Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ADD-lapsilla aina vaikeuksia etenkin äidinkielen ja matematiikan kanssa?

Vierailija
23.09.2013 |

Kiitos, jos tiedät asiasta jotain.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD on neurologinen poikkeama. Siitä kärsivissä on aivan samaan tapaan lahjakkaita, tavallisia ja keskimääräistä vähälahjaisempia kuin muissakin ihmisissä. Keskimäärin muistan ADD:sta kärsivien olevan hieman lahjakkaampia kuin muu väestö, mutta ei siitä yksilötasolla voi mitään päätellä jos on 2% ero testipisteissä keskimäärin ja eri maidenkin välillä 20 pisteen eroja populaatioissa. Yksilöiden välillä erot ovat joissakin tutkimuksissa olleet suurempia ADD:sta kärsivien kesken, eli hajontaa enemmän kuin muilla. Tämä tarkoittaa, että erittäin lahjakkaita on myös joukossa enemmän kuin samassa määrässä ei-ADD:sta kärsiviä.

 

Tunnen aikuisen ADD:n, jolla matematiikassa ongelmia juuri sanallisissa tehtävissä ja teksteissä tulee joskus ongelmia vaikka oikein hyvin kirjoittaakin (sai L:n kirjoituksissa). Itse normaalina kirjoitan varmasti ihan yhtä paljon virheitä ihan piittaamattomuuttani, kun en lähes koskaan viitsi lukea läpi mitä tulikaan kirjoitettua. Toisaalta tunnen ADD:n, joka on matematiikassa ja kemiassa erittäin lahjakas. Ei joka kouluun eksy yhtään niin pätevää, lähes tulkoon neron mittoihin yltävää henkilöä.

 

ADD voi vaikeuttaa asioita tai olla vaikeuttamatta. ADD ei ole mikään yksi tietynlainen oireisto, vaan se on laaja määrä oireita joista suuri osa löytyy ADD:sta kärsivällä henkilöllä. Kuitenkin suuri osa oireista voi puuttua ja osa olla lieviä, siksi jokaisella oireet ovat persoonalliset. Apua kannattaa etsiä kunkin omiin heikkouksiin, eikä yleisellä tasolla sillä nykyään tietoa ja apua sekä vinkkejä löytyy lähes kaikkeen ADD:hen liittyvään jos vain kiinnostaa etsiä.

Vierailija
2/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla ADD ja on vaikeuksia matematiikassa sekä myös äidinkielessä... kuten myös englannin kieliopissa. Mielestäni kuitenkin oppi hyvin lukemaan (jo ennen koulua) eikä alussa ollut suurempia ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tyrkytetty ADD-diagnoosia hajamielisyyden ja huolimattomuuden vuoksi. Mutta matikassa olen hyvä, teen vain älyttömästi huolimattomuusvirheitä. Tajuan kyllä siitä kaiken. Lukemaan ja kirjoittamaan olen oppinut paljon ennen kouluikää. Kielissä olen hyvää keskitasoa. Mutta olen ollut huono reaaliaineissa, kun en tahdo muistaa ulkoa mitään. 

Poikkeavaa minulla on heikot motoriset taidot ja siis huolimattomuus. Myös hahmottaminen on heikkoa, esim. autolla mun täytyy tosi tarkkaan miettiä, missä se kulma on. Se on kuitenkin opittua, mutta vierailla autoilla en aja ennen kuin olen kokeillut niitä jossain syrjässä tarpeeksi. 

Vierailija
4/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikassa on hyvä, on myös erittäin taiteellinen. Äidinkielessä on ollut haastavampaa, vaikkakin pysyy ihan muiden mukana.

Vierailija
5/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ADD, olen siis jo aikuinen. MInulla ei ole ikinä ollut vaikeusia kummankaan kanssa, päinvastoin pärjään molemmissa kiitettävästi. Olen kouluttautunut insinööriksi eikä nykyisessä työssäni ADD:sta ole käytännössä minkäänlaista haittaa.

Vierailija
6/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on ADD. On matematiikan tohtori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli äidinkieli aina 9-10 ja opiskelin yliopistossa suomen kieltä. Matikassa taas olin huono. Yksilöllisiä juttujasiis, eivät liity ADD:hen!

Vierailija
8/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kans tosi hyvä äidinkielessä ja muissakin kielissä, opin lukemaan tosi nopeasti mutta matematiikka, kemia ja fysiikka on täysin hepreaa mulle. Se taitaa olla tosi yksilöllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani oli alakoulussa ADD-diagnoosi ja silloin luokanopettaja väitti, että näkee (poika oli 8 v), että poika ei tule pärjäämään enää alakoulun ylemmillä luokilla kielissä, eikä matematiikassa. Poikani kuitenkin tuolloin sai matikan kokeista aina melkein täydet pisteet ja oli täysin kaksikielinen eli puhui, luki ja kirjoitti sujuvasti kahdella kielellä. Minulle 'vaikeudet' näkyivät vain kaunokirjoituksen suttuisuutena ja hitautena. Poikani vaihtoi koulua 5. lk:n alusta. Uudessa koulussa opettajat eivät huomanneet mitään poikkeavaa.

Nyt poikani on lukiossa ja hänelle koulu on helppoa. Hänen keskiarvonsa 9 + ja ollut tätä luokkaa pitkään. En ole enää edes tosin varma onko tuo alakoulussa koulun painostamana saatu diagnoosi edes oikea. Niin tai näin, pojan arvosanat kielissä ja pitkässä matematiikassa vaihtelevat 9-10 välillä.

Vierailija
10/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avomiehellani on ADD ja hanella ei ole mitaan vaikeuksia aidinkielen tai matematiikan suhteen, muuta kuin piinaava tarkkuus :) han ei kesta vaarinkirjoitettuja lyriikoita ('tyhja pullo viinia' nain ikuisena murheenkryynina suositussa biisissa), ei nayta vaikeuksia oikeinkirjoittamisessa, ja matematiikka sujuu hyvin.

Olemme molemmat teknillisen yliopiston opiskelijoita, ja han on ollut hyva juuri matemaattisimmissa aineissa. Parempi kuin mina, vaikka koetilanteissa han yleensa jaa jumiin yksityiskohtiin niin etta kaikki aika menee esimerkiksi yhden tehtavan ratkaisuun ja pisteet jaavat alemmaksi kuin minulla vahan tumpelolla! Han ymmartaa kaiken hyvin, kun osaa minullekin selventaa konsepteja, mutta ulosanti paperille on hankalampaa :) alysta ei siis ole kyse!

Kaikkien add on kuitenkin yksilollinen. Avomiehellani korostuu yksityiskohdissa nillittaminen, ei niinkaan huolimattomuus. Tama voi johtua myos laakkeista, tosin - ne muuttavat hanen huomiokykynsa vahan turhankin intensiiviseksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oppi lukemaan ennen koulua ja kielipää on hyvä, mutta matematiikka tuottaa vaikeuksia. Aikaisemmin ei niinkään, mutta nyt esim. jakolaskut kokee hankaliksi, kun ajatus karkaa toisaalle kesken pitkän laskutoimituksen.

Vierailija
12/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on, toisilla ei.

 

itselläni ei olllut koskaan mitään ongelmaa äidinkielen tai matematiikan kanssa, eikä kieltenkään, koska jotenkin tajusin ne ja sanastokin oli jotenkin järjellinen.  Olin myös niin musikaalinen, että kielioppi meni oikeastaan pelkällä rytmikorvalla. Mihinkään ulkoaopetteluun en kuitenkaan kyennyt, enkä kykene vieläkään. Onneksi on maolin taulukot. Tätänykyä olen FT reaaliainealalla ja elätän itseni kirjoittamalla suomeksi ja englanniksi.

 

Pojallani sen sijaan on ollut hirveitä vaikeuksia ennen kaikkea muissa kielissä. Matematiikanopettajat ovat vaikuttuneita hänen lahjoistaan aina kokeeseen asti, sillä jostain syystä hän laskee ja tajuaa tunnilla kaiken, mutta kokeessa ei. Hän ei kuitenkaan ole merkittävästi minua tyhmempi, mutta selviää juuri ja juuri amiksen kursseista läpi. Kyllä ADD vaikuttaa. Myös opetustavalla on merkitys. Se jörjetön ulkoaoppiminen pitäisi saada mahdollisimman vähäiseksi, mutta jostain syystä sitä painotetaan yläkoulussa nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle äidinkieli on aina ollut todella helppoa. Matematiikka ei niinkään, hahmotusvaikeuksien takia olen käynyt nepsy-kuntoutuksenkin. Mutta onhan se todella yksilöllistä ja riippuu niin monesta eri asiasta (mm. opettajasta ja siitä kuinka mielenkiintoista opetus on). 

Vierailija
14/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni on hyvä matikassa ja äidinkielessä. Huolimattomuusvierheitä vaan tulee. Ongelmat muutenkin enemmän tavaroiden unohtelua, ajantajun katoamista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 19:33"]

En tiedä yleisesti, mutta meillä ainakin lapsi oppi tosi hitaasti kirjaimet, lukemaan ja edelleen neljännellä luokalla kirjoittaa kisa, kun pitäisi kirjoittaa kissa. Vieraan kielen oppiminen ihan tuskaa, kun ei hahmota miten pitäisi kirjoittaa. EI muista sanoja, vaikka niitä harjoiteltaisiin. Ei vain jää päähän. Kertomataulun oppiminen tuskaa, tekee virheitä matematiikassa helposti.  Sanalliset matematiikan tehtävät liian vaikeita ymmärtää ja hahmottaa.

 

Koulunkäynti yhtä tuskaa. Paljon pitää harjoitella, että pysyy pinnalla, se on sellaista räpiköimistä. Kokeisiin pitää harjoitella viikko, että saa ok numeroita, muuten menee ihan penkin alle. Älykkyys normaalitasoa, mutta valitettavasti nämä vaikeudet keskittymisessä ja itseohjaamisessa ja motivoimisessa, tekee sen, että koulussa ei menesty, vaan paljon, paljon pitää tehdä töitä, että saa edes ok numeroita (seitsemää ja kasia). Jos ei paljon harjoittelisi numerot olisi vitosia maksimissaan kutosia.

[/quote]

 

Meillä on keskittymishäiriöinen, jolla on lisäksi kuullun ymmärtämisen puolella häikkää, eli lisätermina on kuullun ymmärtämisen dysfasia ja hän istui ala-asteen erityisluokalla sen vuoksi, nyt yläasteella on normaaliluokalla. Kielet on ihan erityisen hankalia, samoin sanalliset tehtävät ja ne liittyvät juuri kuullun ymmärtämisen hahmotusvaikeuksiin. Onko teidän ADD tutkittu puheterapiassa ja foniatrilla, koska tuo teidän homma kuulosti toooosi tutulta.

Vierailija
16/22 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yleisesti, mutta meillä ainakin lapsi oppi tosi hitaasti kirjaimet, lukemaan ja edelleen neljännellä luokalla kirjoittaa kisa, kun pitäisi kirjoittaa kissa. Vieraan kielen oppiminen ihan tuskaa, kun ei hahmota miten pitäisi kirjoittaa. EI muista sanoja, vaikka niitä harjoiteltaisiin. Ei vain jää päähän. Kertomataulun oppiminen tuskaa, tekee virheitä matematiikassa helposti.  Sanalliset matematiikan tehtävät liian vaikeita ymmärtää ja hahmottaa.

 

Koulunkäynti yhtä tuskaa. Paljon pitää harjoitella, että pysyy pinnalla, se on sellaista räpiköimistä. Kokeisiin pitää harjoitella viikko, että saa ok numeroita, muuten menee ihan penkin alle. Älykkyys normaalitasoa, mutta valitettavasti nämä vaikeudet keskittymisessä ja itseohjaamisessa ja motivoimisessa, tekee sen, että koulussa ei menesty, vaan paljon, paljon pitää tehdä töitä, että saa edes ok numeroita (seitsemää ja kasia). Jos ei paljon harjoittelisi numerot olisi vitosia maksimissaan kutosia.

Vierailija
17/22 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei aina. Meillä esim. poika on osannut lukea ennen koulua, lukee nytkin ikäisiään paremmin, matematiikassa on taitava myös. Ongelmana nimenomaan omiin ajatuksiin juuttuminen, asioiden ja tavaroiden unohtelu, oman toiminnan ohjaus ja asioiden loppuun vieminen; vaatii aikuiselta jatkuvaa fokusointia ja ajatuksen pitämistä tehtävässä, tehtävien pilkkomista osiin ym. Toinen ongelma-alue on motoriikkapuolella eli koordinaatio, heikot lihasvoimat, kehon asennon hahmottaminen ja näistä seuraavat ongelmat sekä hieno- että karkeamotoriikassa. Sinänsä äidinkielen tai matematiikan alueella ei ongelmia.

Vierailija
18/22 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä matematiikka sujuu muuten hyvin, mutta huolimattomuusvirheitä tulee helposti.

 

Vähän sama juttu äikässä, teksteihin jää virheitä, vaikka muuten pärjää hyvin.

Vierailija
19/22 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on add ja olin hyvä koulussa.

Vierailija
20/22 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD/ADD-henkilöillä voi olla myös luki- ja matemaattisia oppimisvaikeuksia. Nämä kaikki ovat neurologisia vaivoja (taipumus näihin kaikkiin on periytyvää) ja voivat esiintyä yhdessä tai erikseen. Jos sinun lapsellasi on ko. vaikeuksia, hän tarvitsee tukiopetusta tai erityisopetusta ennen kuin tipahtaa ihan kokonaan kärryiltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme