Kiihdytyskaistat USA:ssa?
Onko USA:ssa edes kiihdytyskaistoja ja voiko sen etukäteen tietää että missä? Usein on ollut niin että kaista mitä pitkin tulet freewaylle tai highway:lle jatkuukin ja siitä tulee ns. exit-kaista?
Kommentit (17)
Sellainen mitä pitkin poistutaan tieltä missä sillä hetkellä ajat.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 13:58"]
Mikä exit kaista?
[/quote]
hölmö
On kiihdytyskaistoja ja poistumiskaistoja. Riippuu paljon osavaltiossa miten niitä toteutetaan, mutta ohjeet ovat aika yhtenevät.
http://home.comcast.net/~almikul/images/signs/usdot/dotted_merge.jpg
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:10"]
Sellainen mitä pitkin poistutaan tieltä missä sillä hetkellä ajat.
[/quote]Miten se voi olla exit jos siltä tullaan motarille?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:21"]
On kiihdytyskaistoja ja poistumiskaistoja. Riippuu paljon osavaltiossa miten niitä toteutetaan, mutta ohjeet ovat aika yhtenevät.
http://home.comcast.net/~almikul/images/signs/usdot/dotted_merge.jpg
[/quote]
ja monesti tielle on kirjoitettu merge, kun on lyhyt kiihdytyskaista, kyllähän esim länsiväylälläkin oikeanpuoleinen kaista muuttuu exit kaistaksi, eli hyvä vilkuilla kylttejä jos ei puhelimessa ole navia/kaistaopastusta
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:10"]
Sellainen mitä pitkin poistutaan tieltä missä sillä hetkellä ajat.
[/quote]Miten se voi olla exit jos siltä tullaan motarille?
[/quote]
No onhan noita Suomessakin, ainakin moottoriliikenneteillä. Tosin en tiedä onko lyhempiä sitten Jenkkilässä, ettei ole hyvin tilaa liittyä ennen kuin sama kaista muuttuukin erkanemiskaistaksi.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:10"]
Sellainen mitä pitkin poistutaan tieltä missä sillä hetkellä ajat.
[/quote]Miten se voi olla exit jos siltä tullaan motarille?
[/quote]
No onhan noita Suomessakin, ainakin moottoriliikenneteillä. Tosin en tiedä onko lyhempiä sitten Jenkkilässä, ettei ole hyvin tilaa liittyä ennen kuin sama kaista muuttuukin erkanemiskaistaksi.
[/quote]
Exit on se mistä poistutaan. Ei sitä kautta tulla moottoritielle. Onko toi todella noin vaikea asia naisille tajuttavaksi????
En tiedä miten asia on eri osavaltioissa mutta kalifornassa ne kiihdytyskaistat on melkosen lyhyitä. Joten se auto on kiihdytettävä jo ennen tota tarvittavaan nopeuteen ja tolle tullessa sitten vaan säädetään nopeutta niin, että voidaan siirtyä vasemmalle autojen väliin. Siihen ei siis voi jäädä nussimaan niin kun Suomessa. Se loppuu nimittäin todella nopeasti. Ja moottoritiellä oikealla ajettaessa on myös aina annettava tilaa sinne tulijoille eikä vaan painettava kaasua.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:12"]
Ja moottoritiellä oikealla ajettaessa on myös aina annettava tilaa sinne tulijoille eikä vaan painettava kaasua.
[/quote]
Tuo säädös on olennainen ero Eurooppaan, jonka takia Yhdysvalloissa voikin olla lyhyet kiihdytyskaistat. Euroopassa olet väistämisvelvollinen kiihdytyskaistalla ja on löydettävä se oikea rako päästä sinne moottoritielle. Mm. Ranskassa kiihdytyskaistojen kohdalla kaistanvaihtokielto on merkitty pidemmällä viivoituksella, siinä on pidettävä kaistansa. Euroopassa asiaa on tutkittu ja on selvä, että kaistanvaihto nopeamman eteen aiheuttaa vaaratilanteita ja vakavia onnettomuuksia. Käytännössä viisainta on nostaa nopeus liikenteen tasolle ja jos liikennevirta on tasaista, hidastaa sen verran, että pääsee rinnalla olevan auton taakse.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:12"]
Ja moottoritiellä oikealla ajettaessa on myös aina annettava tilaa sinne tulijoille eikä vaan painettava kaasua.
[/quote]
Tuo säädös on olennainen ero Eurooppaan, jonka takia Yhdysvalloissa voikin olla lyhyet kiihdytyskaistat. Euroopassa olet väistämisvelvollinen kiihdytyskaistalla ja on löydettävä se oikea rako päästä sinne moottoritielle. Mm. Ranskassa kiihdytyskaistojen kohdalla kaistanvaihtokielto on merkitty pidemmällä viivoituksella, siinä on pidettävä kaistansa. Euroopassa asiaa on tutkittu ja on selvä, että kaistanvaihto nopeamman eteen aiheuttaa vaaratilanteita ja vakavia onnettomuuksia. Käytännössä viisainta on nostaa nopeus liikenteen tasolle ja jos liikennevirta on tasaista, hidastaa sen verran, että pääsee rinnalla olevan auton taakse.
[/quote]
Joo, juurikin siis noin. Se kaista on niin lyhyt ettei järin monella autolla kiihdytetä enää vieressäolijan eteen. Nopeuttakin kun on tollaset 130-140. Lisäksi tietysti myös vieressä olijoiden pitäisi tajuta tuo, että kerkeevät antamaan tilaa. Mä olen monet kerrat vaihtanut suosiolla keskemmälle, kun olen nähnyt esim parin auton tulevan sinne suht lähekkäin ja saman tekee muut siellä. Siellä tulee muuten ruumiita. Tuolla ajaessa kannattaa huomioida tuo myös, jos ajaa toiseksi oikeemmalla kaistalla. Eli siinä on hyvä ola valmis antamaan oikeella ajaville tilaa tulla tarvittaessa omalle kaistalle.
Ton lisäksi sitten todella kapeat kaistat tuo oman viehätyksensä hommaan.
Pikanttina lisänä USAssa on se, että exit-kaista voi olla myös menosuuntaan nähden vasemmanpuoleisin kaista.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:10"]
Sellainen mitä pitkin poistutaan tieltä missä sillä hetkellä ajat.
[/quote]Miten se voi olla exit jos siltä tullaan motarille?
[/quote]
No onhan noita Suomessakin, ainakin moottoriliikenneteillä. Tosin en tiedä onko lyhempiä sitten Jenkkilässä, ettei ole hyvin tilaa liittyä ennen kuin sama kaista muuttuukin erkanemiskaistaksi.
[/quote]
Exit on se mistä poistutaan. Ei sitä kautta tulla moottoritielle. Onko toi todella noin vaikea asia naisille tajuttavaksi????
En tiedä miten asia on eri osavaltioissa mutta kalifornassa ne kiihdytyskaistat on melkosen lyhyitä. Joten se auto on kiihdytettävä jo ennen tota tarvittavaan nopeuteen ja tolle tullessa sitten vaan säädetään nopeutta niin, että voidaan siirtyä vasemmalle autojen väliin. Siihen ei siis voi jäädä nussimaan niin kun Suomessa. Se loppuu nimittäin todella nopeasti. Ja moottoritiellä oikealla ajettaessa on myös aina annettava tilaa sinne tulijoille eikä vaan painettava kaasua.
[/quote]
Kuulehan, nyt ei ruveta mitään sukupuolta tähän sotkemaan, kun itse et selvästi tajunnut, mitä tarkoitettiin yhdistetyllä liittymis- ja erkanemiskaistalla. Siis sellaista tilannetta, kun liittymiskaistaa ei kavenneta kokonaan liittymään motariin, vaan kaista jatkuu kaventamatta erkanemiskaistana. Ja ei tietenkään siten, että samaa poistumisramppia ajettaisiin myös sisään, vaan että erkanemiskaista on niin lyhyen matkan päästä liittymiskaistasta, ettei kaistaa ole välillä kavennettu pois.
No se sama kaista josta tultiin motarille voi sitten parin mailin päästä viedä pois motarilta. Kiihdytyskaistalta kannattaa siirtyä asap muille kaistoille jos ei tiedä, että kohta on oma exit kaista.
Jossakin kohden noilla kiihdytyskaistoilla on myös liikennevaloja, jotka päästää aina yhden auton kerrallaan sinne rampille.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 17:36"]
Pikanttina lisänä USAssa on se, että exit-kaista voi olla myös menosuuntaan nähden vasemmanpuoleisin kaista.
[/quote]
ja se vasen kaista voi myös olla kimppakaista tai maksullinen, kannattaa huomioida
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:10"]
Sellainen mitä pitkin poistutaan tieltä missä sillä hetkellä ajat.
[/quote]Miten se voi olla exit jos siltä tullaan motarille?
[/quote]
Etkö osaa lukea??"Mitä pitkin POISTUTAAN..."
T:Ap
Mikä exit kaista?