Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutama autokysymys

Vierailija
11.01.2015 |

Olen ajanut autoa monta kertaa ja periaatteessa osaan sen. Viime kerrasta on kuitenkin aikaa (kortti vielä saamatta - toistaiseksi) niin kysynpähän nyt pari tyhmää kysymystä: jarruttaessa olen tottunut painamaan ensin kytkimen pohjaan ja sitten jarrun. Olen kuitenkin saanut vihiä siitä, että moinen kytkimen käyttö on turha toimenpide jarrutuksessa? Ja jostain luin, että ensin jarrua ja loppuvaiheessa jarrutusta kytkinkin pohjaan. En tosiaan muista nyt näitä hommeleita.

Toinen on se että (ja tämä on erittäin tyhmä kysymys) mutta esim. töyssyyn hidastaessa, eikö pidäkin vaihtaa ykköselle vai muistelenko aivan omiani?

Kolmas juttu on teoriakoe. Olen päässyt sen jo läpi joskus mutta joudun siihen vielä uudestaan. Miten ihmeessä voin ikinä oppia, että kuinka pitkä jarrutusmatka on missäkin nopeudessa ja ties mitä muuta ihmeellistä? EI pysy päässä vaikka miten takoisi!

Ja voin vannoa, että ihan ekalla käsittelytunnilla sain rutkasti kehuja taidoistani! Sen jälkeen pikku hiljaa paineet alkoivat terrorisoida taitojani ja sitten tulin epävarmaksi asioista.
Opettajalta en kysellyt, koska koin epämukavaksi ajotilanteet hänen kanssaan. Ei yhtään miellyttävä tyyppi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei tarvitse painaa kytkintä pohjaan vasta kun auton nopeus alkaa olemaan matelua. Kun jättää kytkimen painamatta, niin auto jarruttaa samalla moottorilla.

- Töyssyn yli voi ajaa vaikka kutosella jos autossa on vääntöä, eli vaihde sen mukaan miten auto vääntää. Tosin et nyt mtn. virhettä tee vaikka ykköselle sen laitat, niin ei ainakaan sammu.

- Kirjallisiin en ota kantaa, omista 20v aikaa.

Vierailija
2/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:42"]- Ei tarvitse painaa kytkintä pohjaan vasta kun auton nopeus alkaa olemaan matelua. Kun jättää kytkimen painamatta, niin auto jarruttaa samalla moottorilla.

- Töyssyn yli voi ajaa vaikka kutosella jos autossa on vääntöä, eli vaihde sen mukaan miten auto vääntää. Tosin et nyt mtn. virhettä tee vaikka ykköselle sen laitat, niin ei ainakaan sammu.

- Kirjallisiin en ota kantaa, omista 20v aikaa.
[/quote]

Minulla on ollut omituinen muistikuva, että auto alkaisi töksähdellä jos jarruttaa ilman kytkintä. No mutta jatkossa en sitten turhaan käytä kytkintä liikaa.

Minulla oli myös outo mielikuva että jos töyssyyn hiljentää ja sen jälkeen vaan painaa kaasua lisää niin auto alkaa nykiä ja sammuu.

Vierailija
4/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:42"]- Ei tarvitse painaa kytkintä pohjaan vasta kun auton nopeus alkaa olemaan matelua. Kun jättää kytkimen painamatta, niin auto jarruttaa samalla moottorilla. - Töyssyn yli voi ajaa vaikka kutosella jos autossa on vääntöä, eli vaihde sen mukaan miten auto vääntää. Tosin et nyt mtn. virhettä tee vaikka ykköselle sen laitat, niin ei ainakaan sammu. - Kirjallisiin en ota kantaa, omista 20v aikaa. [/quote] Minulla on ollut omituinen muistikuva, että auto alkaisi töksähdellä jos jarruttaa ilman kytkintä. No mutta jatkossa en sitten turhaan käytä kytkintä liikaa. Minulla oli myös outo mielikuva että jos töyssyyn hiljentää ja sen jälkeen vaan painaa kaasua lisää niin auto alkaa nykiä ja sammuu.

[/quote]

Jos esim. risteysalueella tiputat nopeuden 80-->60 ja maltillisesti painat jarrua niin ei töksähtele, tosin tuossa ei tarvitse jarrua ollenkaan, vaan antaa moottorin jarruttaa. Jos sen jarrun survaisee lähes pohjaan niin varmasti alkaa töksähtelemään.

Jos se töyssyn jälkeen alkaa nylimään kaasua painettaessa, niin vääntö ei riitä. Tämän voi ehkäistä pienemällä vaihteella ta luistattamalla kytkintä. Älä kumminkaan käytä (luistata jatkuvasti) kytkintä kuten papat/mammat kaupan pihalla tai se ei ole pitkäikäinen.

Vierailija
5/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ope sanoi että töyssyihin kytkin pohjaan.

Vierailija
6/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:42"]- Ei tarvitse painaa kytkintä pohjaan vasta kun auton nopeus alkaa olemaan matelua. Kun jättää kytkimen painamatta, niin auto jarruttaa samalla moottorilla. - Töyssyn yli voi ajaa vaikka kutosella jos autossa on vääntöä, eli vaihde sen mukaan miten auto vääntää. Tosin et nyt mtn. virhettä tee vaikka ykköselle sen laitat, niin ei ainakaan sammu. - Kirjallisiin en ota kantaa, omista 20v aikaa. [/quote] Minulla on ollut omituinen muistikuva, että auto alkaisi töksähdellä jos jarruttaa ilman kytkintä. No mutta jatkossa en sitten turhaan käytä kytkintä liikaa. Minulla oli myös outo mielikuva että jos töyssyyn hiljentää ja sen jälkeen vaan painaa kaasua lisää niin auto alkaa nykiä ja sammuu.

[/quote]

Jos esim. risteysalueella tiputat nopeuden 80-->60 ja maltillisesti painat jarrua niin ei töksähtele, tosin tuossa ei tarvitse jarrua ollenkaan, vaan antaa moottorin jarruttaa. Jos sen jarrun survaisee lähes pohjaan niin varmasti alkaa töksähtelemään.

Jos se töyssyn jälkeen alkaa nylimään kaasua painettaessa, niin vääntö ei riitä. Tämän voi ehkäistä pienemällä vaihteella ta luistattamalla kytkintä. Älä kumminkaan käytä (luistata jatkuvasti) kytkintä kuten papat/mammat kaupan pihalla tai se ei ole pitkäikäinen.
[/quote]

Juu, tiedän että kytkin kuluu nopeasti jos käyttää turhaan :-) huh, no, piakkoin palaan takaisin ratin taakse testaamaan taitojani. En tänään kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:53"]

Minulle ope sanoi että töyssyihin kytkin pohjaan.

[/quote]

No se nyt on ihan siitä kiinni miten sen yli ajaa. Jos tiputat nopeuden ennen töyssyä ja ajat vaikka 10km/h sen yli niin mitäs kytkimiä siinä tarvii painella.

Vierailija
8/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se tössähtely johtuu vaan siitä, että on liian iso vaihde päällä. Kuulostaa muutenkin siltä, että sinun kannattaa perehtyä vaihteiden vaihtoon vielä paremmin. Ja erikoinen vastaus edelliseltä tuohon töyssyyn - kuka hullu nyt kutosella siihen ajaa?! Saa sen auton helpomminkin sammumaan.. Sekin riippuu ihan vauhdista, pitääkö vaihdetta vaihtaa pienemmälle töyssyssä. Ja tietenkin siitä, kuinka korkea töyssy on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:58"]

 Ja erikoinen vastaus edelliseltä tuohon töyssyyn - kuka hullu nyt kutosella siihen ajaa?! Saa sen auton helpomminkin sammumaan.. .

[/quote]

Etkö ymmärrä "yliampuvaa" esimerkkiä? Sen oli tarkoitus vaan kertoa, että mitää vaihdetta ei ole pakko nimetä vaan siitä voi ajaa yli sillä vaihteella millä auto jaksaa vääntää.

 

Vierailija
10/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:53"]Minulle ope sanoi että töyssyihin kytkin pohjaan.
[/quote] Itse laitan töyssyihin aina kaasun pohjaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:58"]No se tössähtely johtuu vaan siitä, että on liian iso vaihde päällä. Kuulostaa muutenkin siltä, että sinun kannattaa perehtyä vaihteiden vaihtoon vielä paremmin. Ja erikoinen vastaus edelliseltä tuohon töyssyyn - kuka hullu nyt kutosella siihen ajaa?! Saa sen auton helpomminkin sammumaan.. Sekin riippuu ihan vauhdista, pitääkö vaihdetta vaihtaa pienemmälle töyssyssä. Ja tietenkin siitä, kuinka korkea töyssy on.
[/quote]

No, niinhän minä perehdyn yhä edelleen ajamiseen. Perusta on kunnossa mutta yksityiskohdat unohtuvat välillä.

Vierailija
12/12 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:58"]No se tössähtely johtuu vaan siitä, että on liian iso vaihde päällä. Kuulostaa muutenkin siltä, että sinun kannattaa perehtyä vaihteiden vaihtoon vielä paremmin. Ja erikoinen vastaus edelliseltä tuohon töyssyyn - kuka hullu nyt kutosella siihen ajaa?! Saa sen auton helpomminkin sammumaan.. Sekin riippuu ihan vauhdista, pitääkö vaihdetta vaihtaa pienemmälle töyssyssä. Ja tietenkin siitä, kuinka korkea töyssy on.
[/quote]

No, niinhän minä perehdyn yhä edelleen ajamiseen. Perusta on kunnossa mutta yksityiskohdat unohtuvat välillä.
[/quote]

Mutta toivoisin saavani sellaiset perusteelliset vastaukset täältä, että sitten seur. kerran ratin takana en sekoilisi tyhmissä asioissa epävarmojen muistikuvien takia :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan