyä hinnastossa asiakkaalle.

Vierailija
2/13 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


Ja oletan, että olikin koska alkuperäinen ei valittanut hinnaston puutteesta vaan ruksista mielestään väärässä paikassa kelan kuponkin.



Alkuperäisen tapauksessa ei myöskään ollut kysymys korvien jälkitarkastuksesta, vaan silmätulehduksesta.



Toki JOS alunperin kyseessä on ollut pelkkä korvatulehdus ja käynnin syynä on PELKKÄ korvien jälkitarkastus JA ne korvat ovat kunnossa niin siihen ei välttämättä mene aikaa yli kymmentä minuuttia.



Käsittääkseni lääkärille kuitenkin mennään SILTÄ VARALTA, että jotain olisikin vialla ja silloin kun on, niin se kymmenen minuuttia harvoin riittää mihinkään. Et varmaan tykkäisi siitäkään, jos lääkäri katsoisi korviin ja toteaisi, että eivät nämä nyt vielä kunnossa ole ja pitäisi tutkia enemmän, mutta kun teille on varattu vain tämä kymmenen minuuttia, niin en nyt valitettavasti ehdi... varatkaa aika toiselle lääkärille tai tulkaa ensi viikolla uudestaan?



Lääkärin täytyy aina aika-arviota tehdessään ottaa huomioon, että potilaalla ei välttämättä ole ollenkaan se vaiva, miksi hän kuvittelee vastaanotolle tulevansa, vaan vika voi olla ihan eri asiassa, paljon suurempi ja aikaa vievempi jne. Ja jälkitarkastus ei välttämättä tarkoita sitä, että " vain katsotaan korvat" vaan siitä voi kehkeytyä paljon isompi ja vaativampi käynti.



Tästä syystä käsittääkseni monet lääkärit eivät suostu myymään kymmenen minuutin aikoja. Monissa lyhyen ajan varanneissa potilaissa menee kuitenkin enemmän kuin kymmenen minuuttia, mistä seuraa että seuraavien potilaiden ajat ovat myöhässä ja lääkäri saa huonoa palautetta jne... On paljon helpompaa myydä pelkkiä 20 minuutin aikoja, jolloin lista todennäköisemmin menee läpi aikataulussa ja potilaat ovat tyytyväisempiä kun lääkärillä on aikaa. Jos sitten johonkin potilaaseen menee vähemmän aikaa, niin ei se niin hirveästi haittaa. Kotiinkin pääsee silloin kun on luvannut eikä aina mene päivä pitkäksi.



Tämä on kysynnän ja tarjonnan laki. Voihan alkuperäinenkin ehdottaa lääkärikeskukseen kymmenen minuutin aikoja ja hyvässä lykyssä joku lääkäri voi niitä haluta kokeillakin. Jos homma toimii, niin ehkäpä siitä tulee pysyväkin järjestely. Sitä en jaksa uskoa että kymmenen minuutin käynnistä kovin paljon halvempi tulisi kuin 20 minuutin käynnistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän mahdollista saada lääkäriltä resepti varalle? Jos lapsella on toistuvia silmätulehduksia, joihin aina määrätään sama lääke, niin voisitko pyytää ensi kerralla reseptiin kaksi tuubia silmävoidetta /tai tippoja? Minä olen ainakin saanut lääkäriltä joskus reseptin varmuuden vuoksi, kun kyse on ollut sairaudesta jonka itsekin tunnistan ja jota lääkäri tietää meidän aiemmin oikein hoitaneen. Tai sitten voit yrittää saada kunnallisesta päivystyksestä puhelinreseptin, tosin sitä ennen teidän täytyy tietysti käydä ainakin kerran silmätulehduksen takia kunnallisella lääkärillä. Ekaa reseptiä mikään instanssi ei varmaan anna puhelimitse.

Vierailija
4/13 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä Mehiläisessä varmaan annetaan ajat n. 20 minuutin välein ja silti on laskutettu myös vain 10 minuuttia. Olen nimittäin muutaman kerran päässyt pojan kanssa sisään lääkäriin ENNEN kuin varattu aikani on.



Eli jos aikani on ollut esim. 15.00 ja olemmekin päässeet sisään 14.55 niin eikös se tarkoita sitä, että edellisen asiakkaan aika on ollut 14.40 ja hän on selvinnyt siitä vajaassa vartissa jne. Tarkoitan, että ottavat sitten seuraavan asiakkaan aikaisemmin sisään jos asiakas on saapunut paikalle etuajassa. Jos ei niin sitten odottavat ja tekevät paperitöitä tms.

Vierailija
5/13 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä en ole kiinnittänyt huomioita noinpäin asiaan, käytämme kokonaan yksityistä lääkäriasemaa, koska pidän niistä enemmän kuin jonottamisesta yksityisellä. Lisäksi kun varaa aikaa samalle lääkärille jos mahdollista niin lääkäri tuntee jo lapsen taustaa. Vaikka et halunnut vastausta, niin meillä on vakuutus ja siksi näin, mutta silti tarkastan laskut, koska onhan vakuutuksessakin omavastuu.



Meillä kokemus on tosiaan päinvastainen. Eli lääkäriasemallamme on merkitty myös 10 minuutin käyntejä ja siellä on yksi aivan loistava lastenlääkäri. Meillä on ollut korvatulehduksia ja lapsi on aina itkenyt tarkastusta ja pelännyt sitä. Tämä lääkäri jutteli lapsen kanssa kovasti, leikitti ja lapsi sai tutkia ensin laitteella nallen korvat jne. Siinä vaiheessa mun silmissä ropisi eurot kun ajattelin, että kauanko tähän menee, mutta ajattelin, että jos lapsi saadaan kerrankin ilman isoja itkuja niin on se eurojen arvoista (varsinkin kun itse ei niitä sitten loppujen lopuksi maksa). Ja kuinka kävi: lapsi ei päästänyt itkun tiraustakaan kun katsottiin korvat. Sen jälkeen halusin ko. lääkärille aina kun mahdollista - hän todella välittää lapsista.



Niin ja se lasku, olimme sisällä jonkin 15-20 minuuttia niin laskuun lääkäri merkitse 10min eli hän laski sen leikitysajan siitä pois ihan selkeästi!

Vierailija
6/13 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä kymmenen minuutin käyntejä ei ole olemassakaan, eli niitä " ei myydä" . Tämä todennäköisesti siksi, että potilaat tulisi kunnolla hoidettua ja olisivat tyytyväisiä. Lääkäri ei ehdi tunnissa kuitenkaan hoitaa kuutta potilasta ja käynneistä tulisi pelkkää hätiköintiä. Sitäpaitsi lääkäri kuitenkin veloittaa käynnistä sen minkä veloittaa, joten kun ruksitaan suosiolla tuo 20 minuuttia, niin potilaskin saa paremman korvauksen Kelalta.



Periaatteessa tämä on ihan sama juttu kuin jos valittaisit ravintolassa, että miksi et voi saada puolikasta annosta puolikkaaseen hintaan: ravintola voi ihan itse päättää mitä se myy ja sinä päätät ostatko vai et.





Eniten jutussasi kiinnittää kuitenkin huomiota se, että hoidat silmätulehduksia toistuvasti silmätipoilla! Vauvojen ja lasten silmätulehdusten ensisijainen ja suositeltavin hoito on toistuva pesu runsaalla vedellä. Juoksevalla kraanavedellä silmät pestään toistuvasti tunnin, parin välein pari päivää ja 90% silmätulehduksista hoituu sillä. Peseminen kannattaa tietysti aloittaa heti, kun näkyy pienikin merkki silmätulehduksesta, koska mitä vaikeammaksi tulehdus pääsee, sitä vaikeampi se on saada rauhoittumaan.



Mikäli silmätulehdus ei pesuilla rauhoitu, niin sitten joissakin tapauksissa tarvitaan tippoja. Fusidiinitipat ovat suositeltavampia, koska kloramfenikolitipoilla voi olla ikäviä sivuvaikutuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisen kunna on järjestettävä kuntansa asukkaille terveyden huolto 24h vuorokaudessa. eli onko nyt kysymys siitä ettei päivystystä ole teidän kuntanne alueella vai että kunta ei järjestä sitä missään?

itse työskentelen terveyskeskuksessa josta päivystys siirtyy 22-08 väliseksi ajaksi 20km päähän turkuun, mutta on siis järjestetty...

Vierailija
8/13 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarkon mami: saako kysyä, millä lääkäriasemalla käytte (jos asutte pk-seudulla)? Kuulostaa aivan eri planeetalta olevalta touhulta tuo teidän kuin meidän lääkäriasemallamme.

Noppa:


Periaatteessa tämä on ihan sama juttu kuin jos valittaisit ravintolassa, että miksi et voi saada puolikasta annosta puolikkaaseen hintaan: ravintola voi ihan itse päättää mitä se myy ja sinä päätät ostatko vai et..

Toki. Monet ravintolat ilahduttavasti myyvätkin esim. lapsille aikuisten annoksia pienemmäsäsä koossa ja pienemmällä hinnalla. Suosimme näitä ravintoloita.

Noppa:


Eniten jutussasi kiinnittää kuitenkin huomiota se, että hoidat silmätulehduksia toistuvasti silmätipoilla! Vauvojen ja lasten silmätulehdusten ensisijainen ja suositeltavin hoito on toistuva pesu runsaalla vedellä. Juoksevalla kraanavedellä silmät pestään toistuvasti tunnin, parin välein pari päivää ja 90% silmätulehduksista hoituu sillä. Peseminen kannattaa tietysti aloittaa heti, kun näkyy pienikin merkki silmätulehduksesta, koska mitä vaikeammaksi tulehdus pääsee, sitä vaikeampi se on saada rauhoittumaan.

Mikäli silmätulehdus ei pesuilla rauhoitu, niin sitten joissakin tapauksissa tarvitaan tippoja. Fusidiinitipat ovat suositeltavampia, koska kloramfenikolitipoilla voi olla ikäviä sivuvaikutuksia.

Kiitos tästä tiedosta! Kummallista kyllä, näyttää siltä, että toistuvista ylihinnoitelluista käynneistämme huolimatta emme ole saaneet edes ko. lastenlääkäriasemalla asianmukaista hoitoa emmekä ohjeistusta!!! Itse en ole terveydenhuoltoalan ammattilainen, joten olen typeryyksissäni luottanut lastenlääkärien ammattitaitoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vajaa 200.000 asukkaan kunnassa näitä päivystyspisteitä on tasan yksi. Sekin sijaitsee meiltä n. 30 kilometrin päässä (?). Ei ole vaikea tehdä valintaa yksityisen palvelun (jonka saa läheltä ja varmasti) ja kunnallisen " palvelun" välillä, jossa vastaanotolle pääsy on epävarmaa ja voi kestää tunteja. Kolmen pienen lapsen äitinä minulla ei ole mahdollisuutta tällaiseen.

Tosin edellinen vastaaja antoi sellaista tietoa silmätulehduksen hoidosta, että kyseenalaistan jatkossa yksityisenkin puolen tarjoamat palvelut ja ammattitaidon tässä meidän tapauksessamme.

pallukka-85:


jokaisen kunna on järjestettävä kuntansa asukkaille terveyden huolto 24h vuorokaudessa. eli onko nyt kysymys siitä ettei päivystystä ole teidän kuntanne alueella vai että kunta ei järjestä sitä missään?

itse työskentelen terveyskeskuksessa josta päivystys siirtyy 22-08 väliseksi ajaksi 20km päähän turkuun, mutta on siis järjestetty...

Vierailija
10/13 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolli:


Jarkon mami: saako kysyä, millä lääkäriasemalla käytte (jos asutte pk-seudulla)? Kuulostaa aivan eri planeetalta olevalta touhulta tuo teidän kuin meidän lääkäriasemallamme.

Valitettavasti emme asu pääkaupunkiseudulla, vaan Tampereella. Olemme käyttäneet koko ajan Lastenlääkäriasema-nimistä yksityistä, joka nyt on siirtynyt Tampereen Mehiläisen alaisuuteen. Siirto vain paransi asiaa. Tilat ovat ihanat ja lääkäreille pääsee. Helsingissähän on myös Mehiläinen, mutta taitaa olla teille myös mahdottoman pitkän matkan päässä. Ilmeisesti pienemmillä paikkakunnilla tilanne on tosiaan huonompi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELAhan saa tehdä sellaisia kuponkeja rastitettaviksi kuin haluaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ko palveluja on tarjolla.

Pitäisin eettisesti arveluttavana ja lääkärin oikeusturvan kannalta vääränä vaatia, että lääkäri kuuntelisi potilasta, tutkisi, tekisi diagnoosin ja määräisi lääkkeet ja antaisi kotihoito/jatkohoitoohjeet 10 minuutissa.

Hotajat eivät tosiaankaan istu kello kädessä vahtimassa kauanko potilas on vastaanottohuoneessa tai vedä rasteja hatusta.

Yksityisen lääkäriaseman lääkäri on harvoin palkkalistoilla. Hän on useimmiten ammatinharjoittaja, joskus yrittäjä. Lääkäri kertoo vastaanottoon montako potilasaikaa saa antaa tunnissa (yleensä 2 tai 3). Tämän mukaan myös laskutetaan.

Potilaan maksamasta summasta X velottaa ensin lääkäriasema laitososuudet, toimistomaksut, lääkärin työtilan vuokran, maksulliset palvelut (esim konekirjoitus) jne. Tämän jälkeen muut lakisääteiset kulut (esim yrittäjälääkärin vastuuvakuutukset), minkä jälkeen verottaja höylää siivunsa. Vasta tämän jälkeen lääkäri saa käteensä summan Y.

Epäoikeudenmukaista ylihinnoittelua???? Eikö yrittäjä saa itse määritellä tuotteet, joita tarjoaa? Jos tarjottu tuote (nyt se 20 min vastaanottokäynti) ei miellytä, voi joko etsiä muualta haluamansa tuotteen tai tyytyä tarjottuun tuotteeseen.

Tätä taidetaan kutsua markkinataloudeksi..

Nousemalla barrikadeille ja ryhtymällä poliitikoksi voisit vaikuttaa kunnallisen terveydenhuollon painotuksiin, tarjottuun palveluun jne.

Taidetaan kutsua valtion- ja kunnallispolitiikaksi.

Elämä on kovaa ja maailma kylmä

Kolli:


Hei!

Keskimmäisellä lapsellamme on toistuvasti silmätulehdus. Oireet alkavat lähes poikkeuksetta viikonlopun aikana (pe-illasta sunnuntaiaamuun), joilloin terveyskeskukseen ei meillä pääse (kas, kun päivystystä ei ole). Ainoaksi mahdollisuudeksi jää käyttää yksityisen lastenlääkäriaseman palveluita, koska tippojen antaminen on aloitettava mahdollisimman pian.

Nyt olen seurannut lääkäriaseman käytäntöä veloittaa vastaanottokäynneistä. Lomakkeesta ruksitaan aina kohta " käynti, enintään 20 minuuttia" riippumatta siitä, olemmeko olleet sisällä 5 tai 10 minuuttia, jolloin lomakkeesta tulisi ruksia kohta " käynti, enintään 10 min" . Kertaakaan asiointimme ei ole vienyt aikaa enempää kuin 10 minuuttia. Kysyin perustetta tähän veloituskäytäntöön ja sain vastaukseksi, että lääkärien taksa on joka tapauksessa sama, olipa kyseessä 10 minuutin tai 20 minuutin vastaanotto :o

Kokenut lastenlääkäri pystyy hyvin arvioimaan, kuinka kauan esim. silmätulehduspotilaan oireiden tutkiminen vie aikaa, etenkin, kun kyseessä on lapsella toistuvasti esiintyvä sama sairaus. Näin lääkäreillä on mahdollisuus ottaa vastaan useampi potilas tunnin aikana - ja saada enemmän korvauksia. Kukapa ei lisää liksaa haluaisi!

Kela korvaa 20 minuutin vastaanotosta 3,48 euroa enemmän kuin 10 minuutin vastaanotosta (9,39 e / 12,87 e). Lääkäriasema vetosi tähän, että asiakas saa enemmän kela-korvausta... No, yli 60 euroa maksavassa laskussa tuo on aika häviävän pieni summa verrattuna esim. siihen, että lääkärit veloittaisivat asiakkaan todellisen vastaanotolla käyttämän ajan mukaisen korvauksen työstään. Ja turha selittää, että lääkäreillä menisi aikaa ennen vastaanottoa potilaan tilanteeseen tutustumiseen, se ei päde ainakaan meidän lääkäriasemallamme. Samoin uusi potilas ollaan valmiita vastaanottamaan heti, kun ovi takanamme sulkeutuu (jos edes ehtii sulkeutua). Lääkärinpalkkion lisäksi veloitetaan " toimistomaksun" nimellä kulkeva 9 euroa, joka siis käytännössä syö saadun kela-korvauksen kokonaan.

Miten teillä muilla hoituu yksityisten lääkäriasemien laskutukset? Oletteko kiinnittäneet tällaiseen ylihinnoitteluun huomiota?

Toki yksityiset lääkäriasemat ovat bisnestä ja saavat hinnoitella palvelunsa oman mielensä mukaan. Onko kuluttajien vain pakko tyytyä tällaiseen mielivaltaiseen hinnoitteluun? Mitä voisimme tehdä asian eteen?

Enkä kaipaa vastauksia, että " meillä on vakuutus, joka korvaa, ei kiinnosta" . Se ei poista tätä laskutuskäytännön epäoikeudenmukaisuutta. Vakuutusyhtiöt korvaavat näissä tapauksissa asiakkaiden maksuista lääkärien mielivaltaiset ylihinnoittelut. (Toisekseen kaikilla ei edes vakuutusta ole tai kaikki vakuutukset eivät yhtä lääkärilläkäyntiä per sairaus korvaa...)

Kyselee 3 pienen lapsen kypsynyt äiti

Vierailija
12/13 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

arnica:


KELAhan saa tehdä sellaisia kuponkeja rastitettaviksi kuin haluaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ko palveluja on tarjolla.

Pitäisin eettisesti arveluttavana ja lääkärin oikeusturvan kannalta vääränä vaatia, että lääkäri kuuntelisi potilasta, tutkisi, tekisi diagnoosin ja määräisi lääkkeet ja antaisi kotihoito/jatkohoitoohjeet 10 minuutissa.

Hotajat eivät tosiaankaan istu kello kädessä vahtimassa kauanko potilas on vastaanottohuoneessa tai vedä rasteja hatusta.

Yksityisen lääkäriaseman lääkäri on harvoin palkkalistoilla. Hän on useimmiten ammatinharjoittaja, joskus yrittäjä. Lääkäri kertoo vastaanottoon montako potilasaikaa saa antaa tunnissa (yleensä 2 tai 3). Tämän mukaan myös laskutetaan.

Potilaan maksamasta summasta X velottaa ensin lääkäriasema laitososuudet, toimistomaksut, lääkärin työtilan vuokran, maksulliset palvelut (esim konekirjoitus) jne. Tämän jälkeen muut lakisääteiset kulut (esim yrittäjälääkärin vastuuvakuutukset), minkä jälkeen verottaja höylää siivunsa. Vasta tämän jälkeen lääkäri saa käteensä summan Y.

Epäoikeudenmukaista ylihinnoittelua???? Eikö yrittäjä saa itse määritellä tuotteet, joita tarjoaa? Jos tarjottu tuote (nyt se 20 min vastaanottokäynti) ei miellytä, voi joko etsiä muualta haluamansa tuotteen tai tyytyä tarjottuun tuotteeseen.

Ehkä se tosiaan on Kelan laatima se lomake, johon se aika ruksitaan. Mutta todellakin, jos lääkärillä ei mene kuin sen 10 minuuttia, ei asiakkaalla ole velvoitetta maksaa kuin siitä kymmenestä. Monta kertaa olemme nimittäin selvinneet 10 minuutissa lääkärin vastaanotolla Tampereen Mehiläisessä korvatulehdusasioissa. Ja olemme käyneet monellakin eri lääkärillä, joten yhden lääkärin hätäisyydestä ei ole kyse.

Tuolla sairaudet ja allergiat -palstalla minulle ehdotettiin, että lääkärillä menee aikaa vielä potilaan poistumisenkin jälkeen tietojen kirjaamiseen jne, mutta se ei ole mikään syy. Kyllä monellakin yrittäjällä menee aikaa laskutukseen ja vaikka materiaalihankintoihin varsinaisen asiakkaan luona tehtävän työn lisäksi, mutta ei sitä lasketa enää lisätunneiksi. Se on vain osattava laske tuntiveloitukseen mukaan, että todellinen työaika onkin pidempi. Eli jos 10 minuutin veloitus ei riitä kattamaan kuluja (lääkäri ehtii esim. ottaa vastaan vain neljä 10 min. potilasta tunnissa), on veloitusta nostettava niin että niistä neljästä 10 min. potilaasta kertyy riittävä tuntipalkka.

Tärkeintä on, että asiakkaalle näkyvä hinnasto pitää paikkaansa eikä sisällä mitään kommervenkkejä, joiden avulla lopullista hintaa saa hilattua aina ylöspäin! Itse ainakin arvostan palveluyrityksessä rehellisyyttä ja täsmällisyyttä, vaihdan yrittäjää jos en voi luottaa nykyisen rehellisyyteen.

Niin ja Mehiläisessä lääkäri itse ruksii sen kohdan kauanko käynti kesti, ja voisi odottaa että lääkäri osaa vilkaista kelloa asiakkaan saapuessa ja poistuessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


Minä ainakin ymmärsin asian niin, että kyseisellä lääkäriasemalla oli myytävänä vain alle 20 minuutin käyntejä sekä sitä pidempiä käyntejä. Tuo " alle 20 minuuttia" oli siis lyhin tarjolla oleva käynti ja sen mukaan veloitettiin.



Ei lääkärikeskuksella ole mitään velvollisuutta alentaa käynnin hintaa jos potilas käyttääkin vastaanotolla vähemmän aikaa kuin mitä hänelle oli varattu. Ihan vastaavasti ravintola ei yleensä anna hyvitystä siitä osasta annosta, joka jää syömättä. Lääkärikeskuksella ei myöskään ole velvollisuutta myydä lyhyempiä käyntiaikoja kuin se katsoo kohtuulliseksi vaikka joissain harvoissa yksittäistapauksissa se riittäisikin - ihan niinkuin ravintolalla ei ole velvollisuutta pitää tarjolla kaikenkokoisia annoksia samasta ruokalajista, vaikka kaikki asiakkaat eivät yhtä nälkäisiä olekaan.



Kelalla on hyvin paljon kummallisia ja erikoisia kuponkeja, joista lääkärikeskus tai yksityislääkäri eivät ole vastuussa. Ei lääkärikeskus sille mitään voi mitä kela kuponkiinsa printtaa ja kelalla on ihan omat intressinsä näitä kuponkeja tehdessään. Itse asiassa tämä kuponki ei ole ollenkaan pahimmasta päästä... Jos asiakas ei halua ruksia kelan paperiin, niin hänellä on ihan täysi vapaus jättää koko kuponki käyttämättä. Jos lääkärin halutaan täyttävän paperin niin hän täyttää sen kyseisen käynnin tiedoilla ja kelakorvaukset tulevat niiden tietojen mukaan - käynnin hintaan kuponkiin ruksittavat tiedot eivät vaikuta vaan ainoastaan siihen, mitä kela käynnistä korvaa. Jos alkuperäinen haluaa kelalta vähemmän korvausta kuin mihin hän on oikeutettu, niin päätöksestähän voi aina valittaa, laittaa selvityksen syistä jo alkuperäisen hakemuksen liitteeksi tai hätätapauksessa vaikka laittaa liikaa maksetun summan hyväntekeväisyyteen - mikä on ongelma?





Mainittakoon nyt vielä, että itse en yksityisvastaanottoa pidä. Mutta mikäli pitäisin, niin missään tapauksessa en suostuisi 10 min käyntejä myymään! Olen kyllä pitänyt poliklinikkaa, jossa ajat olivat kymmenen minuutin välein ja voin kertoa, että äärimmäisen harvalla potilaalla käynti todella meni läpi siinä ajassa ja valtaosalla aikaa kului vähintäänkin tuplaten, monesti paljon enemmän. Alle kymmenessä minuutissa on aika mahdotonta tutustua tautihistoriaan, haastatella potilas, riisuutua, tutkia, pukeutua, määrätä jatkotutkimukset ja hoito, kirjoittaa lähetteet ja todistukset, tehdä reseptit ja sanella tekstit. Lisäksi jossain välissä pitäisi vielä ehtiä miettiä... Sitäpaitsi minun pitämälläni poliklinikalla oli useampi hoitaja, joka ohjasi potilaita eteenpäin ja kutsui huoneeseen, selitti asioita jne. Pystyin itse juoksemaan siis potilaan luota toisen luo. Yksityissektorilla näin harvemmin on. Minusta on vastuutonta hoitaa potilaita sellaista vauhtia että käynnit menevät kymmenessä minuutissa läpi ja potilaana en sellaiseen taatusti suostuisi!