Onko kohtuutonta päiväkodista odottaa 6-vuotiaan...
lausuvan oikein aina kaiken? Tai paremminkin puuttua lapsen ääntämiseen. Hain tänään lapseni päiväkodista ja vihjailivat, että hänellä oli vaikeuksia lausua erästä hieman vierasperäistä sanaa. Muutoin kaikki kirjaimet löytyvät puheesta ja kieli on melko selkeää.
Kommentit (8)
Kyseessä on ilmeisesti eskari-ikäinen lapsi? Eskariaikana kyllä tarkkaan selvitetään jos on jotain ongelmia puheen kanssa. Ihan hyvä siksi, että koulussa sitten homma jo hoituisi sujuvasti. Jos jotain ongelmia ilmenee, niin eskarissa niihin sitten ehtii vielä puuttumaan. Tuskimpa mitään suurta ongelmaa on, jos lapsi joskus jonkun asian väärin sanoo.
Mutta kannattaa kysyä hoitajilta, mitä tarkoittavat ja muutenkin, että miten eskari sujuu
Mutta siis onko lapsella tarhan " vihjailuiden" mukaan siis vaikeuksia yhden sanan lausumisen kanssa? Eiköhän itse kullakin aikuisella saata olla vaikeuksia joidenkin vierasperäisten sanojen kanssa. Minuakin vähän ihmetyttää miten vihjailivat?
Jos lapsella on muissakin sanoissa lausumisongelmia, kannattaa varmaan kysyä tarkemmin ja ottaa kaikki apu vastaan, jos taas kyseessä todellakin on yksi ainoa sana, niin sillä ei kyllä ole mitään väliä.
Me kun muutettiin ulkomaille niin lääkäri " kauhistui" kun esikoiseltamme puuttui äänteitä (mitä ei ollut edes koskaan kuullut vielä kuukausi sitten), mutta ilolla minä otin ilmasen puheterapian vastaan, oppikin siellä tosi nopeasti. Nytkin keskimmäisellämme on ongelmia joidenkin äänteiden kanssa mutta kyllä ne sieltö tulevat. Ja jos päiväkodissa tai lääkärissä ovat sitä mieltä että tarvitsee esim puheterapiaa niin ihan miellään kyllä otan vastaan.
Sen sijaan päiväkodin henkilökunnan ei _MINUN_ mielestäni pitäisi puuttua lapsesi puheeseen, siis niin että tytölle sanovat siitä useamman kerran ja korjailevat, ainakaan ikävään sävyyn.
kiitos kommenteistanne! Lapsi siis yleensä lausuu kaikki ihan hyvin, mikäli nyt itse olen huomannut. 5-vuotiaana kävi r:n vuoksi puheterapiassa, mutta se löytyi jo yhden käyntikerran jälkeen.
Tilanne meni siis niin, että hain lapsen heti ruokailun jälkeen ja eskariope sanoi: " Teppo voikin heti kertoa äidille mitä jälkiruokaa oli. Oli vaikea sana." Lapsi vastasi, että joo kerron sitten kun ollaan lähdetty. Eskariluokan ulkopuolella lapseni sitten sanoi, että " mangnokiisseliä" , eikä osannut sanoa minunkaan korjattuani " mangokiisseliä" . Enpä olisi tuohon mielestäni pienen pieneen äännevirheeseen edes kiinnittänyt suurempaa huomiota ilman eskaritädin vihjailuja.
Jätän tietenkin lapsen kannalta asian omaan arvoonsa. Hän oppii kyllä myöhemmin ääntämään nämä erikoisemmatkin harvoin käyttämänsä sanat. Mutta ihmetytti jotenkin eskariopen puuttuminen noin olemattomaan asiaan. Enpä viitsi heille siitä kuitenkaan mitään mainita kun olisi aika pikkumaista puuttua taas omasta puolestani noin " hienovaraiseen" huomautukseen.
jos lapsella olisi toistuvasti vaikeuksiä ääntää samankaltaisia sanoja, eli tuossa mangossa olevaa " äng-äännettä" (vieläkö tälläinen termi on?). Ymmärtäsin myös paremmin, jos siitä huomautettaisiin jotenkin muuten kuin vihjailemalla.
Ehkä päiväkodista vaan haluttiin, että kotonakin tarkkailtaisi, tuleeko se äänne yleensä oikein, että onko mitään ongelmaa ylipäätänsäkään olemassa...
Jos kyse olikin ns. huumorista? Tietenkään lasta ei saisi nolata väärinlausuttujen sanojen takia, mutta ehkä tilanne ei ollutkaan sellainen? Enkä ota kantaa eskarintädin huumorintajuun ja sen laatuun ;)
Taisi tulla ihan väärinkäsitys. Tuskin ope edes mitään tarkoitti. Minä en ainakaan olisi käsittänyt asiaa siten. Ehkä helppo sanoa näin siksi, että meillekin on hoitaja joskus sanonut, että kerropa mitä jälkkäriä oli, kun poika kauheasti oli ihmetellyt vesimelonia. Kunhan vaan kertoi...Siis sanan sanomisesta ei ollut meillä kysymys, mutta noi vaan nyt on ehkä sellaisia juttuja, jotka hoitajille jää mieleen ja haluavat vanhemmille jotain yksilöllistä kertoa.
Eilen tällaista eskarista ja tänään tällaista, että ei helppoa ole...
Mitä tarkoitat sanomalla että vihjailivat?
Ottaisin asian reippaasti puheeksi, jotta asiaan saadaan selvyys. Epäselviä heittoja ei tarvitse kuunnella.
Jos lapsella on vaikeuksia, aikainen apu on kaikkien etu, jotta koulunaloituksessa ei tule turhaa kitkaa.